Gå til innhold

Spørsmål angående SandyBridge oppsett


Anbefalte innlegg

Hei

 

Planlegger å bygge ny pc, er interessert i mest mulig valuta for pengene. Tenker å bruke rundt 10 000 på maskinen.

 

Jeg er veldig interessert i å bruke en Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K og kjøpe inn egen CPU-vifte, ettersom at denne prosessoren ser ut til å ha en helt fantastisk valuta for pengene.

 

Problemet er da at denne bruker 1155-socketen. Slik jeg forstår det er alle hovedkort som støtter denne socketen trekket tilbake på grunn av feil. Er det verdt å vente på at disse hovedkortene igjen kommer på markedet? Og hvor lenge tid må jeg forvente at det tar?

 

Jeg har også sett på hovedkortene som støtter 1155 på komplett, og på RAM-støtte er det ingen HK under 1800 kr i pris som støtter 1600 MHz minnehastighet, kan noen forklare hvorfor dette er slik? Hovedkort med 1156 sokkelen eller med AMD-sokkeler som koster langt, langt mindre støtter raskere RAM, så hvorfor skal ikke 1155, som er nyere, ikke gjøre det? Hadde originalt tenkt å bruke enten 2x 4gb eller 4x 2gb kit's med 1600 MHz med CL8/CL9. Men om jeg må spytte inn en tusenlapp ekstra i hovedkort for å kunne støtte det må jeg nesten enten gå for en annen prosessor eller går for annen RAM. Noe jeg har misforstått her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har også sett på hovedkortene som støtter 1155 på komplett, og på RAM-støtte er det ingen HK under 1800 kr i pris som støtter 1600 MHz minnehastighet, kan noen forklare hvorfor dette er slik? Hovedkort med 1156 sokkelen eller med AMD-sokkeler som koster langt, langt mindre støtter raskere RAM, så hvorfor skal ikke 1155, som er nyere, ikke gjøre det? Hadde originalt tenkt å bruke enten 2x 4gb eller 4x 2gb kit's med 1600 MHz med CL8/CL9. Men om jeg må spytte inn en tusenlapp ekstra i hovedkort for å kunne støtte det må jeg nesten enten gå for en annen prosessor eller går for annen RAM. Noe jeg har misforstått her?

Ifølge DustinHome.no skal P8P67 Pro til 1469kr støtte følgende minnehastighet: 1066 MHz, 1333 MHz, 1600 MHz, 1866 MHz, 2133 MHz, 2200 MHz

Lenke til kommentar
De kommer ca neste uke

 

Hvis ikkje kommer de uka etter det. De som allerede har kjøpt sandy bridge, og som har tatt retur på det får de første korta som kommer, får kort først. De replacement korta er allerede på vei

 

Takker for raskt svar. Da venter jeg nok til de kommer tilbake på markedet og går for en i5 2500k.

 

Ifølge DustinHome.no skal P8P67 Pro til 1469kr støtte følgende minnehastighet: 1066 MHz, 1333 MHz, 1600 MHz, 1866 MHz, 2133 MHz, 2200 MHz

 

Takk for forslaget. 1469kr er fortsatt litt dyrere enn jeg hadde tenkt meg. Men ser nå at på samme kort på MPX står det at den bare støtter PC3-10600, PC3-8500. Så det er tydeligvis litt feil i detaljene på noen sider. Tenker jeg bare venter til et par hovedkort har kommet inn i nettbutikkene og ser på litt forskjellige sider for å finne noe som passer.

Lenke til kommentar

Alle asus p8p67 kortene tar opptil 1600 mhz, og du får et standard kort til en tusenlapp. De tar også hastigheter optill 2200, men det er med overclocking. Det beste er bare å se på asus sine hjemme sider, så er du sikker på at informasjonen er rett ;)

Lenke til kommentar

 

Jeg har også sett på hovedkortene som støtter 1155 på komplett, og på RAM-støtte er det ingen HK under 1800 kr i pris som støtter 1600 MHz minnehastighet, kan noen forklare hvorfor dette er slik? Hovedkort med 1156 sokkelen eller med AMD-sokkeler som koster langt, langt mindre støtter raskere RAM, så hvorfor skal ikke 1155, som er nyere, ikke gjøre det? Hadde originalt tenkt å bruke enten 2x 4gb eller 4x 2gb kit's med 1600 MHz med CL8/CL9. Men om jeg må spytte inn en tusenlapp ekstra i hovedkort for å kunne støtte det må jeg nesten enten gå for en annen prosessor eller går for annen RAM. Noe jeg har misforstått her?

 

Så vidt jeg kan se så støtter alle 1155-hovedkortene ramhastighet godt over 1600mhz. Tror du må sjekke spesifikasjonene andre steder enn bare i nettbutikken. Her er noen rimelige forslag:

 

MSI P67A-GD55 kr. 1200,-

 

Her er en som har overklokket en 2600k til 5,1ghz på dette kortet

 

Kan du bruke Micro ATX kan du gå ytterliger ned i pris:

 

Asus P8P67-M Pro til 990,-

 

Sjekk minnespesifikasjonene her

Lenke til kommentar
De kommer ca neste uke

 

Hvis ikkje kommer de uka etter det. De som allerede har kjøpt sandy bridge, og som har tatt retur på det får de første korta som kommer, får kort først. De replacement korta er allerede på vei

 

Takker for raskt svar. Da venter jeg nok til de kommer tilbake på markedet og går for en i5 2500k.

 

Ifølge DustinHome.no skal P8P67 Pro til 1469kr støtte følgende minnehastighet: 1066 MHz, 1333 MHz, 1600 MHz, 1866 MHz, 2133 MHz, 2200 MHz

 

Takk for forslaget. 1469kr er fortsatt litt dyrere enn jeg hadde tenkt meg. Men ser nå at på samme kort på MPX står det at den bare støtter PC3-10600, PC3-8500. Så det er tydeligvis litt feil i detaljene på noen sider. Tenker jeg bare venter til et par hovedkort har kommet inn i nettbutikkene og ser på litt forskjellige sider for å finne noe som passer.

 

Hvis du ikke har planer om å bruke Crossfire eller SLI på noe punkt kan du liksågodt gå for P8P67 (Normal) istedenfor Pro versjonen. I praksis er eneste forskjellene på de korta støtte for crossfire og sånt.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har planer om å bruke Crossfire eller SLI på noe punkt kan du liksågodt gå for P8P67 (Normal) istedenfor Pro versjonen. I praksis er eneste forskjellene på de korta støtte for crossfire og sånt.

 

Takker. Er ikke interessert i SLI/Crossfire, så kan kanskje spare inn en liten slant på å ignorere det på hovedkortet.

 

For de som lurer på om ram støttes av hovedkortet eller ikkje:

 

Man skal ha særdeles uflaks med å finne noe ny ddr3 ram som IKKJE fungerer

 

At det ikke fungerer er én ting. Men kjipt å betale ekstra for bedre RAM om det ikke yter maksimumshastighet. (Har hørt om folk som bruker 1600 MHz men bare får 1333 MHz i ytelse på grunn av hovedkort).

 

Så vidt jeg kan se så støtter alle 1155-hovedkortene ramhastighet godt over 1600mhz. Tror du må sjekke spesifikasjonene andre steder enn bare i nettbutikken.

 

Pokkers nettbutikker og deres feilinformasjon! =P Er nok bedre å sjekke produsentens egne sider ja.

 

Alle asus p8p67 kortene tar opptil 1600 mhz, og du får et standard kort til en tusenlapp. De tar også hastigheter optill 2200, men det er med overclocking. Det beste er bare å se på asus sine hjemme sider, så er du sikker på at informasjonen er rett ;)

 

Tusen takk. En tusenlapp er veldig overkommelig.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har planer om å bruke Crossfire eller SLI på noe punkt kan du liksågodt gå for P8P67 (Normal) istedenfor Pro versjonen. I praksis er eneste forskjellene på de korta støtte for crossfire og sånt.

 

Takker. Er ikke interessert i SLI/Crossfire, så kan kanskje spare inn en liten slant på å ignorere det på hovedkortet.

 

For de som lurer på om ram støttes av hovedkortet eller ikkje:

 

Man skal ha særdeles uflaks med å finne noe ny ddr3 ram som IKKJE fungerer

 

At det ikke fungerer er én ting. Men kjipt å betale ekstra for bedre RAM om det ikke yter maksimumshastighet. (Har hørt om folk som bruker 1600 MHz men bare får 1333 MHz i ytelse på grunn av hovedkort).

 

 

 

 

 

Da lurer jeg på hvilket hovedkort dette er, fordi det er særdeles skjeldent! Men om det er et serverhovedkort som man ikkje kan overklokkes overhode, så er det noe annet.

 

 

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...