Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Overheating


Anbefalte innlegg

Har hatt ett lite problem i de siste 2-3 ukene, og det er att PCen min (Stasjonær) plutselig skrur seg av... Og i dag morges gikk jeg inn på CCC og fant ut av skjermkortet var 104 grader, og som jeg har forstått det, så er det alt for høyt. Har også hørt at man kan velge styrke på viftene, noen som vet hvordan??

 

Har 2 ATI HD radeon 4770 X-fire, og pcen er 2 år gammel. Er det jeg som kjører pcen for hardt, eller er det bare noe galt med kortet?

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med varmgang som kommer snikende i stasjonære PCer er støv.

Kjøleribbene i kjølere som viufter skal dytte luft gjennom går full av støv og må rengjøres regelmessig.

Alternativet er å ha filter på all lufta som går inn i kabinettet som man rengjør regelmessig.

Jeg benytter sistnevnte og kun de fineste partiklene slipper gjennom men de går også uhindret gjennom vifter og kjøleribber inni maskina også.

Lenke til kommentar

Så det du sier er at jeg burde ta ut begge grafikk kortene og rense de for støv??

Men får man kjøpt slike filtere på feks. Elkjop, eller må man handle på nettet?

 

Så det du sier er at jeg burde ta ut begge grafikk kortene og rense de for støv??

Men får man kjøpt slike filtere på feks. Elkjop, eller må man handle på nettet?

Lenke til kommentar

Har systemet gått i 2 år uten rengjøring og uten filter så må du nok ta ut kortene og rengjøre kjølerne på de og det er nok ikke små mengder støv som ligger der heller.

 

Når det kommer til filter og hvordan man velger å ventilere kabinettet sitt så er det forskjellige måter og gjøre dette på men med filter må du ha høyere kapasitet inn i kassa en ut slik at det alltid er høyere lufttrykk inni en utafor slik at støvet ikke slipper inn.

Selv har jeg montert 9 stk 120mm vifter i kabinettdøra i en stor firkant og latt kabinettet være åpent forran og bak.

Over viftene har jeg trukket dobbelt lag tynt gardinstoff fra ikea.

"filteret" er da ganske så loddent etter en måne men da er det bare å ta fram støvsugeren og støvsuge fra utsiden.

Denne kjøleløsningen har jeg brukt siden 2004

 

Når det kommer til vifter og filter beregnet til dette har mixroplex det du trenger.

http://www.microplex.no/Avdelinger/Datakomponenter/Kj%C3%B8ling/Kj%C3%B8ling,-Vifter.aspx

Lenke til kommentar

Har hatt ett lite problem i de siste 2-3 ukene, og det er att PCen min (Stasjonær) plutselig skrur seg av... Og i dag morges gikk jeg inn på CCC og fant ut av skjermkortet var 104 grader, og som jeg har forstått det, så er det alt for høyt. Har også hørt at man kan velge styrke på viftene, noen som vet hvordan??

 

Har 2 ATI HD radeon 4770 X-fire, og pcen er 2 år gammel. Er det jeg som kjører pcen for hardt, eller er det bare noe galt med kortet?

 

Takk for alle svar :)

 

Ser du har det samme problemet som meg. For å stille på viftestyrken, så bare enabler man manual fan controll. Og setter den opp derfra. Dette har desverre ikke hjulpet meg noe særlig..

Lenke til kommentar

Har hatt ett lite problem i de siste 2-3 ukene, og det er att PCen min (Stasjonær) plutselig skrur seg av... Og i dag morges gikk jeg inn på CCC og fant ut av skjermkortet var 104 grader, og som jeg har forstått det, så er det alt for høyt. Har også hørt at man kan velge styrke på viftene, noen som vet hvordan??

 

Har 2 ATI HD radeon 4770 X-fire, og pcen er 2 år gammel. Er det jeg som kjører pcen for hardt, eller er det bare noe galt med kortet?

 

Takk for alle svar :)

 

Ser du har det samme problemet som meg. For å stille på viftestyrken, så bare enabler man manual fan controll. Og setter den opp derfra. Dette har desverre ikke hjulpet meg noe særlig..

 

 

 

Har satt opp Viften til 100%, men skjer fortsatt ikke en dritt:S Har du Crossfire? Kan godt hende att den ENE viften på det ene kortet er defekt

Lenke til kommentar

Jeg har fikset problemet nå. Det hjalp å åpne kabinettet, tørke godt for støv osv. Skru opp vifta etc. Nå kan jeg kjøre wow på ultra, og rift på high samtidig! :) Prøv det du også, bruk q-tips på grafikk kortet ditt, og støvsug rundt i kabinettet. Er verdt et forsøk ihvertfall ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...