Gå til innhold

Erfaringsråd for Canon 60D. Kamera som passer folk flest.


Anbefalte innlegg

Lager en tråd der vi med Canon 60D kan dele erfaringer. Jeg kan starte med at jeg vurderte 7D og 5D men syntes de var for store og tunge. Kvalitetsmessig tror jeg at jeg får like gode bilder med 60D kontra 7D. Når det gjelder 5D mkII vil nok den komme i egen klasse. Det at jeg påstår at 7D og 60D gir like gode bilder er nok flere uenige i, men det som skaper gode bilder er nok fotografen. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lager en tråd der vi med Canon 60D kan dele erfaringer. Jeg kan starte med at jeg vurderte 7D og 5D men syntes de var for store og tunge. Kvalitetsmessig tror jeg at jeg får like gode bilder med 60D kontra 7D. Når det gjelder 5D mkII vil nok den komme i egen klasse. Det at jeg påstår at 7D og 60D gir like gode bilder er nok flere uenige i, men det som skaper gode bilder er nok fotografen. :thumbup:

Joda, mye fotografen...men kan man noe, og har et godt kamera som man trives med, kan jo kameraet gjøre underverker. :yes: ..jeg er veldig glad i mitt 50D, og kommer nok til å holde meg deromkring...(skulle jeg kjøpt nytt nå, ville det vel sannsynligvis blitt 60'n)

Lenke til kommentar

Det at jeg påstår at 7D og 60D gir like gode bilder er nok flere uenige i, men det som skaper gode bilder er nok fotografen. :thumbup:

De få som er uenig i den påstanden kan du godt ignorere.

 

Det som 7D har, som ikke 60D har, og som kan bety noe, er raskere skuddtakt og raskere AF. Det er ting som gjør at du har større sjanse for å treffe blink i vanskelige situasjoner. Noe som avgjør om du får bildet eller ikke. Men selve bildekvaliteten er lik.

 

60D har en nyttig sak som 7D mangler - en utvippbar skjerm. Den sammen med liveview er veldig nyttig for de ivrige makroentusiastene med flere.

Lenke til kommentar

Byttet ut 450D med 60D i høst, og angrer ikke på det.

Supert kamera som er mye bedre å holde i enn 450D.

Vurderer å ytterligere forbedre grepet med et batterigrep. Da blir det perfekt.

Og høy iso-egenskapene virker å være kraftig forbedret!

Det eneste jeg savner fra 450D er den sensoren som slukker skjermen når du tar kameraet opp mot øyet. Skjermen gir sjenerende lys når du skal fotografere i mørket. Slukking av skjermen må gjøres manuellt, eller man må snu skjermen. Det er litt tungvint.

Den vridbare skjermen er ellers svært praktisk i bruk.

Ellers er bildekvaliteten mer enn god nok for mitt amatørbruk.

Lenke til kommentar

Erfaringsråd for Canon 60D. Kamera som passer folk flest.

Canon 60D er sikkert et meget godt kamera, men det er ikke et kamera for folk flest.

 

Folk flest:

-tar seg ikke råd til 60D

-har ikke så mye penger å bruke på kamerahus + optikk

-synes 60D er for stort

-synes 60D er for avansert

-vet ikke hva 60D er og etter å ha lest denne tråden er de like blank.

 

 

 

Det er ikke for å være negativ, men jeg liker at diskusjonstråder og erfaringstråder har litt mer klasse over seg. Jeg har startet slike tråder en eller to ganger og prøver å gjøre de litt bedre hver gang. :)

 

Det er ingen erfaringer om Canon 60D i denne tråden. Hva er Canon 60D? Hvor kan jeg finne ut mer om Canon 60D? Hvor får jeg kjøpt Canon 60D billigst? Selges Canon 60D med eller uten objektiv?

Endret av Haandværkaren:-/
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Canon 60D er sikkert et meget godt kamera, men det er ikke et kamera for folk flest.

 

Folk flest:

-tar seg ikke råd til 60D

-har ikke så mye penger å bruke på kamerahus + optikk

-synes 60D er for stort

-synes 60D er for avansert

 

-vet ikke hva 60D er og etter å ha lest denne tråden er de like blank.

 

 

---------------

Folk flest har Iphone eller andre dyre mobiler og den Iphone jeg sjekka kosta 1000 mer enn et 60D hus.

Folk flest har råd til 60D, er ikke mer enn 1/3 av månedslønna til en industriareider . Slutt å prat tull!

 

Folk flest trenger ikke starte med et drittkamera for liksom å gjøre seg fortjent til å kjøpe noe bedre. Går an å lese manualen...

 

Folk flest har ikke jentehender. Okay, kameraet er såpass stort at jeg med mine klamme fingre kan holde det uten å måtte kjøpe meg batteripakke. For småjenter vil 60D kanskje virke noe stort.

 

60D er ikke for avansert.

Blender, lukkertid og Iso betyr jo det samme på et 60D som på et FF kamera eller 500D for den slags skyld. For de som ikke liker å lese teknisk lesestoff er kanskje Ixus et bedre valg, evt sette kameraet på fullauto og la den skumle automatikken styre.

 

At du ikke vet hva et 60D etter å ha lest denne tråden forteller meg at innlegget ditt ikke bidrar til trådstarters hensikt med tråden, nemlig 60D erfaringer. Egentlig burde mod's slette innlegget ditt nettopp av den grunn, sikkert mitt også.

 

 

 

Hittil kan jeg bare bidra med min erfaring :

 

Kameraet er IKKE for avansert som 1.kamera

Kameraet er enkelt å sette seg inn i

Kameraet funker fint i M modus også for nybegynnere

Kameraet tar ikke fine bilder av seg selv

Blitsen er "#"()/#%&

 

 

For de som vil ha gratis "fotokurs" kan jeg anbefale et søk på youtube.Finnes endel nyttige tips for oss newbees der. :thumbup:

Norsk Fotofagskole og flere andre har også kurs.

Lenke til kommentar

ON TOPIC:

Canon 60D - Akam test

Canon 60D - Dpreview test

Canon 60D - Prisguide

Det kan være lurt å sjekke helgetilbudene og prisene til elektrokjedene;

Canon - Lefdal.com

Canon - Elkjop.no

 

 

 

 

 

 

OFF TOPIC:

 

Folk flest har Iphone eller andre dyre mobiler og den Iphone jeg sjekka kosta 1000 mer enn et 60D hus.

Folk flest har råd til 60D, er ikke mer enn 1/3 av månedslønna til en industriareider . Slutt å prat tull!

Sist jeg gikk på skole så var det tertiærnæringen i flertall kontra primær- og sekundærnæringen. Jeg tenker ca. 3/4 av befolkningen jobber innen tertiærnæringen, da er folk flest ikke industriarbeidere.

Hver tiende nordamnn har en iPhone. Etter min mening er det altfor mange, 1/10 er ikke folk flest, bare nesten. De som kjøper iPhone bruker den til mer enn bare kamera.

 

Folk flest trenger ikke starte med et drittkamera for liksom å gjøre seg fortjent til å kjøpe noe bedre. Går an å lese manualen...

Folk flest vil ha noe enkelt. Det er ikke et drittkamera hvis det koster halvparten av det Canon 60D koster.

 

 

Folk flest har ikke jentehender. Okay, kameraet er såpass stort at jeg med mine klamme fingre kan holde det uten å måtte kjøpe meg batteripakke. For småjenter vil 60D kanskje virke noe stort.

1/2 av befolkningen har sikkert "jentehender". For stort grep og for stort kamera er to forskjellige ting. Jeg sikter til at det er for stort for å ta med seg for folk flest.

 

60D er ikke for avansert.

Blender, lukkertid og Iso betyr jo det samme på et 60D som på et FF kamera eller 500D for den slags skyld. For de som ikke liker å lese teknisk lesestoff er kanskje Ixus et bedre valg, evt sette kameraet på fullauto og la den skumle automatikken styre.

Nå har jeg sett diverse dSLR blitt annonsert på finn.no og foto.no der selger skriver at kameraet selges pga at det er for avansert. Ikke alle er god på tekniske duppe-ditter.

 

At du ikke vet hva et 60D etter å ha lest denne tråden forteller meg at innlegget ditt ikke bidrar til trådstarters hensikt med tråden, nemlig 60D erfaringer. Egentlig burde mod's slette innlegget ditt nettopp av den grunn, sikkert mitt også.

Med mitt innlegg ville jeg peke på at det var en missvisende tittel og at det manglet litt informasjon om Canon 60D. TS kan kopiere linkene jeg la ut i denne postet over til førsteposten sin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hver tiende nordamnn har en iPhone. Etter min mening er det altfor mange, 1/10 er ikke folk flest, bare nesten.

Neste 500000 mennesker er mange folk det !

 

 

Folk flest vil ha noe enkelt. Det er ikke et drittkamera hvis det koster halvparten av det Canon 60D koster.

Folk flest leser ikke så mye her inne. De over snittet opptatt av foto derimot gjør det.

 

1/2 av befolkningen har sikkert "jentehender". For stort grep og for stort kamera er to forskjellige ting. Jeg sikter til at det er for stort for å ta med seg for folk flest.

Derfor finnes det sånne kamera som Ixus osv.

 

 

Fint du la inn de lenkene der. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hadde en 400d for noen årsiden, som jeg solgte pga lite bruk. Men i vinter kom lysten til å fotografere smygende tilbake. Valget falt på 60d, da jeg ønsket å ha et kamera som var litt bedre enn sist. For all del, 550d hadde sikkert holdt i massevis, men syns den ble litt for liten og "leketøy-aktig". 60d sitter tilnærmet perfekt i mine hender.

 

Har nå hatt 60d siden januar og storkoser meg. Er jo relativ grønn på dette her, så jeg har masse igjen å lære. Kan vel kun 10% av funksjonene til kameraet, men syns det er morsomt å prøve meg litt frem.

 

Oppsettet i menyen er oversiktlig og fin. Lett å lete seg frem til. De autmatiske innstillingene fungere ypperlig, men nå tvinger jeg meg selv til å bruke M for å faktisk lære noe. Litt frustrende når man kommer hjem og bildene er enten under- eller overeksponert, men igjen utrolig givende når man finner bilder som man selv synes er flotte.

 

Den vridbareskjermen virket som en artig funksjon, men har faktisk ikke fått brukt den så mye ennå. Men muligheten ligger jo der, så det kommer vel etterhvert.

 

Så fram til nå, vet jeg jo ennå ikke hva jeg syns er ulempem med kameraet iom at jeg ikke har det så lenge. Det har hittil fungert ypperlig til mitt bruk.

 

 

....

Et lite minus for min del, er at jeg KANSKJE burde ha valgt Nikon, da min far har en del utstyr som jeg kunne ha lånt.

Lenke til kommentar

Syntes det er skuffende at det ikke er vedereført batteriene fra 30D til 60D, vet ikke vår skiftet skjedde, men det medfører at jeg ikke kan bruke batteriene om hverandre. Må også ha med 2 ladere. :thumbdown:

De nye batteriene ble lansert med 5D MkII hvis jeg husker rett. 7D og 60D er de eneste som har den nye typen.

Lenke til kommentar

Jeg prøveholdt kameraet i en butikk, og synes knappene var veldig... "udefinerte". Man visste liksom ikke om man trykket ned en knapp eller ikke. Og knappene som utgjør "hjulet" og knappene inni var heller ikke noe særlig å bruke, synes jeg.

 

Dere som har hatt et annet kamera i xxD-serien, og som nå har 60D, hva synes dere om knappene på 60D?

Lenke til kommentar

Syns knappene er helt greie, men har ikke hatt Canon tidligere.

 

noen som vet om det finnes brukbare uorginale batterigrep, eller om det er orginalt som er veien å gå?

Mener jeg leste en tråd med brukererfaring/test av et grep til 7D som var minst like godt, om ikke bedre enn Canon grepet. Kan det ha vært phottix?

Lenke til kommentar

Har hatt 30D før og knappene på 60D passer veldig godt. Syntes overgangen har vært smertefri, syntes også at menyene er mer oversiktlig. Har programmert set knappen (i midten av hjulet) til å være vater når man trykker på den en gang. Prøver meg frem med å programmere knapper. :hmm:

Lenke til kommentar

Er veldig fornøyd med 60d selv. Godt grep. Fokuserer mye bedre enn mitt 450d, men det var det trolig feil på.

 

Kan være enig i at knappene er litt "rare" Det kommer ikke noe klikk når man har trykket på dem. Men dette tenker jeg ikke over lenger.

Endret av chevyz28
Lenke til kommentar

Har brukt 60D i ett par måneder nå selv, og erfaringen min i henhold til knappene blir som nevnt over her. Er en tilvenningssak som mye annet. Dette er mitt første DSLR og synes det ikke er for avansert for en nybegynner. Kommer kanskje litt med interessen, men var å kjente på 550D i butikken og synes grepet på 60D var så utrolig mye bedre. Angrer fortsatt ikke et sekund på handelen.

Lenke til kommentar

Ved testing av 15-85mm får jeg problemer med fokus. Den jager mye frem og tilbake og noen ganger kommer den ikke i fokus. Dette er spesiellt et problem ved 85mm. Tenker jeg drar tilbake til FV med objektivet og ser hva de sier. Er det andre som har problemer med fokus på objektivet 15-85mm. Om det har noe å si har jeg Canon 60D

Lenke til kommentar

Ennå problemer med autofokus. Har det på både Canon 15-85mm F3,5-5,6 og 70-200mm F4 L. Jeg har testet objektivene på 30D og der er fokuseringen mer presis og jager ikke frem og tilbake. Har vært i kollen i dag, litt tåke men likevell. Når jeg zoomet inn på 200mm var det mange ganger at fokus stoppet på 2, 3 eller 4 meter når objektet var 20-30 meter unna. Hvor ømfintlig camera på litt tåke. Sitter hjemme og ser gjennom camera på en hvit vegg og da jager objektivet frem og tilbake. Med 30D får jeg veggen i fokus med en gang, men ikke med 60D. Har noen andre problemer. :mad:

Endret av Plutoid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...