Gå til innhold

Har Mobile Norway åpnet 3G-nettet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Network Norway har heller ikke noe eget nett, de bruker nettet til Mobile Norway. 3G-åpnet i nedre Romerike i fjor høst, nå er det åpnet i Oslo også. Dvs det har vært åpent i Oslo hele tiden, men frem til nå bare for kunder med egne data-abonnementer.

 

Det finnes en god artikkel om Mobile Norway på wikipedia, der blant annet høyt oppsatt teknisk personell har bidratt.

Endret av Slettet-376f9
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Spørsmål: Hvordan opplever One Call-kunder dekning og hastighet kontra en ren Telenor-løsning?

 

Koster det feks mer batteri å switche mellom Mobile Norway og Telenor, eller er det ubetydlig?

 

Godt spørsmål. Sitter selv å vurderer en One Call eller Telenor-løsning siden jeg er avhengig av å ha Telenor dekning.

Lenke til kommentar

Spørsmål: Hvordan opplever One Call-kunder dekning og hastighet kontra en ren Telenor-løsning?

 

Koster det feks mer batteri å switche mellom Mobile Norway og Telenor, eller er det ubetydlig?

Med tanke på nettverk, så er det ubetydelig, da du kan søke nettverk manuelt og velge Telenor, slik at telefonen kun benytter det nettet. Om du har nettverk på automatisk er det klart det vil gå med noe mer batteri.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Spørsmål: Hvordan opplever One Call-kunder dekning og hastighet kontra en ren Telenor-løsning?

 

Koster det feks mer batteri å switche mellom Mobile Norway og Telenor, eller er det ubetydlig?

Med tanke på nettverk, så er det ubetydelig, da du kan søke nettverk manuelt og velge Telenor, slik at telefonen kun benytter det nettet. Om du har nettverk på automatisk er det klart det vil gå med noe mer batteri.

Rent bortsett fra at det ene nettverket kanskje koster mer strøm å være koplet til enn det andre (pga avstand til sender etc.), så skyldes mer-strømforbruket signaliseringen fra handover-prosessen. Jeg tror ikke at DET trekker så himla mye strøm.

Lenke til kommentar

Rent bortsett fra at det ene nettverket kanskje koster mer strøm å være koplet til enn det andre (pga avstand til sender etc.), så skyldes mer-strømforbruket signaliseringen fra handover-prosessen. Jeg tror ikke at DET trekker så himla mye strøm.

Takk for veldig godt svar.. Ergo: batteritiden i Oslo bør være den samme for "rene" Telenor-kunder som for One Call-kunder?

 

BTW: liker signaturen din, gratulerer med 1000 innlegg forresten, keep it up :O)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

1000 innlegg, jøss har jeg blitt så gammel? Å faen, fyller 50 på torsdag....

 

Jeg tør ikke garantere at MN og TM gir samme batteritiden. Det vil føre for langt å gå inn på alle årsakene, men viktige ting som spiller inn vil være antall brukere, (signaliserings)parametere i nettet pluss avstand til sender. TM har langt flere sendere enn MN, så statistisk sett vil det være lengre avstand til en MN-sender enn en TM-sender.

Lenke til kommentar

Jeg tør ikke garantere at MN og TM gir samme batteritiden. Det vil føre for langt å gå inn på alle årsakene, men viktige ting som spiller inn vil være antall brukere, (signaliserings)parametere i nettet pluss avstand til sender. TM har langt flere sendere enn MN, så statistisk sett vil det være lengre avstand til en MN-sender enn en TM-sender.

Takk igjen for veldig bra svar!

 

Tror jeg holder meg til Telenors 3G (mobil) og NetComs 4G (data)

.. selv om OneCall sin folkepakke frister, spestielt fordi man når som helst kan betale 100 kr for å få det dobbelte.

 

Vet du hva som gjør Telenor sin dekning så mye bedre enn NetComs? Flere sendere? Annet utstyr? NetCom-kunder sliter fortsatt veldig med batteri fordi de kastes mellom 3G og 2G..

Endret av BeachDumb
Lenke til kommentar

Hvis One Call sitt tilbud frister er det jo bare å gå for det..

Men klart, det er ulemper med de og..

 

Hvis du eksempelvis mister sim-kortet ditt tar det tiden av postgangen å få nytt.. Mister du ditt telenor-sim er det bare å få nytt hos nærmeste forhandler.. Det tar 5 min innenfor åpningstiden..

 

Du kan jo bare låse telefonen manuelt til Telenor så lenge du har One Call.. :)

 

Det er ellers betydelig hastighetsforskjeller mellom Mobile Norway og Telenor en del steder.. Telenor er raskest de stedene jeg har opplevd forskjell. (Jeg har selv et telenor-abn foreløpig..)

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...