Gå til innhold

Bruker du windows xp enda?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker XP ennå, mest på grunn av jeg har noen gamle spill og programmer, har faktigst ganske så ny maskin.

 

Hvis vi skulle ta en avstemming:

 

Hvor mange hadde kjøpt en XP lisens i dag, hvis

 

Windows XP (Hadde kommet i ny versjon?) F.eks hetet Windows XP mediacenter 2010?"

 

med både Internet explorer 9,Windows mediaplayer 11, windows update, og en del nyere drivere.

 

Da tror jeg en del hadde forsatt å bruke XP.

Lenke til kommentar

Jeg bruker XP ennå, mest på grunn av jeg har noen gamle spill og programmer, har faktigst ganske så ny maskin.

 

Hvis vi skulle ta en avstemming:

 

Hvor mange hadde kjøpt en XP lisens i dag, hvis

 

Windows XP (Hadde kommet i ny versjon?) F.eks hetet Windows XP mediacenter 2010?"

 

med både Internet explorer 9,Windows mediaplayer 11, windows update, og en del nyere drivere.

 

Da tror jeg en del hadde forsatt å bruke XP.

 

 

Faktisk ikke.

Måten kernelen for eksempel oppdateres på er jo milevis foran XP sin restart datamaskinen på nytt hele tiden, eksempel :

 

*Innstalasjon av XP med lydkort , skjermkort og Tastatur og mus fra logitech :

 

1 : 2 - 3 Restarter før du kommer igang med selve installasjonen av programmene.

2 : 1 Restart pr enhet som innstalleres : 4 Restarter.

3 : Ved større oppdatering av noen enheter : Restart.

4 : Ved de fleste store Windows update : Restart.

 

Antal timer man mister på slike restarter : Haugvis noe som ikke skjer i like stor grad på Windows 7 hvor man sjeledent behøver å restarte systemet i forhold til innstallert hardware.

 

Problemet ligger ikke bare i måten Kernelen til XP er laget men hva den var laget for, I dag er situasjonen helt annerledes med et fokus på stadig flere kjerner på gpu og cpu noe som krever et langt mer tilpasset OS enn XP gjordet for å kunne utnytte dette maksimalt.

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Problemet ligger ikke bare i måten Kernelen til XP er laget men hva den var laget for, I dag er situasjonen helt annerledes med et fokus på stadig flere kjerner på gpu og cpu noe som krever et langt mer tilpasset OS enn XP gjordet for å kunne utnytte dette maksimalt.

 

Nå er ikke kjerner noe problem selv på XP, jeg får jo alle 8 trådene på XP som på windows 7 64 bits.

 

Men når du er inne på tema, så har jo 32 bits sine begrensinger.

 

Har du installerert service pack for vista og windows 7, tar jo installasjonen en evigheter, "Konfigurerer oppdateringspakker... trinn 1 av 3"

 

Så det slipper man med XP og linux ( Mac også).

 

Er det noen som hadde betalt en 1000 lapp for ny XP?

 

Hvis microsoft ville release XP til å bli mere morderne?

 

Er det flere som irriterer seg at microsoft er så ensporet på operativsystemer?

 

Det finnes bare Windows 7 og windows 2008 server (Som er uakuelt for privatpersjoner).

 

Windows 7 Basic, Professional, Business, Ultimate

 

Hva er forskjellen uten om å deaktivering av funksjoner?

I prinsippet er alle windows 7, som er tilpasset for muligheter.

 

For de som har windows 7 basic 32 bits, dere er vel enige at XP hadde vært bedre alternativ?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet ligger ikke bare i måten Kernelen til XP er laget men hva den var laget for, I dag er situasjonen helt annerledes med et fokus på stadig flere kjerner på gpu og cpu noe som krever et langt mer tilpasset OS enn XP gjordet for å kunne utnytte dette maksimalt.

(quote]

Nå er ikke kjerner noe problem selv på XP, jeg får jo alle 8 trådene på XP som på windows 7 64 bits.

 

Poenget er ikke om du får det eller ikke, Windows 7 skal jobbe mer effektivt med kjernene takket være oppdateringene i kernelen og resten av operativsystemet (sånn som for eksempel minnehåndteringen).

 

 

 

Men når du er inne på tema, så har jo 32 bits sine begrensinger.

 

Har du installerert service pack for vista og windows 7, tar jo installasjonen en evigheter, "Konfigurerer oppdateringspakker... trinn 1 av 3"

 

Så det slipper man med XP og linux ( Mac også).

[/Quote]

 

Nå er jo strengt tatt SP1 en samling av oppdateringer som har vært gjort over tid, de fleste uten at man har måttet restarte systemet sitt , det er jo kanskje ikke så uvanlig at når man får en massiv oppdatering at man da må restarte?

 

Sammenligner man med XP så blir det jo latterlig, bare det å oppdatere månedlig Catalyst / Nvidia drivere fører jo til en restart for å ikke snakke om alle andre programmene som krever "restart"...

 

Er det noen som hadde betalt en 1000 lapp for ny XP?

 

Hvis microsoft ville release XP til å bli mere morderne?

[/Quote]

 

Nei, Microsoft moderniserte Xp med Windows 7.

 

Er det flere som irriterer seg at microsoft er så ensporet på operativsystemer?

 

Det finnes bare Windows 7 og windows 2008 server (Som er uakuelt for privatpersjoner).

 

Windows 7 Basic, Professional, Business, Ultimate

 

Hva er forskjellen uten om å deaktivering av funksjoner?

I prinsippet er alle windows 7, som er tilpasset for muligheter.

 

For de som har windows 7 basic 32 bits, dere er vel enige at XP hadde vært bedre alternativ?

 

 

Microsoft har ikke samme fokus som for eksempel "superpopulære" Apple , men ser man på salgstall så er det jo tross alt snakk om en markedsandel på 90% + på pc markedet og en total dominans når det gjelder visse bruksområder.

Apple vil aldri med dagens begrensninger innført av Steve Jobs være den foretrukkede platformen når det gjelder for eksempel spilling med mindre spillentusiastene kan få seg en Apple pc som har både det siste av hardware og software for å få den beste spillytelsen.

 

Windows 7 versjonene er laget for forskjellige behov og størrelse på lommeboken, jeg personlig har ikke noe imot å spare noen hundrelapper på funksjoner jeg ikke kommer til å bruke.

Personlig dog mener jeg at MS kjører med for mange versjoner av Os'et på hjemmemarkedet, her burde man rett og slett hatt maks to versjoner : En Windows Basics og en Windows 7 premium.

 

De forskjellige Windows versjonene (feks ultimate) har støtte for Bitlocker , Windows Xp mode , Domain Join (koble til selskapets nettverk sikkert) , back up til et hjemme eller bedrifts nettverk , støtte for å bytte språk på OS etter behov.

 

 

Har man en relativ ny pc så er ikke Windows Xp et godt alternativ med tanke på sikkerhet og stabilitet på drivere , vil påstå at alle pcer laget de siste 5 årene passer bra til Windows 7 i steden for XP.

Lenke til kommentar

Siden denne diskusjonsiden har tekniske problemet mistet jeg svaret jeg skulle skrive fikk plustlig feilmelding "siden brukte for lang tid å svare"

 

Så da gidder jeg ikke å skrive alt på nytt.

 

Men i korte trekk.

 

Hvis du har en minilaptop (Atom dobbeltkjerne + 1 GB ram og en 40 GB SSD) Ville du foretrekker XP Mediacenter 2011 (Med samme systemkrav som nå?) Med tilsvarende funksjoner som dag?

 

Bortsett fra en ca 6 GB harddiskplass?

Eller hadde du da valgt windows 7 basic?

 

Selv syns jeg det er en fordel med valgfrihet, nå man kjøper et operativsystem.

Ikke kjøp windows 7 eller la være å ha et operativsystem.

 

* Pentium 233-megahertz (MHz) processor or faster (300 MHz is recommended)

* At least 64 megabytes (MB) of RAM (128 MB is recommended)

* At least 1.5 gigabytes (GB) of available space on the hard disk

* CD-ROM or DVD-ROM drive

* Keyboard and a Microsoft Mouse or some other compatible pointing device

* Video adapter and monitor with Super VGA (800 x 600) or higher resolution

* Sound card

* Speakers or headphones

 

Hvis XP hadde kommet i ny versjon, tror jeg det er mulig å fremdeles å beholde systemkravene.

 

Hvor lite snille er faktisk windows vista + windows 7 for maskinvarebytting?

 

Ofte må man kjøpe ny lisens OEM hvis man bytter hovedkort, med XP tror jeg det er mindre problem. Men hvis man får problemer med Windows Genuine Advantage Validation så er det jo på en annen side ikke enkelt å bytte lisensnøkkel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

jeg kjører xp mce på htpc'n min. Grunnen til at jeg kjører det er fordi prosjektet mitt skal bli billigst mulig, og gidder ikke å cracke win7, så jeg fant igjen gamle lisensen min. Fungerer som en drøm den maskinen.. htpc'n har en atom d410cpu og 1gb ram, så det er også en av grunnene siden xp ikke krever mye resussjer..

Lenke til kommentar

Hvis du har en minilaptop (Atom dobbeltkjerne + 1 GB ram og en 40 GB SSD) Ville du foretrekker XP Mediacenter 2011 (Med samme systemkrav som nå?) Med tilsvarende funksjoner som dag?

 

Bortsett fra en ca 6 GB harddiskplass?

Eller hadde du da valgt windows 7 basic?

 

Selv syns jeg det er en fordel med valgfrihet, nå man kjøper et operativsystem.

Ikke kjøp windows 7 eller la være å ha et operativsystem.

 

Faktisk så hadde jeg ikke brukt windows 7 eller Xp i det hele tatt, men sannsynligvis benyttet meg av en spesialtilpasse Linux versjon som dekker behovet for det jeg skal gjøre på den. Du kan jo prøve for eksempel : http://www.jolicloud.com/ eller http://www.ubuntu.com/netbook

 

Når det gjelder tilsvarende funskjoner så er det jo vanskelig å vite hva det er du har behov for, spill? Spesielt kompabilitet med eldre spill?

Da tror jeg det beste er å prøve et dual boot system med en av overnevnte linux versjonen som hovedsystem og Xp for akkurat de spillene som du absolutt er nødt til å spille.

 

Atom platformen er jo ikke akkurat kjent for å ha rå ytelse desverre.

 

Hvis XP hadde kommet i ny versjon, tror jeg det er mulig å fremdeles å beholde systemkravene.

Hvor lite snille er faktisk windows vista + windows 7 for maskinvarebytting?

 

 

Sånn jeg forstår deg så kommer du med "Buhuu , den nyeste versjonen av XXX krever faktisk at jeg må ha en bedre datamaskin for å fungere optimalt" Mener ikke å være frekk , men sannheten er at i pc verdenen så må vi faktisk forholde oss til at vi må :

 

*Følge med og oppgradere / kjøpe ny maskinvare for å få full utnyttelse av ny prossesorteknologi og programvare som utnytter denne.

*Være flinke til å oppgradere operativsystemet i forhold til de fremskritt som gjøres der.

 

Det er faktisk ingen som tvinger deg til å slutte å bruke windows XP , problemet ligger hovedsakelig i at mange av bruksområdene blir bare mindre og mindre etterhvert som alle andre har tatt steget videre til et nyere os.

 

Dette minner meg faktisk mye på når mange bedrifter fikk valget til å gå over til Windows Xp fra Ms-dos programvare som bruktes i disse bedriftene til varehandel og feks kundebehandling , ved å vente ekstremt lenge trodde de faktisk at de ville spare utgifter men sannheten ble at det ble veldig dyrt å vedlikeholde programvaren og maskinvaren over tid når det stadig vekk ble vanskeligere å få tilgang på erstattningsdeler.

 

Det er derimot ingen tvil på at et operativsystem kan fungere med langt mindre ram og cpu kraft enn det vi har i dag (bare se på bærbare enheter) , men vi stiller stadig større krav til brukeropplevelsen noe som gjør at man automatisk krever kraftigere maskinvare på større enheter.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

jeg bruker ubuntu 10.04 desktop edition på min minipc med 900mhz celeron prosessor og 2gb ram. har hat lyst på xp på den maskinen, men får ikke presset inn mye på 4gb ssd..

 

min gamle minipc, en acer aspire one, med 2kjernet 1,6 aton tokjerna prosessor og 512mb ram klarte ikke xp når jeg hadde det på den. den slet tilogmed med linux.. synes ikke windows passer på minipc'er jeg, linux passer bedre på de..

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

 

Når det gjelder tilsvarende funskjoner så er det jo vanskelig å vite hva det er du har behov for, spill? Spesielt kompabilitet med eldre spill?

Da tror jeg det beste er å prøve et dual boot system med en av overnevnte linux versjonen som hovedsystem og Xp for akkurat de spillene som du absolutt er nødt til å spille.

 

 

Selv har jeg forsøkt Linux en år rekke på spill, den klarer ikke alle spillene mine.

 

Så nå har jeg "Windows XP Professional, Mandriva linux, Windows vista 64 bits" på en maskin.

 

Da får jeg dekket alle behovene mine, alt funger bra.

Selvsagt kunne jeg kanskje fått noen spill å fungere i dosbox, men gidder ikke å bruke tid på det, siden jeg har XP lisens fra før.

 

Nå har jeg laget en annen tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1307444&st=

 

Hvis dere er interisert, vennligst stem opp XP, så gjør det bedre for folk flest.

For privatpersoner og bedriftet har ikke dette noe negativt, heller ikke for microsoft.

De som ønsker windows 7 isteden kan fremdeles ha det, men dette vil nok nok gi flere muligheter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kjører for tiden XP, men skal kjøre en clean install av windows 7 nå på tirsdag. Hovedårsakene til at jeg bytter er vel delte. For det første har jeg lengte gått og snust på å oppgradere. XP begynner å bli veldig gammelt, og det er enkelte ting som ikke fungerer like optimalt som man skulle ønske.

I tillegg får man DirectX 10/11, noe som er bra for gaming. Et nytt spill som kommer nå på tirsdag (Shogun 2) støtter heller ikke Anti-alising på XP!

Tredje grunnen er litt av det samme som over. Battlefield 3 (en super-blockbuster innen spillverdenen, for de uinvidde) som kommer nå til høsten støtter ikke XP i det hele tatt.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke Windows 7 er dyrt hvis en tenker på at en faktisk bruker det mer enn noe annet. Det koster ca. like mye som å kjøpe to spill, men du får jo også med veldig mye greier, i tillegg til at en kan laste ned masse ekstra programvare fra Microsoft, som anti-virus og utviklingsverktøyer.

 

En kan jo sammenligne med Linux da, som også er gratis, og du får jo tak i alt det samme. For meg ligger det mye i at Microsoft Visual Studio er vesentlig bedre enn open source alternativene som Eclipse, code::blocks og MonoDevelop.

Og jeg elsker Microsoft .NET <3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...