Gå til innhold

Utdanning til skarpskytter i Forsvaret?


Larshe94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Skarpskytter er noe jeg også kunne tenkt meg. Ser at folk nevner man må gjøre ditt og datt på førstegangstjeneste. Jeg tenker å gå to-årig befalsskole i Hæren, skal prøve å havne i PBN. Er det noe jeg kan/må/bør gjøre mens jeg er der? Har jeg muligheten til å bli sksk etter befalsskole? Eventuelt begynne med dette under pliktåret. Takker for svar.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

De snakker om 12,7 MP ammo i filmen ja. For å være ærlig ser jeg ikke det store problemet, da et menneske ikke er hardt nok til å utløse brannsatsen i en MP patron. 12,7 MITR (altså 12,7 maskingevær) blir også brukt med MP ammo der nede uten at det er blitt diskutert så mye... Er bruken av samme ammunisjon et større problem i et presisjonsvåpen enn et tungt maskingevær? Tror ikke de som blir truffet merker så stor forskjell...

 

Casioo: Uten at jeg er helt 100% sikker her, så vil jeg si nei.

Lenke til kommentar

Problemet med MP i skarpskyttervåpen har vel vært at Røde Kors ikke ser noen hindring i å bare bytte magasin til ball, når man først skal beskyte menneskelige mål. Derimot så fordrer jo det at man må ha med seg mer ammunisjon og vite hvordan treffpunkt forandrer seg med forskjellig ammo, som har vært noe av grunnen i tillegg til det Killswitch nevner til at man fortsatt bruker det.

Lenke til kommentar

Min mening er at det blir for dumt å snakke om at en type ammunisjon er umoralsk i krig. Hvis man absolutt skal tenke moralsk er det ingen som skulle skutt på hverandre i utgangspunktet og hvis man skyter for å drepe, som man gjerne gjør med ett skarpskyttervåpen, er det klart at ekspanderende ammunisjon er mer effektivt enn helmantlet ammunisjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting er jo de moralske årsakene, en annen fordel i forhold til ekspanderende ammo er jo at helmantlet må være mer effektivt mot personell i dekning? 5.56 ball fra en HK416 går vel såvidt meg bekjent gjennom ganske mye treverk før det stopper. 7.62'en fra en MG3 spiser jo betong og sandsekker som om det skulle vært brød..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...