Gå til innhold

Hvor er det blitt av linux-kategorien?


Skal Linux-kategorien ligge under:  

1 stemme

  1. 1. Skal Linux-kategorien ligge under:

    • Programmer
      15
    • Hardware
      60
    • Egen Linux-kategori
      58


Anbefalte innlegg

Det har jo noe med saken å gjøre. Såklart burde vi prøve å se bort ifra det, men det er ikke akkurat lett. Jobber dere MED OSS istedenfor MOT OSS er det faktisk lettere å få noe gjort.

 

Ja, det er vel her profesjonalitet kommer inn... :wink:

 

Baq - som burde tatt kvelden for leeenge siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså, jeg meldte meg inn i dette forumet pga jeg så at det var et linux forum på førstesia. Det er forøvrig den eneste plassen jeg poster noe serlig, eneste plassen jeg leser alle nye trådene.

Hvis det er eneste plassen så bør det ikke være noe problem at den er flyttet :lol:

Altså, meget usaklig. Jeg føler jeg har sagt hvorfor jeg vil at Linux delen skal være på hw.no sin side, jeg skrev det også i klar tekst på irc.

Jeg vil at flere skal få øynene opp for Linux, og jeg vil at folk skal prøve det ut! Derfor passer det best inn der det var :)

 

Litt ifra #hw.no/linux på EFnet, jeg har tatt vekk mye av det som står. Bare en bitteliten del av diskusjonen ble jo kjempelang!

 

02:20 < invictus> det jeg ikke forstår er hvorfor dere truer med å lage eget

forum fordi forumet ikke lenger er synlig nok...vil et eget

forum være mer synlig?

02:23 <@Velmont> invictus: hmm. Vil ikke være bedre å lage eget forum! Da får

vi jo INGEN av de nybegynnerene vi VIL ha tak i. Er kjekt når

flere og flere bruker Linux.

02:23 <@Velmont> invictus: hw.no kan ta på seg mye av æren for at så mange har

gått over til Linux, eller iallfall prøver det ut. Det er jo

KJEMPE positivt :);)

02:25 <@KiloGram> MarcelSB, for å sette det veldig på spissen; det er svært få

som veit kva TCL er for noko. Du meiner altså at me skal

flytte _alt_ som folk bør få vete meir om til framsida?

02:27 <@Velmont> KiloGram: TCL har aldri vært på hovedsiden, ingen protesterer

mot at det ligger på programmering, TCL ER faktisk

programmering...

02:27 < invictus> Velmont: men linux er som sagt relevant ganske store deler av

forumet...

02:27 <+GoE> Velmont: TCL har ikke tilnærmet en brøkdel av linux's popularitet

på forumet

02:28 <@Velmont> invictus: derfor burde det jo ha en hovedplass? Dessuten er

det immari populært

02:28 < invictus> Velmont: hardware skal ikke være noen "hovedplass" sånnsett,

men kan forstå at enkelte synes det

02:29 < invictus> Velmont: til det du sa litt lenger opp her; jeg gir dere

brukere all ære for at linux forumet faktisk er såpass bra

som det er. i store deler av linux miljøet hater de

nybegynnere

02:29 <@Egil|B> Linuxforumet blir på en måte satt i skyggen av en søsterside

når den ikke ligger på hovedsiden lenger, dermed blir

konsekvensene sannsynligvis at færre personer for øynene opp

for det

02:29 <@Velmont> invictus: ikke hw.no/linux brukere ;) De er glad i dem :)

02:32 <@Velmont> invictus: det meste som postes på hardware-forum-siden er

relatert til Windows, selv om det ikke ligger i noen Windows

kategori. Mens i Linux ser du ofte spørsmål om HovedKort eller

liknende som EGENTLIG passer bedre inn i "data-deler"(eller

hva det heter). Men siden Linux er så lite så blir ALLE

spørsmålene komprimert inn i et eneste "lite" forum. Dermed så

mener jeg at Linux-forumet fortjener sin gamle plass

02:33 < DesertG> Velmont: Er ikke dette et argument for at Linux bør har sin

_egen_ kategori?

02:33 < invictus> Velmont: isåfall tror du det ville vært bedre om man hadde

hatt et helt sett med forumer for windows, og et helt sett

med forumer for linux da?

02:33 <@Velmont> DesertG: er for lite

02:34 < invictus> linux ER JO programvare

02:34 <@Egil|B> invictus: Linux er mye mer!

02:35 < invictus> ja jøss, linux er relevant i mange sammenhenger, men et

operativsystem ER software aka programvare

02:35 <@Velmont> invictus: ja, det jeg sier :) Vil ikke ha noen deling på dét.

Men om du f.eks poster et hk problem på den "vanlige" siden,

når du bruker linux, så er det jo ingen linuxfolk som leser

det. Derfor er det linux har sitt eget forum. Dette forumet

omfatter alt, fordi linux-delen er ikke stor nok til å få sin

egen kategori

Lenke til kommentar

Det er mange grunner til å ha Linux både I program delen, og på forsiden. Spørsmålet er vel hva som er relevant. For å kunne svare på dette må man vite følgene:

Hva er kriteriene for at et forum skal være på forsiden?

Hva er innholdet på Linux forumet?

 

Det er ikke helt klare skiller her, og det herfra problemene kommer.

 

Slik jeg har forstått saken, så ønsker moderatorene å ha logiske samlinger av forum, og da skal ?hardware? delen kun dreie seg om hardware.

 

Med tanke på at Linux er fortsatt lite utbredt, blir ?alt? diskutert i et forum. Det som er relevant her, er at en stor del av det dreier seg om hvordan vi kan få diverse hardware til å fungere i et Linux system. Videre diskuteres det mye hvordan man kan styre annen hardware i Linux. Det er for eksempel en del overlapping mellom temaer i ?Linux? forumet og ?Internett & Nettverk? forumet.

 

Noen vil kanskje stille spørsmålet om hvorfor ikke også ha Windows og Mac forum ved siden av Linux. Her må vi bare innse at en Mac er laget på en slik måte at det sjelden er hardware problemer, med for eksempel nye programmer. Selv om det samme ikke gjelder for Windows, er problemene relativt lite utbredt, og Windows brukes relativt lite for styring av nettverk, og annen hardware.

 

For alle som bærer seg for hvorvidt moderatorene kommer til å ta en avgjørelse basert på logiske og fornuftige argumenter, eller furte p.g.a. et fåtall umodne tullinger, så ber jeg dere skjerpe dere. Dette er jo tross alt et forum de har ansvar for, og de må da ha som mål å gjøre det best mulig. Når dette er tilfelle, vil ikke meninger fra idioter telle inn, om disse meningene er truende eller bare helt uten mening.

 

Jeg ser frem til avgjørelsen.

Lenke til kommentar

Ok, hvis Linux-kategorien skal flyttes tilbake under hardware - burde ikke da også Windows-kategorien flyttes dit? :roll:

 

Jeg ser poenget med synligheten og at flere på den måten kan bli interessert i å bruke Linux, men det er jo EGENTLIG ikke rett. Linux og Windows burde vel ligge under samme overskrift ettersom de begge er mye brukte operativsystem.

 

PS. Jeg har ikke avgitt noen stemme. Jeg er foreløpig(!) ingen linuxbruker og vet ikke hvor den hadde passet best. Jeg oppdager Linux-tråder pga. siste fra forum og kanskje litt siste 24 timer - ikke pga. hvor det ligger på forumet.. (men alle leser kanskje ikke forumet på samme måten!?)

Lenke til kommentar
Ok, hvis Linux-kategorien skal flyttes tilbake under hardware - burde ikke da også Windows-kategorien flyttes dit? :roll:

OK. Hardware problemer til Windows kan du diskutere i et eget hardware-problemer forum, det kan du ikke med Linux fordi de som kan Linux ikke skjekker der!

Linux er faktisk mye mindre brukt enn Windows på desktop, derfor så har vi et eget forum der vi diskuterer alt som har med Linux å gjøre. Hardware problemene og alt sammen.

 

Derfor er Linux forumet FORSKJELLIG fra Windows forumet ;):)

Lenke til kommentar

Jeg kan bare ikke fatte aa begripe hvorfor dere har flytta linux forumet over paa "Programmer.no"

Er det pga av at det ikke er noen som leser (unnsykyld uttrykket) den elendige siden ?

Programmer.no omhandler jo bare Windows programmer som vi Linux brukere ikke bryr oss om i det hele tatt.

hw.no tar iallefall opp ting som omhandler linux som feks SCO, kernel, osv osv..

 

Jeg synes det rett og slett er frekt av dere moderatorer og flytte oss over til soestersiden fordi dere ser at programmer.no gaar nedom og hjem og at ved aa flytte oss over paa programmer.no kan dere kanskje faa noen flere hits.

 

Skam dere.

Lenke til kommentar

Jeg sier meg enig i de kritiske røstene til flyttingen til programmer.no.

 

I tillegg vil jeg si at ved å flytte "Linux" over til "Programmer" skviser dere ut alt som ikke er rent både software- og linux-relatert fra Linux-forumet. En konsekvens av dette vil da kunne bli, slik det virker som forumstyret legger opp til, at linux-spørsmål som omfatter hardware vil måtte bli postet sammen med alle de andre hw-spørsmålene, dvs spredt utover i de gamle hardware-kategoriene. Problemet er at det her vil bli blandet og gjemt inne i den store "windows-grøten", og man vil risikere færre svar og mindre linux-relatert aktivitet ettersom de linux-kyndige neppe vil prioritere et såpass windows-dominert del av forumet for å besvare linux-spørsmål. Dette anser jeg som negativt da en blanding av windows/linux ikke vil gjøre forumet særlig ryddigere.

 

Det ble tidligere nevnt at flyttingen ble vedtatt av et flertall i forumstyret. Det er derfor trolig at saken på forhånd må ha blitt diskutert. Det ville være svært interessant å høre alle styremedlemmenes argumenter som ble lagt til grunn for en avgjørelse om flytting, utover "for å gjøre forumet mer ryddig". Jeg antar at dere som vedtok dette må ha hatt flere argumenter enn som så, eller...? I så fall må de andre argumentene ha gått meg hus forbi i en noe rotete debatt. Hva med en punktliste? Dette vil være med på å skape en mer saklig debatt.

Lenke til kommentar

Litt sent å hoppe inn i tråden først nå som den er langt som et vondt år og folk sikkert blir lei av å lese.

 

Hvorfor ha et linux forum?

 

Jo forhåpentligvis først og fremst for å hjelpe folk som trenger hjelp med linux og for å bringe folk som er interessert i linux sammen.

 

Som baquero sier meget korrekt - kunden har alltid rett. Linux forumet er ingenting uten kunden her.

 

Alle brukere av linux forumet (ihvertfall så mange at det er uinteressant om det er 95% eller 100%) har sagt fra at de er imot flyttingen

 

Så hvorfor i all verden skal en "overordnet forumstruktur" være viktigere enn behovet til brukerne av forumet og hvordan forumet best kan fungere som en tjeneste til disse? Jeg har absolutt ingen problemer med å se på linux som et fenomen innen data som fint kan stå alene som det gjør under hardware.

 

<conspiracy>

Jeg synes dette er så opplagt at jeg er tilbøyelig til å tro at beslutningen ble fattet av personer som er likegyldige til linux eller som bevisst vil motarbeide utviklingen og utbredelsen av linux.

</conspiracy>

Lenke til kommentar

Som sistnevnte skriver, neppe alle som leser så langt som hit.

 

Men jeg skjønner dealen med å "sortere" forumene såpass som det er gjort nå. Samtidig som jeg skjønner at "Linux-folka" ønsker å være mest mulig synlig, slik at man kan trekke til seg mest mulig folk.

 

"Sorteringen" ser ut til å være logisk nok oppdelt, men jeg savner en hovedkategori kalt "Operativsystemer", noe både Linux, Windows, Mac, Unix, *BSD's, hjemmesnekra osv ville falle innunder.

Når vi først snakker om logisk inndeling, ville nok denne løsningen vært den mest hensiktsmessige. Og i framtia ville man kunne utvidet dette til å dekke framtidige OS som etterhvert ville/kan bli populær.

 

Men jeg lurer på om "sorteringen" er for å gjøre det enklere med administrering og lignende, siden enkelte deler av forumer blir lagt innunder "hovedemner" som kanskje ikke er så fryktelig logiske? Samtidig som "hovedemner" som ikke er på langt nær like mye besøkt/brukt blir flyttet fram? (www.deressite.no?)

 

Ser også det er endel useriøse folk som nært sagt lover dere juling hvis dere ikke fikser tilbake, og slikt burde dere droppe å kommentere. Samt gi dem en liten dask over tastaturet.

 

*gjespe* For tidlig til å diskutere sånt

 

-Dante

Lenke til kommentar

Jeg har ikke fulgt så veldig mye med, men ble rimelig stressa nå når jeg kom på jobb...

 

Min mening er at man bør få en egen gruppe dedikert til linux.

Derimot, syns jeg også at linux burde ligge på forsiden (hardware),

ettersom at det på den måten vil fange interessen hos flere. Selv

har jeg snart lest igjennom det jeg klarer av læringsstoff i forumet under linux, og har lært mye av det.

Lenke til kommentar

Næsj, dårlig gjort!! :(

 

Windows har fått egen side, Linux gjemmer man bort. Ble det litt for mye Linuxprat på hw.no kanskje - er det derfor man gjemmer det bort? Liker ikke styret på hw.no at Linux har blitt populært?

Hvor blir det av det Linuxforumet som vi engang ble lovet? Tilogmed Mac har jo fått sitt eget.

 

Dårlige greier!! :( *furten som en liten drittunge*

Lenke til kommentar
Næsj, dårlig gjort!! :(

 

Windows har fått egen side, Linux gjemmer man bort. Ble det litt for mye Linuxprat på hw.no kanskje - er det derfor man gjemmer det bort? Liker ikke styret på hw.no at Linux har blitt populært?

Hvor blir det av det Linuxforumet som vi engang ble lovet? Tilogmed Mac har jo fått sitt eget.

 

Dårlige greier!! :( *furten som en liten drittunge*

 

Usaklig innlegg.

 

Jeg vil informere om at alle vi i driftsavdelingen på hardware.no er veldig glade i linux, og ønsker på ingen måte at det skal bli gjemt bort. Det samme gjelder for mange i ledelsen. Men jeg kan også se argumenter for at det ikke hører hjemme under hardware. Hardware.no har blitt en slags "hovedside" i nettverket vårt, noe det egentlig ikke er ment å være. Strengt tatt er dette en side om maskinvare. Personlig synes jeg det er dumt at linuxforumet er flyttet, men det er ikke en diskusjon jeg skal legge meg opp i da jeg ikke har noe med forumstyret å gjøre. Likvel vet jeg at de diskuterer saken nå, og jeg håper de kommer frem til en god løsning. Jeg vil i den forbindlese oppfordre alle til å holde en saklig og seriøs tone, de stakkars menneskene i forumstyret har fått nok av pepper og usaklig flaming. Det tjener ingens sak.

 

(Dette innlegget quoter runmad, men delen om flaming er ikke spesielt rettet mot han)

Lenke til kommentar
Det ble tidligere nevnt at flyttingen ble vedtatt av et flertall i forumstyret. Det er derfor trolig at saken på forhånd må ha blitt diskutert. Det ville være svært interessant å høre alle styremedlemmenes argumenter som ble lagt til grunn for en avgjørelse om flytting, utover "for å gjøre forumet mer ryddig". Jeg antar at dere som vedtok dette må ha hatt flere argumenter enn som så, eller...? I så fall må de andre argumentene ha gått meg hus forbi i en noe rotete debatt. Hva med en punktliste? Dette vil være med på å skape en mer saklig debatt.

invictus har etterlyst en ny vurdering av styret.

<conspiracy>

Jeg synes dette er så opplagt at jeg er tilbøyelig til å tro at beslutningen ble fattet av personer som er likegyldige til linux eller som bevisst vil motarbeide utviklingen og utbredelsen av linux.

</conspiracy>

Nei, de har prøvd å sett saken fra alle sider som er mulig. Jeg har hørt fra invictus at styret hadde en lang diskusjon før vedtaket ble fattet. - invictus selv bruker Linux, så konspirasjonen din faller for kort.

 

Men jeg håper det blir en revurdering, og ser frem til denne :) Er som sagt for at Linux-miljøet skal ha sitt forum på hardware forumet :yes:

Lenke til kommentar

Oi her var det mye drittkasting gitt Men seriøst:

 

Som det allrede har blitt sagt - det er fint å kunne se meldinger fra Linux kategorien også på forsiden. Dessuten så liker jeg det bokmerket jeg allerede har - nemlig forum.hardware.no, jeg klikket meg ned i Programvare i dag for første gang noensinne men jeg foretrekker å kunne se Linux kategorien sammen med de andre "interessante" kategoriene.

 

Så tenkte jeg jeg skulle være litt ekkel:

 

Strengt tatt bør dere vel også flytte alt om BIOS til programvare også da - det er jo også programvare...

 

Argumentet mitt for at det bør tilbake (hvor det hører hjemme) er rett og slett at et OS er en forlengelse av hardware (på samme måte som BIOS) og ikke et separat program som f.eks office er. Sånn sett kan man jo også argumentere for at Windows burde få en egen kategori der men som det ble påpekt tidligere: Linux er enda ikke noe hardware produsentene satser max på og brukerne blir derfor gjerne sittende med vanskeligere løsninger i en del tilfeller. Derfor er Linux mer rettet mot hardware enn Windows og derfor bør Linux tilbake under Hardware.

 

Og til alle som føler seg truffet: Det er jo fullstendig idiotisk å pisse på moderatorene/admin osv da de helt sikkert ikke gjorde det for å plage sine egne brukere. Det måtte være hvis MicroBill hadde lovt hw en del spenn for å gjemme bort Linux-delen da :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...