Gå til innhold

Elendig ytelse hd5850cf ?


Concker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker rart gitt. Hvilken oppløsning kjører du i? Hvilken skjerm?

 

Kjører du BFBC2 på maks?

 

 

Kjører i 1920x1080, kjører alt max, men Aa på 2 og hboa off. og shadows på low.

har rundt 140 fps på dx 9, så rundt 60-90 på dx 10 og 11.

Greia er som nevt at jeg har samme ytelse på 1 kort.

 

men har prøvd begge kortene i annen pc nå med i7 og nyere hovedkort og får helt lik ytelse der. så tipper har noe med bc2 har elendig cf støtte eller noe siden det fungerer sånn halveis i tf2

Lenke til kommentar

Jeg har nå målt fps i BC2 med http://www.fraps.com/download.php og fikk maks 60. Men så slo jeg av VSYNC i innstillinger, og da fikk jeg maks(ca.) 200. Det spilte ingen rolle hva slags andre innstillinger jeg hadde.

 

Fant også dette:

 

Why doesn’t Fraps show above 30fps, 60fps, 75 fps (or any other framerate) in my game?

 

This can be due to several reasons.

 

"Many games have internal limits that prevent them rendering faster than a certain framerate. In some cases this can mean they are locked at a maximum framerate of only 30fps.

 

Another possibility is that you have Vsync enabled. Vsync is used to synchronise the output of your graphics card with the display of your monitor. When your graphics card has finished rendering the next frame it waits for the monitor to finish displaying the current one before switching to the new one. This means that the maximum framerate you can obtain will be equal to the refresh rate of your monitor (which is usually 60hz, 75hz, 85hz, or 100hz).

 

If you disable Vsync then your graphics card will continuously render without waiting for the last frame to be displayed in its entirety. With fast graphics cards this means that your monitor may switch to a new frame halfway down the screen. This effect is known as tearing as there appears to be a visible line separating two different halves. Due to this, you should generally leave Vsync enabled except when benchmarking."

Link:

http://www.techsupportforum.com/forums/f59/how-do-i-disable-vsync-fraps-problem-84882.html

 

Dette er kanskje forklaringen?

Lenke til kommentar

Har selv 2stk 5850 i CF og kjører alt på maks, 4AA HBOA off. Har rundt 80-100 fps, så det er ikke BFBC2 det er noe galt med. Hvis du har kjørt med Vsync på er det ikke rart du får 60 fps. Vsync binder fps til oppdateringsfrekvensen til skjermen din, slik at skjermkortene ikke trenger å jobbe mer enn nødvendig. Dermed vil du aldri få høyere enn 60 fps, eller Hz som skjermen din mest sannsynlig har.

 

EDIT: Leste ikke alle inleggene her. Hvilken driver kjører du? Har du lastet ned x-fire profilene i tillegg til selve driveren?

 

Håkon

Endret av HaakonNordengen
Lenke til kommentar

Mer her om Vsync:

"If playing a game, leave it enabled to >>prevent what appears to be tearing of >>imaged on your screen."

 

General rule of thumb in gaming is to DISABLE Vsyc with-in the properties menu of your video card ( right click the desktop ) and in your game options as well. The next step to reduce tearing would be your monitors refresh rate; start at 100 and work down from that number. Most if not all games I play run succesfuly with 1024*768 @ 90Htz VSYNC DISABLED with out much tearing if any.

 

Custom Built has mentioned 85 and 100 htz. there is also 75, [72 and 60]---> these last 2 might cause an epiliptic seizure.

 

Vsync is vertical syncronization, as CustomBuilt has mentioned Vsync locks the frames at the vertical (up and down) refresh rate of you monitor when enabled, but also reduces performance. Experiment with this option if you are looking for a performance gain."

http://www.computing.net/answers/gaming/what-is-vsync/5780.html

 

Har selv 2stk 5850 i CF og kjører alt på maks, 4AA HBOA off. Har rundt 80-100 fps, så det er ikke BFBC2 det er noe galt med. Hvis du har kjørt med Vsync på er det ikke rart du får 60 fps. Vsync binder fps til oppdateringsfrekvensen til skjermen din, slik at skjermkortene ikke trenger å jobbe mer enn nødvendig. Dermed vil du aldri få høyere enn 60 fps, eller Hz som skjermen din mest sannsynlig har.

 

EDIT: Leste ikke alle inleggene her. Hvilken driver kjører du? Har du lastet ned x-fire profilene i tillegg til selve driveren?

 

Håkon

Hvordan er det med "tearing"? Merker du noen effekt av det?

Lenke til kommentar

Har selv 2stk 5850 i CF og kjører alt på maks, 4AA HBOA off. Har rundt 80-100 fps, så det er ikke BFBC2 det er noe galt med. Hvis du har kjørt med Vsync på er det ikke rart du får 60 fps. Vsync binder fps til oppdateringsfrekvensen til skjermen din, slik at skjermkortene ikke trenger å jobbe mer enn nødvendig. Dermed vil du aldri få høyere enn 60 fps, eller Hz som skjermen din mest sannsynlig har.

 

EDIT: Leste ikke alle inleggene her. Hvilken driver kjører du? Har du lastet ned x-fire profilene i tillegg til selve driveren?

 

Håkon

Hvordan er det med "tearing"? Merker du noen effekt av det?

 

Tearing merker jeg ingenting til, og jeg får heller ikke sort skjerm. Det problemet hadde jeg før, at alle 3d effekter gikk i svart og kun spot-prikker og slikt var synlig på skjermen. Dette er felles for Nvidia og ATI, og løses ved å sette "Bloom=false" i settings.ini fila under "C:\Users\Dinbruker\Documents\BFBC2"

 

Opplever du tearing?

Endret av HaakonNordengen
Lenke til kommentar

Har selv 2stk 5850 i CF og kjører alt på maks, 4AA HBOA off. Har rundt 80-100 fps, så det er ikke BFBC2 det er noe galt med. Hvis du har kjørt med Vsync på er det ikke rart du får 60 fps. Vsync binder fps til oppdateringsfrekvensen til skjermen din, slik at skjermkortene ikke trenger å jobbe mer enn nødvendig. Dermed vil du aldri få høyere enn 60 fps, eller Hz som skjermen din mest sannsynlig har.

 

EDIT: Leste ikke alle inleggene her. Hvilken driver kjører du? Har du lastet ned x-fire profilene i tillegg til selve driveren?

 

Håkon

Hvordan er det med "tearing"? Merker du noen effekt av det?

 

Tearing merker jeg ingenting til, og jeg får heller ikke sort skjerm. Det problemet hadde jeg før, at alle 3d effekter gikk i svart og kun spot-prikker og slikt var synlig på skjermen. Dette er felles for Nvidia og ATI, og løses ved å sette "Bloom=false" i settings.ini fila under "C:\Users\Dinbruker\Documents\BFBC2"

 

Opplever du tearing?

Jeg er litt usikker på hva "tearing" er for noe egentlig, men skjerm(bilde) som går i svart opplever jeg en del. Skal prøve uten Vsync heretter. Får man bedre ytelse uten Vsyn på i CF?

Takk for dette, det skal jeg teste ut:

Dette er felles for Nvidia og ATI, og løses ved å sette "Bloom=false" i settings.ini fila under "C:\Users\Dinbruker\Documents\BFBC2"

 

Endra og godt er det, fordi dette har "plaga" meg lenge :thumbup:!

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Er fullt klarover hva vsync er, og det er noe jeg aldri bruker.

Og er veldig store hopp fra dx9 til dx 10 og 11 i fps.

 

Men som nevt i alle postene her så er det ikke ytelsen som er problemet. Jeg har godt over 130 fps med dx9. Problemet er bare at jeg har samme ytelsen med 1 og 2 kort.

 

Med 1 kort kjører jeg la oss si 130fps og kortet loader 80% +

Med 2 kort kjører jeg også 130fps, men da ligger begge kortene på 35% load

 

Jeg Har prøvd 11.1 11.1a 11.2 10.11 10.10 10.9 og har samme ytelse på alle sammen.

Xfire profilene er også installert.

Har prøvd med og uten overclock

Satt kortene inn i annen maskin, samme ytelse der også.

Prøvd forskjellig psu, samt 2 psu'r sammen. så problemet ligger vertfall ikke der.

 

Problemet er rett og slett at med 2 kort ligger de på load på rundt 35%, mens med 1 kort ligger det på over 80%. Jeg skulle helst hatt begge kortene til og ligge på over 75% load for og få bedre fps. Nå ligger de bare og avbelaster værandre virker det som.

Lenke til kommentar

Sorry, mista oversikten over hva problemet ditt er. Her er noen idiot spørsmål:

Har du montert alle skjermkort i riktig slot? Hva med bios, er det noen innstillinger der som kan endres?

Hva med å oppdatere bios, programvaren til chipen? Har du andre kort montert i andre slot, som kanskje setter ned ytelsen? Kan det være noe galt med ett av skjærmkortene?

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Vel, strengt tatt med 130fps så behøver du ikke noe mer ;)

 

Over 60 merker du ikke stort til uansett.

 

Nei er klar over det, men jeg skulle gjerne hatt mer i DX11 hvor jeg ligger på mellom 40 og 60, og da er det et irritasjons moment at kortene ligger og kjører på 35% load.

 

 

 

Sorry, mista oversikten over hva problemet ditt er. Her er noen idiot spørsmål:

Har du montert alle skjermkort i riktig slot? Hva med bios, er det noen innstillinger der som kan endres?

Hva med å oppdatere bios, programvaren til chipen? Har du andre kort montert i andre slot, som kanskje setter ned ytelsen? Kan det være noe galt med ett av skjærmkortene?

 

Jeg har bare 2 slots som er 16x, så de sitter riktig :), Bios er oppdatert til nyeste fw. Finner heller ingen innstillinger til og endre noen hastigheter eller noe. (men det er jo ikke problemet siden de yter 100% i stress test) Men jeg ser at kortene har forskjellig bios version, men jeg fant ingen enkel måte og oppdatere dette på ? Har også testet begge skjermkortene hver for seg og fungerer utmerket 1 og 1

Lenke til kommentar

Er fullt klarover hva vsync er, og det er noe jeg aldri bruker.

Og er veldig store hopp fra dx9 til dx 10 og 11 i fps.

 

Men som nevt i alle postene her så er det ikke ytelsen som er problemet. Jeg har godt over 130 fps med dx9. Problemet er bare at jeg har samme ytelsen med 1 og 2 kort.

 

Med 1 kort kjører jeg la oss si 130fps og kortet loader 80% +

Med 2 kort kjører jeg også 130fps, men da ligger begge kortene på 35% load

 

Jeg Har prøvd 11.1 11.1a 11.2 10.11 10.10 10.9 og har samme ytelse på alle sammen.

Xfire profilene er også installert.

Har prøvd med og uten overclock

Satt kortene inn i annen maskin, samme ytelse der også.

Prøvd forskjellig psu, samt 2 psu'r sammen. så problemet ligger vertfall ikke der.

 

Problemet er rett og slett at med 2 kort ligger de på load på rundt 35%, mens med 1 kort ligger det på over 80%. Jeg skulle helst hatt begge kortene til og ligge på over 75% load for og få bedre fps. Nå ligger de bare og avbelaster værandre virker det som.

 

 

Har du sett på hva belastningen på CPUen din ligger på? BFBC2 er er tungt spill for CPU, så det er en viss sjanse for at du støter på en bottleneck fra CPU når du kommer opp i såpass høy fps. Du kan jo sette absolutt alt på maks, inkludert 8xAA og se forskjell i fps og CPU-bruk.

Lenke til kommentar

Har tenkt på det samme, det kan være cpuen som kan være problemet. I denne testen skriver HW.no:

"Det som først av alt er viktig å tenke på om du vurderer et slikt skjermkort-oppsett, er at du virkelig trenger en kvass prosessor. Selv noen av dagens raskeste prosessorer vil holde igjen, vår Intel Core i7 920 var i flere tilfeller ikke nok."

http://www.hardware.no/artikler/nvidia_geforce_gtx_560_ti_sli/89755

 

Mulig det er en dårlig sammenligning med oppsettet i testen og det TS har, men likevel en mulighet for at cpuen ikke er god nok.

Lenke til kommentar

Har tenkt på det samme, det kan være cpuen som kan være problemet. I denne testen skriver HW.no:

"Det som først av alt er viktig å tenke på om du vurderer et slikt skjermkort-oppsett, er at du virkelig trenger en kvass prosessor. Selv noen av dagens raskeste prosessorer vil holde igjen, vår Intel Core i7 920 var i flere tilfeller ikke nok."

http://www.hardware.no/artikler/nvidia_geforce_gtx_560_ti_sli/89755

 

Mulig det er en dårlig sammenligning med oppsettet i testen og det TS har, men likevel en mulighet for at cpuen ikke er god nok.

 

Tok en kjapp test på dx9 nå, shadows lav, 2x AA, resten maxa ut @ 1920x1080

 

GPU load: 35-37%

FPS: 68-98

Cpu: 70-77% load

Minne 45%

 

Mener jeg har lest et sted at Q9950 som nærmer seg 4ghz skal yte ganske bra med hd5850 i CF :hmm:

Lenke til kommentar

Har selv en i7-950 @4GHz for å drive mine to 5850, og den blir stresset ganske så godt under tung spilling. Du sier du har klokket CPU? Prøv å klokke den ned til stock og se hva som skjer med fps og gpu-load.

 

Mye ligger load på skjermkortene dine når du spiller bc2?

Har forøvrig testet de i faderns i5 pc og fikk samme ressultat der, min q9950 på 3.8ghz yter noe bedre en den så litt rart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...