Gå til innhold

Elendig ytelse hd5850cf ?


Concker

Anbefalte innlegg

Mine ligger mellom 90 og 100% litt avhengig av situasjonen, stort sett rundt 98% som må kunne sies å være maks. Vet rett og slett ikke hva som kan være galt i ditt tilfelle :(

 

Indeed, ser ikke helt hva som er feil siden får denne oppførselen på 2 maskiner med veldig forskjellig hardware, så problemet burde jo ikke ligge der, heller ikke noe galt med kortene siden de fungerer fint alene, virker nesten som er en instilling som sperrer korta.

 

Får kjøre litt 3dmark benchtest i dag og se åssen resultatene blir, så prøve stock cpu, så opp til 3.7 og til slutt 4ghz og se om har noe for seg.

 

En annen ting er jo at kortene har forskjellig bios version, men har dette noe og si ? Finner ingen guider på og oppgradere dem på enkel måte heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare for å utelukke kan du prøve gpu-z for å se hvor mye load det rapporterer.

 

Joda, tho rivatuner skal vise riktig, og kan jo trygt si jeg merker at jeg ikke får no mer en det som rapporteres der i dx11 modus og alt maxa ut. Så er nok noe annet rart.

 

Skal teste litt med 3dmark se hvordan jeg scorer der iforhold til den elendige ytelsen jeg får i spill. SKal også prøve og clocke cpu litt opp og ned for og se om er store forskjellen, tho jeg tviler på cpu skal ha noe og si siden den skal i følge andre sine benchmark skalere meget godt på 4ghz og 5850 cf. Men vært og prøve 4ghz, blir bare litt mer viftestøy :)

Lenke til kommentar

Bare en tanke..

 

-Har du skrudd av strømspare-mode for CPU i bios?

-Er Hz for PCIe i bios riktig?

-Har du sotte strøm-mode i Windows til "høy ytelse"?

 

Vet du hvor mye v.ram-gpu bfbc2 bruker med dine settings?

Kan jo tenkes at du ligger litt over 1gb v.ram på GPU?

 

Selv prøvde jeg meg med 2stk 5870 1GB vapor-x i min EyeFinity rigg(5760x1080)Full pupp.

Merket ingen boost med crossfire,slik som deg!.

 

Googlet meg frem til at 1GB v.ram er for lite!.

 

Liten pekepinn: http://www.overclock.net/graphics-cards-general/780310-how-much-vram-do-you-need.html

Endret av jetzbullet
Lenke til kommentar

Bare en tanke..

 

-Har du skrudd av strømspare-mode for CPU i bios?

-Er Hz for PCIe i bios riktig?

-Har du sotte strøm-mode i Windows til "høy ytelse"?

 

Vet du hvor mye v.ram-gpu bfbc2 bruker med dine settings?

Kan jo tenkes at du ligger litt over 1gb v.ram på GPU?

 

Selv prøvde jeg meg med 2stk 5870 1GB vapor-x i min EyeFinity rigg(5760x1080)Full pupp.

Merket ingen boost med crossfire,slik som deg!.

 

Googlet meg frem til at 1GB v.ram er for lite!.

 

Liten pekepinn: http://www.overclock.net/graphics-cards-general/780310-how-much-vram-do-you-need.html

 

All form for speedstep og strømsparing er avskrudd i bios for cpu, den kjører konstant 3.7ghz.

 

Jeg har ikke noen form for justering av hz @ pci-e som jeg har sett, bare og endre mellom pci-e og agp. Står da på pci-e.

 

Windows står på høy ytelse.

 

Nå er ikke jeg så sikker på hva bc2 bruker av vram, men det er jo slik i alle spill med unntak av tf2 som bruker rundt 50% av kortene. Spill som CSS som er mange år gamle bruker vertfall ikke i nærheten av 1gb vram og har samme problemet der. ytelsen er helt lik som med 1 kort under spilling.

Lenke til kommentar

Ok, da har jeg kjørt litt tester og jeg kan konkludere med at feilen ligger alene hos spill og ikke kortene/psu/cpu etc.

 

Testet litt med 3dmark 11 og fikk disse resultatene:

 

3dmark 11 Exstreme (1080p) Score: X2412

3dmark 11 Peformance (720p) Score: P6428

 

Disse resultatene er på lik linje som andres med samme setup. Og i 3dmark fungerer kortene som bare rakkern og yter følgende:

 

Temp kort 1: 72C

Temp kort 2: 80C

Vifte Kort 1: 30%

Vifte Kort 2: 32%

Load: 89-97%

Core Clock: 821MHz

Memory clock: 1100MHz

 

I combined delen av testen fikk jeg også dette:

 

Cpu load: 92-94%

Minne forbruk: 53%

 

 

Så kommer noe som er utrolig rart. jeg fyrte opp unreal tournament 3

og i menyen får jeg 95% load og langt over 600fps, men så fort jeg begynner spille faller loaden ned til 25% og fpsen ligger på rundt 68-110fps, Cpu ligger på 75% minnet på 45%

 

Må være en instilling eller noe som ikke stemmer et sted ? :/

Lenke til kommentar

@Jeg har ikke noen form for justering av hz @ pci-e som jeg har sett, bare og endre mellom pci-e og agp. Står da på pci-e.

 

 

 

Prøv "PCIE frequency" inne i BIOS.

 

Hva står det på den?

 

Kan undersøke med tviler på det har noe med saken da jeg har prøvd det i en nesten helt ny pc, og får samme der. Samt de yter jo fint i benchmark og i menyen på unreal 3. Er rett og slett når jeg begynner spille selve spillet så detter load drastisk ned.

Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom alle innlegg, men har du satt Windows strømprofil greiene til max performance?

 

Kan du se at klokken på GPU er på 3D frekvens slik at det ikke er nedklokking?

 

Strømmen er satt til høy ytelse, og de blir ikke nedclocket. Jeg kjører med en 821mhz overclock og den er stabil som bare det, og om jeg skrur av msi, vil clocken være lav i windows, og hoppe opp til 725 (max standar) når jeg begynner og spille. Og det nok ikke problemet, siden det ikke forklarer hvorfor jeg har bra ytelse i benchmark og i ut3 menyen, men ikke når jeg er "ingame"

 

Virkelig sært problem det her

Lenke til kommentar

Concker.

Prøvd uten OC på cpu og gpu?

 

Dette med forskjellige BIOSer på gpu`ene.

Verdt å sjekke om det kan skape krøll.

 

 

Har skrudd bios tilbake til orginalt og er samme greia. Så forøvrig at jeg kan justere pci-e freq når jeg clocker cpu, tho den sto på 100, og kan maks skrus opp til 180, men dette skulle jo kanskje ha noe og si siden kortene er helt fine i 3dmark og menyen til unreal, samt benchmark testen til css?

 

Så standar cpu og gpu clock = fremdeles samme feil :(

Lenke til kommentar

Synderen for denne duden var vist CAP: http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid=142759

 

100 PCIE frequency er standard.

 

Hva menes helt her ? Er første gang jeg prøve cf så er litt grønn enda. Han bruker da altså 10.11 drivern og profilene 10.11 cap 2 ?

 

Jeg kan vel ikke bruke cap 2 og 11.2 ? må vel degradere driverne igjen i guess

 

 

Prøvde med 10.11 og 10.11 cap2, fremdeles samme ressultat

Lenke til kommentar

Har googlet litt rundt..funnet ut at det er mange som har crossfire problemer med hd5850 kortene.

 

Snodig nok..høres løsningen deres litt tullete..

 

Guru3d: Avinstaller skjermkort driver,bytte plass på skjermkortene,snu crossfirebro 180 grader og installer driver på nytt..

 

De kom frem til at ett av skjermkortene fungerte bedre som "master" enn det andre!. :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...