Gå til innhold

Elendig ytelse hd5850cf ?


Concker

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har fått kjøpt meg et til hd5850 kort og kjører nå da 2 slike i crossfire. Problemet er bare at ytelsen er dårligere en om jeg kjører 1 enkelt kort?

 

I Bad Company 2 har jeg rundt 30-40fps og det lagger VELDIG.

Jeg har forøvrig også clocket begge kortene i MSI Afterburner til 820mhz og 1100mhz på minnet. Men uansett hva jeg spiller ligger gpu load på rundt 20-30%

 

Det kan da ikke være riktig at grafikkortet skal ligge og surre på 30% når jeg har bare 40fps? 2 stykk 5850 burde da klare en stabil fps i bc2 på over 60 værtfall? mener jeg målte at jeg hadde rundt 70+ med et singel kort?

 

System:

 

Hovedkort: Maximus Forumla II

CPU: Q9950 @ 3.7GHZ

Minne: 4gb 1066mhz DDR2

PSU: 620W Enermax Liberty

 

 

Ps: Om jeg stress tester begge kortene med furmark fungerer det fint på 100% load så tviler på at strømforskyningen er for liten.

Er ikke mulig og låse skjermkortet til og bruke la oss si 75% mens man spiller for og få optimal fps?

 

-Concker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PCI-E kontaktene på PSUen din er 6pins er de ikke? Men 5850 har behov for 8pin? Hvordan har du løst det?

 

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-5850-review-crossfire/9

Bildet du linker til viser da to 6pin?

 

Eller's så ville jeg klokket kortene til stock og lastet ned nyeste driver samt app profile. sjekk også at cfx er enabled i ccc.

 

Om dette feiler så må du nok kjøpe ny psu ;)

Lenke til kommentar

Rettelse 2x6pin på et 5850.

 

"A second card requires you to add another 170 Watts. You need a 650+ Watt power supply unit if you use it in a high-end system. That power supply needs to have (in total accumulated) at least 55~60 Amps available on the +12 volts rails."

 

Trådstarters PSU har såvidt jeg kan se rundt 40A samlet på +12V.

 

Men for all del, test ivei. Kan godt være jeg tar feil. Jo flere forslag jo bedre.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Rettelse 2x6pin på et 5850.

 

"A second card requires you to add another 170 Watts. You need a 650+ Watt power supply unit if you use it in a high-end system. That power supply needs to have (in total accumulated) at least 55~60 Amps available on the +12 volts rails."

 

Trådstarters PSU har såvidt jeg kan se rundt 40A samlet på +12V.

 

Men for all del, test ivei. Kan godt være jeg tar feil. Jo flere forslag jo bedre.

 

 

Anbefalt psu til 2 kort et 600w, samt jeg kan stress teste kortene og da er de helt stabile på 100% load, det hadde de IKKE vært om psu ble for liten. Dette er noe med drivere/Crossfire instillinger. 2 stykk 5850 drar jo max 320W uansett :p

Endret av Concker
Lenke til kommentar

Har du installert de siste driverne? Husk at du skal ha både Catalyst Software Suite og ATI Catalyst Application Profiles

(for de som kjører CF).

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

 

Har lagt inn 11.2 nå, Har også prøvd 11.1 og 11.1a og de hadde så og si samme ressultat i bc2.

Har også lagt inn Application profiles uten at jeg helt ser hvordan dette fungerer, men det er installert.

 

Det som er rart er at i tf2 så har jeg load mellom 60-70% noe som gir meg fps mellom 270-450 ettersom hvordan loaden er, mens i bc2 og css ligger de bare og idler på 25% load

Lenke til kommentar

Har du installert de siste driverne? Husk at du skal ha både Catalyst Software Suite og ATI Catalyst Application Profiles

(for de som kjører CF).

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

 

Har lagt inn 11.2 nå, Har også prøvd 11.1 og 11.1a og de hadde så og si samme ressultat i bc2.

Har også lagt inn Application profiles uten at jeg helt ser hvordan dette fungerer, men det er installert.

 

Det som er rart er at i tf2 så har jeg load mellom 60-70% noe som gir meg fps mellom 270-450 ettersom hvordan loaden er, mens i bc2 og css ligger de bare og idler på 25% load

 

Også jeg har 5850 i CF og spiller mye BC2, og det fungerer stort sett bra. Kan få sort skjerm noen ganger. Det minste programmet(det for CF) skal slå på CF automatisk, men du kan jo gå inn i menyen og finne frem til CF mode og se om det har blitt haka av. Slik du beskriver problemet og at det fungerer bra i tf2, så vil jeg tippe det er et software problem, men vet ikke sikkert. Mulig en enda eldre driver kan hjelpe, 10.9 versjonen f.eks?

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Har du installert de siste driverne? Husk at du skal ha både Catalyst Software Suite og ATI Catalyst Application Profiles

(for de som kjører CF).

http://support.amd.com/us/gpudownload/Pages/index.aspx

 

Har lagt inn 11.2 nå, Har også prøvd 11.1 og 11.1a og de hadde så og si samme ressultat i bc2.

Har også lagt inn Application profiles uten at jeg helt ser hvordan dette fungerer, men det er installert.

 

Det som er rart er at i tf2 så har jeg load mellom 60-70% noe som gir meg fps mellom 270-450 ettersom hvordan loaden er, mens i bc2 og css ligger de bare og idler på 25% load

 

Også jeg har 5850 i CF og spiller mye BC2, og det fungerer stort sett bra. Kan få sort skjerm noen ganger. Det minste programmet(det for CF) skal slå på CF automatisk, men du kan jo gå inn i menyen og finne frem til CF mode og se om det har blitt haka av. Slik du beskriver problemet og at det fungerer bra i tf2, så vil jeg tippe det er et software problem, men vet ikke sikkert. Mulig en enda eldre driver kan hjelpe, 10.9 versjonen f.eks?

 

 

Har noe med software ja, kortene yter jo kjempe bra i stress test, men i de fleste spill ligger de bare og idler nede på 30% så jeg får mye mindre fps en hva korta engentlig takler.

Og er ikke noe galt med crossfire sånn sett, cf fungerer og begge korta kjører, problemet er bare at de ikke yter mer en 30% :p

Lenke til kommentar

Andre ting som kanskje kan være problemet:

 

Gamle drivere fortsatt installert(kan prøve å slette alle og installere på nytt). Ikke siste patch til BC2.

Lydkort driver, andre drivere?

 

 

Gamle drivere er det vertfall ikke :)

Maskin er ny formatert og jeg bruker drive sweeper i sikkerhets modus når jeg prøvde de forskjellige ati driverne, så problemet ligger ikke der.

 

Dette virker på min del som korta ikke vil kjøre mer en 30% load for og spare strøm.

Tho det har ingenting og gjøre med psu'n min da jeg fint kan kjøre begge korta i 100% load med furmark og de gir veldig god ytelse der. så er noe med cf og spill generelt =/

Lenke til kommentar

Mhmhm...

"At least 55~60 Amps available on the +12 volts rails!" ifølge test på Guru3D som i høyeste grad vet hva de snakker om.

 

DU har 36A samlet på +12V linjene dine. Det er for lite! Ergo nesten bare halvparten av hva du optimalt sett behøver.

 

Prøv å forstå hva jeg snakker om i det minste :whistle:

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Mhmhm...

"At least 55~60 Amps available on the +12 volts rails!" ifølge test på Guru3D som i høyeste grad vet hva de snakker om.

 

DU har 36A samlet på +12V linjene dine. Det er for lite! Ergo nesten bare halvparten av hva du optimalt sett behøver.

 

Prøv å forstå hva jeg snakker om i det minste :whistle:

'

Jeg velger nå heller og gå utfra det ati selv sier skjermkortene deres trenger. og uansett så har det ingenting med saken og gjøre så lenge kortene kjøre fint på 100% load i stress test. Hadde skjermkortet fått for lite strøm ville det oppført seg rart, og mest sannsylig kommet med feilmelding i form av bluescreen. Skjermkortene fungerer topp de. bare at i spill yter de bare rundt 30% noe som etter hva jeg har lest litt rundt på er en software feil i driverne.

Lenke til kommentar

AMD anbefaler en strømforsyning på minimum 600W, men det er ikke dermed sagt at enhver 600 Watts PSU kan drive disse kortene i CF. Dette kommer an på hvor mye +12V linjen på PSUen klarer å levere.

 

Etter AMDs anbefalinger kan en Enermax Liberty 620 drive Crossfire opp mot 3870. Hvor hyppig dette oppdateres vet jeg dog ikke, men ser også at 4870 IKKE anbefales i CF på diverse forum.

 

Kjører du Furmark i vindu? Isåfall stresses nok i hovedsak kun det ene kortet. Prøv det i fullskjerm eller last ned Vantage eller 3DMark06 for å stresse begge kortene.

Lenke til kommentar

Jeg leste et sted at man hadde brukt samme psu i CrossFire med noen andre skjermkort, hvor skjermkortene brukte mer strøm enn 2x 5850, men likevel så er det smart å ikke la noe være uprøvd. Man skal aldri si aldri, det kan hende at psuen er årsaken? Jeg ville prøvd, om du har muligheten, så har du i hvert fall utelukka den, om du fortsatt har de samme problemene.

Lenke til kommentar

Joda skadet jo ikke og prøve.

 

Fadern har en 650W corshair hx forskyning som da har en god mer Ampere Så jeg har nå prøvd følgende:

 

Bad Compnay 2. Dx10:

 

650W Crossfire: Load rundt 35% Fps = Rundt 100

650W Singel kort: Load: Rundt 80% Fps = Rundt 100

1 kort på 600w forskyninga og 1 kort på 650w forskyninga: CF Load: rundt 35% Fps = rundt 95

 

Så greia er at med crossfire så får jeg 0 ytelse hopp da kortene fordeler loaden på de 2 slik at fps'n forblir den samme, men istedet for 1 kort bruker 80% kjører 2 kort på 35%

 

Dette ble forøvrig testet på samme map og løpte rundt samme runden [tom server]

 

Så utfra det jeg kan se så hjelper det ikke noe med annen forskyning, virker som kortene bare fordeler load'n mellom seg. Men finner heller ikke noe instilling for dette. Dette var forøyvrig med 11.2 driverne og profilene. Har gjort samme testen med 10.11 og samme ressultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...