Gå til innhold

Argumentèr mot dette sitatet


Anbefalte innlegg

Jeg vil tro mange kjenner til filosofen Epicurus, eller i hvert fall en av hans mest populære sitater:

 

"Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?"

 

Jeg, som da er ateist, føler dette er det perfekte spørsmålet å stille seg selv om man er religiøs.

 

PS:

 

Omnipotent = allmektig

Malevolent = ondskapsfull

Whence = hvorfra (fra hvor)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argument mot sitatet:

Omnipotens betyr at det er mulig å være alt og ingenting samtidig/watever. Å si at dette er kontradikterende termer er bare å si at det ikke lar seg være gjenstand for deduksjon eller kontemplasjon (whatnot). Er du omnipotent, så ligger det i selve begrepet at du er en høyere autoritet enn deduktiv logikk og du har allerede der etablert en hypotetisk fasit/sannhet.

Endret av fuzzyboots
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Soulless, det er en selvmotsigelse iht. logikk (som jeg akkurat forklarte...), men er du omnipotent så spiller det ingen rolle hva logikk måtte diktere. Om så, hvorfor? På den ene siden så har du en teoretisk allmektighet, på den andre siden har du praktisk logikk (og vår konsepsjon av hva som er mulig). Antar du omnipotens, antar du beviset.

Endret av fuzzyboots
Lenke til kommentar

Jeg vil tro mange kjenner til filosofen Epicurus, eller i hvert fall en av hans mest populære sitater:

 

"Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?"

 

Jeg, som da er ateist, føler dette er det perfekte spørsmålet å stille seg selv om man er religiøs.

 

PS:

 

Omnipotent = allmektig

Malevolent = ondskapsfull

Whence = hvorfra (fra hvor)

Tull og tøys , Gud har Gitt Devlen en frist , det har vi også fått. vi lever ikke bestanding vi skal tilbake til Gud alle sammen med vårt regnskap. de som følgte djevlen blir med ham & de som følgte Gud valgte livet etter.

Lenke til kommentar
"Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?"

Gode spørsmål, men kanskje litt for enkle. F.eks ligger det nok i manges tro at Gud vel er allmektig, men at han også har gitt menneskene en egen vilje. Eller for å sette det på spissen: du kan ikke gi Gud skylden for at du er en drittsekk. Dvs, du kan gjøre det, men da kan du ikke dømme noen andre for noe annet heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Plan:

1. rapportere alle innleggene du har med henvisninger til allah eller islam for æreskrenkelse, rasisme

2. vente på at dumme moderatorer skal ta til ordet for deg

3. begynne å poste tvilsomheter på forumet her, med referanser til Hitler og Mein Kampf, hvorav Hitler fyller rollen som gud og Mein Kampf som bibelen

4. iherdig forfekte faktumet at koranen er mer rasistisk, inhuman og diskriminerende enn Mein Kampf, og at islam er ansvarlig for drapet på langt flere enn Hitler

5. se på dumheten seire (nok en gang) ved å bli kasta ut av forumet

 

y/n? :ph34r:

bare begynn du "fuzzyboots"! :)

 

 

se på dumheten seire (nok en gang) ved å bli kasta ut av forumet

ikke rart du ble kasta ut =)

Endret av peace2
Lenke til kommentar
"Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?"

Gode spørsmål, men kanskje litt for enkle. F.eks ligger det nok i manges tro at Gud vel er allmektig, men at han også har gitt menneskene en egen vilje. Eller for å sette det på spissen: du kan ikke gi Gud skylden for at du er en drittsekk. Dvs, du kan gjøre det, men da kan du ikke dømme noen andre for noe annet heller.

 

Hva om en person dreper en som bare har utrettet gode ting i livet sitt? En som har kjempet for likestilling, vært gavmild og behandlet alle vel, støttet veldedighet med en prosentandel av inntekten sin etc? Hvordan kan Gud rettferdiggjøre at en person hensiktsløst dreper en annen som bare har vært snill?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om en person dreper en som bare har utrettet gode ting i livet sitt? En som har kjempet for likestilling, vært gavmild og behandlet alle vel, støttet veldedighet med en prosentandel av inntekten sin etc? Hvordan kan Gud rettferdiggjøre at en person hensiktsløst dreper en annen som bare har vært snill?

 

Rent hypotetisk, om gud (om han finnes) skulle grepet inn og forhindret en slik handling ville ikke mennesker hatt en ordentlig fri vilje. Om mennesker ikke har en fri vilje kan man heller ikke snakke om menneskelig godhet og ondskap (om dette i det hele tatt finnes kan også diskuteres, hva er egentlig ekte godhet/ondskap?). Uten fri vilje spiller det i grunnen ingen rolle hva man mener, for da blir dine handlinger bestemt av en annen makt enn deg selv. Eller mener du at det kun er "onde" handlinger gud aktivt bør forhindre, men ikke "gode"? Da vil kanskje disse handlingene bli motivert av frykt for gud, snarere enn et genuint ønske om å gjøre noe godt.

Lenke til kommentar
"Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent. Is he able, but not willing? Then he is malevolent. Is he both able and willing? Then whence cometh evil? Is he neither able nor willing? Then why call him God?"

Gode spørsmål, men kanskje litt for enkle. F.eks ligger det nok i manges tro at Gud vel er allmektig, men at han også har gitt menneskene en egen vilje. Eller for å sette det på spissen: du kan ikke gi Gud skylden for at du er en drittsekk.

Bakterier, medfødte lidelser, parasitter, naturkatastrofer og liknende er forårsaket av drittsekker. Eller kanskje de bare rammer drittsekker? Pussig.

 

 

Videre synes jeg innlegget ditt var dumt, og siden jeg er en drittsekk vil jeg tenke onde tanker og dermed drepe deg på smertefult vis. ... Er du død ennå? Nei? Hm. Det stemmer. Uansett hvor stor drittsekk man er kan man ikke drepe andre bare ved å tenke onde tanker. Viljen er altså begrenset av hvordan Gud (angivelig) har skapt verden. Hvis jeg ikke kan skade deg ved å tenke, hoppe i sikksakk, synge nasjonalsangen baklengs, eller hva det nå skulle være, hvorfor ville det hindre meg å ha fri vilje hvis jeg også ikke kunne skade deg ved å slå deg eller skyte deg?

Endret av Ståle Nordlie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om en person dreper en som bare har utrettet gode ting i livet sitt? En som har kjempet for likestilling, vært gavmild og behandlet alle vel, støttet veldedighet med en prosentandel av inntekten sin etc? Hvordan kan Gud rettferdiggjøre at en person hensiktsløst dreper en annen som bare har vært snill?

"Fri vilje"

 

Gud blander seg ikkje inn i kva menneskeheten driv med, han har skapt verda og gitt mennesket fri vilje. Alt som skjer på jorda er eit resultat av kvar enkelt sin frie vilje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...