Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Noe feil med å bytte etternavn? Moralsk sett...


Welhaven

Anbefalte innlegg

Jeg har idag pappas etternavn. Mamma er en Olsen (som det finnes x av som dere vet).

 

Til pappa sitt ettenavn er det liksom ingen tilhørighet, siden han vokste opp i adoptivhjem. Og når det gjelder mamma sitt etternavn, så er vel Olsen så generelt som man kan få det.

 

Derfor lurte jeg på å lage et nytt etternavn, og et nytt type slektstre eller hva man skal kalle det da.

 

Derimot føler jeg LITT på det i forhold til at da er det liksom ikke noe arv i det navnet heller, men tanken min er å sørge for at det blir arv i det navnet da i de videre rekker. Noen som har tanker rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har idag pappas etternavn. Mamma er en Olsen (som det finnes x av som dere vet).

 

Til pappa sitt ettenavn er det liksom ingen tilhørighet, siden han vokste opp i adoptivhjem. Og når det gjelder mamma sitt etternavn, så er vel Olsen så generelt som man kan få det.

 

Derfor lurte jeg på å lage et nytt etternavn, og et nytt type slektstre eller hva man skal kalle det da.

 

Derimot føler jeg LITT på det i forhold til at da er det liksom ikke noe arv i det navnet heller, men tanken min er å sørge for at det blir arv i det navnet da i de videre rekker. Noen som har tanker rundt dette?

 

Du trenger jo ikke å bytte etternavn, men du kan vel f.eks hete "fornavn Olsen-nytt etternavn"?

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor gammel du er, men du kan også vente til du blir gift hvis du ikke allerede er det og ta etternavnet til de bedre halvdel? ;P

 

Er 23 år, ikke gift ;-)

 

Joda, men dette navnet er liksom noe som skal tilegnes familien jeg har nå da. Er iallefall søster som er med på tanken. Og pappa og mamma bryr seg vel fint lite om etternavn, så hadde vel fått med de også.

 

Vet ikke hvorfor jeg føler jeg brenner litt for dette, men føler det liksom er viktig med en arv og den er ikke eksisterende nå.

 

Du trenger jo ikke å bytte etternavn, men du kan vel f.eks hete "fornavn Olsen-nytt etternavn"?

 

DET er sant. Hadde det passet så hadde jo det vært en god mulighet.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvor gammel du er, men du kan også vente til du blir gift hvis du ikke allerede er det og ta etternavnet til de bedre halvdel? ;P

 

Er 23 år, ikke gift ;-)

 

Joda, men dette navnet er liksom noe som skal tilegnes familien jeg har nå da. Er iallefall søster som er med på tanken. Og pappa og mamma bryr seg vel fint lite om etternavn, så hadde vel fått med de også.

 

Vet ikke hvorfor jeg føler jeg brenner litt for dette, men føler det liksom er viktig med en arv og den er ikke eksisterende nå.

 

Du trenger jo ikke å bytte etternavn, men du kan vel f.eks hete "fornavn Olsen-nytt etternavn"?

 

DET er sant. Hadde det passet så hadde jo det vært en god mulighet.

 

Du kan jo også gjøre som det allerede har blitt nevnt å ta begge etternavnene :)

Eller så ville jeg faktisk gått for det jeg foreslå, for den du blir sammen med blir også familie til syvende og sist...Nå ser jeg bortifra ;)

Lenke til kommentar

Derfor lurte jeg på å lage et nytt etternavn, og et nytt type slektstre eller hva man skal kalle det da.

Slektstreet ditt endrer seg dessverre ikke uansett...

 

Nei mente ikke direkte slektstre, men en ny type arv eller hva jeg skal kalle det. "Hva man skal kalle det" prøvde jeg liksom å gi uttrykk for at jeg klarte ikke heeelt å finne ordet.

 

Det kan hende livet ditt blir ekstremt mye mer spennende hvis du bytter etternavn, men jeg tror ikke det.

 

Jeg ser ikke vitsen med å bytte etternavn uten en god grunn, men mulig jeg bare er sær.

 

Hehe.. Er ikke på jakt etter et mer spennende liv altså, men du er ikke sær nei. Er ute etter meninger her jeg så.

Lenke til kommentar

Mitt syn er at det er litt umodent og jålete å skulle bytte ut det slektsnavnet man har fått fordi det er så "kjedelig" eller vanlig.

 

Du har fått din slekts navn. At mange andre slekter har samme navn, endrer ikke det.

 

Men om du vil endre navn, er et alternativ kanskje å finne en slektsgård som du kan ta navn etter. Så fortsetter etternavnet ditt å være et slektsnavn (og det er jo nettopp det et etternavn er). Men "-sen"-navn ble vel ofte gitt fordi man ikke hadde noen egen gård med eget navn (man var leilending). Du kan jo høre med foreldre/besteforeldre.

 

Å bare dikte opp et navn blir å løsrive deg selv fra dine forfedre, mulig slekt og slektsfølelse ikke betyr stort for deg (personlig ville jeg aldri finne på slikt noe).

Lenke til kommentar

Har selv endret etternavn, med tilhørighetsargumentasjonen. Pussig nok endret jeg det også til Olsen Lid hehe. Olsen Lid er altså ett etternavn, ikke to.

 

Jfr. dagens bestemmelser skal flere etternavn sammensettes med bindestrek, men jeg fikk fritak fra denne loven da jeg dokumenterte med fødselsattester og andre historiske papirer på at skrivemåten av slektsnavnet jeg følte tilhørtighet til, og ville vidreføre, alltid har blitt skrevet på overnevnte måte.

 

Summa sumarum, om du føler liten eller ingen tilhørighet til noen av dine foreldres etternavn, kan du ta ditt eget. Mest sannsynlig vil du bli pålagt å skrive det med bindestrek om du velger å ta ditt mors slektsnavn, i tillegg til ditt eget, men det går som sagt an å søke om særbehandling.

 

Lykke til!

Endret av Mr. Lid
Lenke til kommentar

Du kunne jo ha gått lengere tilbake i familiehistorien din - og feks tatt navnet fra ett sted, et gårdsnavn eller noe - som familien din hade tilhørighet til før i tiden.

Tips: Sjekk om du finner det navnet hos SSB (hvis det er under 300 personer som heter det - må du vel søke disse om tilatelse tror jeg)

 

Selv har jeg et -sen navn, men ettersom jeg har lang utdanning og diplomer med dette navnet, samt at jeg ikke tror livet mitt ville ha forandret seg vesentlig med å bytte navn - så beholder jeg det jeg har. I tilegg ser jeg ikke helt aversjonen, eller hva man skal kalle det, mot -sen navn. Det er jo det som er typisk norsk (Det var jo slik vikingene gjorde det (patronymer))

Lenke til kommentar

Støtter forslaget om å finne et navn man har tilknytning til tidligere i slekten eller basert på gårds- eller stedsnavn.

 

Tips: Sjekk om du finner det navnet hos SSB (hvis det er under 300 personer som heter det - må du vel søke disse om tilatelse tror jeg)

 

Etternavn som mindre enn 200 personer har er beskyttet i følge navneloven, og kan bare tas som etternavn hvis man får lov av alle som har det som etternavn (paragraf 3), eller hvis man har tilknytning til etternavnet (paragraf 4). Etternavn som flere enn 200 har, eller som ingen har, kan man ta uten å ha tilknytning til navnet.

 

Se lovdata for hele navneloven: http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-002.html .

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...