Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Installere HHO kit i bilen min for å spare drivstoff?


Lasse94

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har tittet på reglene i konkuransen nå.

Å der står det at man må kunne bevise at det skjer noe overnaturlig eller paranormalt...???

Hva det definerer vet jeg ikke.

Jeg har ikke påstått at jeg kan trylle eller noe sånt da...hmmm?...

 

Virker som at jeg er nødt å dra til usa for å demonstrere det også.

 

Å vist noe skulle gå galt under en test så får man ikke lov til å prøve igjen før det har gått 12 månder.

 

Man må koste alle tester+dukumentasjoner selv.

 

Virker som dette er kan bli en veldig kostbar konkuranse...

 

Så vist ikke JREF definerer resultatet som paranormalt så får man ingen million da....?

 

Her virker det som jeg kan tape mye penger jeg ikke har.

 

Skulle gjerne fått en million dollar jeg.

 

Men man må nok være bedre bemiddlet en det jeg er i denne konkuransen. :(

vel for å begynne så blir det da sagt i klartekst at du kan vinne en million dollar på dette så det burde ikke være noe problem.

dog så ser jeg fra denne siden(million dollar HHO- challenge) som jeg tror er det samme, at det hele er satt på hold.

 

vel ja, du kan vinne en million eller du kan tape pengene du har brukt å prøve å vinne. enkleste må vel være å ta kontakt med han/de som har lagt ut denne/disse utfordringene og be om spesifisering og avtale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk skal du ha Sumatro :thumbup:

 

Det var virkelig spennende tall fra bilen din. At du klarer så lave tall med en slik bil, det skal ikke være mulig. Ikke uten at du faktisk får den dingsen til å gi gevinst :thumbup: En i familien har en slik bil med 2liter og automat, så jeg vet den bruker endel suppe i original stand. De før-tallene dine stemmer bra med det vi har diskutert rundt den Stratus-en som vi har/hadde her.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha Sumatro :thumbup:

 

Det var virkelig spennende tall fra bilen din. At du klarer så lave tall med en slik bil, det skal ikke være mulig. Ikke uten at du faktisk får den dingsen til å gi gevinst :thumbup: En i familien har en slik bil med 2liter og automat, så jeg vet den bruker endel suppe i original stand. De før-tallene dine stemmer bra med det vi har diskutert rundt den Stratus-en som vi har/hadde her.

når man går over tallene som hører med i beregningene så skal det ikke være mulig å opnå slike tall, derfor dette er så omstridt eller spennende om du vil.

 

det forklares på en forsåvidt enkel måte i den siste linken jeg la ut.

Lenke til kommentar

Si vist man monterer en ekstra dynamo på 100A som bare driver en hydrogengenerator på 100A. Vist du vet litt om hydrogengeneratorer, så hadde du da vist at den ville levert en betydelig mengde hho

Mange watt er 100A i en bil da? 100x14.2= 1420 watt.

Mange hk er det da? 1420/735= 1,93 hk. Si at dynamoen bare er 48,25% effektiv.

1,93/48,25x100= 4 hk

Vist du har en motor med 100 hk å mister 4 hk. Hvor mange prosent er det? hmmm?

100/100x4= 4% Så 100A fra en motor er ca bare 4% det da

forresten: du har vel glemt virkningsgraden til elektrolysen din, den ligger da på ca 50%

 

og som du og har nevnt med økning i hester så vil det igjen være i henholdtil hva motoren faktisk der og da yter så når du bare kjører helt rolig i si 60 km/t så bruker du kanskje bare 20 hk og økningen er da 20 * 15% = 23 HK men du bruker jo mer denne økningen på å opprettholde elektrolysen.

 

du sier også at ditt HHO anlegg produserer mellom 0.5 og 1 liter per minutt, mens de måtte ha 4 liter i minuttet for å klare å øke effekten av en 6.5 hk diesel motor med 15%

i følge denne rapporten(.pdf)

så forskningen tilsier at ditt anlegg ikke skulle hatt noen merkbar effekt.

 

*endret*

lagt til hk bak 6.5

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Det er da litt forskjell på en 2 liter motor som der det mest vanlige som ruller rundt langs norske veier og en 6,5 liter motor både hva drivstoff og luftmengde angår.

var en 6.5 hk diesel :blush:

 

så vis bilen du monterer det på har 120 hk, kan du jo i teorien ta 120/6.5 som blir 18 så kan du si 18 * 4 = 72 liter HHO per minutt for å få 15% økning i kraft på en bil med 120 hk.

 

men siden bilen kanskje bruker 20 hk ved å "cruise" så blir 6.5 / 20 som blir 3 gangen ca, så da er det 4 (liter HHO i minuttet) * 3 = 12 liter i minuttet.

 

og da blir økningen i HK ca 15% som er 3 hk ekstra. så regner du om hvor mye effekt du trenger fo å faktisk lage nok HHO til å få dette kommer du på ca 1300W og siden effektiviteten er ca 50% må du tilføre 3600W fra dynamoen, som igjen kanskje er 60% effektiv som vil si at den krever 5700 W som krever en viss ekstra belastning på systemet, som i hk vel blir; 5700w / 750 = 7.6 hk.

 

og da ser vi bort ifra at du trenger en dynaom som leverer 3600/14.4 = 250 Amper

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

vel for å begynne så blir det da sagt i klartekst at du kan vinne en million dollar på dette så det burde ikke være noe problem.

dog så ser jeg fra denne siden(million dollar HHO- challenge) som jeg tror er det samme, at det hele er satt på hold.

 

vel ja, du kan vinne en million eller du kan tape pengene du har brukt å prøve å vinne. enkleste må vel være å ta kontakt med han/de som har lagt ut denne/disse utfordringene og be om spesifisering og avtale.

 

Dette var faktisk en annen konkuranse. Det første du refirerte til var i regi av JREF

Lenke til kommentar

Det er da litt forskjell på en 2 liter motor som der det mest vanlige som ruller rundt langs norske veier og en 6,5 liter motor både hva drivstoff og luftmengde angår.

var en 6.5 hk diesel :blush:

 

så vis bilen du monterer det på har 120 hk, kan du jo i teorien ta 120/6.5 som blir 18 så kan du si 18 * 4 = 72 liter HHO per minutt for å få 15% økning i kraft på en bil med 120 hk.

 

men siden bilen kanskje bruker 20 hk ved å "cruise" så blir 6.5 / 20 som blir 3 gangen ca, så da er det 4 (liter HHO i minuttet) * 3 = 12 liter i minuttet.

 

og da blir økningen i HK ca 15% som er 3 hk ekstra. så regner du om hvor mye effekt du trenger fo å faktisk lage nok HHO til å få dette kommer du på ca 1300W og siden effektiviteten er ca 50% må du tilføre 3600W fra dynamoen, som igjen kanskje er 60% effektiv som vil si at den krever 5700 W som krever en viss ekstra belastning på systemet, som i hk vel blir; 5700w / 750 = 7.6 hk.

 

og da ser vi bort ifra at du trenger en dynaom som leverer 3600/14.4 = 250 Amper

 

 

Nå må jeg påpeke det at effiktivetenten i en firesylindret motor ikke er den samme som en 1 sylindret.

Til samenligning har en 1 sylindret motor veldig ujevn gange. Å det er ikke så mange ensylindrete biler lenger.

 

Dessuten må jeg også påpeke at det er nesten 100 år siden at man regnet drivstofforbruk i forhold til hk.

 

Effektapet i en dynamo er på grunn av at den er i bevegelse.

Å det er den så lenge motoren går, selv om den ikke er belastet.

Så den "stjeler" effekt selv om den ikke produserer.

Så den ekstra motstanden i dynamoen når den er belastet blir ikke så langt unna 100% effektivitet, sammenlignet med den ekstra motstanden dynamoen får da den blir belastet.

Selv om dynamoen totalt sett, kansje bare er 50% effektiv.

 

Angående effektivitenten på en hydrogengenerator tror jeg ikke du er innvid nok til å kunne utale deg.

 

Det fins mange tusen forskjellige konstruksjoner.

Å effektiviten i en hydrogengenerator kommer ann på om det er likestrøm, vekselstrøm, spenning, amper, hz, sinuskurven, bølgelengde, avstand på elektroder, antall nøytrale elektroder, antall elektroder, størelsen på elektrodene, utformingen på elektrodene, matrialet i elektroden, motstanden i vannet, gjennomstrømning i cellen, varmen, det atmosfæriske trykket i cellen, tilsats midler i vannet osv..osv..osv..

 

Jeg har brukt mye tid å penger på å utvikle nye hydrogengeneratorer.

 

Å vist du kommer å sier at en hydrogengenerator er 50% effektiv så er det bare sprøyt.

Den kan levere mye mer on som så.

 

Jeg skal heller ikke be deg om å teste selv.

Jeg antar at det er mot din relgion.

 

Jeg kan justere drivstofforbruket og hydrogen produksjonen inne i bilen.

Å jeg kan skru ned bensinforbruket mye mer når hydrogengenseratoren er innkoblet før motoren begynner å fjuske en når generatoren ikke er innkoblet.

 

Nå kjører jeg på ren e85 på tanken. Det kan jeg ikke når generatoren ikke er innkoblet.

Så den gir nok en viss effekt ja.

 

Så da kan du jo bare velge å tro hva du vil.

 

Jeg vet iallefall at jeg sparer penger.

 

Det merker man når man kjører 40-50000 km i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men da blir vel du snart den lykkelige innnehaver av iallefall en million dollar da.

 

kan du forøvrig gi noen kilder som bekrefter noe av det du sier, ingen av sidene jeg har funnet har gitt meg noe særlig info som stemmer med det du sier. alle sider som kan vise til vitenskapelig utføring som jeg har funnet har hittil ikke fremlagt noe bevis for det du sier stemmer.

 

det er forøvrig forskjell på å kunne stille ned bensinforbruket og ungå fusking og det å øke effekten med 15% prosent.

 

effekttapet i dynamoen er mer eller mindre konstant ja.

Det stjeler ikke HK det, det mer eller mindre bare er sånn, det som stjeler hk der er at når belastningen øker at dynamoen blir tyngre å dra rundt og belaster motoren mer.

 

kan ikke du gi meg et par eksempler på hydrogenceller og deres effektivitet da?

 

hvor mye klarer du å produsere i bilen din?

 

har du noen papirer du kan henvise til på disse utviklede hydrogencellene? gassproduksjon, forbruk av effekt og slikt? foretrekbart gjort av tredjepart selvfølgelig.

 

hva er forresten mye i forbindelse med å skru ned bensinforbruket? og hvor mye klarer du å skru det ned på forrhånd?

 

 

hva effektiviteten er i en ensylindret motor kommer da ann på den motorens konstruksjon, tallene jeg brukte ja er basert på det, for det er faktisk det eneste vitenskapelige dokumentet jeg fant på nettet her.

 

 

*tillegg*

og nei, jeg er ikke religiøs.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

 

*tillegg*

og nei, jeg er ikke religiøs.

 

[Pirkemodus]Å joda, det er du. Religiøs er å tro. Og du har i denne tråden vist at du tror (eller ikke tror) på forbasket mye.[/Pirkemodus]

der bommet du nok litt.

å være religiøs innebærer å tro ja, men det er ikke å tro at ting vil følge fysikkens lover det er å uten bevise tro noe helt og holdent usannsynlig, utrolig, fantastisk, overnaturlig e.l.

 

kan du ikke heller lese deg opp på definisjonen av religion og religiøs så ta for deg kjemi og fysikk før du på nytt leser gjennom denne tråden og forteller meg hvor jeg har kommet med religiøse overbevsninger i forhold til dette emnet.

Lenke til kommentar

Dette ble faktisk en ganske stor tråd :)

Supert at det går for det meste for saklige innlegg, men begynner å bli litt off-topic med religion osv (?)

Håper det kommer flere innlegg, sumatro jeg elsker at du skriver så utfyllende som mulig, keep up the good work! :new_woot:

Lenke til kommentar

Jeg begynte å lese tråden, men datt av litt fordi det var så mye stoff. Slik jeg forstår det ønsker du å spare penger ved å montere inn dette opplegget. Er du klar over hvor mye en bil koster i året?

 

Her er et grovt regnestykke:

Drivstoff (15000 km, 0,8 liter/mil, 13 kr/liter): 15600

Forsikring: 10000

Årsavgift: 3000

Reparasjoner: 5000

Dekk, olje, spylervæske, etc: 5000

Bompenger: 1000

Verditap på bil: 10000

Sum: 49600

 

Hvis du klarer å tyne ned forbruket til 0,6 liter/mil så vil du spare 3900 kr i året. Det utgjør bare 8 % av den totale kostnaden å ha bil. Vinninga går nok opp i spinninga. Eneste grunnen jeg ser til å gjøre dette er hvis du vil spare miljøet.

 

Hvis du vil spare penger på bilhold bør du nok se etter andre metoder. For eksempel kan du spare penger på å:

- Reparere bilen i Sverige

- Sjekke flere forsikringsselskaper for en billig forsikring

- Blande ut spylervæske selv

 

Du kan forresten spare mye drivstoff på å kjøre økonomisk. Hold jevn fart og ikke trykk inn gasspedalen litt av og på som jeg har sett mange gjør. Bruk også så høyt gir som mulig der det er mulig. Unngå også å sette på feite lavprofildekk. De ser kule ut (for noen), men er bare ubehagelige, bråkete og bruker mer drivstoff. Med riktig kjøring kan du fort spare 0,1-0,2 liter/mil.

Lenke til kommentar

Hei, er faktisk ganske opptatt av miljøet, men jeg vil egentlig gjøre dette mest for å bevise at det er mulig.

Jeg er veldig klar over at jeg kan spare mye på andre ting også, men ved økonomisk fin kjøring bruker bilen min 0,9 liter på mila. Dekkene mine tror jeg er noe av de tynneste du finner :p

 

Men som sagt, har mest lyst til å gjøre dette for å finne ut om det er mulig :)

Lenke til kommentar

Jeg begynte å lese tråden, men datt av litt fordi det var så mye stoff. Slik jeg forstår det ønsker du å spare penger ved å montere inn dette opplegget. Er du klar over hvor mye en bil koster i året?

 

Her er et grovt regnestykke:

Drivstoff (15000 km, 0,8 liter/mil, 13 kr/liter): 15600

Forsikring: 10000

Årsavgift: 3000

Reparasjoner: 5000

Dekk, olje, spylervæske, etc: 5000

Bompenger: 1000

Verditap på bil: 10000

Sum: 49600

 

Hvis du klarer å tyne ned forbruket til 0,6 liter/mil så vil du spare 3900 kr i året. Det utgjør bare 8 % av den totale kostnaden å ha bil. Vinninga går nok opp i spinninga. Eneste grunnen jeg ser til å gjøre dette er hvis du vil spare miljøet.

 

Hvis du vil spare penger på bilhold bør du nok se etter andre metoder. For eksempel kan du spare penger på å:

- Reparere bilen i Sverige

- Sjekke flere forsikringsselskaper for en billig forsikring

- Blande ut spylervæske selv

 

Du kan forresten spare mye drivstoff på å kjøre økonomisk. Hold jevn fart og ikke trykk inn gasspedalen litt av og på som jeg har sett mange gjør. Bruk også så høyt gir som mulig der det er mulig. Unngå også å sette på feite lavprofildekk. De ser kule ut (for noen), men er bare ubehagelige, bråkete og bruker mer drivstoff. Med riktig kjøring kan du fort spare 0,1-0,2 liter/mil.

 

Vesentlig poeng du kommer med, og for den gjennomsnittlige Ola Dunk (som bor på østlandet, siden du nevner rep i Sverige...) vil gjerne et slikt regnestykke ikke være så langt fra sannheten, men ikke alle bruker bil som snittet vettu :whistle: Vår bil snurrer 40-50.000 i året, dvs vi svir av 2.500,- /mnd i drivstoff, og da har jeg stort sett gjort "alt annet" for å senke forbruket. Kan vi redusere 30% så merker vi det godt på lommeboken. Ellers så trenger ikke en HHO-dings koste allverden. Alt etter evnen til å bygge/montere selv. Det er ganske enkle komponenter.

Lenke til kommentar

Jeg begynte å lese tråden, men datt av litt fordi det var så mye stoff. Slik jeg forstår det ønsker du å spare penger ved å montere inn dette opplegget. Er du klar over hvor mye en bil koster i året?

 

Her er et grovt regnestykke:

Drivstoff (15000 km, 0,8 liter/mil, 13 kr/liter): 15600

Forsikring: 10000

Årsavgift: 3000

Reparasjoner: 5000

Dekk, olje, spylervæske, etc: 5000

Bompenger: 1000

Verditap på bil: 10000

Sum: 49600

 

Hvis du klarer å tyne ned forbruket til 0,6 liter/mil så vil du spare 3900 kr i året. Det utgjør bare 8 % av den totale kostnaden å ha bil. Vinninga går nok opp i spinninga. Eneste grunnen jeg ser til å gjøre dette er hvis du vil spare miljøet.

 

Hvis du vil spare penger på bilhold bør du nok se etter andre metoder. For eksempel kan du spare penger på å:

- Reparere bilen i Sverige

- Sjekke flere forsikringsselskaper for en billig forsikring

- Blande ut spylervæske selv

 

Du kan forresten spare mye drivstoff på å kjøre økonomisk. Hold jevn fart og ikke trykk inn gasspedalen litt av og på som jeg har sett mange gjør. Bruk også så høyt gir som mulig der det er mulig. Unngå også å sette på feite lavprofildekk. De ser kule ut (for noen), men er bare ubehagelige, bråkete og bruker mer drivstoff. Med riktig kjøring kan du fort spare 0,1-0,2 liter/mil.

 

Vist man kjører 10000 km i året å har en diselbil som går på 0,4-0,5 liter på mila så er det kansje ikke så mye å tenke på.

Det er jeg enig i.

 

Men for min del som kjører 40-50000km i året har det en del å si. Å i allefall nå som bensinen har blitt så dyr.

 

Jeg har ikke så mye annet å kunne spare på.

Jeg utfører alle reprasjoner å vedlikehold på bilen selv.

Har ganske rimelig forsikring.

Kjøper spylevæske på europris. Er vel ikke så mye å spare på å blande ut selv lenger da det koster 78 kr for 1 liter isopropanol på jernia. Mulig det er billigere andre steder?

Går jo an å vanne den ut når det ikke er kaldt ute da, eller bare bruke vann.

Begynnt å kjøpe olje på biltema etter den har fått bra omtale.

Er også avhengig av bil da jeg bor på landet for her går det ikke trikk å skjeldent buss.

Bruker en størrelse smalere dekk en orginalt.

Bilen min har dessverre tapt seg mer en 10000 kr i året da.

Men nå så er den i kategori nesten verdiløs, så er vel slutt på det nå.

 

Så da er det drivstoffet det står igjen å spare på da.

Dessuten syns jeg det er veldig spennende å se hvor lavt jeg greier å presse forbruket.

 

Syns forøvrig det er fint du kommer med tips så folk blir obs på hvor lett man kan spare litt på bilholdet.

Det er jo ganke dyrt å være bileier i Norge. :)

Endret av sumatro
Lenke til kommentar

venter i spenning på ny strømforsyning nå ettersom den andre har ekstremt mye ripple.

jeg får ikke lov til å montere et hydrogen kit i bilen min enda, så jeg og en kompis har bestemt oss for å kjøpe en gressklipper vi kan teste litt på nå mot sommeren :)

men tviler på at jeg kommer til å ha sjans til å kjøre den på pur hho, så må nok heller kutte ned på bensin-tilførselen og kjøre på med hho via luft-filteret.

hva tror dere, er det mulig å gjøre samme prinsippet som på bil, å kjøre en gressklipper på mindre bensin og litt hho? og hvordan skal det gjøres med smøring ? :p

Lenke til kommentar

men da blir vel du snart den lykkelige innnehaver av iallefall en million dollar da.

 

kan du forøvrig gi noen kilder som bekrefter noe av det du sier, ingen av sidene jeg har funnet har gitt meg noe særlig info som stemmer med det du sier. alle sider som kan vise til vitenskapelig utføring som jeg har funnet har hittil ikke fremlagt noe bevis for det du sier stemmer.

 

det er forøvrig forskjell på å kunne stille ned bensinforbruket og ungå fusking og det å øke effekten med 15% prosent.

 

effekttapet i dynamoen er mer eller mindre konstant ja.

Det stjeler ikke HK det, det mer eller mindre bare er sånn, det som stjeler hk der er at når belastningen øker at dynamoen blir tyngre å dra rundt og belaster motoren mer.

 

kan ikke du gi meg et par eksempler på hydrogenceller og deres effektivitet da?

 

hvor mye klarer du å produsere i bilen din?

 

har du noen papirer du kan henvise til på disse utviklede hydrogencellene? gassproduksjon, forbruk av effekt og slikt? foretrekbart gjort av tredjepart selvfølgelig.

 

hva er forresten mye i forbindelse med å skru ned bensinforbruket? og hvor mye klarer du å skru det ned på forrhånd?

 

 

hva effektiviteten er i en ensylindret motor kommer da ann på den motorens konstruksjon, tallene jeg brukte ja er basert på det, for det er faktisk det eneste vitenskapelige dokumentet jeg fant på nettet her.

 

 

*tillegg*

og nei, jeg er ikke religiøs.

 

 

Hei...

 

Jeg kan ikke komme å si at jeg kjenner deg.

Å missforstå meg ikke, du er sikkert en trivelig kar du...

Men jeg har en liten fornemmelse av at du liker å kverulere...?

Å det må du da bare gjøre vist du syns det er gøy.. :)

Da er det jo fint at du gjør det inne på sånne forumer som dette.

Men jeg håper ikke du alltid gjør det i alle sammenhenger, for det kan virke irriterende på noen..?

 

En ensylindret motor er ensylindret uansett hvordan den er konstruert, sånn er det bare.

Når forbrenningen starter akselerer stempelet, når trykket bygger seg opp så bremser stempelet. PÅ en firesylindret motor får stempelet(sylinderen) som bygger opp trykk hjelp til bevegelsen fra en annen sylinder som forbrenner. Derfor er den nødt til å jobbe jevnere. Sånn er det bare. Finn noen dokumentasjon på det du.

En ensylindret motor går ikke noe særlig uten svinghjul.

Men det kan en firesylindret. Selv om det ikke er å anbefale da.

 

Vist den 6,5 hp motoren hadde vært en bensinmotor.

Stilt tenningen til null.

Å man hadde sendt hho inn i via en luftett kobling inn i innsuget motoren, så burde den faktisk ha gått på 4 liter hho i minutet, alene uten noe annet drivstoff.

HHO brenner uten tilgang på luft da 33% av blandingen er oksygen.

Men den vill ikke gått på så liten mengde hho vist motoren suger luft da nitrogenet i luften gjør hydrogenet mindre effektiv.

En diselemotor kunne ikke gjort det da den ikke kunne antent hho blandingen.

Den måtte hatt minst 20% disel innblandet for å antenne.

Å med en så stor mengede hho i en så liten motor ville det vert en stor fordel å stenge lufttilgangen. Å latt den få 20% disel.

Men jeg går ut ifra at diselpumpa på den motoren ikke ble justert ned.

Om det er nitrogeninnholdet som øker i forbrenningen jo mere drivstoff som går inn i motoren det vet jeg ikke, men min erfaring er at hydrogen oksygen blandingen blir mer effektiv jo mindre annet drivstoff som er med på forbreningen.

Men mer om det...

 

Den jeg har i bilen min nå produserer som sagt 0,5-1 liter min.

Den er klimatilpasset så den skal virke fra -40 til +70 grader celsius.

Har en 316 celle som produserer 1,5 liter min, på under 7A.SOm ikke er klimatilpasset enda.

Bruker samme design på en titancelle nå. Vist du vet litt om dette så kan du jo tenke deg.

Utvikler også en hho plasmacelle nå.

Å en med ultrasoniske lydbølger.

Jeg har brukt mye tid å penger på å uvikle mine hydrogenceller.

 

Jeg har ingen papirer som gjort av tredjepart på mine studier og utvikling.

Men jeg kan trøste deg med at du ikke får dem fra førstepart heller.

 

Men vist du er så veldig opptatt av dette så kan jeg jo fortelle deg at NASA forsket på dette på 60 tallet, å at dem offentligjør forskningen sin etter 40 år.

 

 

Her er bevisene du får av meg...

 

http://www.youtube.com/watch?v=2bqdRqMcb1o

Endret av sumatro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...