Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Installere HHO kit i bilen min for å spare drivstoff?


Lasse94

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Har hatt stor interesse for elektrolyse og kjøpt masse utstyr fra USA.

har hørt at det er mange som installerer hydrogenkit i bilen sin for å spare drivstoff.

Det som skjer er at HHO gass, også kjent som knallgass (en meget explosiv gass) blir sendt inn rett foran luftinntaket til forgasseren og blir sendt inn til motoren (jeg kan ikke så mye motor). så tynner man ut bensintilførselen, så knallgassen blir en substitutt for noe av bensinen og dermed sparer penger til bensin. noen som skjønte det?

 

uansett, jeg har alt utstyret, men har ikke peiling på hvordan man får installert det.

tror dere at det er noen verksted eller noe sånt som kan installere det hvis jeg skaffer schematics?

og er det noen av dere som har hørt om at noen har gjort det før? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en rekke problemer her:

 

- Det er ulovlig. Ingen seriøse vil montere det for deg. Du er on-your-own om du får motortrøbbel senere.

- Å tilpasse noe slikt til motoren kan bli trøbbel. (det er over 20 år siden forgassere forsvant fra bilmotorer). Du kan ikke kjøre noe slikt kontinuerlig, noe som betyr at du trenger både å tilpasse motoren til å brenne hydrogen, samt tilpasse den slik at den også kan brenne ren bensin. Dette inkluderer å få korrekt mengde bensin til korrekt mengde hydrogen til korrekt mengde luft, samt timing av tenning for å unngå tenningsbank. Hydrogen vil f.eks ha en helt annen forbrenningskarakteristikk enn bensin.

- Du skal hente en mengde energi fra motoren elektrisk for å produsere nok hydrogen til å gi en liten mengde energi tilbake. Det eneste du kan tjene her er dersom du får motoren til å brenne bensinen mer effektiv ved hjelp av en viss mengde hydrogen (tviler på det).

- Du skal lagre en mengde vann i bilen for å ha noe å prodysere hydrogen fra. Dette vil fryse i minusgrader.

- Du må bytte eksosanlegg ofte. Dette gjelder bl.a katalysator som er ganske dyr. Dette fordi alt det vannet du fjerner ved hjelp av elektrolysen kommer tilbake igjen i eksosanlegget som kondens, i tillegg til vannet produsert av hydrogenet i bensinen.

- Du håndterer en gass som ikke har noe i mot å lekke igjennom alt av koblinger du trodde var tette. Hva skjer om du får en oppbygging av gass et sted som antenner?

 

Slike systemer kan du gjerne eksperimentere med, men da burde det skje på en gressklippermotor eller noe lignende som står stille og ikke går på veien.

Endret av gxi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

har tenkt over en del av de tingene der før ja, så må nok testes på en gressklipper først, men har et håp om å få prøvd det på biler en gang også :)

ang. det med forgassere, så glemte jeg å si at det er fullt mulig å bruke på nyere biler og, det er bare det at jeg tror at min subaru legacy 1992 tror jeg at har forgasser :p

Lenke til kommentar

Mye synsing og lite kunnskap i denne tråden. En anelse basiskunnskap om HHO-systemer før man buser ut med hvor farlig det er. HHO-systemer, forutsatt noenlunde korrekt konstruksjon, kan i verste fall lage et smell. Et smell som rett nok er relativt høyt, men det blåser ikke i stykker svære tunge ting, men står du nær nok så piper det i ørene en stund ;-) Å f.eks kortslutte et vanlig bilbatteri er mange ganger farligere.

Det er lassevis av eksempler på vellykkede installasjoner, og omtrent like mange som er mislykkede, og veldig mange som får et halvveis brukbart system som bruker unødig mye strøm. Det er komplisert å finne rette balansen i et system, men det kan virke som at det er lettest å få tørrcelle-varianten til å gjøre en optimal jobb (søk etter drycell HHO, f.eks). Jeg vet om vellykkede konstruksjoner både i diesel og bensin som går her i Gnore, men ingen fikk det til på første forsøk, for å si det slik. En av utfordringene er at man må holde anlegget frostfritt, og der vet jeg at noen bruker et lite element, men det ser for meg at dette ikke kan stå på om man ikke bruker bilen på flere dager om vinteren...

Lenke til kommentar

Mye synsing og lite kunnskap i denne tråden. En anelse basiskunnskap om HHO-systemer før man buser ut med hvor farlig det er. HHO-systemer, forutsatt noenlunde korrekt konstruksjon, kan i verste fall lage et smell. Et smell som rett nok er relativt høyt, men det blåser ikke i stykker svære tunge ting, men står du nær nok så piper det i ørene en stund ;-) Å f.eks kortslutte et vanlig bilbatteri er mange ganger farligere.

Det er lassevis av eksempler på vellykkede installasjoner, og omtrent like mange som er mislykkede, og veldig mange som får et halvveis brukbart system som bruker unødig mye strøm. Det er komplisert å finne rette balansen i et system, men det kan virke som at det er lettest å få tørrcelle-varianten til å gjøre en optimal jobb (søk etter drycell HHO, f.eks). Jeg vet om vellykkede konstruksjoner både i diesel og bensin som går her i Gnore, men ingen fikk det til på første forsøk, for å si det slik. En av utfordringene er at man må holde anlegget frostfritt, og der vet jeg at noen bruker et lite element, men det ser for meg at dette ikke kan stå på om man ikke bruker bilen på flere dager om vinteren...

 

Takk for seriøst svar! :D

jeg vet at man skal bruke en tørrcelle, jeg har kjøpt en fra www.marchlabs.com og har gjort masse forsøk og testet, men har ingen motor å teste på. Har en gammel subaru legacy 1992 som er maks verdi 5000 hos EU kontroll, og har litt lyst å teste ut på den, men trenger den også til å kjøre med når jeg blir 18 :p

men tror du at det er mulig å montere et vellyket system i bilen min?

jeg har en god del utstyr til hydrogen systemet, jeg har drycell med 1-3 liter per minute, 1/4gallon reservoir, bubbler så tror at utstyret er bra nok.

men tror du at jeg kan få et verksted til å montere systemet i en bil, og finstille det?

evt noen som har gjort dette før her i Norge?

Lenke til kommentar

Mye synsing og lite kunnskap i denne tråden. En anelse basiskunnskap om HHO-systemer før man buser ut med hvor farlig det er. HHO-systemer, forutsatt noenlunde korrekt konstruksjon, kan i verste fall lage et smell. Et smell som rett nok er relativt høyt, men det blåser ikke i stykker svære tunge ting, men står du nær nok så piper det i ørene en stund ;-) Å f.eks kortslutte et vanlig bilbatteri er mange ganger farligere.

Det er lassevis av eksempler på vellykkede installasjoner, og omtrent like mange som er mislykkede, og veldig mange som får et halvveis brukbart system som bruker unødig mye strøm. Det er komplisert å finne rette balansen i et system, men det kan virke som at det er lettest å få tørrcelle-varianten til å gjøre en optimal jobb (søk etter drycell HHO, f.eks). Jeg vet om vellykkede konstruksjoner både i diesel og bensin som går her i Gnore, men ingen fikk det til på første forsøk, for å si det slik. En av utfordringene er at man må holde anlegget frostfritt, og der vet jeg at noen bruker et lite element, men det ser for meg at dette ikke kan stå på om man ikke bruker bilen på flere dager om vinteren...

 

Takk for seriøst svar! :D

jeg vet at man skal bruke en tørrcelle, jeg har kjøpt en fra www.marchlabs.com og har gjort masse forsøk og testet, men har ingen motor å teste på. Har en gammel subaru legacy 1992 som er maks verdi 5000 hos EU kontroll, og har litt lyst å teste ut på den, men trenger den også til å kjøre med når jeg blir 18 :p

men tror du at det er mulig å montere et vellyket system i bilen min?

jeg har en god del utstyr til hydrogen systemet, jeg har drycell med 1-3 liter per minute, 1/4gallon reservoir, bubbler så tror at utstyret er bra nok.

men tror du at jeg kan få et verksted til å montere systemet i en bil, og finstille det?

evt noen som har gjort dette før her i Norge?

 

 

Hei! Jeg ser at folk er veldig skeptiske til hho i bil her. Jeg har selv montert en våtcelle i bilen min (En Chrysler Stratus 1999 mod) som produserer 0,5-1 liter hho per min, avhengig av temperatur.Jeg har også montert en Map sensor enhancer, for å lure hjernen i bilen til å tru at den får mindre luft. Dette er, må ha! for biler uten forgasser. Ellers vil bensinforbruket stige siden det er en del oksygen å to deler hydrogen i hho. Noe gjør at hjernen registrerer at den får mere oksygen, deretter prøver den å kompensere for det med å sprøyte inn mere bensin. Prøvde å forklare dette enkelt men det ble kansje ikke det. Men det er enkelt!

Iallefall bilen min bruker nå 50% mindre bensin. Noe som jeg ikke hadde forventet. Jeg har kjørt 3000 km med hho nå å motoren låter mye penere en før å er blitt kvikkere.

 

Jeg har hørt folk si det at mann ikke kan få mer energi ut, en det man forbruker. For da er det en evighetsmakin. Det er bare tull! Man kan man faktisk få ut mere energi en man forbruker. F.eks varmepumper leverer 4-5 ganger mer en dem forbruker. Da med at man tar varmen ut av luften ute. Med hho tar man den ekstra energien ut av vann. hho brenner 40 ganger fortere en bensin, å er 26 ganger mere effektivt da er det bare å regne på det.

 

Bare å spørre så skal jeg veilede deg til å få det til å fungere i bilen din.

Jeg har mange hundre timer med prøving å feiling.

 

Det er sant at eksosanlegget ruster fortere, men det varer alikevel lenge. Det løser man med å montere et i rustfritt stål den dagen det ryker. Da holder det. Dette er utgifter som spares inn ganske kjapt vist man kjører en del. Med tanke på prisen på drivstoff nå.

 

Forde som syns det høres skummelt ut med knallgass ("skjelve") så skal de vite det at innholdet i en hydrogencelle i hovedsak bare er vann. Så dere får passe dere for smått flygende vann på høsten, å ikke finne på å flytte til Bergen.

 

Når man har en hydrogencelle i bil skal den være koblet gjennom tenningen slik at den skrur seg av/på når man starter/stopper motoren. Når cellen ikke er i drift inneholder den bare vann. Vann har faktisk i noen tilfeller vært brukt til å slukke branner.

Alt hydrogenet cellen produserer blir forbrent med en gang det er produsert.

Ikke noe gass under trykk her. Faktisk blir hydrogenet sugd inn i motoren, noe som gjør at systemet står under vakum.

Vist man tenker seg at man stikker hull på en støvsugerslange, så vil det ikke lekke ut noe igjennom hullet. Det vil bare bli et sug der.

Så det skal litt til å få gassoppsamlinger pga lekasjer på et sånt system.

Men jeg har hørt om en som monterte strømmen til cellen via en bryter inne i bilen.

For deretter låne bort bilen til moren sin som glemte å skru av cellen mens hun var i butikken å handlet. Da hun kom ut en halv time seinere var helesystemet fullt av hydrogen. Noe som medførte feiltenning, tilbakeslag å en ødlagdt injection.

Det ble selvfølgelig en smell, men ikke i noen dramatisk kategori. Var ingen skade på bilen ellers.

Så man skal alltid koble via tenningen.

Å man skal alltid ha montert tilbakeslagsventil i tilfelle feiltenning.

Det er for å unngå å ødlegge en "kostbar" hydrogencelle.

 

I en eventuelt kolisjon, vil hydrogencellen slutte å produsere hydrogen i det den blir ødlagt.

Det er mye mer skummelt å tenke på det at man kan risikere å bli sitte fastklemt med 50 liter bensin som anntenner. Det er skummelt det!

Så vist man er en bekymret type, kan man jo unne det et par tanker.

Dette er antagelig det sikreste drivstoffsystemet som fins i dag.

 

Men det meste kan jo være farlig vist man går inn for det.

 

Leste foresten litt lenger opp her at det er en som har funnet ut at vann fryser når det blir kalt nok.

Vil da bare nevne at det man fyller på radiatoren på bilen faktisk er vann det også, å det brukes til å holde riktig temperatur på motoren.

Men så blander man i frostvæske, å da fryser det ikke!

Det kan man faktisk gjøre med vannet i en hydrogencelle også.

Det kan brukes vanlig frostvæske, men det blir noe mere rengjøring av det.(Husk at vannet leder bedre da)

Man kan bruke blåsprit (isopropanol)Får da en renere celle. 1% for hver minusgrad. Men helst ikke over 25%. Får da dårligere hydrogenproduksjon. Er det kaldere en 25 minus.

Bruk frostvæske.(Pass da på amperen)

Brukt systemet i minus 30 å det fungerte feilfritt.

Men tørrcelle er absolutt å anbefale da det er mye mindre unyttig vann i cellen.

Noe som gjøroppvarmingstiden kortere. En hydrogencelle har best produksjon ved 60-80 grader celsius. Blir temperaturen høyere vil det se ut som at produksjonen blir bedre, men det er da bare pga at vannet begynner å koke. Man får da en lavere brennverdi noe som ikke er hensiksmessig vist man ikke ønsker en lavere brennhastighet for å unngå tenningsbank.

 

Vær obs på en ting, vist du har en tørrcelle med blanke/transparange endeplater(pleksiglass)du må da være helt sikker på at de ikke er laget i akryl.

Vist de er det, tåler de nemlig ikke spritprodukter.F.eks Isopropanol. De vil da sprekke.

 

PASS PÅ!!!

Ha alltid 2 gassutak på cellen. (Som sikkerhet vist en går tett)

Bruk alltid et antifrostmiddel om vinteren. (Utak og slanger kan fryse å bli tette.)

Høyt trykk VIL bygge seg opp i cellen om gassen ikke kommer ut.Å den vil ryke.

Ikke ha ansiktet eller fingre i nærheten da.

Fyller du hho i ballonger/poser for å lage en "nyttårsbombe" Fyll aldri mer en 6 liter.

Mer en det så kan ruter gå pga lydbølgen. Bruk en form for lunte. Samenlignet med dynamitt har hho en saktegånede lydbølge som vil gi hørselskade om du står for nærme.

2 meter er for nærme. 5 meter er du trygg.

En eventuelt eksplosjon i motor vil ikke gi hørselskade vist du sitter inne i bil da metalet oppsurberer lydbølgen.

Bruk alltid tilbakeslagsventil.

Monter alltid sikringer på nye kretser i bilen.

Bruk tykke nok kabler.Måler man effekt i watt stiger amperen dramatisk ved lavere spenning(volt).

Du er alltid sikker når du sitter inne i bilen. En eventuel ekplosjon fra motorrommet kan ikke nå deg da.

Monter aldri cellen inne i bilen!

Bruk hodet, tenk sikkerhet!!!

Lurer man på noe, så spør! Det er bedre å spørre en gang for mye.

 

HHO celler er kansje det sikreste drivstoffanlegg som fins.

Men ved feil bruk kan all energi gjøre skade.

 

Men vær ikke redd for å prøve. For 3 år siden vist jeg ikke noe om denne teknelogien.

Fikk høre om det å kjøpte meg et sett fra USA. Var veldig skeptisk til det helt i fra starten av, å i allefall etter å vært noen turer på nettet. Da trodde jeg det var bare humbugg. Har jo selv lært det på skolen at det skal veldig mye energi til for å lage hydrogen ved dialyse av vann. Så stor ble min forundrelse når jeg lærte mer om det å lagde hydrogen med et batteri fra brannvarsleren på på kjøkkenbenken.

Fikk da følelsen av at jeg hadde gått igjennom vranglære på skolen etter det.

 

Så til dere som har lyst til å prøve hho i bil. Bare spør.

Dere andre kan jo heller bruke pengene deres på drivstoff.

 

Ja man kan bruke hho på diselmotor...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye synsing og lite kunnskap i denne tråden. En anelse basiskunnskap om HHO-systemer før man buser ut med hvor farlig det er. HHO-systemer, forutsatt noenlunde korrekt konstruksjon, kan i verste fall lage et smell. Et smell som rett nok er relativt høyt, men det blåser ikke i stykker svære tunge ting, men står du nær nok så piper det i ørene en stund ;-) Å f.eks kortslutte et vanlig bilbatteri er mange ganger farligere.

Det er lassevis av eksempler på vellykkede installasjoner, og omtrent like mange som er mislykkede, og veldig mange som får et halvveis brukbart system som bruker unødig mye strøm. Det er komplisert å finne rette balansen i et system, men det kan virke som at det er lettest å få tørrcelle-varianten til å gjøre en optimal jobb (søk etter drycell HHO, f.eks). Jeg vet om vellykkede konstruksjoner både i diesel og bensin som går her i Gnore, men ingen fikk det til på første forsøk, for å si det slik. En av utfordringene er at man må holde anlegget frostfritt, og der vet jeg at noen bruker et lite element, men det ser for meg at dette ikke kan stå på om man ikke bruker bilen på flere dager om vinteren...

 

Takk for seriøst svar! :D

jeg vet at man skal bruke en tørrcelle, jeg har kjøpt en fra www.marchlabs.com og har gjort masse forsøk og testet, men har ingen motor å teste på. Har en gammel subaru legacy 1992 som er maks verdi 5000 hos EU kontroll, og har litt lyst å teste ut på den, men trenger den også til å kjøre med når jeg blir 18 :p

men tror du at det er mulig å montere et vellyket system i bilen min?

jeg har en god del utstyr til hydrogen systemet, jeg har drycell med 1-3 liter per minute, 1/4gallon reservoir, bubbler så tror at utstyret er bra nok.

men tror du at jeg kan få et verksted til å montere systemet i en bil, og finstille det?

evt noen som har gjort dette før her i Norge?

 

 

Hei! Jeg ser at folk er veldig skeptiske til hho i bil her. Jeg har selv montert en våtcelle i bilen min (En Chrysler Stratus 1999 mod) som produserer 0,5-1 liter hho per min, avhengig av temperatur.Jeg har også montert en Map sensor enhancer, for å lure hjernen i bilen til å tru at den får mindre luft. Dette er, må ha! for biler uten forgasser. Ellers vil bensinforbruket stige siden det er en del oksygen å to deler hydrogen i hho. Noe gjør at hjernen registrerer at den får mere oksygen, deretter prøver den å kompensere for det med å sprøyte inn mere bensin. Prøvde å forklare dette enkelt men det ble kansje ikke det. Men det er enkelt!

Iallefall bilen min bruker nå 50% mindre bensin. Noe som jeg ikke hadde forventet. Jeg har kjørt 3000 km med hho nå å motoren låter mye penere en før å er blitt kvikkere.

 

Jeg har hørt folk si det at mann ikke kan få mer energi ut, en det man forbruker. For da er det en evighetsmakin. Det er bare tull! Man kan man faktisk få ut mere energi en man forbruker. F.eks varmepumper leverer 4-5 ganger mer en dem forbruker. Da med at man tar varmen ut av luften ute. Med hho tar man den ekstra energien ut av vann. hho brenner 40 ganger fortere en bensin, å er 26 ganger mere effektivt da er det bare å regne på det.

 

Bare å spørre så skal jeg veilede deg til å få det til å fungere i bilen din.

Jeg har mange hundre timer med prøving å feiling.

 

Det er sant at eksosanlegget ruster fortere, men det varer alikevel lenge. Det løser man med å montere et i rustfritt stål den dagen det ryker. Da holder det. Dette er utgifter som spares inn ganske kjapt vist man kjører en del. Med tanke på prisen på drivstoff nå.

 

Forde som syns det høres skummelt ut med knallgass ("skjelve") så skal de vite det at innholdet i en hydrogencelle i hovedsak bare er vann. Så dere får passe dere for smått flygende vann på høsten, å ikke finne på å flytte til Bergen.

 

Når man har en hydrogencelle i bil skal den være koblet gjennom tenningen slik at den skrur seg av/på når man starter/stopper motoren. Når cellen ikke er i drift inneholder den bare vann. Vann har faktisk i noen tilfeller vært brukt til å slukke branner.

Alt hydrogenet cellen produserer blir forbrent med en gang det er produsert.

Ikke noe gass under trykk her. Faktisk blir hydrogenet sugd inn i motoren, noe som gjør at systemet står under vakum.

Vist man tenker seg at man stikker hull på en støvsugerslange, så vil det ikke lekke ut noe igjennom hullet. Det vil bare bli et sug der.

Så det skal litt til å få gassoppsamlinger pga lekasjer på et sånt system.

Men jeg har hørt om en som monterte strømmen til cellen via en bryter inne i bilen.

For deretter låne bort bilen til moren sin som glemte å skru av cellen mens hun var i butikken å handlet. Da hun kom ut en halv time seinere var helesystemet fullt av hydrogen. Noe som medførte feiltenning, tilbakeslag å en ødlagdt injection.

Det ble selvfølgelig en smell, men ikke i noen dramatisk kategori. Var ingen skade på bilen ellers.

Så man skal alltid koble via tenningen.

Å man skal alltid ha montert tilbakeslagsventil i tilfelle feiltenning.

Det er for å unngå å ødlegge en "kostbar" hydrogencelle.

 

I en eventuelt kolisjon, vil hydrogencellen slutte å produsere hydrogen i det den blir ødlagt.

Det er mye mer skummelt å tenke på det at man kan risikere å bli sitte fastklemt med 50 liter bensin som anntenner. Det er skummelt det!

Så vist man er en bekymret type, kan man jo unne det et par tanker.

Dette er antagelig det sikreste drivstoffsystemet som fins i dag.

 

Men det meste kan jo være farlig vist man går inn for det.

 

Leste foresten litt lenger opp her at det er en som har funnet ut at vann fryser når det blir kalt nok.

Vil da bare nevne at det man fyller på radiatoren på bilen faktisk er vann det også, å det brukes til å holde riktig temperatur på motoren.

Men så blander man i frostvæske, å da fryser det ikke!

Det kan man faktisk gjøre med vannet i en hydrogencelle også.

Det kan brukes vanlig frostvæske, men det blir noe mere rengjøring av det.(Husk at vannet leder bedre da)

Man kan bruke blåsprit (isopropanol)Får da en renere celle. 1% for hver minusgrad. Men helst ikke over 25%. Får da dårligere hydrogenproduksjon. Er det kaldere en 25 minus.

Bruk frostvæske.(Pass da på amperen)

Brukt systemet i minus 30 å det fungerte feilfritt.

Men tørrcelle er absolutt å anbefale da det er mye mindre unyttig vann i cellen.

Noe som gjøroppvarmingstiden kortere. En hydrogencelle har best produksjon ved 60-80 grader celsius. Blir temperaturen høyere vil det se ut som at produksjonen blir bedre, men det er da bare pga at vannet begynner å koke. Man får da en lavere brennverdi noe som ikke er hensiksmessig vist man ikke ønsker en lavere brennhastighet for å unngå tenningsbank.

osv osv osv

 

 

TUSEN TAKK!!!!

SINNSYKT BRA FORKLART ALT SAMMEN!

har lenge lett etter noen som har gjort det i Norge!

er egentlig ganske skeptisk til det å sette det i bilen, men nå får jeg vel bare prøve da!

 

jeg har kjøpt en tørr celle fra USA, og en digital PWM, men har ikke fått prøvd ut PWM'en siden jeg har en strømforsyning med ALT for mye ripple.

 

har en Subaru Legacy 1992 mod, boxer motor, trenger jeg likevell en en map sensor enhancer? eller en EFIE som jeg har hørt noe om?

 

trenger HELT sikkert hjelp til dette, vet du om noe verksted kan utføre dette hvis jeg gir dem DIY-skjemaer og sånt?

evt. om du kunne hjulpet meg, for et par lapper? :)

Lenke til kommentar

Jeg har hørt folk si det at mann ikke kan få mer energi ut, en det man forbruker. For da er det en evighetsmakin. Det er bare tull! Man kan man faktisk få ut mere energi en man forbruker. F.eks varmepumper leverer 4-5 ganger mer en dem forbruker. Da med at man tar varmen ut av luften ute. Med hho tar man den ekstra energien ut av vann. hho brenner 40 ganger fortere en bensin, å er 26 ganger mere effektivt da er det bare å regne på det.

så du sammenligner varmepumpens virkemåte med elektrolyse? kanskje du burde studere prinsippene rundt disse to helt forskjellige teknologiene litt bedre?

 

og nei man tar ikke ut energi av vannet med HHO, man tilfører energi i vannet for å starte en prosess som gjør at bindingen endres fra H2O til HHO vel

så da er spørsmået hvor får du denne energien fra? du får den fra strømmen som tilføres fra batteriet/dynamoen, og siden denne får sin energi fra motoren som nyttegjør bensinen så er det en energikjede her.

og den blir vel som følger: bensin i motor > rotasjon via reim til dynamo > kabel > elektrolyse > gass (det er endel energitap i denne kretsen)

og så vidt jeg vet har man vel enda ikke klart å skape HHO på den måten som gir mer energi en det man tilfører i strøm for å skape reaksjonen.

og jo mer strøm du trekker fra anlegget i bilen jo mer motstand yter dynamoen på motoren og dermed øker belastningen på motoren som igjen øker forbruket.

så at du har gjort noe fantastisk her, nei det går jeg ikke med på. at bilen tilsynelatende går bedre og bruker mindre bensin, ja det kan jo stemme siden du tilfører mer energi i form av knallgassen men du har ikke skapt mer energi en du forbruker i prosessen.

 

og som du sier det er bare å regne det ut, så kan ikke du gjøre det. bare husk energikretsløpet og energitapet i denne i beregningen din.

 

og varmepumper skaper ikke energi, de flytter energi.

Lenke til kommentar

blir bare mer og mer confused jeg :no:

 

noen her mener at de har fått til å spare penger ved pumpa, imens andre sier at det er umulig? :cry:

 

hvis man bruker et fett stereoanlegg, så kan jo det bruke like mye strøm som et HHO kit, vil dette si at en bil bruker mer drivstoff fordi man bruker stereoen?!

 

quote;

og jo mer strøm du trekker fra anlegget i bilen jo mer motstand yter dynamoen på motoren og dermed øker belastningen på motoren som igjen øker forbruket.

Lenke til kommentar

Du stichit er en riktig morroklump du :!:

 

Å sammenligne det med en varmepumpe blir selvsagt feil siden det er vidt forskjellige teknologier, men du og må vel se at det å lage den sammenligningen _kan_ hjelpe noen av leserne på vei. Eller?

 

Intet menneske har noengang klart å lage eller fjerne energi. Kun endre/flytte på den. Kan du være med på den? OK. En HHO-generator-dings kan heller ikke lage energi. Men den kan endre formen på en alt eksisterende energi. OK?

Hvordan forklarer du da at de som har montert (med suksess) HHO-dings i sin bil, oppnår lavere drivstofforbruk?

Du er vel enig med at det er det totale _energiforbruket_ som er interresant?

Når folk oppnår en reduksjon på rundt 50% forbrukt drivstoff, hvor henter bilen energien i fra da? Fra batteriet? Men, hva er det som lader batteriet igjen da? Hvor kommer den energien i fra da? Såvidt jeg har forstått bruker en typisk HHO-dings opptil 15Amp. Hvordan kan 15A redusere drivstofforbruket med 50% eller deromkring? 15A blir jo knapt et musepiss i havet av energi en bil trenger.

 

Du skriver i vei om energikjeder, men logikken din slår jo sprekker så det holder.

 

Ikke for å være nedlatende, men jeg må få arrestere deg her.

Lenke til kommentar

Du stichit er en riktig morroklump du :!:

 

Å sammenligne det med en varmepumpe blir selvsagt feil siden det er vidt forskjellige teknologier, men du og må vel se at det å lage den sammenligningen _kan_ hjelpe noen av leserne på vei. Eller?

 

Intet menneske har noengang klart å lage eller fjerne energi. Kun endre/flytte på den. Kan du være med på den? OK. En HHO-generator-dings kan heller ikke lage energi. Men den kan endre formen på en alt eksisterende energi. OK?

Hvordan forklarer du da at de som har montert (med suksess) HHO-dings i sin bil, oppnår lavere drivstofforbruk?

Du er vel enig med at det er det totale _energiforbruket_ som er interresant?

Når folk oppnår en reduksjon på rundt 50% forbrukt drivstoff, hvor henter bilen energien i fra da? Fra batteriet? Men, hva er det som lader batteriet igjen da? Hvor kommer den energien i fra da? Såvidt jeg har forstått bruker en typisk HHO-dings opptil 15Amp. Hvordan kan 15A redusere drivstofforbruket med 50% eller deromkring? 15A blir jo knapt et musepiss i havet av energi en bil trenger.

 

Du skriver i vei om energikjeder, men logikken din slår jo sprekker så det holder.

 

Ikke for å være nedlatende, men jeg må få arrestere deg her.

det var sammenligningen jeg angrep, og den er bare feil. på samme måte som å ytre: "Man kan man faktisk få ut mere energi en man forbruker."

ellers så sier du det samme som jeg har sagt, batteriet brukes for å igangsette elektrolyse som forandrer bindingen i vannet til HHO som er knallgass.

 

vanlige standard dynamoer i biler lager opptilogmed mellom 55 til 90 amper som vil si at 15 amper er da mellom 30 % og 16.667 %

og det er ikke musepiss i havet

 

watt messig kan man jo si 15A x 12v eller 14.4v (som er det en virkende dynamo gir) er 180W eller 216W og ja det er igjen mer en mussepiss ihavet.

 

og jo de oppnår en reduksjon i drivstoff bensin forbruket fordi de tilfører knallgass som også (i denne sammenhengen) er drivstoff

 

har da aldri sagt at ikke kan redusere forbruket, men det er ikke noe magiske greier dette her, man tilfører energi for å forandre en kjemisk endring.

som vil si at man tar energien fra elektrisk til HHO gass.

 

slik jeg ser da har du fremdeles tilgode å "arrestere meg" da du ikke virker å ha begrep om kjemi, effekt eller energioverføring. ja det siste der var litt hardt men det er sånn du fremstår for meg

 

*tillegg*

hva er det forresten som slår sprekker?

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve å svare på det mest vesentlige: Hvor kommer energien i fra, når bilen bruker f.eks 50% mindre drivstoff, og drivstoff er den eneste energikilden til bilen?

unnskyld? du må utdype den der litt for sånn som den står nå virker det som du ikke forstår emnet du snakker om.

forøvrig kan du jo lese innleggene mine på nytt mener jeg har svart på det jeg tror du snakker om der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...