Gå til innhold

Motorsyklist alvorlig skadd i politijakt


Anbefalte innlegg

Jeg vil bare presisere at jeg ikke ønsker å forefekte noe "jaævla snuten er bare ute etter makt"-syn. Mitt inntrykk er at politiet i norge i det store og det hele gjør en god jobb nede på gulvet. (selv om jeg ikke er særlig begeistret for deres taktikker mtp budsjetter o.l). Men er det hevet over enhver kritikk? Jeg synes det virker som spesialenheten for politisaker veldig sjelden dømmer noen, dette er den siste i rekka:

 

http://www.ba.no/nyheter/article5492455.ece

 

"Det var ved 0320-tiden om natten i september i fjor at motorsyklisten ikke stoppet for en kontroll på Møhlenpris.

 

En politipatrulje tok opp jakten, men i Torborg Nedraas gate på Dokken veltet 18-åringen på motorsykkelen.

...

Utrykningskjøringen var nødvendig og forsvarlig. Politiet ønsket å begrense skadepotensialet før MC-en nådde frem til bysentrum, konkluderer politigranskerne i sin rapport"

 

Er det virkelig den beste måten å minske risiko på å starte en biljakt? I tillegg til en motrosykkel som kjører fort, som selvsagt ikke er ufarlig, så har man nå en bil som kjører fort, og som antakelig er vesentlig farligere. Og fasiten her er jo at det ente med en alvorlig personskade, riktignok selvforskyldt, men jeg tipper det hadde endt uten skade om de ikke hadde tatt opp jakten.

 

Jeg har ikke noe statistikk på det, men jeg synes slike politisaker svært ofte blir henlagt.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet starter som hovedregel ikke biljakter i Norge, fordi en biljakt som regel regnes som mye mer uforsvarlig enn uforsvarlig kjøring for seg selv.

 

Jeg har egentlig ikke særlig peiling på hvordan politiet selv behandler slike saker, men har inntrykk av at på generel basis fungerer spesialenheten for politisaker dårlig. Bare 7 % av internsakene de etterforsker ender i annet enn frifinnelse eller henleggelse. (Kilde: Spesialenhetens egen årsrapport). Dette kan jo også bety at politiet i Norge gjør en eksepsjonelt god jobb.

 

Består enheten egentlig av andre enn tidligere politimenn og tidligere påtaljurister?

Lenke til kommentar

Utdrag fra årsrapporten, virker som om motorsykkel er et dårlig valg når du ønsker å stikke av fra politiet, eller når du egentlig bare kjører og aner fred og ingen fare også:

 

• En polititjenestemann ble ilagt et forelegg

på kr. 5 000 for å ha utvist grov uforstand i

tjenesten og for uaktsom kjøring. Etter å ha

observert fører av en lett motorsykkel som

kom kjørende ut fra en eiendom politiet

hadde under oppsikt, kjørte han etter denne.

Da føreren reduserte hastigheten fram mot en

sving, kjørte han inn i motorsykkelens bakhjul,

slik at sykkelen veltet og ble påført skade. Det

ble ikke gitt signal ved bruk av blålys. Det

kunne ikke rettes begrunnet mistanke mot

føreren av motorsykkelen for annet enn fartsovertredelse. Forelegget ble ikke vedtatt og

polititjenestemannen er ved behandling av

saken i tingretten og i lagmannsretten frifunnet. Frifinnelsen er rettskraftig.

Lenke til kommentar

Skal Politiet bare stå å se på? Det hindrer ulykker? Det ville jo blitt en rar verden om man kunne kjøre fritt på motorsykkel, bare fordi det går så fort. Selvfølgelig får motorsyklisten konsekvenser for kjøringen sin. Kan ikke klandre Politiet i å gjøre jobben sin.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skal Politiet bare stå å se på? Det hindrer ulykker? Det ville jo blitt en rar verden om man kunne kjøre fritt på motorsykkel, bare fordi det går så fort. Selvfølgelig får motorsyklisten konsekvenser for kjøringen sin. Kan ikke klandre Politiet i å gjøre jobben sin.

 

Det finnes andre alternativer enn å starte en farlig biljakt, det mest nærliggende er å ta skiltnummere og følge etter på god avstand.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, men det blir jo som å si at vi skal arrestere lommetyver, men bankranere er så farlige at de må vi bare holde oss unna.

 

Blir det? Essensen her er konsekvensene av å starte en biljakt, kontra konsekvensene av å ikke starte enn. De trenger jo langt ifra å være de samme som konsekvensene av å ikke arrestere bankranere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å hærrefjøs! Om de ikke skal ha lov til å starte etter folk som kjører for fort så kan de like greit drite i å ha fartskontroller. Hva om den 18åringen hadde kommet med bil i en sinnsyk fart? Er det da galt å starte etter ham?

 

Når det kommer til det poenget ditt om at politibilen potensielt kan gjøre mer skade så velger jeg å si nei :) Har 18åringens motorsykkel blålys og sirener som varsler andre trafikanter og fotgjengere om at han kommer kjørende alt for fort? Nei :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Politiet starter som hovedregel ikke biljakter i Norge, fordi en biljakt som regel regnes som mye mer uforsvarlig enn uforsvarlig kjøring for seg selv.

 

Jeg har egentlig ikke særlig peiling på hvordan politiet selv behandler slike saker, men har inntrykk av at på generel basis fungerer spesialenheten for politisaker dårlig. Bare 7 % av internsakene de etterforsker ender i annet enn frifinnelse eller henleggelse. (Kilde: Spesialenhetens egen årsrapport). Dette kan jo også bety at politiet i Norge gjør en eksepsjonelt god jobb.

 

Består enheten egentlig av andre enn tidligere politimenn og tidligere påtaljurister?

At bare 7% av sakene ender med noe annet enn frifinnelse har sannsynligvis mye å gjøre med at det er svært mange saker som blir rapportert inn som følge av at en forbryter ønsker å hevne seg. Disse teller naturligvis også med i statistikken.

 

Man kan faktisk selv lese avgjørelser fra spesialenheten for politisaker. De begrunner alt de gjør på en grundig måte. I de sakene jeg har sett på, kan jeg ikke se at de behandler anmelde saker mot politiet på noen dårlig måte.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar

Utdrag fra årsrapporten, virker som om motorsykkel er et dårlig valg når du ønsker å stikke av fra politiet, eller når du egentlig bare kjører og aner fred og ingen fare også:

 

• En polititjenestemann ble ilagt et forelegg

på kr. 5 000 for å ha utvist grov uforstand i

tjenesten og for uaktsom kjøring. Etter å ha

observert fører av en lett motorsykkel som

kom kjørende ut fra en eiendom politiet

hadde under oppsikt, kjørte han etter denne.

Da føreren reduserte hastigheten fram mot en

sving, kjørte han inn i motorsykkelens bakhjul,

slik at sykkelen veltet og ble påført skade. Det

ble ikke gitt signal ved bruk av blålys. Det

kunne ikke rettes begrunnet mistanke mot

føreren av motorsykkelen for annet enn fartsovertredelse. Forelegget ble ikke vedtatt og

polititjenestemannen er ved behandling av

saken i tingretten og i lagmannsretten frifunnet. Frifinnelsen er rettskraftig.

I og med at han ble frifunnet i lagmannsretten, er det nok flere momenter her som ikke kommer frem. Lagmannsretten er som kjent en sivil domstol, og ikke bemannet av politifolk eller tidligere politifolk.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar
Skal Politiet bare stå å se på? Det hindrer ulykker? Det ville jo blitt en rar verden om man kunne kjøre fritt på motorsykkel, bare fordi det går så fort. Selvfølgelig får motorsyklisten konsekvenser for kjøringen sin. Kan ikke klandre Politiet i å gjøre jobben sin.

Det finnes andre alternativer enn å starte en farlig biljakt, det mest nærliggende er å ta skiltnummere og følge etter på god avstand.

 

AtW

Det er jo ikke sikkert at de fikk muligheten til å notere skiltnummeret.

Lenke til kommentar

Denne moralen enkelte her inne har er egentlig bare helt på jordet. Det blir som at politiet bare skal stå å se på at to stykker slåss i gata, fordi de er kampsportfolk. Det er på en måte som å si nei til et barn, men å gi etter. Folk tar ikke politiet på alvor, og det blir heller ikke orden i samfunnet om politiet skal la folk gå.

 

Og nei, jeg er ikke politielsker. Men dette har noe med det realitet å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...