Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Medhold på alle punkter men likevel dømt?


bruno

Anbefalte innlegg

Sitter med en dom fra forliksrådet angående en regning jeg har forsøkt og betale siden juni 2010, etter det jeg kan forstå ble vi enige om beløpet som skulle betales i juni men saksøker har ikke klart og sende faktura, saken toppa seg i november da de kontakta meg og ba meg sende kopi av ordrebreftelse og en erklæring om feilaktig momsbehandling nok en gang, det var etter at jeg hadde hatt kontakt med inkassoselskapet som endelig tok telefonen etter 3-4 dager.

En uke etter det fikk jeg varsel om utpanting noe jeg ikke godtok og så havnet saken i forliksrådet, noe som forøvrig var en morsom episode, møtet var egentlig over på 5 minutter det forliksrådets medlemmer lo og rista på hue og saksøkers representant slo ut med arma og sa, "Dette er jo bare tull!".

I dommen står det klart at det er hevet over en hver tvil at saksøkte gjentatte ganger har vært i kontakt med saksøker for og få gjort opp for seg, hvordan kan det da ha seg at jeg blir dømt til og betale, faktisk ett beløp jeg har forsøkt og betale i lang tid?

 

Hvordan bør jeg forholde meg til denne dommen?, bør jeg godta en dom i min disfavør når jeg faktisk får medhol i forliksrådet?, hvilke konsekvenser vil en dom få om jeg godtar dommen?

Det jeg lurer på er om jeg rett og slett skal la saken gå videre til tingretten pga. ordlyden i dommen, jeg kunne gått med på at saksøker hadde blitt dømt til og sende meg den fakturaen de hele tiden har holdt tilbake men ikke en dom i min disfavør, det er riktignok snakk om noen hundrelapper men det er snakk om prinsipper nå, hvor mye kan jeg regne med det vil koste meg om jeg bringer saken videre?

 

Hvis noe lurer så handler det om ett forpult useriøst firma uten livets rett som heter United Parcel Service, også kallt UPS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker alltid å høre saken fra BEGGE sider før jeg uttaler meg om noe, men i din sak så skjønner jeg egentlig ikke hvordan man ikke klarer å betale en faktura i løpet av 6-7 måneder.

Dersom du visste at saken har gått til inkasso så må det da være i din interesse å gjøre opp for deg (dersom du nå er så veldig interessert i å få saken ut av verden slik du fremlegger det).

 

Du får vel egentlig velge selv - sunn fornuft eller prinsipper. Det virker ikke som du egentlig bestrider selve kravet - bare behandlingen, og da er det vel tegn som tyder på at fakturaen er korrekt? Har man ubetalt gjeld så er det jo veldig greit å bli kvitt den - FØR ting går så langt - og ihvertfall før du bringer det ennå et hakk videre?

 

Å sette inn penger på en konto bør ikke ta 6-7 måneder - med eller uten papirversjonen av fakturaen.

 

Har selv god erfaring med UPS - men har jo også betalt regningene mine, da...

Lenke til kommentar

Saken er sånn at jeg kjøpte varer fra USA som kostet 170,10 dollar inkludert frakt og da regningen kom i juni, forøvrig en purring med inkassovarsel var momsen på 1954 og ikke 400-500 som jeg hadde regnet med, jeg tok da kontakt med UPS som sa jeg kunne kaste fakturaen så skulle de sende meg en erklæring som jeg skulle sende dem signert sammen med kopi av ordrebekreftelsen, dette gjorde jeg og hørte ikke noe mer før i november da UPS ringte og ville ha forskudd på en pakke jeg ventet fra USA, jeg spurte da om de hadde nye rutiner siden jeg måtte betale på forskudd, hun jeg snakka med sjekka da litt opp og sa det lå en inkasso inne på meg og da forklarte jeg hvordan den saken var, hun svarte da "da ligger den saken på regnskap så det vil nok ta litt tid, men ta det med ro så vil den saken ordne seg" og da slo jeg meg til ro med det.

 

Så fikk jeg altså ett brev fra en inkassobyrå som jeg da ringte umiddelbart, dvs. jeg prøvde i 3-4 dager men saksbehandleren var ikke tilstede så til slutt sa hun på sentralbordet "jeg kan ikke se noen annen råd enn at jeg setter deg over til daglig leder så kanskje han kan hjelpe deg", da tok det litt over en uke så kom en ny mail fra UPS hvor det sto.

 

"Jeg får mail fra regnskapsavdeling vår om en faktura fra oss til deg, som det er registert på at det skulle søkes om refusjon. Nå er den saken såpass gammen at jeg husker ikke alt rundt den, men problemet er at det ikke finnes noen refusjon liggende inne på den saken, og siste beskjed til deg var at vi skulle søke om refusjon.

 

Jeg skal sende avgårde en refusjon, men trenger da en håndskreven underskrift på denne erklæringen fra deg, og den ordrebekreftelsen fra ***** i USA fra april, må ha alle papirene når jeg skal sende refusjonen til tollvesenet. Håper du kan hjelpe til med dett fortest mulig, slik at vi kan få denne saken ut av verden. På forhånd takk, "

 

en uke kom ett brev fra Namsmannen om utpanting, noe jeg ikke aksepterte og leverte der en begrunnelse og fikk da til svar at det var bra jeg hadde alt dokumentert men de måtte sende saken til forliksrådet, der var jeg forrige mandag.

 

Mener du virkelig at jeg ikke har gjort nok for å få avsluttet denne saken?

 

Jeg betaler også regningene mine men ikke når de bruker en dollarkurs på 36 og egentlig vedkjente seg feilen allerede i juni.

Endret av bruno
Lenke til kommentar

Fakturaen var _ikke_ korrekt, det første saksøkers representant sa i forliksrådet var, "Jeg får vel da begynne med at saksøker har redusert kravet sitt med rundt 1500 kroner..." og da begynte jeg og le og utbrøt, "Hva i all verden, da er vi jo nede på det beløpet jeg har sagt jeg skulle betale hele tiden, og UPS var vel enige siden de sa jeg skulle kaste fakturaen og sende inn dokumentasjon på handelen, så hva i all verden gjør vi her da?", da var egentlig møtet over fordi alle begynte og le.

Endret av bruno
Lenke til kommentar

Tja, hyggelig at latteren sitter løst i forliksrådet.

Jeg mener likevel at det virker rart at du venter fra juni til november uten å purre opp UPS.

 

Jeg skjønner at du føler at "saken ligger hos de", men det er likevel din personlige økonomi det gjelder. Jeg kan bare uttale for meg selv, men jeg ville ihvertfall ha purret de opp og gjort opp for meg lenge før sommeren var over.

 

Ut fra hva du skriver så virker det jo som om UPS har vedgått at de har gjort en tabbe, så det er jo bra... problemet ditt er vel nå om du skal betale en regning du i utgangspunktet er enig i - eller om du ønsker å bringe det videre... Jeg ville ihvertfall ha blitt ferdig med saken.

Lenke til kommentar

Jeg har hele tiden sagt jeg skal betale korrekt beløp som jeg ikke visste hva var helt nøyaktig men det jeg ikke er med på er at det har falt en dom på at jeg skal betale noe jeg har sagt jeg skal betale hele tiden, dette kunne UPS ordnet forlengst ved og sende en fatura i stedet for å bringe en sak inn for forliksrådet når vi likevel var enige.På toppen av det hele mente de jeg skulle bære saksomkostninger på ca. 3500, det er jo også merkelig at en omtvistet sak skal gå så langt, dvs. egentlig var den ikke omtvistet heller.

Lenke til kommentar

Her er dommen:

 

Forliksrådet finner det sannsynliggjort utover en hver tvil at klagemotpart ved sin gjentatte kontakt med UPS of Norway Inc. har forsøkt og rydde opp i saken. Ups of Norway Inc. har innrømmet feil i utgangspunktet ved og redusere hovedstol, men samtidig la saken gå videre hos inkassobyrået. Forliksrådet mener derfor at inkassosalærene ikke skal påløpe.

 

Er det da riktig at det skal dømmes i mot meg, beløpet er det ingen problem og betale men det er dommen jeg ikke er sikker på om jeg vil godta.

Lenke til kommentar

Forliksrådet finner det sannsynliggjort utover en hver tvil at klagemotpart ved sin gjentatte kontakt med UPS of Norway Inc. har forsøkt og rydde opp i saken. Ups of Norway Inc. har innrømmet feil i utgangspunktet ved og redusere hovedstol, men samtidig la saken gå videre hos inkassobyrået. Forliksrådet mener derfor at inkassosalærene ikke skal påløpe.

 

Jeg ser ikke hvordan du har fått skyld for noe som helst.

 

Men om du fortsetter å klage på å måtte betale for noe du skylder vil jeg fort anse deg som like skyldig som ups.

Lenke til kommentar

Så lenge det står "N.N DØMMES til og betale kr. 415,- til UPS of Norway...." så er det en dom i min disfavør og det bør jeg vel egentlig ikke godta?, det jeg mener er at dommen skal settes til side og UPS skal sende meg den fakturaen jeg skulle hatt helt siden jun.

Endret av bruno
Lenke til kommentar

Så du er uenig i at du skal betale?

 

Kanskje på tide du vurderer å be om og få igjen noen skolepenger siden du ikke har lært og lese, jeg har sagt gang på gang at det er ikke beløpet som er problemet men at det er falt en dom på noe jeg har villet betale hele tiden.

Lenke til kommentar

Du er forpliktet til å betale x. Du er enig i at du skal betale x. Forliksrådet har avsagt dom om at du skal betale x.

 

Jeg ser overhodet ikke problemet. Hva mener du de burde gjort?

 

Slik jeg forstår deg har du ikke betalt en krone i gebyr/saksomkostninger, og da har du "vunnet" saken fullstendig i forliksrådet.

 

(Du kunne forsøkt å kreve "saksomkostninger" for ditt arbeid, og/eller møtegodtgjørelse. Det er faste maksimalsatser for slikt. Men mener å huske man sjelden får saksomkostninger som privatperson i forliksrådet.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje på tide du vurderer å be om og få igjen noen skolepenger siden du ikke har lært og lese, jeg har sagt gang på gang at det er ikke beløpet som er problemet men at det er falt en dom på noe jeg har villet betale hele tiden.

Hva forventet du at domstolen skulle gjøre? Dømme ups å sende deg en faktura?

 

Du lager et problem av noe som ikke er et problem.

 

Må være et tungt liv når egoet kommer i veien konstant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er da definitivt ikke en dom i din disfavør?? Dommen i dette tilfellet er at du må betale regningen du er enig i. Jeg vet om mange som dømmes til ting de er uenige i, så det må da være perfekt for deg å få medhold?

Du vant saken MOT at du betaler det du skylder. Betaler du ikke denne gangen så stiller du definitivt veldig mye svakere ved neste instans.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I dommen står det klart at det er hevet over en hver tvil at saksøkte gjentatte ganger har vært i kontakt med saksøker for og få gjort opp for seg, hvordan kan det da ha seg at jeg blir dømt til og betale, faktisk ett beløp jeg har forsøkt og betale i lang tid?

 

Hvordan bør jeg forholde meg til denne dommen?, bør jeg godta en dom i min disfavør når jeg faktisk får medhol[d] i forliksrådet?

 

Jeg skjønner deg veldig godt basert på ordbokas definisjon av "dom" og "dømmes", samt den vanlige (ikke juridiske) tolkning av ordet som er veldig farget av strafferett.

 

I en straffesak vil en forbryter bli dømt skyldig i et lovbrudd, og f.eks dømmes til livstids fengselstraff... Ikke hyggelig for den som dømmes.

 

I en sivilrettslig sak derimot vil en domstol bestemme (dømme) hvordan en problemstilling mellom to likeverdige parter skal løses. Det bestemmes (dømmes) at du skal betale den regningen du opprinnelig ønsket å betale, samtidig som det bestemmes (dømmes) at motparten ikke har rett til å kreve deg for det høyere beløpet du ikke ønsket å betale... Langt hyggeligere for deg, spesielt hvis du bruker mitt ord "bestemme" isteden for "dømmes".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...