Gå til innhold

Diskusjonstråd: Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer


Anbefalte innlegg

Jeg har selv en Panasonic LX3 "LX5" og den er i grenselandet til og kunne puttes i lomma,

 

Enig i det Nautica skriver her, i en stor jakkelomme går en LX5 relativt greit, men S100 er klart mindre og lettere, mer zoom har det også. Problemt med S100 er at lysstyrken på litt lengere brennvidder er mye dårligere enn på LX5 og ikke minst X100 eller XZ-1.

 

Skal du ha mer zoom enn 5x må du opp i Nikon P7100 som er ennå mye større eller et kamera som TZ20/TZ30 (det finnes masse modeller med 10x-20x zoom fra nesten alle produsenter) som ikke er så mye større, men er dårligere på høy Iso og har dårligere lysstyrke (med vidvinkel)

4-5x zoom er nok for meg. Spm er, vil ett x10 bli for stort til å ha i jakkelomma? Ser for meg at ett s100 med etui tar mindre plass.

 

Vil ikke\kan ikke\gidder ikke ha ett kamera som jeg ikke kan ha i lomma, for da blir det liggende hjemme...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4-5x zoom er nok for meg. Spm er, vil ett x10 bli for stort til å ha i jakkelomma? Ser for meg at ett s100 med etui tar mindre plass.

S100 er mye mindre enn X10, og på X10 stikker objektivet ganske langt ut.

 

http://j.mp/sLqL4g

 

post-13168-0-06893700-1333657721_thumb.jpg

 

Oj... Det bildet avgjorde ganske mye for meg. s100 går jo i alle lommer jeg har på jakkene mine, og turbuksene mine. X10'en blir for stor til å drasse med seg.

Lenke til kommentar

 

4-5x zoom er nok for meg. Spm er, vil ett x10 bli for stort til å ha i jakkelomma? Ser for meg at ett s100 med etui tar mindre plass.

 

Vil ikke\kan ikke\gidder ikke ha ett kamera som jeg ikke kan ha i lomma, for da blir det liggende hjemme...

 

Jeg ser at du allerede har fått et godt og utdypende svar, men jeg ønsker å komme raskt til ordet. Jeg eier selv både X10 og S100, og har disse ofte med på tur. Uansett hvor mye jeg liker X10, så kan jeg virkelig ikke anbefale deg dette kameraet om kameraet skal være lommevennelig. Mens s100 (og s95) går ned i lommene på både jeans, innerlommer på jakker og turbuksa, må man ha en god og romslig lomme på jakka for at X10 skal bli med på turen.

 

Om jeg var deg ville jeg helt klart gått for S100 utifra de kravene du har til kamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4-5x zoom er nok for meg. Spm er, vil ett x10 bli for stort til å ha i jakkelomma? Ser for meg at ett s100 med etui tar mindre plass.

 

Vil ikke\kan ikke\gidder ikke ha ett kamera som jeg ikke kan ha i lomma, for da blir det liggende hjemme...

 

Jeg ser at du allerede har fått et godt og utdypende svar, men jeg ønsker å komme raskt til ordet. Jeg eier selv både X10 og S100, og har disse ofte med på tur. Uansett hvor mye jeg liker X10, så kan jeg virkelig ikke anbefale deg dette kameraet om kameraet skal være lommevennelig. Mens s100 (og s95) går ned i lommene på både jeans, innerlommer på jakker og turbuksa, må man ha en god og romslig lomme på jakka for at X10 skal bli med på turen.

 

Om jeg var deg ville jeg helt klart gått for S100 utifra de kravene du har til kamera.

 

Takk! :) Akkurat det jeg ville høre!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...

23.sm.jpg

 

24.sm.jpg

 

 

Panasonic LX7:

 

LEICA DC VARIO-SUMMILUX f/1.4-2.3 med brennvidde som tilsvarer 24-90mm.

ISO 80-12800

Video: 1920x1080p 50p format AVCHD

Innebygd ND filter

10MP sensor, størrelse? Sikkert samme som før...? Gammel sensor: 1/1,63", ny sensor: ca. 1/1,77" Altså mindre sensor enn det LX5 hadde.

Lukkertider?

 

Vi får vell svar på alt imorgen.

Endret av kelux78
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Vi må vell få litt frisk pust i denne tråden igjen.....

 

 

Jobber for tiden i Oslo og har med meg Canon G1X og det nye stativet mitt, Horusbennu MP-4500ST. Venter på et mini kulehode til stativet, litt kjedelig å ikke kunne bevege kameraet. Kjekt stativ for oss med kompaktkamera. Med kulehode kostet dette meg 300kr. Fungerer bra så lenge underlaget er jevnt, altså ikke noe å bruke i fjæra e.l.

 

 

8446055984_8e543cd0e0_c.jpg

 

8444967463_fa892ac7bf_c.jpg

Endret av kelux
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var innom FV idag og kjøpte et nytt stativ som er mer fjærasteinsvennlig. NB! Kun for små kameraer.

 

Kun 595kr. og man får mye for pengene iforhold til andre merker(Hama etc.) Man får lagt ut beina slik at høyde blir kun 17,5cm.

 

Fra FV:

Komplett pakke med A155F stativ og BR0 kulehode.

 

Låsesystem: Flip lock

Seksjoner: 4

Største høyde: 130cm

Normalhøyde: 102cm

Minste høyde: 17,5cm

Sammenfoldet: 42,5cm

Egenvekt: 0,85kg

Max belastning: 2kg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...