Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sandy Bridge hovedkort vil ikke boote


Anbefalte innlegg

Satte sammen en maskin som har fungert fint i en ukes tid.

Men i går ville ikke masinen våkne fra sleep.

 

Slo først av og på maskinen, men fikk fortsatt ikke bootet. Har prøvd å resette cmos, og sist tok jeg også ut batteriet og lot jumperen stå en god stund.

Da det ikke gjorde noe endring har jeg koblet fra alt untatt en minnebrikke og skjermkortet.

Til slutt har jeg testet hovedkortet ute av kabinettet, for å være 100% sikker på at det ikke var noe som lagde kortsluttning der.

Har også testet med en annen strømforsyning.

 

Diodene på hovedkortet for ram, cpu og vga tennes og slukkes etter hverandre som de skal, så da skulle vel disse tingene være sjekket og i orden.

 

Men på Boot_device_led stopper det opp, og dioden lyser konstant rødt, og jeg får kun svart skjerm.

 

Tror jeg bare får gi opp dette kortet, og sende det i retur.

 

Men det sure ar vel at det kan ta lang tid før jeg får et nytt?

Ser noen nevner 22. februar som dato for kort med nye brikkesett på lager, men tror vel det er heller optimistisk.

Risikere jeg å måtte greie meg uten hoved PC'en helt til april/ mai?

 

Noen forslag til ting jeg ikke har prøvd for å "vekke liv" i kortet igjen?

 

Edit: Hovekortet er et Asus P8P67 Pro

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Satte sammen en maskin som har fungert fint i en ukes tid.

Men i går ville ikke masinen våkne fra sleep.

 

Slo først av og på maskinen, men fikk fortsatt ikke bootet. Har prøvd å resette cmos, og sist tok jeg også ut batteriet og lot jumperen stå en god stund.

Da det ikke gjorde noe endring har jeg koblet fra alt untatt en minnebrikke og skjermkortet.

Til slutt har jeg testet hovedkortet ute av kabinettet, for å være 100% sikker på at det ikke var noe som lagde kortsluttning der.

Har også testet med en annen strømforsyning.

 

Diodene for ram, cpu og vga tennes og slukkes etter hverandre, så da skulle vel disse tingene være sjekket og i orden.

 

Men på Boot_device_led stopper det opp, og dioden lyser konstant rødt, og jeg får kun svart skjerm.

 

Tror jeg bare får gi opp dette kortet, og sende det i retur.

 

Men det sure ar vel at det kan ta lang tid før jeg får et nytt?

Ser noen nevner 22. februar som dato for kort med nye brikkesett på lager, men tror vel det er heller optimistisk.

Risikere jeg å måtte greie meg uten hoved PC'en helt til april/ mai?

 

Noen forslag til ting jeg ikke har prøvd for å "vekke liv" i kortet igjen?

 

Edit: Hovekortet er et Asus P8P67 Pro

 

Får tak i 1155-kort på Ebay, men de er det jo også feil på.

 

Prøve med andre skjermkort og annen PSU kanskje? Jeg hadde en lignende feil på en maskin før jul, 1366-system som ikke startet opp og stanset ved ca. samme beskrivelse via LED.

 

Her tok jeg ut og inn alt som var inne i pcen og renset alle kontakter/konnektorer med elektronikkrens. Mulig noe fettgreier som kan ha laget dårlig kontakt under produksjon eller lignende..

Lenke til kommentar

Vel, hva sier manualen om denne boot-LED koden da? Disse er veldig nyttige til sånn feilsøking siden det forteller deg hvor i prosessen det stopper opp - og dermed ofte hvor feilen ligger.

 

-Stigma

 

Står veldig lite i manualen angående disse post state led.

 

CPU, DRAM og VGA er jo greie, men er mer usikker på hva "Boot Device" er sjekk for.

Skulle tro det hadde med harddisker el. lignende.

Men har jo testet uten noe tilkoblet sata og usb porter, og får fortsatt kun svart skjerm og samme feilindikasjon.

Lenke til kommentar

Har du bytta tastatur? Det hender at kranglete plugger kan gi sort skjerm. En annen mulighet er å demontere alt og så montere alt igjen.Prøv å starte uten at HDD er kobla til, for å se om du får skjermbilde og kommer deg inn i bios. Stikkordet er feilsøking.Når du satte sammen PCen, brukte du antistatisk lenke? Hvis ikke, HK kan ha blitt skada?

Om alt er prøvd og skjermkort, ram, psu, vifta til cpu,ledninger og plugger fungerer, og alt er riktig kobla, så er retur og reklamasjon for HK den siste løsningen.

Lenke til kommentar

Har du bytta tastatur? Det hender at kranglete plugger kan gi sort skjerm. En annen mulighet er å demontere alt og så montere alt igjen.Prøv å starte uten at HDD er kobla til, for å se om du får skjermbilde og kommer deg inn i bios. Stikkordet er feilsøking.Når du satte sammen PCen, brukte du antistatisk lenke? Hvis ikke, HK kan ha blitt skada?

Om alt er prøvd og skjermkort, ram, psu, vifta til cpu,ledninger og plugger fungerer, og alt er riktig kobla, så er retur og reklamasjon for HK den siste løsningen.

 

Har testet uten noe tilkoblet Sata og USB porter, kun en ram bikke og skjermkort. Så tastatur, mus, HDD, DVD, osv skal være utelukket som feilkide.

 

Demonterte kjøler og satte cpu inn på nytt.

 

Sånn jeg ser det så har jeg nå utelukket alt untatt CPU og hovedkort. CPU har jeg ikke annen av tilgjengelig for å teste, men hovedkortets pre post diagnose tyder på at den er i orden.

Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med nett butikken, og skal sende kortet i retur.

 

Fikk der bekreftet at de ikke venter 1155 kort inn igjen før tidligst april/ mai.

 

Blir for lang tid uten en skikkelig PC (har donert bort delene fra min forrige).

 

Usikker på om jeg også skal returnere CPU og gå for et 1156 system, eller prøve å skaffe et nytt 1155 hovedkort.

Lenke til kommentar

Stemmer det virkelig at Sandy bridge hovedkortene ikke er tilbake før så sent som april/mai? Jeg var klar over at det var en callback på de produktene, men jeg hadde aldri trodd at det skulle ta SÅ lang tid å få noe snt gjennomført. Dette må jo være total katastrofe for Intel når det i praksis delayer hele launchen deres med nesten et halvt år! :(

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Stemmer det virkelig at Sandy bridge hovedkortene ikke er tilbake før så sent som april/mai? Jeg var klar over at det var en callback på de produktene, men jeg hadde aldri trodd at det skulle ta SÅ lang tid å få noe snt gjennomført. Dette må jo være total katastrofe for Intel når det i praksis delayer hele launchen deres med nesten et halvt år! :(

 

-Stigma

 

 

Stemmer nok det etter det jeg har lest rundt på nettet. Intel rettet feilen i Sandy Bridge chipet veldig raskt, men det tar tid å få produsert og sent ut de oppdaterte chipene. Dessuten må jo Asus, Gigabyte, MSI og de andre produsere sine hovedkort/PCer på nytt og det vil jo også ta sin tid.

 

Katastrofe for Intel, men AMD sitter sikkert og gnir seg i hendene da de mottar mange flere forespørsler etter sine chip.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

jeg har også Sandy Bridge chipset, men for meg starter den opp uten at noe kommer på skjermen. jeg har prøvd både hdmi, dvi og vga.. så jeg ser ikke helt hva problemet er. jeg bruker P8P67 og intel 2600k.

 

Noen av diagnose ledene som blir værende røde?

Dersom DRAM_Led lyser rødt (konstant, ikke blinking), kan du prøve å holde knappen ved siden av inne.

 

Har du har husket å koble strøm til skjermkortet?

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

jeg har også Sandy Bridge chipset, men for meg starter den opp uten at noe kommer på skjermen. jeg har prøvd både hdmi, dvi og vga.. så jeg ser ikke helt hva problemet er. jeg bruker P8P67 og intel 2600k.

 

Noen av diagnose ledene som blir værende røde?

Dersom DRAM_Led lyser rødt (konstant, ikke blinking), kan du prøve å holde knappen ved siden av inne.

 

Har du har husket å koble strøm til skjermkortet?

DRAM_Led lyser ikke, men CPU_Led gjør :/ skjermkortet er koblet i.

en tilleggsopplysning er at når jeg starter den så står den på i ca 2 sek før den slår seg av og på igjen. deretter skjer det ikke noe mer...

Lenke til kommentar

Forslag:

 

-Dobbelsjekk at begge strømkablene til hovekortet sitter godt i.

-Utfør en clear cmos.

-Prøv med kun en Ram brikke (skal vist helst sitte i B1).

-Ta ut, og monter CPU på nytt. Se gjerne nøye etter om alle pins i sokkelen ser ok ut.

 

Har selv et Asus P8P67 Pro, som ikke har høytaler onboard, og det ser også ut til at det ikke lenger er så vanlig i kabinettene.

Eventuelle Lydsignaler kan være til god hjelp, så jeg skaffet meg en høytaler fra et eldre kabinett mens jeg feilsøkte.

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...