Gå til innhold

Game Maker Tråden


Skal det være en GM konkurranse?  

26 stemmer

  1. 1. Skal det være en GM konkurranse?

    • JA
      10
    • NEI
      2
    • JA, men tror ikke jeg blir med
      14


Anbefalte innlegg

Uff, stoppa helt opp med Game maker jeg, men skal prøve å begynne igjen nå! Skal på folkehøgskole spilldesign neste år, og da tror jeg at jeg bør lære meg så mye som mulig, for jeg er ganske ... "kortlært?"

Treg til å lære i hvert fall.

 

Lager dere sprites selv? Har dere noen tips til hvordan få de til å se så bra ut som mulig? Vanskelig å lage noe som ser bra ut. Grøsser bare ved tanken på å måtte begynne å animere den.

 

 

Har noen lagd noe spennende i det siste da? :D

jeg lager alt selv. det er lenge siden jeg har lagd noe, men har lyst til å starte på et spill snart. i mellomtiden har jeg lært meg litt 3D (bruker cinema 4D) og fant ut at man kan lage objekter i det programmet. da blir lys og skygge riktig. for å få modellen til å se tegnet ut, forminsker jeg bare ilde etter på, så blir det mer pixlete. vanskelig å forklare, men kan kanskje komme med et eksempel senere ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I D-Pad Studio bruker vi ofte Game Maker for aa prototype spillene vaare raskt. Hittil har ikke Game maker vaart kompitabel med andre platformer, saa vi pleier aa bruke andre motorer for aa faa spillene vaare fungerende paa konsoll.

 

Vikings On Trampolines var ett av de spillene vi lagde med GameMaker. Det tok oss en uke aa faa igang en versjon som vi kunne konkurerre med.

 

De gode nyhetene er at Game Maker snart kan bli kompitabel med baade IPhone, PSP, Android osv! Med andre ord, snart kan hvemsomhelst lage fantastiske spill, og spre dem rundt som man oonsker:)

Lenke til kommentar

Game Maker er allerede kompatibel med Android. Men skal du ha et spill der må du først sende det til YoYo Games, så de kan vurdere det og konvertere det om de godkjenner det. Dette er for å slippe en jevn strøm av mer eller mindre tvilsomme programmer laget med Game Maker på android, så Game Maker slipper å få et ufortjent dårlig rykte.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Game Maker er et snedig lite stykke software, og det er artig å se at det så smått finnes miljøer her i Norge også.

 

Selv utvikler jeg for tiden et par spill i GM. Hovedprosjektet er en type rollespill med isometrisk grafikk. Siden dette er et svært omfattende spill (det er snakk om temmelig store spillområder med svært mye interaktivitet og stas, samt en pathfinder-algoritme som er fryktelig frustrerende å utvikle) kuler jeg for tiden bæret med å utvikle et enklere spill basert på den akk så velbrukte TDS-sjangeren (men med elementer fra RPG, for å gjøre det hele litt mer spennende).

 

Grafikken er hovedsakelig en blanding av fotografiske elementer og 3D-renders. Jeg skulle gjerne vist dere noen screens, men en stygg HD-krasj frarøvet meg et halvt års arbeid. Derfor står jeg nå igjen med kun en animert spillfigur (som i tillegg bare er på teststadiet).

 

Men; jeg kommer til å oppdatere her etterhvert som jeg får noe skikkelig å vise frem.

 

Det hadde jo kanskje vært hyggelig om vi landsmenn som bruker GM kunne holdt kontakten på en eller annen måte, og med det utvikle oss videre via felles problemløsing, samarbeid osv. For alt jeg vet kan det hende det eksisterer et norskt forum for GM, men jeg kan ikke huske å ha sett noe slikt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det så artig ut, thesnidr. Du burde nesten gå over til et mer avansert språk slik at grafikken kan få seg et løft.

 

Jeg var veldig aktiv på GMC da jeg brukte GameMaker. Nå har jeg gått over til C# (XNA), selv om jeg ikke er like aktiv som før.

 

Det siste jeg lagde med GM var dette:

Pinktards

Nå lager vi en ny versjon av dette i XNA. Det er veldig befriende å slippe tregheten som GML innebærer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen andre norske folk som var med på GMC jam #3?

Jeg planla egentlig ikke å bli med, men ville prøve å lage et nytt konsept (men ikke nødvendigvis for GMC jam). Jeg ble aldri avbrutt, så jeg ble visst med likevel:

pic1.jpg

pi2.jpg

http://sandbox.yoyogames.com/games/182909-doodledoo

 

Oooog, hvis du er registrert på GMC, kan dere stemme på mitt (eller andre sine) spill her:

http://gmc.yoyogames.com/index.php?showtopic=514824

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hadde vårt gøy å få i gang en form for diskusjon her. Hvilke typer spill liker folk best å lage? Har du laget noen spill? Noen som trenger hjelp?

 

Selv lager jeg nærmest aldri spill (spillet i forrige posten min er det eneste jeg har fullført), men jeg liker å lage visuelle effekter basert og motorer basert på matematikk. Her er mitt siste prosjekt, en ball som ikke er en ball:

Lenke til kommentar

Nå er det veldig lenge siden jeg har rørt game maker, men når jeg holdt på så lagde jeg 2D spill. Liker best type mario spill, hvor man hopper bortover en bane og skal samle ting og drepe monstre. også var det viktig at det ikke var en kopi av noen andres spill: )

nå fortiden prøver jeg og en annen og kanskje få til og lage et spill i unity, men får se hva det blir til. hadde vært morsomt og fått laget et fult og brukbart spill en gang :)

 

er det noen andre som har noen prosjekter på gang som de kan vise frem? :)

Lenke til kommentar

Så klart. ;) Jobber for tiden med et plattformspill, og foreløpig kan det nok kalles Mario-inspirert (eller rettere sagt Giana Sisters-inspirert). Har vurdert å la det bli et Metrovania etterhvert, men vi får se. Foreløpig er det på et veldig tidlig stadie, og jeg jobber mest med å lage selve motoren og få ting til å fungere sånn jeg vil. Det jeg slet mest med var å få variabel høyde når man hopper (hold nede knappen for å hoppe høyere), stiger og dobbel-hopping. Hver for seg er det ikke så vanskelig å få til, men de begynte å blande seg inn i hverandre. Fortsatt kan man hoppe opp i en stige, men ikke i selve stigen. Men jeg jobber med saken.

 

Når det gjelder historien er den også på et veldig tidlig stadie, så jeg er ikke 100% enig med meg selv hvilken karakter jeg skal bruke. Som jeg sa tidlig i posten lagde jeg et Breakout-spill kalt Diamond Sisters: Breakout, og jeg tenkte å lage en hel liten franchise med dem (Jackie, Stevie Rae og Katie). Det nye spillet var først basert på alle tre, før jeg bestemte meg for å fokusere på en av dem. Først tenkte jeg Stevie Rae's Great Adventure. Hun er en heks, så jeg kunne gjøre mye rart med magien hennes. Men i stedet siste har jeg gått mer over til Katie's Trials, der jeg fokuserer på ninjalærlingen Katie og de siste prøvene hun må igjennom for å bli en fullverdig ninja. Eller kunoichi, for å være politisk korrekt.

 

Hvem av dem foretrekker dere?

 

Katie:

 

 

 

eller Stevie Rae?

 

Lenke til kommentar

Hadde vårt gøy å få i gang en form for diskusjon her. Hvilke typer spill liker folk best å lage? Har du laget noen spill? Noen som trenger hjelp?

 

Selv lager jeg nærmest aldri spill (spillet i forrige posten min er det eneste jeg har fullført), men jeg liker å lage visuelle effekter basert og motorer basert på matematikk. Her er mitt siste prosjekt, en ball som ikke er en ball:

 

Artig at du gjør dette i GameMaker!

 

GM funker vel egentlig best til simple 2D konsepter og prototyper slik jeg ser det. Jeg benytter meg egentlig ikke av GameMaker lenger, men synes det har fungert godt til prototyping av enkle spillideer på en dag eller to.

Endret av UleDule
Lenke til kommentar

kult. som du sier, så er det mye bra man kan lage i GM. på yoyogames sine sider er det masse bra spill man kan prøve ut:)

 

er det noen stemning for en konk. kan være veldig enkelt spill som man skal lage på en uke eller noe. der man kan bruke youtube for koder og andre sider for og finne grafiske elementer.

hvis det er stemning for det er det fort gjort og få til noe av det :)

Lenke til kommentar

Du kan fint klare å lage fullverdige spill i GM ja. Jeg har bl.a. laget et action rpg med bosser, puzzles, minigames, oppgraderbare skills, samt en liten story med cutscenes. Det er ikke så veldig langt, og mangler mye på presentasjon (fokus lå på design), men du får til så og si alt du prøver på...

 

Poenget mitt er bare at dersom du faktisk skal lage noe "skikkelig, er det greit å få noe igjen for de kanskje tusentalls timene som har gått med på utvikling. Det er veldig vanskelig tjene noe særlig på et GameMaker-spill (jeg vet de har en Android-ordning, men den er veldig dårlig). Ergo, det er verdt å lære seg noe litt mer avansert om du skal lage noe "fullverdig".

 

Derfor synes jeg det fungerer bedre som en applikasjon du kan prototype raskt med. Du kan demonstrere en gameplayidé på under en dag uten å programmere en eneste linje.

Endret av UleDule
Lenke til kommentar

Det er nok vanskelig å tjene penger på dette, ja. Men mange av oss lager spill som hobby, og personlig bryr jeg meg ikke om jeg tjener noe på det. Så lenge jeg har det moro å lage noe er det nok. Om noen faktisk spiller det er det en bonus. ;) Hele Indiesjangeren er jo basert på å lage gratis spill man gir ut gratis. Alt handler ikke om penger.

 

D02, jeg er for opptatt med andre ting til å bli med i en sånn konkurranase, men kanskje andre har lyst?

Endret av vikingkylling
Lenke til kommentar

Det er vel generelt vanskelig å tjene penger på hjemmelagde spill. Det er ikke game maker som er problemet, det er at resultatet som oftest ikke er godt nok.

Game maker ligger bak på mange plan, men funker utmerket dersom man ikke har behov for å gå for de mer avanserte delene av spillprogrammering.

 

Selv bruker jeg kun game maker, og da for å teste ut diverse konsept.

Endret av thesnidr
Lenke til kommentar

At det ikke er "godt nok" til å tjene sier seg selv. Som regel jobber man alene eller i grupper på fem, seks folk. Det er alt for lite til å lage "bra" spill folk flest vil betale for. Men selv om man lagde en klassiker man glatt kunne tjent flere titalls tusen på hjelper det jo ikke om ingen vet om det. Jeg tror det største problemet er nettopp det. Hvordan reklamereer man for spillet man har laget så folk får vite at det eksisterer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...