Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Magesmerter av ukjent årsak - foreta nye undersøkelser, hvilke(n)?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

I over et år har jeg slitt med stadige magesmerter. Smertene er lokalisert til litt under brystbeinet, rundt navlen, og nederst på sidene av magen ved hoftebena. Følelsen av at magen sprenger og at små mengder mat og drikke kan føre til at jeg føler at jeg har spist en stor stein. Magen er også oppblåst/sprengt. Jeg vet jeg er obstipert (altså forstoppet), men laktulose/dulphalac og laxoberal (kanskje litt tidlig å si enda om den virker eller ei, da jeg bare har tatt den i 4 dager) har hatt liten effekt.

Har tatt tarmskylling to ganger, men det var store vanskeligheter med å få avføringen ut under selve skyllingen. Etter første tarmskylling kom det en del etterpå, andre gangen kom det ikke så mye.

Smertene er der fortsatt, og gir meg dårlig appetitt, humørsvingninger (gretten og irritabel når jeg har vondt, og meg selv når smertene er borte) og utmattelse, i tillegg til at dette påvirker psyken en del siden det har foregått så lenge.

 

Det har vært foretatt en del tester: ultralyd, blodprøver og gastroskopi, men ingen indikasjoner på at det skal være noe som gjør at jeg har disse smertene. Jeg kan ikke fortsette å gå slik, det påviker både meg selv og min familie. Så jeg må nok bare presse min fastlege til å ta flere prøver. Liker det ikke, men hva skal jeg gjøre da?

Noen (med litt kunnskap) som vet hva jeg evt. burde be om? CT, røntgen (av magen) eller koloskopi?

 

All hjelp mottas med takk!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kamera ned i magen er ubehagelig, men er vel desidert det vanligste ved magesmerter?

 

Du må aldri føle synd på legen, KREV KREV KREV. Tenk på det slik: Legen vet ikke hvordan du har det, å det er veldig mange hypokondere som går til legen, Derfor kan det være vanskelig å sile for legen hvem som faktisk har det vondt. Dessverre er det slik i norge at dem som skriker høyest får hjelp. Mens i realiteten er det de som klager lite som kansje har det værst....

 

Kansje det finnes spesialister på mage du kan bli videresendt til??

Lenke til kommentar

Kamera ned i magen er ubehagelig, men er vel desidert det vanligste ved magesmerter?

 

Du må aldri føle synd på legen, KREV KREV KREV. Tenk på det slik: Legen vet ikke hvordan du har det, å det er veldig mange hypokondere som går til legen, Derfor kan det være vanskelig å sile for legen hvem som faktisk har det vondt. Dessverre er det slik i norge at dem som skriker høyest får hjelp. Mens i realiteten er det de som klager lite som kansje har det værst....

 

Kansje det finnes spesialister på mage du kan bli videresendt til??

 

Gastroskopi har jeg tatt, så det må i så fall bli kamera opp i tarmene. Gastroskopi viste kun litt antydning til magekatarr...

Jeg har faktisk vært hos spesialist, men det virker som om de "gir opp" hvis de ikke finner noe med en gang.

Alle magesmerter som ikke man finner noen grunn til har legene så lett for å diagnostisere til IBS (irritable bowel syndrome/irritabel tarm syndrom)...

Og jeg føler meg som en hypokonder når jeg har og har hatt så lenge vondt og legene ikke finner noe...Men en hypokonder føler vel seg ikke som en hypoknder, men tror bare han/hun er syk hele tiden. Så jeg tror ikke jeg er det:) Jeg vil bare bli bra, og leve normalt igjen...

Lenke til kommentar

Høres ut som det muligens er relatert til innsnevring i tarmen kombinert med matvarer som naturlig tilstopper. Koloskopi kan jo være nyttig for å diagnostisere. Antar det samme for radiografi med kontrast i tarmen.

 

Mens du venter på diagnose; har du prøvd å drikke mer vann før og etter du spiser(ca et kvarter før og 30 minutter etter), samt kutte melk og hvete/gluten og spise mye mer grønt og fiber (f.eks Otis frukt & fiber som de har på helsekost og apotek). Du kan også prøve Triphala som de har på helsekosten. Alle disse tingene vil naturlig gjøre avføringen din mer bløt.

Lenke til kommentar

Høres ut som det muligens er relatert til innsnevring i tarmen kombinert med matvarer som naturlig tilstopper. Koloskopi kan jo være nyttig for å diagnostisere. Antar det samme for radiografi med kontrast i tarmen.

 

Mens du venter på diagnose; har du prøvd å drikke mer vann før og etter du spiser(ca et kvarter før og 30 minutter etter), samt kutte melk og hvete/gluten og spise mye mer grønt og fiber (f.eks Otis frukt & fiber som de har på helsekost og apotek). Du kan også prøve Triphala som de har på helsekosten. Alle disse tingene vil naturlig gjøre avføringen din mer bløt.

 

Skal prøve å ringe legen så fort som mulig, så jeg får vite noe mer da...

Jeg prøver å drikke mest mulig, men det er faktisk smertefullt å drikke også. Noe bedre med vann/saft (vannholdige drikker) enn med melk, biola, smootie, milkshake. Men for å unngå å rase ned i vekt, prøver jeg å drikke kaloriholdige drikker. Prøvd næringsdrikker, men de smaker helt grusom. Siden jeg får vondt av små mengder, så vil jeg rase ned i vekt om jeg skal spise grønt og fiberholdig (mettende) mat, så det må jeg utelukke. Som tidligere nevnt, så har jeg prøvd både dulphalac/laktulose og laxoberal, men det blir ikke så mye bedre. Men jeg skal notere meg Triphala. Frukt og fiber har mamma prøvd i forbindelse med røykeslutt (hun blir alltid så oppblåst og forstoppet) men det smakte vist ikke veldig godt...

 

Hvis det i så fall skulle være innsnevring i tarmen, vet du hvilken behandling det er for det?

 

Tusen takk for at du tar deg tid til å svare på mine spørsmål! Evig takknemlig for det, og det vil jeg dere skal vite.

 

 

 

Så vidt jeg vet så er en av hovedsymptomene på crohns diaré, og det skal jeg love deg at jeg ikke jeg har. Jeg har stein i magen jeg, i hvert fall så føles det sånn... :huh:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde gallestein noe som er utrolig sårt og slitsomt.

Tok ultralyd og CT på sykehus med en lege og turnuskandidat, de fant ikke noe.

Fikk smertene tilbake og vart sendt på ultralyd på et annet sykehus der en dyktig lege fant en 1cm stor gallestein med en gang.

Det jeg sier er få fastlegen din til å søke deg inn på et annet sykehus slik at andre øyner kan se på saken.

Lykke til

Lenke til kommentar

Røntgen og kontrast kan nok vise mye : )

 

I følge min fastlege ville kontrast bli for tøft, så jeg tror bare det er "vanlig" røntgenbilde...

 

Jeg hadde gallestein noe som er utrolig sårt og slitsomt.

Tok ultralyd og CT på sykehus med en lege og turnuskandidat, de fant ikke noe.

Fikk smertene tilbake og vart sendt på ultralyd på et annet sykehus der en dyktig lege fant en 1cm stor gallestein med en gang.

Det jeg sier er få fastlegen din til å søke deg inn på et annet sykehus slik at andre øyner kan se på saken.

Lykke til

 

Jeg tror ikke det er gallestein, for symptomene stemmer ikke over ens. Men jeg ser den med at det lurt å skifte sykehus. Bare så dumt at de også får journalen, slik at de henger seg litt opp i den:P

Lenke til kommentar

Har nå fått svar på røntgenprøvene, og det var konstantert mye avføring i tarmene. Jeg fikk bekjed om å prøve 200 ml klyx, men det har jeg prøv før, i tillegg til tarmskylling, laktulose og laxoberal! Liten effekt...

 

Åh, jeg blir så frustrert! Aua i magen min! :cry:

Jeg har nesten lyst til å gå til en jordmor og spørre hvilket kjønn det blir...

Lenke til kommentar

Jeg har forresten hatt forstoppelse før, da jeg ikke hadde avføring på 17 dager. Da spydde jeg, blødde neseblod, gråt og bæsjet SAMTIDIG; det kom ut alle veier... :whistle:

Det jeg skal frem til er at uansett hvor ille min forstoppelse har vær før (for jeg har vært plaget med et lenge) så har jeg ikke hatt det på den måten som jeg har det nå. Jeg har ikke så vondt som jeg hadde det den gangen, men jeg har vondt på en annen måte.

Skummende (sure) oppstøt, har det noen sammenheng med forstoppelse?! :ermm:

Lenke til kommentar

Uffda. Kjedelig å høre at de ser hva som skjer uten at du har funnet noe som virker.

 

Hvis du lager deg en bruker og sender meg en PM så kan jeg sette opp et effektivt program til deg som jeg har god effekt på andre med. I de værste sakene kvitter folk seg med opp til 14 Kg stagnert avføring i løpet av ca 1 mnd. Disse har også vanligvis revmatiske plager i tillegg. Dette fordrer at diagnosen du har fått på sykehuset er riktig.

Lenke til kommentar
Hmm, har du fått utredet glutenallergi(Cøliaki) eller lignende allergier som laktoseallergi?

 

Glutenallergi betyr oppsummert at gluten(produkt som finnes i hvetemel) sørger for at tarmene får en betennelse som blir værende så lenge det er gluten i kroppen, og kan være vanskelig å diagnosere.

 

Gluten-intolleranse skaper ikke forstoppelse ,heller omvendt.

Mot forstoppelse /som forebygning, kan du forsøke frukt & fiber. Klyster eller klyx bør ikke bruks over lengre tid. Melk og hvitt brød gjør heller ikke fordøyelsen lettere.

Lenke til kommentar

Uffda. Kjedelig å høre at de ser hva som skjer uten at du har funnet noe som virker.

 

Hvis du lager deg en bruker og sender meg en PM så kan jeg sette opp et effektivt program til deg som jeg har god effekt på andre med. I de værste sakene kvitter folk seg med opp til 14 Kg stagnert avføring i løpet av ca 1 mnd. Disse har også vanligvis revmatiske plager i tillegg. Dette fordrer at diagnosen du har fått på sykehuset er riktig.

 

Tusen takk for tilbudet, men jeg vet ikke om jeg kan ta det imot. Jeg regner med at det er et opplegg i forhold til diett, og kanksje også medisiner/naturpreparater. Da jeg også har en historie med spiseforstyrrelse, kan en diett ha uheldige virkninger. Men igjen, takk for tilbudet

 

Hmm, har du fått utredet glutenallergi(Cøliaki) eller lignende allergier som laktoseallergi?

 

Glutenallergi betyr oppsummert at gluten(produkt som finnes i hvetemel) sørger for at tarmene får en betennelse som blir værende så lenge det er gluten i kroppen, og kan være vanskelig å diagnosere.

 

http://www.dagbladet.no/dinside/2006/09/18/477100.html

 

Ja jeg har fått konstantert at det ikke er glutenintoleranse. Egentlig så virker det som det er gluten/karbohydrater jeg tåler best. Av en eller annen grunn føler jeg at jeg reagerer på proteiner, men jeg vet ikke helt hvorfor. Jeg har begynt å vurdere mulighetene for at det kanskje kan være såkalt lekk-tarm syndrom? Men jeg vet ikke helt om jeg skal teste meg for det, da jeg ikke finner andre alternativer enn private (som koster penger). Penger er ikke noe problem egentlig, men jeg vil ikke sløse bort mye penger på ting som ikke virker. Jeg har tross alt brukt litt penger på det allerede, og MYE energi.

 

I hvert fall så sies det at når man har lekk tarm syndrom så vil store molekyler passere gjennom tarmen, og bli oppfattet som fiender som kroppen vil reagere på.

 

"Tarmen blir lekk i den forstand at bakterier, sopp, parasitter og deres giftstoffer, ufordøyd protein, fett og avfall som normalt ikke absorberes i blodstrømmen i sunn tilstand, passerer gjennom en skadet, hyperpermeabel, porøs eller "lekk" tarmvegg. Dette kan bekreftes av spesielle urinprøver, mikroskopisk undersøkelse av slimhinnen i tarmveggen eller fase kontrast eller mørkefelt mikroskopi av levende blod."

 

Men jeg vet bare ikke om det er noe jeg skal ta opp med legen min når jeg skal til han om en uke?

 

Jeg føler meg nesten som en hypokonder, men det at jeg faktisk føler meg som det, tror jeg er et sunt tegn på at jeg ikke er det! Hypokondere klager på alt, jeg klager på magen. Og magen min står virkelig ut noen ganger...

 

 

Hmm, har du fått utredet glutenallergi(Cøliaki) eller lignende allergier som laktoseallergi?

 

Glutenallergi betyr oppsummert at gluten(produkt som finnes i hvetemel) sørger for at tarmene får en betennelse som blir værende så lenge det er gluten i kroppen, og kan være vanskelig å diagnosere.

 

Gluten-intolleranse skaper ikke forstoppelse ,heller omvendt.

Mot forstoppelse /som forebygning, kan du forsøke frukt & fiber. Klyster eller klyx bør ikke bruks over lengre tid. Melk og hvitt brød gjør heller ikke fordøyelsen lettere.

 

Hva er egentlig så galt med melk? Er det i så fall bedre med laktoseredusert/laktosefri/soyamelk? Jeg er bare så glad i iskald sjokomelk :blush:

Lenke til kommentar

Det er akkurat det du skriver om jeg jobber med, og det er ofte psykiske komponenter i bildet som du er inne på. Skolemedisinen har desverre svært lite å stille opp med når det gjelder dette annet enn symptomdempende medikamenter og psykolog/psykiatrer, noe som selvfølgelig er viktig i seg selv, men som ikke alltid kommer til bunns i hele årsakssammenhengen. Jeg pålegger ingen store endringer i diett, men hvis man skal komme i mål må man slutte å spise de matvarene man reagerer på slik at kroppen skal få mulighet til å reparere lekk tarm ved hjelp av riktig dosert hydrolisert L-glutamin, samt en del andre regulerende og stabiliserende tiltak i forkant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...