Gå til innhold

Vestlendinger: Vestlandsk separatisme?


  

122 stemmer

  1. 1. Hva FØLER og/eller TENKER du når du ser det vedlagte bildet?!

    • "En skam, jeg digger å få mindre enn det jeg fortjener"
      3
    • "En sann drøm! La Bergen bli hovedstad, og "Å Vestland, Vestland" bli nasjonalsang"
      30
    • "Dette har me venta på, men Stavanger må bli hovedstad"
      15
    • "Strålande - men me må teke namnet "Nynorge" og skrive nynorsk"
      8
    • "Jeg liker konseptet, men heller Romsdal og Nordmøre enn Agder"
      10
    • "Æ liger å seile i båd på havet, og æ æ' ikke vestlending"
      6
    • "I kjem ifra Molde/Åndalsnes/etc og i e vestlending"
      1
    • "Æ e trønder og æ vil også værra me'"
      3
    • "Forbannede grinebitere, dere fikk Bergensbanen i 1910, er ikke det nok?"
      14
    • "Din landssviker! Du bør henges i galge på Karl Johan"
      32


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Dersom det var opp til meg, skulle Norge vært en konfederasjon av uavhengige fylker, uten noen sentral stat til å binde dem sammen i det hele tatt. Fylkene kunne kommet sammen om militært forsvar og tilsvarende, i krisetider. Altså, forslaget ditt ville jeg støttet som et steg i riktig retning. ;)

Endret av Capcent7
Lenke til kommentar

Dersom det var opp til meg, skulle Norge vært en konfederasjon av uavhengige fylker, uten noen sentral stat til å binde dem sammen i det hele tatt. Fylkene kunne kommet sammen om militært forsvar og tilsvarende, i krisetider. Altså, forslaget ditt ville jeg støttet som et steg i riktig retning. ;)

 

Jeg er enig i det du sier her Capcent7, men hvordan synes du militæret skulle blitt styrt?, med 19 ledere kommer det til å bli mye inter krangel, en President med bare ansvar for militæret?

Lenke til kommentar

Ganske enig med Capcent7

 

Del Norge inn i delstater med full kontroll over egne ressurser. Oljen deles etter midtlinjeregelen. Regn ut hvor mye hver delstat har bidratt til oljefondet og fordel det ut mellom disse. Eneste vi trenger felles er en såkalt "føderal" myndighet som finansieres av delstatene, og som har myndighet i forhold til militære, utenriksspørsmål og kriminalitet som skjer på tvers av delstatene.

Endret av Tokra
Lenke til kommentar

Dersom det var opp til meg, skulle Norge vært en konfederasjon av uavhengige fylker, uten noen sentral stat til å binde dem sammen i det hele tatt. Fylkene kunne kommet sammen om militært forsvar og tilsvarende, i krisetider. Altså, forslaget ditt ville jeg støttet som et steg i riktig retning. ;)

 

Hva med å gjøre Norge og andre nordiske land til konføderasjoner som igjen går i union. Slik at man får et United States of Fenno-Skandinavia? :new_woot:

 

Håper noe slikt skjer i min levetid.

Lenke til kommentar

Altså.. Er Norges forsvarsapparat egentlig noe å skryte av? Har vi enorme mengder veltrente og motiverte soldater? Hadde vi hatt en sjans mot Russland? Forsvarsmessig er vi nok dårligere stilt nå enn vi var i 1940. Om "ekteskapet" mellom de norske landsdelene kun holdes ved like på grunn av militæret, så er det jaggu på tide med skilsmisse.

 

To infrastrukturrelaterte linker: en fra et område som opplever pengedryss og en fra et område med pengetørke..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+9871234

Det morsomme med dette forslaget er jo at all olja, ligger jo utenfor "vestlandet"

Den har vel flyttet seg en del nordover nå. Så som vestlending skulle jeg gjerne hatt med de tre nordligste fylkene. Alt som ligger til havet i vest burde jo kalles vestlandet. Da måtte vi droppet agderfylkene, men skitt la gå, hva har de bortsett fra litt granskau?

 

Altså.. Er Norges forsvarsapparat egentlig noe å skryte av? Har vi enorme mengder veltrente og motiverte soldater? Hadde vi hatt en sjans mot Russland? Forsvarsmessig er vi nok dårligere stilt nå enn vi var i 1940. Om "ekteskapet" mellom de norske landsdelene kun holdes ved like på grunn av militæret, så er det jaggu på tide med skilsmisse.

Og så har de et bedre forhold til Russerne enn nordmenn generelt. Jeg har en mistanke om at de tar noen flasker vodka sammen om / når det passer.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Den har vel flyttet seg en del nordover nå. Så som vestlending skulle jeg gjerne hatt med de tre nordligste fylkene. Alt som ligger til havet i vest burde jo kalles vestlandet.

 

Det er en aldri så liten mulighet for at nordlendingene ikke vil bli med på den, eller har dere droppet nynorsken og Jesus?

 

 

Og så har de et bedre forhold til Russerne enn nordmenn generelt. Jeg har en mistanke om at de tar noen flasker vodka sammen om / når det passer.

Nordpå så tar man noen flaske når det passer, og om det ikke passer også. Forholdet til Russerne er noe anderledes en resten av Norge pga Narvik og befrielsen i Finnmark-Troms.

Lenke til kommentar

Jeg er personlig østlending, men jeg ville støttet vestlandsk separatisme 100% og flyttet over dit om det kunne ført til at jeg slipper unna den sinnsyke "multikulturelle" politikken vi har i Norge i dag.

 

Min direkte farslinje kommer jo opprinnelig fra Sogn også.

Endret av Wyrd
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er en aldri så liten mulighet for at nordlendingene ikke vil bli med på den, eller har dere droppet nynorsken og Jesus?

Nynorsk. Det er jo musikk :w00t: . Personlig skriver jeg bokmål, men :roll: hver gang jeg ser / hører god nynorsk.

 

Og Jesus er nok fortsatt konge her :thumbup: . Han slo aldri nedover og ville nok sagt hva han mente om den maktarroganse som oppleves i Treholdt saken :ph34r: .

 

Tor Aksel Bush (jeg hadde en gang respekt for den mannen, men ikke nå lenger) sier (slik jeg husker det) på direktesendt Tv at han savner diskusjon og motforestillinger i dette landet. Når det så blir diskusjon, hva gjør han? Kan ikke møte opp til diskusjon n ganger i NrK. De må ha veldig sterke kort / beviser på hånd i den siden de opptrer så arrogant. Med tiden vil nok dokumentene i saken bli helt åpent tilgjengelige. Da vil historien dømme :cool: .

 

Me er ikkje pingler i dette landet. Sovjetimperiet er borte og Ola tåler nok ein verre støyt enn å få fullt innsyn i Treholdt saka :yes: .

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg er personlig østlending, men jeg ville støttet vestlandsk separatisme 100% og flyttet over dit om det kunne ført til at jeg slipper unna den sinnsyke "multikulturelle" politikken vi har i Norge i dag.

Kommer du fra Røen og drikker Coken Colen, og sier De til deg selv, er du kan hende for pen for oss. :dribble: Det skulle da ikke være vanskelig å finne seg en nedlagt fjellgard, eller et avfolket fiskevære.

 

Der var for eksempel bygder som aldri så en tysker i krigen, så vil du kun se mennesker med nisselue og epleknikkers, er det bare til å ta en telefon til Oddgeir Bruaset så skulle han kunne anbefale et sted http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=4135552

 

Min direkte farslinje kommer jo opprinnelig fra Sogn også.

Sogn er sinnsykt vakkert. Sammen med Møre og Romsdal er det våre to vakreste fylker slik jeg ser det.

 

Nå har jeg aldri sett Finmark da. Troms og Nordland er eksotiske. Som 19 årig soldat sjekket jeg dama som ble kåret til årets Sorta Bjørn på Malmen i Narvik.

 

Men man kan seile ned Hardangerjøkulen på ski i shorts og dalen står i full blomst, er det intet sted på jord som har vakrere farger.

 

Var det sunn eller usunn nasjonalfølelse?

 

Angående dialekter. Da jeg som ung reiste fra Haugesund syntes jeg den dialekten var teit. Når jeg nå kommer tilbake synes jeg den er fin. Bømla of Osterøy dialekt er to av mine favoritter. Og så er det noen i Nordnorge med nu i dialekten som er fine. :thumbup:

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg er selv vestlending og ganske involvert i oljeindustrien (min far jobbet der, min bror har blitt millionær der, min onkel er toppsjef, og selv jobber jeg nå i mitt tredje olje/gass-firma). Jeg er også enig at det er litt vel mye fokus på østlandet og Oslo. Men selve forslaget til TS synes jeg er aldeles latterlig, og svært lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Vi vestleniger drar opp millardder i olje også er østlandet som ska få godene, veiger og opra hus osv tenkt så flott og rikt land om vestlandet hadde vert et eget LAND. Syntes vi vestlinger skal ta opp kampen om dette eget land eller burde politikerne lagt mer penger i vestlandet det er trossalt vi som har oljen hvorfor får ikke vi vestlinger litt luksus da??

Lenke til kommentar

Vi vestleniger drar opp millardder i olje også er østlandet som ska få godene, veiger og opra hus osv tenkt så flott og rikt land om vestlandet hadde vert et eget LAND. Syntes vi vestlinger skal ta opp kampen om dette eget land eller burde politikerne lagt mer penger i vestlandet det er trossalt vi som har oljen hvorfor får ikke vi vestlinger litt luksus da??

 

Og jeg antar at mens du sier dette så jobber du selv i olje industrien?

Lenke til kommentar

Vi vestleniger drar opp millardder i olje også er østlandet som ska få godene, veiger og opra hus osv tenkt så flott og rikt land om vestlandet hadde vert et eget LAND. Syntes vi vestlinger skal ta opp kampen om dette eget land eller burde politikerne lagt mer penger i vestlandet det er trossalt vi som har oljen hvorfor får ikke vi vestlinger litt luksus da??

 

Og jeg antar at mens du sier dette så jobber du selv i olje industrien?

Nop men halve famillen min har jobbet/jobber der

Men en ting er såfall sant det er alt for skjevt fordelt

Lenke til kommentar

Vi vestleniger drar opp millardder i olje også er østlandet som ska få godene, veiger og opra hus osv tenkt så flott og rikt land om vestlandet hadde vert et eget LAND. Syntes vi vestlinger skal ta opp kampen om dette eget land eller burde politikerne lagt mer penger i vestlandet det er trossalt vi som har oljen hvorfor får ikke vi vestlinger litt luksus da??

 

Og jeg antar at mens du sier dette så jobber du selv i olje industrien?

Nop men halve famillen min har jobbet/jobber der

Men en ting er såfall sant det er alt for skjevt fordelt

 

Du gjør ikke det sier du! Vel da får du pakke sammen sakene dine å flytte til Østfold! For du gjør ingenting bare håver inn penger som Oljearbeiderne så flittig arbeider for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...