Gå til innhold

Ultrazoom med rask lukketid og enkelt i bruk?


Anbefalte innlegg

Med hunder og katter i hus melder behovet for et nytt kamera seg. Tenker på et ultrazoom (minst 8 el. 10x zoom) med rask lukketid som greier å knipse flere bilder på rad av dyr i bevegelse. Minst mulig manuelt arbeid, så god automatikk og forhåndsinnstillinger for enkel bruk er et pluss.

 

Noen gode tips om hva jeg bør se på? Finnes det ultrazoom kameraer med rask lukketid, eller må man opp på speilrefleks?

 

Har ingen ide om pris ennå, da det er noen år siden sist jeg har fulgt særlig med på digitalkameramrkedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med hunder og katter i hus melder behovet for et nytt kamera seg. Tenker på et ultrazoom (minst 8 el. 10x zoom) med rask lukketid som greier å knipse flere bilder på rad av dyr i bevegelse. Minst mulig manuelt arbeid, så god automatikk og forhåndsinnstillinger for enkel bruk er et pluss.

 

Noen gode tips om hva jeg bør se på? Finnes det ultrazoom kameraer med rask lukketid, eller må man opp på speilrefleks?

 

Har ingen ide om pris ennå, da det er noen år siden sist jeg har fulgt særlig med på digitalkameramrkedet.

Kjør på innstillingen S..der kan du stille lukkertid.A er blender..altså hvor mye lys du slipper inn.f11 gir mindere lys enn f3.5 feks.I modus M kan du stille lukkertid og blender(F) manuelt.

http://fotoabc.rotne.no

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Selv super-billige kompaktkamera har god nok lukkertid til å fryse bevegelsene fra husdyr og barn, gjerne 1/2000sek eller raskere. Det forutsetter imidlertid nokså direkte dagslys for å få så raske eksponeringer.

 

Du er kanskje egentlig ute etter et kamera med rask skuddtakt, slik at du kan ta mange bilder i serie?

Lenke til kommentar

Kan høres ut som det er kanskje rask skuddtakt jeg er ute etter ja...men påvirker ikke lukketiden hvor klart det blir da? Rask skuddtakt og treg lukkertid gir uklare bilder, eller?

 

Kan jeg greie meg med et kompaktkamera er jo det greit, men er som sagt ute etter i hvertfall 8x zoom - og da må jeg vel over på ultrazoom?

 

Noen konkrete kameratips? Gjør forresten ikke noe om kameraet er litt robust (men trenge rikke være støt- og vannsikkert)

Lenke til kommentar

 

Noen konkrete kameratips?

 

Med et såpass stort zoom-omfang er det vanskelig å få både pose og sekk,du får kompaktkameraer som klarer relative raske skudd i mørkere omgivelser men det gå på bekostningen av zoom-omfanget og visaversa.

 

Et alternativ er og bruke en ekstern blits i de situasjoner du vil ha fryst bevegelser,men skuddtakten blir litt redusert i forhold til type blits.

Lenke til kommentar

Ok, tips på kompaktkameraer som fikser raske skudd i relativt mørke omgivelser? Får hør emed kona om hun vil ofre zoom'en

 

Eller hva er det evt. jeg skal se etter av spesifikasjoner for å finne et kamera som er raskt (og også duger i mørkere omgivelser)?

Endret av QHamp
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Ok, tips på kompaktkameraer som fikser raske skudd i relativt mørke omgivelser? Får hør emed kona om hun vil ofre zoom'en

 

Eller hva er det evt. jeg skal se etter av spesifikasjoner for å finne et kamera som er raskt (og også duger i mørkere omgivelser)?

 

Rask skuddtakt krever korte lukkertider. Korte lukkertider i mørke omgivelser krever stor blender og/eller støtte for høy ISO for at ikke bildene skal fremstå som undereksponerte og mørke.

 

Det finnes i praksis ingen små kompaktkamera som utmerker seg på noe av dette, etter min erfaring. Skal du ha raske bildeserier med kompaktkamera eller ultrazoom er du trolig best tjent med godt og kraftig lys, gjerne dagslys enten utendørs eller i vindusbelysning.

 

Det er mulig noen av de nye speilløse systemkameraene kunne gjort nytten, men overlater det til de som har erfaring med slike å evt. kommentere.

 

Kan også legge til at fotoutstyr med muligheten for rask skuddtakt med presis autofokus i dårlig lys er noe av det profesjonelle fotografer er villig til å betale store summer for...

Endret av Slettet+789234
Lenke til kommentar

Fruen har et fujifilm med 7 bilder pr sek. Har prøvd det noen ganger og når det er hunder som er i bevegelse er det veldig vanskelig å få gode bilder. Hunder skifter ofte rettning og hvis autofokus ikke henger med blir det mange uskarpe bilder.

 

Tror nok du må opp i klassen Nikon D90/D7000, Canon 60D. I tillegg må du ha et objektiv med rask autofokus.

 

Legger med et bilde tatt av en hund som kommer springende i ei rasende fart imot. Tatt med D90 og 50mm. Har aldri vært i nærheten av å fått et slikt bilde med et kompaktkamera.

post-201296-0-81219200-1296473471_thumb.jpg

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar
Selv super-billige kompaktkamera har god nok lukkertid til å fryse bevegelsene fra husdyr og barn, gjerne 1/2000sek eller raskere. Det forutsetter imidlertid nokså direkte dagslys for å få så raske eksponeringer.

Ikke nødvendigvis dagslys, det er bare å kjøre på med høy ISO for å få ned lukkertida. Det blir ikke akkurat lekkert med f.eks ISO 6400 på et kompaktkamera men man får i hvert fall ned lukkertida.

 

Kompromisser kommer man aldri unna i fotosjangeren. Det gjelder bare å styre komprmissene sånn man ønsker. Noe som forsåvidt innebærer at man ikke bør la kameraet styre kompromissene for seg. Man bør altså lære seg kamerainnstillinger (lukker, blender, ISO) for å kunne gjøre kameravalgene slik du selv vil og ikke bare slik automatikken i kameraet tror du vil. Vil man bare ikke bruke annet enn grønn modus så er sjansen stor for at man blir misfornøyd uansett hvilket kompaktkamera eller speilrefleks man velger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Ikke nødvendigvis dagslys, det er bare å kjøre på med høy ISO for å få ned lukkertida. Det blir ikke akkurat lekkert med f.eks ISO 6400 på et kompaktkamera men man får i hvert fall ned lukkertida.

 

Selv har jeg aldri sett et kompaktkamera (dvs sensor < MFT) som klarer ISO 6400 (eller ISO 1600, for den saks skyld) på noen som helst overbevisende måte, både farge og kontrast forsvinner faretruende fort når ISO går opp. Mitt Canon G9 begynner å bli alvorlig støyete allerede ved ISO 400. Har virkelig teknologien blitt mye bedre siden det kom på markedet? (Ærlig spørsmål, følger ikke så mye med på dette segmentet)

 

Kompromisser kommer man aldri unna i fotosjangeren. Det gjelder bare å styre komprmissene sånn man ønsker. Noe som forsåvidt innebærer at man ikke bør la kameraet styre kompromissene for seg. Man bør altså lære seg kamerainnstillinger (lukker, blender, ISO) for å kunne gjøre kameravalgene slik du selv vil og ikke bare slik automatikken i kameraet tror du vil. Vil man bare ikke bruke annet enn grønn modus så er sjansen stor for at man blir misfornøyd uansett hvilket kompaktkamera eller speilrefleks man velger.

 

Helt enig her.

Lenke til kommentar

Selv har jeg aldri sett et kompaktkamera (dvs sensor < MFT) som klarer ISO 6400 (eller ISO 1600, for den saks skyld) på noen som helst overbevisende måte, både farge og kontrast forsvinner faretruende fort når ISO går opp. Mitt Canon G9 begynner å bli alvorlig støyete allerede ved ISO 400. Har virkelig teknologien blitt mye bedre siden det kom på markedet? (Ærlig spørsmål, følger ikke så mye med på dette segmentet)

 

Det har skjedd litt siden G9, men du kan nok regne med at G9 er på høyde med det som finnes i ultrazoomklassen i dag. De kompakte ultrazoomene har forøvrig gjerne en halv blender dårligere lysstyrke enn G9, men de store superzoomene har litt bedre blender (enn G9) når du zoomer til tele.

 

Forøvrig også enig med Simen1 at det er nødt til å bli kompromisser, men jeg er redd bildekvaliteten ikke vil svare til forventningene med et kompaktkamera i dårlig lys.

 

Problemet med å svare på slike spørsmål synes jeg er at jeg ikke kjenner forventningene. Personlig ville jeg ikke brukt et superzoomkamera for denne type bilder - i dårlig lys. Ute i rimelig bra dagslys kan de imidlertid gjøre nytten, spesielt ved bruk av prefokusering for å redusere responstiden, og stor dybdeskarphet hjelper også til. Så å kutte bilder med bevegelse i lite lys (eller akseptere dårlig kvalitet) kan jo være et kompromiss hvis et superzoom er eneste alternativ.

 

Nikon P7000 er forøvrig et kamera som nærmer seg superzoom og samtidig har litt bedre egenskaper i dårlig lys enn de aller minste modellene. Det har også relativt rask autofokus for denne type kamera. Men det er liten tvil om at et speilrefleks vil være mer egnet for oppgaven. Det trenger ikke bli veldig mye dyrere med en 3x zoom, men er større og tyngere å dra på. Et speilrefleks med zoomområde tilsvarende en P7000 eller et av superzoomkameraene koster ennå mer, både i vekt og kroner.

Lenke til kommentar

Det er rapporter om at P7000 er tregt og frustrerende i bruk - ville vurdert andre alternativer.

 

P7000 har sine sider, det har alle kompaktkameraer. Siden autofokus er viktig her trakk jeg frem P7000 siden det er et område hvor det faktisk er ganske raskt, og det er eneste i klassen som har noe tele å snakke om. For bruk med RAW-format er P7000 bare middels, menyene er kronglete og det reagerer litt tregt i noen situasjoner, men for full auto bruk med JPG synes jeg det fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

P7000 har sine sider, det har alle kompaktkameraer. Siden autofokus er viktig her trakk jeg frem P7000 siden det er et område hvor det faktisk er ganske raskt, og det er eneste i klassen som har noe tele å snakke om. For bruk med RAW-format er P7000 bare middels, menyene er kronglete og det reagerer litt tregt i noen situasjoner, men for full auto bruk med JPG synes jeg det fungerer utmerket.

Ut fra hva jeg kjenner til P7000 var det en veldig god oppsummering. Ja - helt enig i poenget ditt om tele - tenkte ikke over. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...