Gå til innhold

Skal til USA, har lyst på vidvinkelobjektiv - HVILKET? EOS 550D


Anbefalte innlegg

Hei.

Skal en tur til USA om ikke så altfor lenge, og har skikkelig lyst på et vidvinkelobjektiv. Har et Canon EOS 550D med et 15-85mm IS USM fra før, men skulle gjerne hatt et som var litt mer vidvinkel.

Har innsett at jeg liker best bilder i den nedre mm-området, og da må det jo være fint å supplere med et 10-22 eller 8-16mm. Tror jeg. Bare se på de fine landskapsbildene man kan ta...

 

Men jeg er helt grønn på objektivfronten kunnskapsmessig.

Fant dette objektivet som prismessig virker ok: Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM ELD SLD Aspherical Super Wide Angle Lens for Canon Digital SLR Cameras

Noe å satse på? Eller bør man satse på Canon 10-22? Eller et 8-16mm?

Forslag?

post-31295-0-62160500-1296253377_thumb.jpg

Endret av newman221
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mest for pengene: Sigma 10-20 F4-5.6, den er også noe skarpere enn 10-20 F3.5

Største vidvinkel (og omtrent samme pris som 10-20 F3,5) Sigma 8-16mm

 

Canon 10-22 har jeg personlig dårlige erfaringer med da jeg aldri ble fornøyd med skarpheten på bildene.

Sigma 10-22 F3.5 er forferdelig uskarp i hjørnene.

 

Personlig har jeg størst tro på Sigma 8-16. Det er det videste ikke-fisheye UWA zoom objektivet du får tak i.

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Mest for pengene: Sigma 10-20 F4-5.6, den er også noe skarpere enn 10-20 F3.5

Største vidvinkel (og omtrent samme pris som 10-20 F3,5) Sigma 8-16mm

Er den gamle 10-20mm skarpere enn den nye f/3.5? Det er nytt for meg.

 

Canon 10-22 har jeg personlig dårlige erfaringer med da jeg aldri ble fornøyd med skarpheten på bildene.

Jeg hadde stor glede av min - men jeg har kun brukt den på 350D/30D (8mp). Nå har slike vidvinkler en tendens til å gjøre rare ting i hjørnene. Det var ikke det du så da?

 

Sigma 10-22 F3.5 er forferdelig uskarp i hjørnene.

Har du link til tester som viser det?

 

Personlig har jeg størst tro på Sigma 8-16. Det er det videste ikke-fisheye UWA zoom objektivet du får tak i.

Tokina 11-16mm f/2.8 er også et objektiv som bør vurderes.

Lenke til kommentar

 

 

Har forsøkt 10-22mm på 50D og 60D, og syntes det var nokså soft. Til mindre utskrifter ol er kvaliteten helt ok, men jeg ble ikke fornøyd med oppløsningen og skarpheten i objektivet så det ble levert tilbake. Jeg kan så klart ha vert uheldig, men jeg ble også advart mot objektivet av en bekjent hos Canon sin gamle servicepartner.

 

Sammenlikning mellom 10-20 F3.5 og 10-20 F4-5.6 : Link

 

Av en eller annen grunn en drøss av sigma testene til The-digital-picture borte.

 

Nå mener jeg ikke at 10-20 F4-5.6 tar bedre bilder en Canon 10-22, men prisnivået er et helt annet. 10-22 gir rett og slett lite bang for the bucks IMHO.

 

Sigma 8-16 virker meget spennende, så jeg har bestilt et selv :p

 

Tokina vinner glatt på lysstyrke.

 

The digital picture hadde en UWA writeup, men den klarer jeg ikke å finne nå :dontgetit:

Edit: jo det gjorde jeg Link

Endret av GSM
Lenke til kommentar

Har forsøkt 10-22mm på 50D og 60D, og syntes det var nokså soft. Til mindre utskrifter ol er kvaliteten helt ok, men jeg ble ikke fornøyd med oppløsningen og skarpheten i objektivet så det ble levert tilbake. Jeg kan så klart ha vert uheldig, men jeg ble også advart mot objektivet av en bekjent hos Canon sin gamle servicepartner.

Kan være at du har fått en mandagsutgave - fokusfeil?

 

Sammenlikning mellom 10-20 F3.5 og 10-20 F4-5.6 : Link

 

Av en eller annen grunn en drøss av sigma testene til The-digital-picture borte.

The digital picture vil jeg ikke bruke som sigma referanse - han har for mye problemer og "issues" i forhold til Sigma at jeg stoler på han.

 

Nå mener jeg ikke at 10-20 F4-5.6 tar bedre bilder en Canon 10-22, men prisnivået er et helt annet. 10-22 gir rett og slett lite bang for the bucks IMHO.

Den rimeligste utgaven av Sigma 10-20mm er rimelig. Men jeg har også hort mye rart om den. Alt fra kjempeobjektiv til møkk ...

 

Sigma 8-16 virker meget spennende, så jeg har bestilt et selv :p

Den er spennende :)

 

Tokina vinner glatt på lysstyrke.

Den er også optisk bra.

 

The digital picture hadde en UWA writeup, men den klarer jeg ikke å finne nå :dontgetit:

Edit: jo det gjorde jeg Link

Den som leter, finner :)

Lenke til kommentar

Hvis du leser tester, f.eks. på slrgear.com, vil du nok se at Sigma 10-20mm f4-5.6 er rimelig og gir veldig mye for pengene. Den er også ganske skarp.

 

Canons 10-24mm regnes som veldig god, men litt dyr.

 

Sigmas nye 8-16mm har kommet veldig godt ut av det i tester. Det videste alternativet, men det er jo ikke akkurat noe allround-objektiv.

 

Tamrons 10-24mm bør unngås. Soft og uskarp.

 

Ellers kan Tokina 12-24mm anbefales. Rimelig, og veldig god optisk. Men ikke så mye vidvinkel som konkurrentene.

Lenke til kommentar

Dette er planlagt å bli et tilleggsobjektiv. Har allerede en Canon 15-85 IS USM, som jeg er veldig fornøyd med. Har også 17-55 IS kit-objektiv, men det ligger i en boks i et skap.

 

Var i Kuala Lumpur for litt siden, og da irriterte jeg meg over at jeg ikke hadde større vidvinkel enn 15mm. Det er litt lite for landskap og store bygninger. Hjalp godt å gå ned fra 17 til 15mm, så regner med at det blir enda bedre med 8 eller 10mm. 12 tror jeg blir litt for lite

 

Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM ELD til $650 virker som en god pris.

Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM FLD til $700 er også en akseptabel pris.

Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX får man til $600

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Ser ut til at det blir et Sigma 8-16mm ja... Man må elske prisnivået i USA bittelitt. $700 er ingen upris det, ihvertfall ikke hvis man er smart. Sparer omtrent 9% sales tax hvis jeg bestiller det fra en annen stat enn den jeg er i også... Merkelig system der borte.

Uansett, $700 er lettere å svelge enn 6000kr ihvertfall. Selv om vår fantastiske reklamasjonsrett nesten er verdt differansen allikevel.

 

 

Takk for all hjelp. Det er godt at det finnes folk som tar seg litt tid til å hjelpe

Lenke til kommentar

Hvis du skal innom New York så anbefales en tur innom B&H sin superstore. Hyggelige mennesker, billige priser og et enormt utvalg!

 

http://www.bhphotovideo.com/find/HelpCenter/NYSuperStore08.jsp

 

Var innom der i sommer, enormt stor butikk som hadde det meste, kjøpte en Canon 50 f1,4+ pol-filter.

Dem hadde ikke objektivene utstilt i butikken så jeg måtte spørre om å få se hvert enkelt av dem , og etter en stund så kom varen på et samlebånd, skulle du ikke ha det sendes det tilbake på samme måte også likedan med neste du skulle se på. Likte ikke det opplegget, virket som om man måtte vite hva man skulle ha på forhånd.

Lenke til kommentar

Hei.

Skal en tur til USA om ikke så altfor lenge, og har skikkelig lyst på et vidvinkelobjektiv. Har et Canon EOS 550D med et 15-85mm IS USM fra før, men skulle gjerne hatt et som var litt mer vidvinkel.

Har innsett at jeg liker best bilder i den nedre mm-området, og da må det jo være fint å supplere med et 10-22 eller 8-16mm. Tror jeg. Bare se på de fine landskapsbildene man kan ta...

 

Men jeg er helt grønn på objektivfronten kunnskapsmessig.

Fant dette objektivet som prismessig virker ok: Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM ELD SLD Aspherical Super Wide Angle Lens for Canon Digital SLR Cameras

Noe å satse på? Eller bør man satse på Canon 10-22? Eller et 8-16mm?

Forslag?

Du får Tokina 11-16 f2,8 til 600$ og det er røverpris i forhold til Norge. Hadde uten tvil tatt med meg en slik hjem igjen. Den trenger ikke smugles engang da du er langt under 6000kr-grensen.

Lenke til kommentar

Hmmm, 11-16mm Tokina til omtrent samme pris som 8-16mm? Virker ikke som det helt lure kjøpet..? Etter hva jeg har lest er Sigma 8-16 et rimelig bra objektiv med HSM som er rask, bra glasskvalitet og bra resultat på bildene. Tokinaen har en fokusmotor som bråker litt, og som i 90% av tilfellene må fokusere to ganger før den er ferdig.

 

Men som sagt, åpen for forslag. Om jeg betaler $600 eller $700 er ikke allverdens krise. Selvfølgelig, jo billigere jo bedre. Hmmm, lurer på om det finnes et 10-200mm objektiv jeg, til under 2000kr? Ultimate objektivet :thumbup:

Lenke til kommentar

Tokinaen har en fokusmotor som bråker litt, og som i 90% av tilfellene må fokusere to ganger før den er ferdig.

 

Hvor har du dette fra?

The Tokina 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX Lens is not the fastest autofocusing lens - nor is it the quietest. The 11-16's micro-motor AF drive focuses reasonably fast, but most of the time (perhaps 90% of the time), the 11-16 will make a second focus adjustment immediately after the first...The AF sound is not loud, but it is audible - a tsss-tsss sound typically is heard - one tsss for each focus adjustment.

Fra dette stedet: www.the-digital-picture.com

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...