Gå til innhold

altibox, lett port forwarding/upnp uten bruk av altibox sitt eget kontrollpanel


Anbefalte innlegg

Hei

 

Husverten min har nettopp gått til innkjøp av altibox fiber, og gitt meg en kabel ned til meg. Hjemmesentralen deres støtter dessverre ikke upnp, noe min PS3 ofte drar nytte av for å hoste multiplayer spill. Det kreves også at man går igjennom altibox sitt eget kontrollpanel for hjemmesentralen, som krever innlogging med brukernavn og passord som husverten fikk, og må gjøres via internett hver gang.

 

Jeg har spurt litt rundt for å se hva som kan gjøres for at jeg letter skal kunne endre på nettverksinnstillingene for meg, uten at jeg kan komme til skade å forstyrre internettbruken til husverten (han er ikke spesielt god på internett, og vil bare at det websider og slikt skal funke).

 

Så da tenkte jeg, siden hjemmesentralen kan lage en DMZ, kan jeg plassere min egen ruter i denne DMZen, en som støtter upnp og lar meg lettere endre port forwarding, og samtidig være sikker på at hva jeg enn gjør med ruteren min, så mister ikke husvert netttilgang?

 

Hvordan må jeg gå frem for å gjøre dette? Finnes det bedre alternativer? Det som er viktig for meg er å kunne med enkelhet forandre port mappings, la enhetene mine bruke upnp, og det er egentlig alt jeg trenger. Jeg tenkte å kjøre bl.a. en minecraft server også, og kanskje et bittelite shell som bare jeg og en kompis skal bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...