Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Fravær på ungdomsskolen


Anbefalte innlegg

Jeg går i 10.klasse, og har i overkant av 10 fraværsdager hvert semester.. Men jeg er skoleflink og har alltid hatt over 5 i snitt. Kommer jeg inn på studiespesialisering? Her hvor jeg bor er snittet under 4 for å komme inn, men kan de nekte meg pga. fraværet?

 

Lurer også på om fraværet vil ha konsekvenser videre? Jeg skal studere på universitet etter vgs. Når jeg er ferdig med utdanningen og skal søke jobb (antar jeg er nærmere 30 da), vil de ha noen interesse av vitnemålet mitt fra grunnskolen? Har jeg grunn til å være bekymret? Kommer naturligvis ikke til å være så mye borte på vgs, det er bare på ungdomsskolen det har vært en del tull.. Alt fraværet er gyldig. Håper noen kan gi meg svar på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Jeg dreit oppi hele ungdomskolen, fikk over 20 dager fravær i niende og tiende klasse. Det ble så mye fravær at det kom en person fra skolen og hjem til meg for å kjøre meg til skolen. Ungdomskolen var den mest meningsløse tiden i mitt liv og allikevel er jeg på godt vei til å bli kvalifisert for et sivilingeniør studie.

 

Ungdomskolen er kun viktig dersom du vil inn på en populær VG1 linje på videregående skole, etter dette så kan du bare kaste det ubrukelige vitnemålet i bosset. For ungdomskolen vil da havne i glemmeboken for evig. Men med en gang du kommer inn på videregående da er det på tide å åpne krana og få opp dampen, fordi alle de tre årene teller for høyere utdanning, eller de to første årene vil bedriften se på når du skal bli lærling.

Lenke til kommentar

Det du hovedsakelig trenger ungdomsskolekarakterene til, er å søke deg inn på en videregående skole. Har du gode karakterer, kan du velge fra øverste hylle. Derimot, hvis linjen du vil inn på ikke har spesielt høye inntakskrav, så gjør det ikke så mye. Fravær har ingenting å si, så lenge det ikke går utover karakterene (at du har så mye fravær at du ikke får vurdering).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det var her jeg er heldig, den skolen jeg går på er en dritt skole som alle kommer inn på og da funket det med 3,0 i snitt selv om jeg bare hadde trengt 2 i snitt. Jeg angrer ikke på min dårlige innsats, en ting er litt morsomt synes jeg det er at jeg har en kamerat som har over 5,5 snitt på ungdomskolen, og gikk ut av videregående med over 5,5 i snitt er at jeg er kommet nesten like langt som han, bare med 4,3 i snitt på allmenn påbygg.

Lenke til kommentar

Det var her jeg er heldig, den skolen jeg går på er en dritt skole som alle kommer inn på og da funket det med 3,0 i snitt selv om jeg bare hadde trengt 2 i snitt. Jeg angrer ikke på min dårlige innsats, en ting er litt morsomt synes jeg det er at jeg har en kamerat som har over 5,5 snitt på ungdomskolen, og gikk ut av videregående med over 5,5 i snitt er at jeg er kommet nesten like langt som han, bare med 4,3 i snitt på allmenn påbygg.

Hvis du jobber godt på ungdomsskolen, så blir videregående lettere. Det du lærer på ungdomsskolen gir grunnlaget for det du skal lære på videregående.

Og hva hjelper det å ha kommet nesten like langt, han er likevel kommet lengre enn deg, og med bedre karakterer enn deg.

Så med andre ord har kameraten din lært mer enn deg, og kan tingene sine bedre.

Sånn er det bare :p

Lenke til kommentar

Jeg hadde tretti % fravær på andreåret videregående studiespesialiserende (allmen), og kom meg gjennom GLATT med over 4 i snitt.

 

Var innom rådgiver for "rutinesjekker" flere ganger, men det gikk helt fint.

 

10 dager på ungdomsskolen høres virkelig ut som ingenting syns jeg. Tror mange du omgir deg med har like mye eller mer.

 

Ta det med ro. Du kommer inn!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det var her jeg er heldig, den skolen jeg går på er en dritt skole som alle kommer inn på og da funket det med 3,0 i snitt selv om jeg bare hadde trengt 2 i snitt. Jeg angrer ikke på min dårlige innsats, en ting er litt morsomt synes jeg det er at jeg har en kamerat som har over 5,5 snitt på ungdomskolen, og gikk ut av videregående med over 5,5 i snitt er at jeg er kommet nesten like langt som han, bare med 4,3 i snitt på allmenn påbygg.

Hvis du jobber godt på ungdomsskolen, så blir videregående lettere. Det du lærer på ungdomsskolen gir grunnlaget for det du skal lære på videregående.

Og hva hjelper det å ha kommet nesten like langt, han er likevel kommet lengre enn deg, og med bedre karakterer enn deg.

Så med andre ord har kameraten din lært mer enn deg, og kan tingene sine bedre.

Sånn er det bare :p

 

Riktig nok. Men da kan jeg også bruke argumentet baklengs og si dette, tenk på alle de gangene han måtte avvise oss fordi han ikke kunne, tenk på alt det han gikk glipp av fordi han måtte gjøre lekser osv. Og han tar nå en mastergrad innenfor juss, mens jeg snart vil ta en siv.ing linje på NTNU.

 

Grunnen til at jeg er bak var at jeg skiftet yrke, først tok jeg TIP, men det var ikke noe for meg så gikk jeg bygg og anlegg. Dermed ligger jeg et år bak han siden jeg går nå på allmenn påbygg og han går på sitt første år på UIO. Men jeg kommer til å havne enda lengre bak fordi jeg skal ta svennebrevet, dette er nødvendig pga alderspoeng osv.

Lenke til kommentar

Fravær fra ungdomsskolen betyr noe hvis du skal søke sommerjobb, og bedrifter som er ute etter lærlinger har også hatt en tendens til å be om ungdomsskolevitnemålet for å se på fravær, orden og oppførsel. Men skal du gå almenn, og så studere, så betyr det lite eller ingenting (så lenge du har lært det du skal).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Men hvis du skjerper deg på VG1 og VG2 og du får ingen fravær her, men du har masse fravær på ungdomskolen så er det faktisk positivt fordi det er mystisk siden du har vist at du kan brått forandre deg og det liker bedriften.

 

Men skal du søke sommerjobb mens du går på ungdomskolen da kan det riktig nok bli et problem.

Lenke til kommentar

Det var her jeg er heldig, den skolen jeg går på er en dritt skole som alle kommer inn på og da funket det med 3,0 i snitt selv om jeg bare hadde trengt 2 i snitt. Jeg angrer ikke på min dårlige innsats, en ting er litt morsomt synes jeg det er at jeg har en kamerat som har over 5,5 snitt på ungdomskolen, og gikk ut av videregående med over 5,5 i snitt er at jeg er kommet nesten like langt som han, bare med 4,3 i snitt på allmenn påbygg.

Hvis du jobber godt på ungdomsskolen, så blir videregående lettere. Det du lærer på ungdomsskolen gir grunnlaget for det du skal lære på videregående.

Og hva hjelper det å ha kommet nesten like langt, han er likevel kommet lengre enn deg, og med bedre karakterer enn deg.

Så med andre ord har kameraten din lært mer enn deg, og kan tingene sine bedre.

Sånn er det bare :p

 

Riktig nok. Men da kan jeg også bruke argumentet baklengs og si dette, tenk på alle de gangene han måtte avvise oss fordi han ikke kunne, tenk på alt det han gikk glipp av fordi han måtte gjøre lekser osv. Og han tar nå en mastergrad innenfor juss, mens jeg snart vil ta en siv.ing linje på NTNU.

 

Grunnen til at jeg er bak var at jeg skiftet yrke, først tok jeg TIP, men det var ikke noe for meg så gikk jeg bygg og anlegg. Dermed ligger jeg et år bak han siden jeg går nå på allmenn påbygg og han går på sitt første år på UIO. Men jeg kommer til å havne enda lengre bak fordi jeg skal ta svennebrevet, dette er nødvendig pga alderspoeng osv.

Gikk han nå glipp av så mye som han ikke kan ta igjen. Og det var antakligvis viktigere for han å gjøre det godt på skolen, og få en bra jobb. Noe jeg vil si er viktigere i det lange løp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...