Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Realistisk overføringshastighet mellom 2 pc'er på GB Lan?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg mistenker det er noe alvorlig galt med nettverket mitt.

Jeg har en trådløs router/modem fra Telenor som tar seg av det trådløse nettverket, og en CNet 8port Gigabit Switch CGS-800 til å distibuere alt som er tilkoblet med kabel.

 

Mellom 2 PC'er (med Win 7 Ultimate, begge tilkoblet CNet switchen) så får jeg bare 4MB/s i overføringshastighet, det må vel være noe galt en plass?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken hastighet er Telenor routeren på da?

 

Telenorroutern er sikkert bare en 100mbit, men har det noe å si når begge pc'ene er tilkoblet den andre?

 

Kablene er testet med profesjonelt måleapparat, så de skal være ok, Elko Homelink kabel hele veien, den er visst mye høyere kategorisert enn cat6, så skal ikke stå på den.

 

Kanskje ikke så mye hjelp, men jeg ligger rundt 30 MB/s i overføringshastighet mellom 2 pcer i ett GB lan. For min del er det hardiskene som bremser.

 

Har du dobbelsjekket at kablene ikke er bøyd for mye, ligger for nærme strømkabler e.l?

 

Jeg har en sata Raptor disk i den ene pc'en men kopierer fra en USB disk på den andre pc'en.

Da vet jeg iallefall hva jeg kan drømme om ;)

Lenke til kommentar

Jeg ligger på rundt 66MB/s her i snitt... er oppe i 70MB/s i korte perioder.

Men kan hende det ligger litt høyere, er annen trafikk her på nettverket også.

 

Er fra en server i kjelleren som går opp til en router(D-link DIR-655) på loftet.

Så ned i en switch til pc'n min i stua.

Er vell en 25 meter med kabel total, noe av det ligger også inntil 220v nettet

Lenke til kommentar

Det finnes også 'verktøy' for å måle LAN-hastigheten mellom 2 maskiner, som f.ex. LAN Speed Test (kopierer fil over nettet) og PassMark Adv. Network Test (kjører samme program på begge maskiner og overfører fra RAM til RAM, tror jeg).

 

Når jeg kjører Passmark Networking mellom pc'ene, denne og HTPC'en via Gigalan switchen, så får jeg opp maks hastighet på 17mbit/sec. den overfører 40MB på 20 sec.

 

Det finnes også 'verktøy' for å måle LAN-hastigheten mellom 2 maskiner, som f.ex. LAN Speed Test (kopierer fil over nettet) og PassMark Adv. Network Test (kjører samme program på begge maskiner og overfører fra RAM til RAM, tror jeg).

 

Når jeg kjører Passmark Networking mellom pc'ene, denne og HTPC'en via Gigalan switchen, så får jeg opp maks hastighet på 17mbit/sec. den overfører 40MB på 20 sec.

 

Skal prøve senere idag, å legge switchen ut på gulvet her, å koble cat5 kablene rett i den, istedet for det som er trukket i veggene her, så ser jeg om det hjelper...

Lenke til kommentar

Det finnes også 'verktøy' for å måle LAN-hastigheten mellom 2 maskiner, som f.ex. LAN Speed Test (kopierer fil over nettet) og PassMark Adv. Network Test (kjører samme program på begge maskiner og overfører fra RAM til RAM, tror jeg).

 

Når jeg kjører Passmark Networking mellom pc'ene, denne og HTPC'en via Gigalan switchen, så får jeg opp maks hastighet på 17mbit/sec. den overfører 40MB på 20 sec.

 

Det finnes også 'verktøy' for å måle LAN-hastigheten mellom 2 maskiner, som f.ex. LAN Speed Test (kopierer fil over nettet) og PassMark Adv. Network Test (kjører samme program på begge maskiner og overfører fra RAM til RAM, tror jeg).

 

Når jeg kjører Passmark Networking mellom pc'ene, denne og HTPC'en via Gigalan switchen, så får jeg opp maks hastighet på 17mbit/sec. den overfører 40MB på 20 sec.

 

Skal prøve senere idag, å legge switchen ut på gulvet her, å koble cat5 kablene rett i den, istedet for det som er trukket i veggene her, så ser jeg om det hjelper...

 

Det hjalp ingenting å koble begge pc'ene alene og direkte på switchen.

Lenke til kommentar

Det hjalp ingenting å koble begge pc'ene alene og direkte på switchen.

Hva med å omgå switchen? Dvs., direktekobling mellom to PC'er?

(De fleste nyere nettverkskort klarer vel det uten krysset kabel.)

 

Neste "test" kan du kanskje gjøre ved hjelp av en Linux LiveCD e.l. for å se om det er OS-relatert eller HW-relatert ... (?)

Lenke til kommentar

Det hjalp ingenting å koble begge pc'ene alene og direkte på switchen.

Hva med å omgå switchen? Dvs., direktekobling mellom to PC'er?

(De fleste nyere nettverkskort klarer vel det uten krysset kabel.)

 

Neste "test" kan du kanskje gjøre ved hjelp av en Linux LiveCD e.l. for å se om det er OS-relatert eller HW-relatert ... (?)

 

Jeg mistenker at det er noe med OS'et..

Jeg har også hatt tilfeller av at den nye maskina her plutselig låser seg, og det gjør den hver gang jeg skal prøve å kopiere noe over nettverket med den. Testprogrammene har gått greit uten låsing, men ikke direkte filkopiering.

Lenke til kommentar

Jeg mistenker at det er noe med OS'et..

Jeg har også hatt tilfeller av at den nye maskina her plutselig låser seg, og det gjør den hver gang jeg skal prøve å kopiere noe over nettverket med den. Testprogrammene har gått greit uten låsing, men ikke direkte filkopiering.

 

Nå etter at Win 7 Ultimate x64 er reinstallert, og alle windows update oppdateringer er installert, inkl nettverkskort driver, så funker det ser det ut til, og hastigheten stabiliseres seg mellom 80-90 MB/s :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...