Gå til innhold

Sniktitt: Fujifilm X100


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å rettferdiggjøre et nytt kamera når det ble både 7D, Canon 15-85 f/3.5-5.6, Sigma 30mm f/1.4 og Canon 70-200 f/4 i høst. Da måtte jeg eventuelt solgt alt og gått for bare X100. Fristende med tanke på størrelse og vekt, og et slikt kamera kan alltid ligge i jakkelomma og muligheten for å ta bilder vil alltid være der.

 

For økonomisk sett vil jeg ikke kunne rettferdiggjøre et nytt kamera, da det jeg har av utstyr overgår langt bildene jeg tar.

 

På ergonomien og batteristørrelsen vil jo 7D være overlegent i forhold til X100. Og om jeg byttet kunne jeg heller ikke benyttet meg av objektiver med zoom, og det ville gjort meg handicapet i mange tilfeller. Men etter en time med Nikon D300 har jeg innsett at 7D er ikke er spesielt bra ergonomisk og om et D800 hadde kommet ut (med enda bedre ISO-ytelse enn D700) ville jeg vært meget fristet til å bli nikonianer.

 

Men så var det, det med at X100 ikke har utskiftbar optikk ... For meg så vil det og være positivt å ikke kunne bytte optikk, da vil kanskje jaget etter edlere glass opphøre?

 

Jeg er med å driver et media-team i en menighet og noe av grunnen til at jeg kjøpte 7D er at vi kunne bruke det til å lage video. Men nå har vå fått støtte til utstyrsinnkjøp (5D mkii + Carl Zeiss Planar T 50mm f/1.4 + stativ + lydpakke osv) og jeg vil ikke komme til å bruke videofunksjonen så mye, da det kreves mye for å få det bra til (stativ eller objektiv med IS er et must). Dermed er det heller ikke krise om mitt neste kamera ikke er så godt på video som 550D, 7D og 5D mkii.

 

 

Har noen tanker som kan hjelpe meg med mine valg?

Endret av zaqqoZeq
Lenke til kommentar

Hvor solid føles det i forhold til E-P1? E-P1 føles også solid, men er som kanskje de fleste vet bare et plasthus med noe tynne metallskiver trykt rundt seg.

 

Følelsen av soliditet er oppskrytt.

 

AtW

 

Pft, deg om det. Liker at ting er solide da det gjerne gjenspeiler seg direkte på levetid og motstand mot eventuelle små ulykker samt noen ganger riper som funksjon av bruk over lang tid.

 

 

Både bunn- og topplate skal være støpt magnesium, så det er sannsynlig at det er mer solid enn E-P1.

 

Jadde, håper og regner med dette, men siden vi har en person som har holdt og brukt kameraet kunne det jo vært greit å høre han sin direkte erfaring/mening om saken ;)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Hvor solid føles det i forhold til E-P1? E-P1 føles også solid, men er som kanskje de fleste vet bare et plasthus med noe tynne metallskiver trykt rundt seg.

 

Følelsen av soliditet er oppskrytt.

 

AtW

 

Pft, deg om det. Liker at ting er solide da det gjerne gjenspeiler seg direkte på levetid og motstand mot eventuelle små ulykker samt noen ganger riper som funksjon av bruk over lang tid.

 

 

Poenget er at følelsen av soliditet er oppskrytt, bare fordi noe ikke føles solid betyr ikke at det ikke er det, feks så vil mye masse være noe som oppfattes solid, men som ofte kan medføre økt sannsynlighet for skade heller enn mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Artig! Men litt synd på Fuji Norge da, er nok noen der nå som ikke har det så greit... Fra fujis sosiale-medier-team på twitter, @fujiguys:

 

"#Fuji X100 review from Norwegian website is unauthorized by Tokyo. Somebody's gonna get a hurt, real bad...."

 

"Someone at #Fuji Norway did not read statement #3 of the X100 "Excuse" letter sent from Tokyo. Shame on you."

Lenke til kommentar

Fujifilm i Japan var ikke videre begeistret for at det var lagt ut bilder fra kameraet. Så selv om vi hadde vårt på det tørre, har vi valgt å fjerne dem fra artikkelen, da vi ikke ønsker å skape problemer for noen.

 

All teksten ligger fortsatt der, men bildene er dessverre borte.

 

Men de viktige bildene, nemlig når kameraet kommer i endelig versjon, blir vi de første i Norge til å se på, og vi kommer selvfølgelig til å dele dem til dere så fort vi kan.

Lenke til kommentar

 

Poenget er at følelsen av soliditet er oppskrytt, bare fordi noe ikke føles solid betyr ikke at det ikke er det, feks så vil mye masse være noe som oppfattes solid, men som ofte kan medføre økt sannsynlighet for skade heller enn mindre.

 

AtW

 

Enig i det. Noe i metall trenger ikke være mer solid enn plast. Det som slo meg med E-P1 var at den virket så tung i forhold til forventninger utifra størrelse og sammenlignet med nikon D40.

Lenke til kommentar

Det som slår meg med kameraet er at det virker meget rart at det ikke er egen knapp for å still ISO. Når man ser fremsiden av kameraet, så ser det veldig pent ut, mens baksiden ser ut som et kompaktkamera (hjul med makrosymbol (blomst) og blitz etc...). Det ser litt ut som E-PL1. Stilmessig virker det som en mutant da kameraet tilsynelatende ikke blir billig, mens man ikke har lagd et mer proft bakstykke.

 

Men det jeg lurer mest på er hvordan det er å holde det, med så lite grep rundt objektivet. Er det lett å vri på fokusringen ufrivillig? Når man fokuserer manuelt, får man da opp en forstørrelse av bildet for å bedre se om man treffer fokus, ala det E-P1 har?

 

Stusser også litt på hvorfor blitz-skoen ikke står rett over objektivet, men til siden for det.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Det som slår meg med kameraet er at det virker meget rart at det ikke er egen knapp for å still ISO.

 

På toppen av X100 finner man Fn-knappen, forholdsvis liten, men ganske lett å nå for pekefingeren likevel. Fn-knappens funksjon kan man definere selv, og ISO er standardvalget. Andre muligheter er ting som bildestørrelse, bildekvalitet, utvidet dynamikkomfang, filmsimulering, ND-filter, autofokusmodus, videoopptak, eller forhåndsvisning av dybdeskarphet.

 

Er det lett å vri på fokusringen ufrivillig?

 

Det er mer naturlig å la fingrene hvile på utstikkerne som sikrer bedre grep på blenderringen enn på forkusringen, og dessuten er fokusringen elektronisk koblet til fokusmekanikken og er kun aktiv når kameraet er satt på MF.

 

Når man fokuserer manuelt, får man da opp en forstørrelse av bildet for å bedre se om man treffer fokus, ala det E-P1 har?

 

Det har noe slags fokushjelp i MF, men hva det er vet jeg ikke. MF fungerte ikke i eksemplaret vi fikk låne.

Lenke til kommentar

Ai, så kjedelig med eksempelbildene da. Men vi som rakk å se dem vet i hvertfall at det var herlig lovende!

 

 

Det som slo meg med E-P1 var at den virket så tung i forhold til forventninger utifra størrelse og sammenlignet med nikon D40.

E-P1 er et fint kamera på mange måter, og det gir følelsen av å være solid. Det er det ikke. Det har Tom Hogan skrevet om, og jeg har verifisert det selv :hrm:

 

 

Men Olympus tok det på garantien da, enda jeg hadde mista kameraet i gulvet. Nais touch! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...