Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

gi seg selv 3 av 4mb linje?


Anbefalte innlegg

Har internett hjemme som er altfor treg. Deler internetten med 2 andre leiligheter og de som bor der laster ned konstant slik at det er helt latterlig tregt å surfe nettet, spille osv.

 

Modemet står i leiligheten min (det er et multimodem: modem og ruter i en boks) så jeg kan styre med den så mye jeg vil. Det er et zyxel multimodem fra Telenor.

 

Er det mulig å gå inn på multimodemet og f.eks sette av 3 mb av linja på 4mb slik at jeg alltid har 3mb linje uansett om de andre som bor der laster ned eller ikke?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tittet litt på det, men er absolutt ingen ekspert på internet. vet hvordan jeg setter opp et modem og thats it.

 

 

QoS fant jeg ut var quality of service. Hva skal jeg endre på her?

 

ethernet priority osv? noen tips? skal jeg velge MIN egen ip-adresse som prioritert eller hva?

Lenke til kommentar

Eier du nettet eller leiligheten?

 

Eller så ville jeg spurt meg selv om hvor rettferdig dette vil være ovenfor de du bor sammen med. Dersom alle leier og nettet er inkludert i leien for alle 3 leilighetene så er det også rett og rimelig at alle har tilgang på hele båndbredden.

 

Evt. dele den på 3 så alle får hver sin bit av kaka :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De fleste routere for hjemmebruk kan ikke fordele slik, i hvert fall ikke noe billigdritt fra telenor. Det letteste er å finne en gammel pc eller laptop, og sette inn to nettverkskort, slik at all trafikken routes gjennom den.

 

Med riktig programvare kan du så fordele linjen til de forskjellige pcene uten problemer.

 

Evt så finnes det en del linksys routere som kan det samme med riktig firmware.

Lenke til kommentar

er 7 andre på huset, derav 5 jenter som kun bruker det til epost og facebook osv. de 2 andre er gutter som sier de ikke laster ned men det er de nødt til å gjøre siden det er så sykt tregt hele tiden.

 

Men kan folk slutte å kverrulere og kritisere og heller fortelle meg hvordan jeg kan stykke opp internettlinja? er det noen instillinger på QoS jeg må innpå eller hva?

Lenke til kommentar

De fleste routere for hjemmebruk kan ikke fordele slik, i hvert fall ikke noe billigdritt fra telenor. Det letteste er å finne en gammel pc eller laptop, og sette inn to nettverkskort, slik at all trafikken routes gjennom den.

 

Med riktig programvare kan du så fordele linjen til de forskjellige pcene uten problemer.

 

Evt så finnes det en del linksys routere som kan det samme med riktig firmware.

Lenke til kommentar

er 7 andre på huset, derav 5 jenter som kun bruker det til epost og facebook osv. de 2 andre er gutter som sier de ikke laster ned men det er de nødt til å gjøre siden det er så sykt tregt hele tiden.

 

Men kan folk slutte å kverrulere og kritisere og heller fortelle meg hvordan jeg kan stykke opp internettlinja? er det noen instillinger på QoS jeg må innpå eller hva?

 

8 Stykker som deler på 3-4mbit? Det blir tregt det selv om folk gjør daglidagse ting. Husk at ting som mail, facebook, youtube etc etc krever en del bånbredde.

Lenke til kommentar

 

Er det mulig å gå inn på multimodemet og f.eks sette av 3 mb av linja på 4mb slik at jeg alltid har 3mb linje uansett om de andre som bor der laster ned eller ikke?

 

Legger en link HER for oppsett QOS for en Liknsys m/tomato firmware, gir deg kanskje bedre forståelse når du leser om QOS for Zyxelen. Eventuelt så google "QOS+Zyxel"

 

Alternativt så kjøp en Linksys WRT54G/GL til ca kr 500.-

Lenke til kommentar

I Linksys sitt forsvar kan jeg si at ruteren har blitt revidert en rekke ganger i løpet av de ni årene du snakker om, selv om den sikkert ikke når opp til den ruteren du nevner.

 

Grunnen til at folk fremdeles anbefaler linksys med tomato er at det er en svært populær og mye brukt ruter som mange har gode erfaringer med. Nyere rutere er kanskje objektivt sett bedre, men så lenge Linksys fungerer godt kommer folk til å fortsette å anbefale den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...