Gå til innhold

Ny (gaming) PC ~30000kr


Anbefalte innlegg

Relativt stille pc sier du? Da bør du tenke på vann eller skjermkort med gode tredjepartskjølere. Kan også nevnes at 6970 cfx er billigere og yter nesten like godt som Gtx 580 SLI Pga bedre skalering. AMD trekker også det lengste strået på andre områder.

 

Sitter på jobb nå, så kan komme med et lengre mer detaljert svar senere ;)

Løgn, nokså hele posten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sett litt mer på forskjellige ting, spesielt kjøling og lyd.

 

Siden det har vært en del diskusjon om CPU-kjøler har jeg gått litt bort fra Corsair H70, og sett på hovedsakelig to kjølere: Thermalright Silver Arrow og Noctua D14. I de fleste tester kommer de ut ganske likt, der omtrent alltid Thermalright SA trekker det lengste strået med 1 grad og bedre lydnivåer pga bedre vifter (2xThermalright TY-140).

Jeg har selv Corsair H70, og synes det støyer litt mer enn ønskelig. Men jeg har plukket opp en del tips på nettet om å bytte originalviftene med et par Noctua -vifter, og det skal visstnok gjøre "susen". (No pun intended.) ;) I så tilfelle unngår du hele problemet med kjølerne på RAM-brikkene.

Lenke til kommentar

Relativt stille pc sier du? Da bør du tenke på vann eller skjermkort med gode tredjepartskjølere. Kan også nevnes at 6970 cfx er billigere og yter nesten like godt som Gtx 580 SLI Pga bedre skalering. AMD trekker også det lengste strået på andre områder.

 

Sitter på jobb nå, så kan komme med et lengre mer detaljert svar senere ;)

Løgn, nokså hele posten.

 

Du kan jo forklare hva løgnen er...6970 i CF vs. 580 i sli er veldig likt.

Skaleringsmessig er ganske lik om dagen, ytelsemessig så begge valgene bra..OM man trenger det:)

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Fant noen gode tester av vifter, både 120mm og 140mm:

 

120mm(1350rpm og lavere): http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/120mm-fan-roundup-1.html

120mm(1350rpm og opp): http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/120mm-fan-roundup-2.html

140mm: http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/140mm-fan-roundup.html

 

Ser ut til at det beste alternativet for 120mm er:

Noiseblocker BlackSilent Pro PL1

 

Og for 140mm er det:

Scythe Slip Stream (den er laget for 120mm hull) eller Thermalright TY 140 (Noiseblocker har også noen gode 140mm vifter som i stil med sine 120mm er realtivt stille, men flytter dog ikke like mye luft som de to over. Den beste 140mm er nok Thermalright X-Silent 140mm, men den fant jeg ikke her i Norge).

 

Når det kommer til diskusjonen rundt ATI vs Nvidia, så er jeg sikkert litt trangsynt siden jeg har "bare" hatt dårlige opplevelser med ATI, og hittil bare gode med Nvidia. Så jeg fortsetter å leve i troen at Nvidia er litt bedre, og betaler premiumen for det :p Skaleringen i CF/SLI er jeg mer usikker på. Angående forslag om å gå for GTX590. Fra det jeg har hørt før trodde jeg at disse duelkortene aldri kommer ut så gode som de visstnok skal være? Kan være at der har endret seg med GTX590, men ser ikke ut til å være tilfellet med ATI 6990 i hvert fall.

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Espen: Og jeg kjenner folk som sitter med 580 oppsett som angret på at de gikk ifra ATi..MEN jeg mener det der er en smakssak.

Om man velger det ene elle andre så får man god ytelse:)

 

JEg vil bare at folk skal holde seg til slik ting er og ikke fore på gamle myter.

 

Men at folk kjøper Nvidia for at de liker\har hatt bedre erfaringer og det samme med ATI er jo totalt forståelig.

 

 

De fleste som får noen år med hw-bruk og leser mye om det innser fort etterhvert at det er ikke mye bedre på den ene eller andre siden;)

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Fant noen gode tester av vifter, både 120mm og 140mm:

 

120mm(1350rpm og lavere): http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/120mm-fan-roundup-1.html

120mm(1350rpm og opp): http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/120mm-fan-roundup-2.html

140mm: http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/140mm-fan-roundup.html

 

Ser ut til at det beste alternativet for 120mm er:

Noiseblocker BlackSilent Pro PL1

 

Og for 140mm er det:

Scythe Slip Stream (den er laget for 120mm hull) eller Thermalright TY 140 (Noiseblocker har også noen gode 140mm vifter som i stil med sine 120mm er realtivt stille, men flytter dog ikke like mye luft som de to over. Den beste 140mm er nok Thermalright X-Silent 140mm, men den fant jeg ikke her i Norge).

 

Når det kommer til diskusjonen rundt ATI vs Nvidia, så er jeg sikkert litt trangsynt siden jeg har "bare" hatt dårlige opplevelser med ATI, og hittil bare gode med Nvidia. Så jeg fortsetter å leve i troen at Nvidia er litt bedre, og betaler premiumen for det :p Skaleringen i CF/SLI er jeg mer usikker på. Angående forslag om å gå for GTX590. Fra det jeg har hørt før trodde jeg at disse duelkortene aldri kommer ut så gode som de visstnok skal være? Kan være at der har endret seg med GTX590, men ser ikke ut til å være tilfellet med ATI 6990 i hvert fall.

 

Akasa apache kan også være en ide og se på.

Hvilket skjermkort du velger er jo helt opp til deg, og dårlige opplevelser har mye og si i det valget. Men prøv å være objektiv på valget ditt, begge parter har problemer.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med dere begge om at begge GPU-produsentene har/har hatt problemer med forskjellige GPUer. Vil ikke akkurat kalle meg selv en Nvidia fanboy, men som sagt har jeg hatt bedre erfaringer med Nvidia, og er jo derfor et naturlig valg å gå for dem, spesielt når forskjellen mellom de ATI og Nvidia er så liten, og prisen for meg ikke er så farlig.

Lenke til kommentar

Har stilt litt spørsmål på noen utenlandske forum, og var en som hadde dette å si om RAM på Sandy Bridge:

 

"For the voltage thing, Intel recommends that the vDIMM stays within 0.5V of the VCCIO. The VCCIO defaults at 1.1V, making the safe stock vDIMM voltage 1.6V. However, from what I've read, if you overclock Sandy Bridge past 4.5GHz, you might need to bump VCCIO to 1.15 or 1.2 for 5GHz. This puts the safe vDIMM range within the rated spec of the RAM."

 

Han anbefalte så å gå for disse:

http://www.dustinhome.no/pd_5010547295.aspx

 

Jeg merket at disse er CL9. Hvordan er egentlig ytelsesforskjellen fra CL8 (eventuelt CL7)? Ser også at de er 2000MHz, hva er så fordelen med dette over 1600MHz som jeg hadde på de andre RAM-brikkene? Vil Gigabyte-hovedkortet støtte 2000MHz? Han anbefalte disse også pga problemet med RAM vs CPU-kjøler, siden fjerning av heatsinks på disse ikke vill bryte garantien.

 

Videre anbefalte han å gå for Scythe Gentle Typhoon både som kabinettvifter og som vifter til CPU-kjøleren (dette pga at disse skal visstnok være ekstremt gode mtp cfm/dba). Hvis jeg eksempelvis går for Thermalright Silver Arrow så vil jeg tro at de to medfølgende Thermalright TY 140 ville være like gode for den? Hvis jeg skulle kjøpe disse som casefans, hvor mange burdge jeg gå for? Hvilken type? AP-13? AP-14? AP-15 (som han anbefalte, men usikker på lydnivået)?

 

Var også en som lurte på om hovedkortet ville ha plass til 2 x GTX 580 og ett lydkort. Trodde ikke dette skulle være et problem mtp at dette er et highend hovedkort?

Lenke til kommentar

Jeg fant denne linken om hovedkortet jeg hadde tenkt + SLI/lydkort: Lenke til forum

 

Kan noen forklare hva dette vil si for ytelse? :/ Ble litt skeptisk nå...

 

Har bestemt meg for å bestille fra DustinHome btw. Jeg lurer da på hvilken av deres GTX 580 jeg burde gå for, mtp at jeg skal kjøre SLI og et lydkort (mest sannsynlig på Gigabyte P67 UD7 hovedkortet)?

 

Er det noen som vet om Corsair Obsidian 800D nå blir sendt med 6GB/s bakplate til hot swap bays? Vet at Corsair har lagd det, men vet ikke om du må kjøpe det separat eller om det kommer installert i kabinettet nå. Må vel ha det hvis jeg for eksempel skal ha OCZ Vertex 3?

 

Mvh

Espen Andreassen

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen. Skjedde en del ting som utsatte kjøpet av PC, men nå har ting roet seg ned og tenker derfor å gå til innkjøp om rimelig kort tid. Har satt opp en omtrent ferdig liste, der det er noen ting jeg enda trenger å få litt svar på. Her er listen:

 

Hardware:

CPU: Intel Core I7 2600K

GPU: 2 x Zotac GeForce GTX 580

PSU: Corsair AX 1200

Hovedkort: Gigabyte GA-P67A-UD7-B3

RAM: Corsair Dominator GT DDR-3 2000MHz CL9

Kabinett: Corsair Obsidian 800D

Skjerm: BenQ XL2410T

SSD: OCZ Vertex 3 120GB

HDD: Hitachi Deskstar 7K3000 3TB 7200RPM

Lydkort: Auzentech X-Fi Forte 7.1

Viftestyring: Scythe Kaze Master Pro

Blu-ray/DVD-rom: LG BH10LS30

3D-utstyr: Nvidia GeForce 3D kit

Kjølepasta: Arctic Cooling MX-4

 

Er 90% sikker på at jeg blir å bestille vannkjøling fra USA, så var derfor jeg gikk for Zodiac GTXene som er reference.

 

Her er spørsmålene:

  1. Er veldig usikker på hvilken skjerm jeg skal gå for. Den vil jo sikkert bli brukt 90% av tiden til spilling, og da hovedsakelig FPS (CSS). Det virker som at det logiske valget vil være en 120Hz TN skjerm, men er virkelig 120Hz så bra som noen sier, eller er IPS et bedre valg? (Er det høy input lag og latency på IPS skjermer, eller er dette en myte?) Valgene blant skjermer er vel BenQ XL2410T, Dell U2410, HP ZR24W, Asus VG236HE, Asus PA246HQ eller Alienware OPTX AW2310 (denne begynner å bli relativt dyr). Ved IPS-skjermene vil jeg jo selvfølgelig også droppe Nvidia 3D-kitet.
  2. Hvis jeg blir å gå for vannkjøling vil jo heller ikke høyde på minne være noe problem. Så ville dere gått for Corsair Dominator GT 8GB CL9 2000MHz eller Corsair Vengeance 8GB CL8 1600MHz? Trur vel enda at Dominator GT er bedre.
  3. Er det noen alternativer i samme prisklasse som OCZ Vertex 3 som har i nærheten av like bra specs/ytelse? Virker som at det er vanskelig å skaffe seg Vertex 3 siden de er veldig populære. Er det ingenting som kan måle seg så venter jeg like gjerne til de er på lager.
  4. Lurer også på om det er noen som har erfaringer med denne HDDen? Spurte litt rundt, og virket som at Hitachi har meget gode HDDer. Hvis noen mener jeg burde styre unna denne, vær så snill å kom med noen anbefalinger. :)

 

Mvh.

Espen Andreassen :thumbup:

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Hei igjen. Skjedde en del ting som utsatte kjøpet av PC, men nå har ting roet seg ned og tenker derfor å gå til innkjøp om rimelig kort tid. Har satt opp en omtrent ferdig liste, der det er noen ting jeg enda trenger å få litt svar på. Her er listen:

 

Hardware:

CPU: Intel Core I7 2600K

GPU: 2 x Zotac GeForce GTX 580

PSU: Corsair AX 1200

Hovedkort: Gigabyte GA-P67A-UD7-B3

RAM: Corsair Dominator GT DDR-3 2000MHz CL9

Kabinett: Corsair Obsidian 800D

Skjerm: BenQ XL2410T

SSD: OCZ Vertex 3 120GB

HDD: Hitachi Deskstar 7K3000 3TB 7200RPM

Lydkort: Auzentech X-Fi Forte 7.1

Viftestyring: Scythe Kaze Master Pro

Blu-ray/DVD-rom: LG BH10LS30

3D-utstyr: Nvidia GeForce 3D kit

Kjølepasta: Arctic Cooling MX-4

 

Er 90% sikker på at jeg blir å bestille vannkjøling fra USA, så var derfor jeg gikk for Zotac GTXene som er reference.

 

Her er spørsmålene:

  1. Er veldig usikker på hvilken skjerm jeg skal gå for. Den vil jo sikkert bli brukt 90% av tiden til spilling, og da hovedsakelig FPS (CSS). Det virker som at det logiske valget vil være en 120Hz TN skjerm, men er virkelig 120Hz så bra som noen sier, eller er IPS et bedre valg? (Er det høy input lag og latency på IPS skjermer, eller er dette en myte?) Valgene blant skjermer er vel BenQ XL2410T, Dell U2410, HP ZR24W, Asus VG236HE, Asus PA246HQ eller Alienware OPTX AW2310 (denne begynner å bli relativt dyr). Ved IPS-skjermene vil jeg jo selvfølgelig også droppe Nvidia 3D-kitet.
  2. Hvis jeg blir å gå for vannkjøling vil jo heller ikke høyde på minne være noe problem. Så ville dere gått for Corsair Dominator GT 8GB CL9 2000MHz eller Corsair Vengeance 8GB CL8 1600MHz? Trur vel enda at Dominator GT er bedre.
  3. Er det noen alternativer i samme prisklasse som OCZ Vertex 3 som har i nærheten av like bra specs/ytelse? Virker som at det er vanskelig å skaffe seg Vertex 3 siden de er veldig populære. Er det ingenting som kan måle seg så venter jeg like gjerne til de er på lager.
  4. Lurer også på om det er noen som har erfaringer med denne HDDen? Spurte litt rundt, og virket som at Hitachi har meget gode HDDer. Hvis noen mener jeg burde styre unna denne, vær så snill å kom med noen anbefalinger. :)

 

Mvh.

Espen Andreassen :thumbup:

 

Quoter bare meg selv, for å få spørsmålene sist i tråden. Og som nevnt, har ikke hatt mulighet til å handle før nå pga noen personlige problemer i den seneste tiden. Anyways, tilbake til tråden, håper jeg kan få noen svar veldig kjapt! :roll:

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Til FPS-spill vil du ha 120 Hz TN, men du må sammenligne modeller og merker for det er forskjell i responstiden.

 

Denne skjermen sies å være god til gaming pga lav responstid:

http://www.digitalversus.com/acer-gd245hq-p357_7352_38.html

 

"Even more surprisingly, it also beats the two 120 Hz that are already available. The gap isn't huge, with just half a frame less of ghosting in each case, but it's enough to displace the VX2268wm from the podium, which itself had lead the 2233rz by a similar margin. The icing on the cake is that the input lag is on average only a single frame: taken together, these two scores make this monitor any gamer's new best friend."

 

Det kan godt være det er kommet noe enda bedre nå og det kan vere verdt å se nermere på BenQ XL24T.

 

I verste fall så kan du ha 2 skjermer koblet til. (Både IPS og TN.)

 

Vil fraråde å bruke 30k kun for å bruke det når man kan få en fullverdig Spill-PC med i5 2500k, GTX 580 og SSD for under 15 lapper.

 

Kjøp en PC som du greier deg med og legg av resten av pengene på fremtidige oppgraderinger og andre ting du trenger. Det du betaler for overhead er tapte penger da utviklingen går jevnt fremover hver 18. måned.

 

Det man fikk av spillytelse på en rigg med i7 980x og GTX 480 for ett år siden for 30-40k får man i dag tilsvarende for 10-12k. Entrylevel ligger ca 12-18 måneder bak high end, men det betyr ikke nødvendigvis at det er verd å betale 2-3 ganger så mye for ytelsen så lenge man i utgangspunket har en god nok ytelse for en langt mindre penge.

 

Det er mye glede av å ha en god PC, men det er ikke nødvendigvis smart å betale ekstra for små marginer som man kan ta igjen senere for en mindre penge. Kjøper du en PC til 30k er den kanskje 10-30% bedre enn en til 15k, men dersom du sparer 15k kan du 3 år senere får en PC til 15k som yter 4 ganger bedre. Det går selvsagt an å kjøpe PC til 30k hele veien men det går mye penger for det lille ekstra.

 

En gamer greier seg godt med i5 2500k og GTX 570 (eventuelt 580) og da snakker vi om 4 lapper tilsammen. Da er det 11k til resten av komponentene i PCen før man har nådd 15k.

 

Et stereoanlegg til 30-50k gir fremdeles god lyd 10 år senere, men en PC til 30-50k er utklasset neste år.

Det er kjekt å ha en grei PC, men samme hvor interessert man er så er det bortkastede penger å betale ekstra for å få kraftigere PC enn man behøver siden man vet at 18 måneder senere så dobles antallet transistorer i CPU og GPU.

 

Noen vil kanskje si "det står ikke på pengene, jeg kan godt bruke 150k på PC". Sannheten er at enhver sløsing setter deg tilbake resten av livet. Du vil alltid bære med deg tapet av at pengene kunne ha vært investert bedre. Så lenge det ikke er hyperinflasjon der pengeverdien halveres med noen timers mellomromm er det lite vits i å bruke mer penger enn nødvendig. Siden penger kun har symbolsk verdi og strengt tatt kun er papir eller tall i et datasystem lønner det seg å investere de i noe håndfast, men med fordel noe mer langsiktig enn PC-utstyr.

 

Det første man gjør etter å ha oppgradert en PC er å planlegge neste oppgradering.

 

Det som betyr noe er å ha akkurat passe ytelse i nuet, verken for mye eller for lite. Jeg hadde en grei PC for 16 år siden, men uansett så får man i dag 1000 ganger ytelsen til en rimeligere penge. Gode kabinetter, skjermer og strømforsyninger varer i 3-6 år så det er der man bør legge hovedvekten, mens kretskort og integrerte kretser blir utdatert og erstattet innen kort tid.

 

Heldigvis er det slik at man kan bygge PCen selv og kun oppdatere akkurat de komponentene man føler behov for å oppgradere. Det hadde blitt kostbart å bytte hele PCen for hver oppgradering.

 

Husk å være oppmerksom på at dersom du kjøper 2x GTX 580 nå så er det utdatert allerede i sommer/høst når high end på 28nm prosess lanseres.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Snipp

 

Takker for et utfyllende svar BadCat. Må vel prøve å finne ut hvilken 120Hz skjerm som er det beste valget da.

 

Jeg skjønner hvorfor du og flere kritiserer valget med å bruke så mye penger på PCen. Jeg ville ikke gjort det selv heller, men dette har med at det er penger jeg MÅ bruke, ellers vil de gå tapt pga regnskap. De stammer fra en tidligere PC, og orker ikke endre på regnskap o.l. Ville aldri brukt mer enn rundt 12000kr hvis jeg skulle kjøpt fra scratch (denne blir på rundt 18000-19000kr når moms og skatt er trukket i fra).

 

Anyways, er det noen med erfaringer fra forskjellige 120Hz skjermer, som kan si hva som regnes som "den beste" eller "de beste" akkurat nå? Lurer også på SSD og HDD spørsmålene jeg stilte i forrige post.

 

Mvh.

Espen Andreassen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...