Gå til innhold

Ny (gaming) PC ~30000kr


Anbefalte innlegg

Heihei. Da var det på han igjen. Lenge siden jeg har bygd/kjøpt PC nå, og siden jeg har flyttet til Trondheim og latt min gamle stasjonær stå igjen i Tromsø så har anledningen bydt seg til å invistere i en ny.

 

Jeg vet at jeg sikkert blir å få pepper pga prislappen, men før dere dømmer meg så ska dere få bittelitt info. Tingen er at jeg hadde en laptop (Asus W90VP) som kostet 27000kr. Denne var utmerket, men var så uheldig å få problemer med GPUene, og til slutt måtte jeg bare få pengene mine tilbake. Nå har jeg hatt disse pengene på en konto i et par år, og disse skal da gå til ny stasjonær. I tillegg skal jeg kjøpe denne PCen gjennom bedrift som betyr at skatt og MVA er trukket fra, altså vil en PC til 30000kr koste med 18750kr. :thumbup:

 

Så til PCen. Jeg tenker hovedsakelig på gaming, men er jo alltids greit å invistere i en allrounder som kan være "framtidssikker" (vet det ikke finnes innen PC-verdenen). Kan prøve å ta det litt systematisk, men som sagt er lenge siden jeg har vært på markedet:

 

CPU: Hadde først tenkt i7 950, men er blitt usikker nå når Sandy Bridge er her?

MOBO: Først tenkt Asus Rampage Extreme 3, men må vel på en annen hvis jeg skal ha Sandy Bridge.

GPU: GeForce GTX 580 (en eller to i SLI?)

PSU: Corsair AX1200

Kabinett: Kanskje Corsair 800D?

Ram: Usikker, er vel gjerne Dominator det går i? Tenkte først på 12GB, men blir vel å få litt kritikk for det :p

HDD: Hmm, har sett på 2GB fra Western Digital (Black) og Seagate (Barracuda XT)

SSD: Vet ikke om jeg burde vente?

Lydkort: Sett litt på Asus Xonar D2X

Skjerm: BenQ XL2410T (har dog Samsung CW226, så vet ikke om dette er et must)

Kjøling: Hadde sikkert vært greit med en CPU-kjøler, og en del stillegåendevifter?

DVD/Blu-ray-spiller: Lurer på om jeg skal gå for en Blu-Ray-spiller, men ikke sikker.

 

Kan godt være at jeg har glemt litt info, så dere får bare spørre. Det er viktig at alle varene er fra samme nettbutikk siden jeg skal bestille via bedrift, og tror kanskje Amentio er den billigste da.

 

På forhånd takk

Espen Andreassen :)

Endret av Espen3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig greit oppsett Montseur kommer med. Imidlertid synes jeg det blir litt merkelig å gå for i5-prosessor og hovedkort uten dual 16x SLI/CF - skjønt, du får jo riktignok ikke bedre HK på den socketen.

 

Men når du først er ute etter å blåse masse cash på PC er det veldig greit å prioritere deler som kan gjenbrukes, noe jeg vil si er gjort i dette oppsettet. Mye av budsjettet går med til kabinett, PSU og lydkort som definitivt kan brukes om igjen flere år frem i tid. SSD-disk er også et must med ditt budsjett. Mangler forøvrig OS og DVD/BD.

 

Jess, jeg er veldig imot slike prislapper, men du forsvarer det forsåvidt ganske greit. Husk bare at jo dyrere maskin, jo fortere taper den seg i verdi (generelt).

Lenke til kommentar

Oppdaterte listen din litt Montseur: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=884503&su=C7E938E1-ED62-4771-A703-6252C724CD3F

 

Hva syns dere om denne?

 

Noen spørsmål: :whistle:

Har hørt at kabinettet (Corsair 800D) har litt problemer med luftgjennomstrømning, og hører at mange mener at man bør bytte medfølgende vifter og eventuelt installere 3 vifter i toppen. Noen som vet noe om dette?

 

Angående SSD, burde jeg vente eller er Crucial sin god nok?

 

Er det noen spesiel grunn du hadde valgt LG-skjermen foran BenQ-skjermen?

 

Noen som vet om jeg må kjøpe kjølepasta separat eller om det følger med den cpu-kjøleren?

 

Byttet hovedkort og CPU, hva syns dere om dem?

 

Takk for alle svar så langt :)

Espen Andreassen

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

Jaggu, hovedkortet du fant støtter faktisk dual x16 i både SLI og CF. Ellers er i5-2500k og i7-2600k mer eller mindre ett fett. Sistnevnte har større cache og marginalt høyere stockfrekvens (i tillegg til HT som du ikke drar nytte av i spill). Det blir egentlig ett fett, den vesentlige forskjellen er nok 8 vs 6 MB cache.

 

Det følger en termisk pad eller kjølepasta med kjøleren. Du kan gjerne kjøpe en egen kjølepasta om du vil, men da ville jeg også ha anskaffet isopropanol for å fjerne evt. termisk pad som sitter på kjøleren fra før. Neppe nødvendig å bry seg med det...

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ser på oppsettet ditt i første post.

 

Så her kommer et par spørsmål:

 

1: er du lydfanatiker? Viss ikke så er det intregerete lydkortet i hk mer enn bra nok.

 

2: Bare spill?

 

3: Vurdert vannkjøling til hele systemet? Tenker da siden du vil bruke så mye penger.

 

4: Har du tenkt å overklokke?

 

 

 

Men sån ellers, gå for et sandy bridge system.

Å en heftig skjerm.

 

Du vil kanskje være litt fremtidsrettet. Så da er det første du må tenke på er kabinett, et kabinett du kan tenke deg å ha i noen år. (Kan anbefale Fractal Design XL, et stilrent kabinett og så og si lydløst med en grei luftgjennomstrømning)

Så kommer PSU, psuen du har valgt er ekstremt god, så det er et knall valg. Husker jeg rett så er det hele 7års garanti å den også.

Ram, du trenger faktisk ikke 12GB viss du bare skal spille. Holder lenge med 6GB(blir det for lite, som jeg har liten tro på, kjøper du bare ekstra)

SSD, det vil jeg si er et must når du skal legge ut så mye penger i en pc.

Lenke til kommentar

sveibuen, hvis du ser litt på det siste oppsettet jeg la ut så har jeg oppdatert litt.

 

Lydkort kommer av den grunn at jeg spiller på et høyt nivå innenfor FPS spill (CSS), og merker stor forskjell fra onboard sound til lydkort (spesielt med Sennheiser PC350 headsettet mitt).

 

Vannkjøling har jeg tenkt en del på, men vet ikke om jeg orker det på dette tidspunket (må nok bestille fra USA).

 

Blir som sagt hovedsakelig spill, men kan godt være at det blir litt videorendering o.l.

 

Angående overklokking er jeg så lite erfaren innenfor området at jeg er veldig usikker pga garanti ved problemer. Har alltid hatt lyst til å prøve dog.

Lenke til kommentar

aah ;)

 

Såg det nå, beklager den.

 

 

Men ang kabinett, kikk litt på Fractal Design XL.

Veldig bra kabinett til en grei pris. Så kan du jo legge penger i andre ting?

For kabinettet du har valgt, er det ikke beste air flow i. Kabinettet er egentli lagt for vannkjøling.

 

Men den oppdaterte lista ser ekstremt bra ut :)

 

Ang overklokking skal det være lekende lett med den prosessoren du har valgt.

Lenke til kommentar

Det er bare x16 mellom pci i portene, du er fortsatt begrenset til x16 total båndbredde mellom cpu og pci portene ;)

Det er nforce 200 brikken som gjør dette mulig, om det gir mer eller mindre ytelse vs x8 x8 på P67 chipsets er fortsatt usikkert, på grunn av økt latency. tidligere har det vert lik ytelse ved høyere oppløsning, men tap av ytelse ved lav oppløsning.

 

Når det er sagt er det ett bra hovedkort som du fint kan gå for med ditt budsjett :D

 

Vil også anbefale obsidian 800D, romslig og stilrent, og kjøler mer en godt nok. + en haug nyttige andre ting.

I tillegg har du plass til intern vannkjøling.

Lenke til kommentar

Får du plass til Vengeance-brikkene under Corsair-kjøleren?

 

Vengeance-brikkene er 52 mm høye. Jeg vurderte selv Corsair-kjøleren og Vengeance-brikker, men finner ingen info om hvor mye klaring det er under kjøleren. Jeg ser at Noctua NH-D14 (http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=34&lng=en) har 44 mm klaring, så det går ikke. Jeg vurderer derfor heller NH-C14 (http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=37&lng=en) uten den nederste viften. Da er det fint plass til Vengeance-brikker.

Lenke til kommentar

Vil legge til at psuen du har valgt er glimrende valg utifra egen erfaring :thumbup:

 

Ssd som andre har nevnt her er et must, MEN siden det er på vei nye så vil man kanskje vente. Hvis ikke så er Crucial C300 et godt valg foreks. Kan komme med andre eksempler hvis du er intrisert.

 

Noctua sine kjølere følger det med kjølepasta:)

 

Vet ikke om du har bestemt deg innen minne, men så lenge du velger et godt 1600 sett med greie timings så har du det trygt og godt:)

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Dette her skjønner jeg meg lite på. "Black Refinery" som inkluderer både SSD og komponenter du allerede har fra før av, takler de fleste spill på høyeste innstillinger for kun 8000 kroner. Om du venter til slutten av januar for GTX 560, vil maskinen takle mer eller mindre alle nåværende spill på markedet med flytende FPS. Hvor ligger behovet for å bruke så mye penger? At det er sløsing på bedriftens regning gjør det ikke akkurat bedre, men det skal jeg ikke blande meg så mye inn i. Å tenke konsekvent er oss likevel alle forunt.

Lenke til kommentar

Veldig greit oppsett Montseur kommer med. Imidlertid synes jeg det blir litt merkelig å gå for i5-prosessor og hovedkort uten dual 16x SLI/CF - skjønt, du får jo riktignok ikke bedre HK på den socketen.

 

Men når du først er ute etter å blåse masse cash på PC er det veldig greit å prioritere deler som kan gjenbrukes, noe jeg vil si er gjort i dette oppsettet. Mye av budsjettet går med til kabinett, PSU og lydkort som definitivt kan brukes om igjen flere år frem i tid. SSD-disk er også et must med ditt budsjett. Mangler forøvrig OS og DVD/BD.

 

Jess, jeg er veldig imot slike prislapper, men du forsvarer det forsåvidt ganske greit. Husk bare at jo dyrere maskin, jo fortere taper den seg i verdi (generelt).

Faen heller, jeg skulle kanskje brukt mer tid :whistle:

Og kjølebrikkene på Vengeance brikkene kan fjernes, de er bare klipset fast, så det burde gå fint ann å fjerne dem.

 

Enig med Agentspoon tross alt. Oppsettet hans til 8000 (Så kan man heller putte litt penger inn der man vil ha noe av litt høyere kvalitet eller noe som gir mer ytelse) takler det meste. Å bruke 30,000 på en PC synes jeg uansett er sinnsvakt. For 10,000 får du jo en top notch PC og blåser ikke bort alle penga, slik at den kan oppgraderes senere.

 

Kjøp et kvalitets kabinett, PSU og framtidssikkert hovedkort (komponenter som man tar med videre fra oppgradering til oppgradering), så kan du oppgradere Ram, Cpu, Gpu og harddisker etterhvert som du har behov for mer ytelse.

 

30,000 er uansett et budsjett som passer de råeste Eyefinity oppsetta.

Endret av Montseur
Lenke til kommentar

takler de fleste spill på høyeste innstillinger

 

Kan du definere dette litt mer nøye? =)

Jeg må si meg enig i at mange feilprioriterer når de kjøper PC, men til spill er ikke ett GTX 460 768 MB nok til mange av de mer populære titlene, spesielt kommende titler.

Og ivertfall ikke i 120HZ!

 

Jeg skjønner at folk vil ha pc'er som kan spille "alt". Problemet her ligger mer i at produsenter ikke har kraftige nok komponenter, og spillmotorer er dårlig kodet, slik at uansett hvor mye de vil bruke vil ikke spill kjøre noe bedre.

Det er heller dette vi bør forklare enn at "GTX 460 gir mer ytelse for pengene, og kjøp derfor dette" De som vil ha top notch ytelse skal få det, men man trenger ikke å lure dem til å kjøpe noe de ikke trenger.

Off, ble litt OT dette her :p

 

Til OP: Hvis du virkelig vil ha mest mulig spill ytelse kan du gå for GTX 580 SLI / 6970 CFX, men da må du nok overclocke prosessoren for at den skal holde følge.

I tillegg til det vill jeg tatt en SSD i størrelsen 128-256GB mer enn det vil være unødvendig. Hvis du har planer om å sette SSD'er i raid 0 husk på at TRIM ikke er støttet når SSD'er er satt i raid ennå (Rett meg hvis jeg tar feil).

 

Og som jeg alltid spør folk med stort budsjett: Har du vurdert eyefinity? :D

Lenke til kommentar

Vet at de fleste reagerer på summen, men hvis personen har stemt seg for det så er det minste vi kan gjøre er og hjelpe han og få maks ut av de :thumbup:

 

JEg er nøytal på hvor mye man skal bruke, hvis en med 4000 budsjett vil ha tips hjelper jeg med glede..30k tenker jeg det samme.

 

Vi prioriterer forskjellig alle mann.

 

Diabo: Kom med noen gode spørsmål syns jeg.

 

For foreks. 2x6970 og en 3xgreie skjermer er ikke så sykt ille som for et par år siden. OG det gir mye ytelse, 6950 2gb i CF gir meget bra ytelse også med eyefinity.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...