Gå til innhold

Ny (gaming) PC ~30000kr


Anbefalte innlegg

Uh huh, jeg har utsatt vannkjøling og nye skjermer lenge nok selv merker jeg, men pengene skal andre steder også (+ jeg er ***** flink til å bruke penger på dritt :p).

 

for 30k hadde jeg gått for ett multiscreen oppsett (anbefaler Eyefinity over Surround), og ett kickass audiosystem (evt headsett).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For eksempel

Dette vil gi deg en skikkelig spillopplevelse!

Men bruk det mer som en referanse på hva som kan oppnås en hva du skal kjøpe.

 

Om det lønner seg meg Sandy bridge eller x58 på ett CFX oppsett kan diskuteres en annen gang. Folk har spredde meninger, men jeg ser på x16 båndbredde som en stor begrensning ved bruk av 2 skjermkort, man mister muligheten til å bruke andre krevende PCI kort + at PCI kortene kjører i x8 x8, noe som fort kan bli en dyr affære.

Lenke til kommentar

Først og fremst til de som kritiserer summen jeg legger i PCen så skjønner jeg at dere bare "vil mitt beste", men som noen nevnte så er det jo helt opp til meg selv hvordan jeg bruker mine penger :) Noen bruker pengene på dyre biler, mens jeg bruker pengene mine på dyr elektronikk :thumbup:

 

For å være helt ærlig så vet jeg ikke helt om jeg har lyst å kjøre multiscreens, siden da måtte jeg eventuelt opp i tre skjermer, og det har jeg ikke plass til her (har testet å spille FPS med to skjermer og det funket dårlig for meg pga plassering av siktet).

 

Var ganske så sikker på at det ville ble en diskusjon rundt det (som det alltid blir...), derfor jeg prøvde å få en stopper på diskusjonen før den hadde startet :roll:

 

Uansett noen som har noen flere svar på en del av mine tidligere spørsmål? Hvordan er luftgjennomstrømningen i 800D? Må vifter skiftes/må det kjøpes inn tre vifter i toppen? Burde jeg vente til noen av de nye SSDene kommer, eller er for eksempel Crucial god nok? Ser noen snakker om at rammen kan skape problemer med CPU-vifta, burde jeg tenke på andre produkter her? Noen som har erfaring med BenQ XL2410T til spilling? Ser resten ok ut?

 

Mange spørsmål på en gang, men håper dere som sitter med en del erfaring her kan komme med noen gode og utfyllende svar ;)

 

På forhånd takk

Espen Andreassen

Lenke til kommentar

Hvis du ikke vil bruke 3 skjermer så kan u foreks. legge en sum i foreks 2xxx-oppløsningsskjerm. Dell har til noe over 6k.

 

DA har du god skjerm og foreks. hvis du går for 2x et eller annet så har du fin opplevelse.

 

BenQ har jeg gode erfaringer med, bruker en 24 nå fra de.

Men må høyere for og makse kortene ja.

 

Crucial sin C300 er MEGET god syns jeg, har den selv samt en Ocz av de nyeste med sandforce og en fra de som var typen før der igjen.

 

Og C300 anbefaler jeg hjertelig:)

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Jeg bruker 800D uten ekstra vifter og gjennomstrømningen i kabinettet er bra det. Hvis man ønsker ekstra trykk så går det selvfølgelig an å montere 3 stk 12cm vfiter i toppen men det er ikke nødvendig. Du bør være ops på at kabinettet er det svært, dvs tungt og tar mye plass men er utrolig lett å bygge i og gjør kabling til en lek.

 

Når det gjelder SSD. Hvis du skal kjøpe nå så ville jeg gått for C300 på 128-256GB. Hvis du skal kjøpe nærmere påske så ville jeg ventet til C400 kommer ut.

 

Edit: rettet trykkleif

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Først og fremst til de som kritiserer summen jeg legger i PCen så skjønner jeg at dere bare "vil mitt beste", men som noen nevnte så er det jo helt opp til meg selv hvordan jeg bruker mine penger :) Noen bruker pengene på dyre biler, mens jeg bruker pengene mine på dyr elektronikk :thumbup:

 

For å være helt ærlig så vet jeg ikke helt om jeg har lyst å kjøre multiscreens, siden da måtte jeg eventuelt opp i tre skjermer, og det har jeg ikke plass til her (har testet å spille FPS med to skjermer og det funket dårlig for meg pga plassering av siktet).

 

Var ganske så sikker på at det ville ble en diskusjon rundt det (som det alltid blir...), derfor jeg prøvde å få en stopper på diskusjonen før den hadde startet :roll:

 

Uansett noen som har noen flere svar på en del av mine tidligere spørsmål? Hvordan er luftgjennomstrømningen i 800D? Må vifter skiftes/må det kjøpes inn tre vifter i toppen? Burde jeg vente til noen av de nye SSDene kommer, eller er for eksempel Crucial god nok? Ser noen snakker om at rammen kan skape problemer med CPU-vifta, burde jeg tenke på andre produkter her? Noen som har erfaring med BenQ XL2410T til spilling? Ser resten ok ut?

 

Mange spørsmål på en gang, men håper dere som sitter med en del erfaring her kan komme med noen gode og utfyllende svar ;)

 

På forhånd takk

Espen Andreassen

Selvfølgelig er det det.

 

Altså, med de nye SSD'ene, er det snakk om en økning på 40-60 Mbps i lesehastighet mtp Crucial C300 (fra 355 til 410 eller noe slikt). De mest ekstreme, nye SSD'ene, vil dog ha lesehastigheter oppimot 500 Mbps og noen av de nye kan vel lagre oppimot 500GB. Disse kommer til å koste veldig mye selvfølgelig, men med budsjettet ditt så går allting ann ^^

 

Absolutt verdt å vente på, det er jeg sikker på. Ny SSD teknologi er ultraspennende uansett.

Lenke til kommentar

...

Altså, med de nye SSD'ene, er det snakk om en økning på 40-60 Mbps i lesehastighet mtp Crucial C300 (fra 355 til 410 eller noe slikt). De mest ekstreme, nye SSD'ene, vil dog ha lesehastigheter oppimot 500 Mbps og noen av de nye kan vel lagre oppimot 500GB. Disse kommer til å koste veldig mye selvfølgelig, men med budsjettet ditt så går allting ann ^^

 

Absolutt verdt å vente på, det er jeg sikker på. Ny SSD teknologi er ultraspennende uansett.

Tviler på at de nye Snadforce-baserte enhetene (antar det er de du snakker om, har ikke hørt om noen andre med opp mot 55 R/W) vil bli fryktelig mye dyrere enn eksisterende modeller.

 

On topic: med et sånt budsjett ville jeg selv gått for en 120Hz skjerm, i5-2500K og HD 6950 (som du unlocker i BIOS), kanskje lydkort, og sett hvor billig jeg kunne fått det. Hadde venta noen måneder med SSD, som uansett har lite å si for FPS. Sparer mange tusen, uten å gi opp betydelig i ytelse. Ser ikke så veldig mye vits i å gå opp fra 200 til 300 FPS i spill, i tillegg til driverproblematikk med CFX / SLI. I CSS tror jeg i alle fall ikke du vil merke noen forskjell mellom et HD 6950 og 3xGTX580. Du kan få deg mye fin elektronikk for det du har til overs ...

 

Ellers regner jeg med du har ei skikkelig mus. Bytta nylig ut mx518 med Roccat Kone[+], og den er herlig.

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar

Angående driverproblemer med SLI/CF, er det noen her som har erfart 2x580 GTX? Er det like store problemer med SLI/CF enda, eller har det forbedret seg noe i senere tid?

 

Limer inn noen spørsmål fra tidligere så de kommer i sistepost :)

 

Uansett noen som har noen flere svar på en del av mine tidligere spørsmål? Hvordan er luftgjennomstrømningen i 800D? Må vifter skiftes/må det kjøpes inn tre vifter i toppen? Burde jeg vente til noen av de nye SSDene kommer, eller er for eksempel Crucial god nok? Ser noen snakker om at rammen kan skape problemer med CPU-vifta, burde jeg tenke på andre produkter her? Noen som har erfaring med BenQ XL2410T til spilling? Ser resten ok ut?

 

Har fått svar på noen nå, så takker meget for det!

Lenke til kommentar
Hvordan er luftgjennomstrømningen i 800D? Må vifter skiftes/må det kjøpes inn tre vifter i toppen?

Jeg har ingen førstehånds erfaring med denne, men jeg vil ha et big tower selv, og har sett utallige tester. Jeg vurderte 800D selv, men den får nesten alltid kritikk for at luftgjennomstrømningen er for dårlig i forhold til hva man bør forvente av et så stort kabinett. Cooler Master HAF 932, HAF X og ATCS 840 får alltid mer skryt for gjennomstrømningen, så jeg går for en av disse. Disse har også større vifter, og dermed mindre viftestøy. Men som sagt har jeg ikke førstehånds erfaring med noen av dem.

Lenke til kommentar

takler de fleste spill på høyeste innstillinger

 

Kan du definere dette litt mer nøye? =)

Jeg må si meg enig i at mange feilprioriterer når de kjøper PC, men til spill er ikke ett GTX 460 768 MB nok til mange av de mer populære titlene, spesielt kommende titler.

Og ivertfall ikke i 120HZ!

Det jeg mener med det er at man får rundt 30FPS i de aller tyngste spillene, mens man får over 60FPS i de fleste populære titlene. Dette på 1920x1080 oppløsning. Alt over 25FPS er strengt tatt spillbart, og en 120Hz skjerm hjelper bare på opplevelsen da den tillater for en noe bedre opplevelse av flyt over 60FPS. Å ta høyde for fremtidige spill synes jeg blir helt feil, da de færreste tenker såpass langt fram når de går til innkjøp av en spill-PC, og at du uansett ikke kan forsikre deg i all uoverskuelig fremtid. Jeg har sagt at det kan være lurt å vente på GTX 560 i hans tilfelle, da denne gir enda mer sikkerhetsmargin.

 

Vet at de fleste reagerer på summen, men hvis personen har stemt seg for det så er det minste vi kan gjøre er og hjelpe han og få maks ut av de :thumbup:

 

JEg er nøytal på hvor mye man skal bruke, hvis en med 4000 budsjett vil ha tips hjelper jeg med glede..30k tenker jeg det samme.

 

Vi prioriterer forskjellig alle mann.

Det er den kvaliteten jeg mistrives med hos deg og bla. Nizzen. Dere hopper rett ut i bassenget, uten å gjøre den minste påkjennelse for å vurdere om brukeren faktisk vil ha nytte av et såpass overpriset oppsett. Det er noe annet med sånne entusiaster som dere, som har eksperimentering med data som en høy-profilert hobby, og kjøper inn de dyreste skjermkortene nesten hver generasjon og setter dem opp i SLi og driver massive vannkjøling eller LN2 for å oppnå ekstreme overklokker. Dette er en fyr som vil ha en PC til spilling, og det trenger han vitterlig nok ikke mer enn 8000-9000 kroner for å oppfylle de aller fleste realistiske behov.

Lenke til kommentar

I beg to differ. Spiller du selv, og isåfall hvilke spill?

 

12788968667K0gVsvzTK_4_2.gif

Og dette er Single Player.

 

Agentspoon, jeg liker veldig godt Black Refinery ideen din, og du må godt fronte den i tråder hvor den vil være ett godt alternativ.

Det er den ikke i denne tråden, OP får delene til en meget billig penge, og i tillegg betaler han gjerne for ytelse.

Da holder rett og slett ikke Black Refinery pc'en din, og nei, han får ikke 60 fps + på de mest populære titlene.

 

Edit: Slike personlige "angrep" som det hører ikke hjemme i en tråd som dette Agent, det hører hjemme som PM

Endret av Diabolicelf
Lenke til kommentar

"Alt over 25FPS er strengt tatt spillbart"

 

Skjønner rett og slett ikke hvordan du kan si noe sånt! Fra mye erfaringer med spill vil jeg si at hvis du ligger på 25-50 fps (til og med opp mot 60 fps) klarer du lett å se fps-lagg til tider, og spillbart i mine øyne er å spille uten slike problemer. Er så klart ikke alle som ser det med samme syn som meg, men jeg bruker å legge et minimum på 100 fps på de fleste spill.

 

Uansett, la oss komme tilbake til tråden, og heller ta denne diskusjonen i en egen tråd :)

 

Kan sette opp litt mer systematisk hva jeg har tenkt til nå med kommentarer bak:

 

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K (Var litt diskusjon om det er lurere å gå for X58 hvis jeg skal gå for 2x580 GTX, noen synspunkter?)

 

Hovedkort: Gigabyte GA-P67A-UD7, Socket-1155 (Er vel et bra kort? Dette kommer vel helt an på om jeg skal ha Sandy Bridge eller X58)

 

PSU: Corsair AX 1200W PSU (Den er vel bestemt)

 

Lydkort: ASUS Xonar D2X/XDT, 7.1 channel (Den er vel grei)

 

GPU: Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB PhysX (Litt diskusjon rundt driverproblemer med SLI/CF. Hadde egentlig tenkt 2x580 GTX, men ble litt usikker. Kan eventuelt gå for et annet merke enn Gigabyte hvis noen mener dette er lurt?)

 

HDD: Seagate Barracuda XT 7200.12 2TB (Hørt at den er meget bra, noen erfaringer her?)

 

DVD/Blu-Ray-spiller: Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37 (Noen erfaringer?)

 

SSD: Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB (Satt bare opp en SSD, men litt usikker på om jeg skal vente eller ikke)

 

RAM: Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL8 (Usikker på hvordan denne vil gå mtp CPU-kjøleren)

 

CPU-kjøler: Corsair A70 CPU Kjøler (Erfaringer? Noen som vet hvordan denne vil bli mtp RAM-brikkene jeg har valgt?)

 

Kabinett: Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort (Dog veldig usikker på hvilket kabinett jeg burde velge)

 

Skjerm: nVIDIA 3D Vision & BenQ 23,6" XL2410T (Er nok ikke den beste skjermen, men er vel kanskje den beste skjermen til spilling?)

 

Noe jeg mangler av kabler, vifter osv?

 

Pris fra forskjellige butikker også:

 

Komplett: 29.928kr

Amentio: 28.306kr (måtte bytte ut RAM-brikkene med http://amentio.no/datautstyr/Minne_og_minnebrikke/DDR3_1600MHz/Corsair/Corsair-Dominator---Minne---8-GB-_-4-x-2-CMP8GX3M4A1600C8-1127724.aspx som er litt dyrere)

Dustinhome: 28.827kr (dette er dog med BenQ-skjermen uten 3D-kittet, og de selger ikke Crucial så har valgt en Intel SSD 160GB som er litt dyrere)

Netshop: 21.402kr (Her har jeg ikke skjerm, cpu-kjøler og kabinett med enda. De hadde ikke BenQ-skjermen og ikke Corsair A70. Har dog Corsair 800D, men da er kanskje Lian Li et bedre valg? Byttet også ut RAM-brikkene med 2 x Mushkin DDR3 4GB Blackline Ridgeback

 

Takker for alle konstruktive svar :thumbup:

Espen Andreassen

Endret av Espen3
Lenke til kommentar

I beg to differ. Spiller du selv, og isåfall hvilke spill?

~ Snip

Og dette er Single Player.

Bad Company 2 er et av de mer krevende populære spillene, og her viser du til tester med AA og AF på meget høye innstillinger. Det er såre enkelt å heve disse tallene uten at det går nevneverdig utover grafikken. Om du tar en blindtest, ville dette bli bevist. I tillegg overklokker GTX 460 veldig bra, så om man opplever at man er helt i grenseland, er det litt å hente her. :)

Agentspoon, jeg liker veldig godt Black Refinery ideen din, og du må godt fronte den i tråder hvor den vil være ett godt alternativ.

Det er den ikke i denne tråden, OP får delene til en meget billig penge, og i tillegg betaler han gjerne for ytelse.

Da holder rett og slett ikke Black Refinery pc'en din, og nei, han får ikke 60 fps + på de mest populære titlene.

Jeg sa også at han burde vente på GTX 560 som ryktes å yte cirka 25% bedre. Dette for å skaffe seg sikkerhetsmargin. Dersom du ser på "Mest omtalte spill" delen på Diskusjon, finner du titler som Call of Duty, Counter Strike, Starcraft og World of Warcraft. Disse er hva jeg betegner som blant de mest populære spillene, og der vil jeg hevde at man kommer langt med GTX 460 sammen med i5 2500K. Tross alt har sistnevnte bevist at den kan bidra med ganske mange FPS i en del titler.

 

Edit: Slike personlige "angrep" som det hører ikke hjemme i en tråd som dette Agent, det hører hjemme som PM

Om man oppfatter det som personlige angrep, beklager jeg dette. Jeg kritiserer kun moralen som ligger til grunn for å anbefale et oppsett uten å gå til bunns i hva brukeren egentlig trenger. Amanita Muscaria og Nizzen er såpass profilerte personer at jeg kjenner til deres bruksmønstre og grunner for å gjøre egne innkjøp. Derfor tar jeg meg litt flere friheter enn vanlig til å poengtere dette. Igjen, beklager om noen støtes av innholdet. Det var virkelig ikke meningen.

Lenke til kommentar

Agent: No hard feelings kan vi vel si ;)

 

Vil si jeg føler meg ofte misforstått når jeg hjelper i slike tråder, jeg liker og hjelpe med det personen spør om( samme hvilket prisoppsett ).

Jeg tenker ikke utifra slik som jeg og de jeg driver med pc sammen driver på, for som du sier jeg driver på et annet nivå.

 

Men man får en god del erfaring når man driver på med hardware som meg foreks. og det er det jeg svarer utifra.

Men tar til etterretning det du sier Agent:)

 

Og min grunn til og kjøpe hw er som alle andre som har pc som hobby, jeg kjøper ikke bare for og kjøpe.

 

 

 

Bare husk at det du mener holder er ikke sikkert alle mener holder:)

 

Espen3: Gå for ett 580, legg til side de pengene til overs og bruk på neste gen som kommer om ett år.

Denne generasjonen som er nå var ikke stort hopp fra forrige, noe som forandres på den som kommer:)

Og ett 580 holder for de fleste i lange baner på 1980x1020 foreks.

 

Man får mer ytelse av 2 kort MEN det er ikke uten styr og dill.

Og er man ekstra uheldig så ender man opp med en ustabil pc som man aldri får helt til.

 

Du bommer ikke med og gå Sandybrigde...2600k er en utrolig cpu, kan også gå ned til 2500k uten at det gjør så veldig mye.

 

Et godt tips hvis du er usikker på hovedkortet du skal velge, søk opp tester på nettet av det.

Det gir deg en grei pekepinne på hvordan det er og bruke.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

Selvfølgelig tok jeg en test med AA og AF, dette er grafikkinstillinger (viktige også).

Minner og også om at det er en SP test, Multiplayer er mer krevende grunnet bedre grafikk og mer som skjer.

 

Om du tar en blindtest, ville dette bli bevist.

GGDSG_21.jpgGGDSG_22.jpg

Come again?

 

GTX 460 klarer ikke å kjøre WoW og SC2 på maks ved average 60 fps på mer krevende partier av spillene.

COD og Source vil han fint klare, men han spiller nok andre spill i tillegg til disse.

 

Tenk også over at han skal ha en 120HZ monitor, hvor han gjerne vil ha 100fps + , eller en større oppløst skjerm (2560x1440 for eksempel).

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du vil anbefale ditt oppsett i en slik situasjon som dette, men det er din sak.

 

Her har du en SC2 bench mens vi er på det:

StarCraft2%201920.png

(og dette er uten AA)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...