Gå til innhold

Forkurs i ingeniør


Thewiz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å søke meg inn på årskurset: Forkurs for ingeniørfag. Lurer på om noen her har selv gått dette og kanskje kunne fortelle litt hvordan året er? Selv har jeg vitnemål fra videregående, hadde dog Samfunnsfaglig matte, så jeg trenger R1+R2 for å kunne søke ingeniør, så da tenkte jeg kanskje dette forkurset hadde vært fint? :)

 

Lurer på om noen kunne fortelle litt erfaringer og gjerne kom med innspill selv om du ikke selv har gått det.

 

Mvh

Thewiz :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde meg såvidt, og det gikk kun i matte og fysikk (så fremt du har resten av fagene). Ble utrolig døll for min del og fant vel ut at ingeniør ikke var noe for meg, men hvis du liker det så kjør på. Ellers er jo Y-veien en fin måte å ta ingeniørutdanning på. Du tar bachelor + forkurs iløpet av 3 år, isteden for 4. :)

Lenke til kommentar

For å gå Y-vei må du ha fagbrev innen et relevant fag.

 

Forkurs går igrunn ut på å ta igjen det du ikke lærte på vgs. Da med spesiell fokus på matematikk og fysikk. Siden du har gått Allmennfag før tror jeg ikke det blir så vanskelig å søke fritak fra fag som norsk og engelsk.

Lenke til kommentar

Er det en poenggrense for å komme inn på studiet? Lurer litt også på hvordan timeplanen for en uke ser ut dersom jeg slipper norsk og de andre fellesfagene, siden jeg har disse. Trenger bare fysikk (har FY1 fra vgs) og matematikk. Leste at det var 10 uketimer med matematikk og 7 med fysikk. Blir dette spredt utover dagene i uken, eller er det noen dager som er mer intense?

 

Mvh. :)

Lenke til kommentar

Jeg går realfagskurset ved HiST nå (vår 2011), og der har vi 12 timer matematikk og 8 timer fysikk i uka, spredt over alle dager (4, 4, 6, 4 og 2 timer på dagene.) 4 av disse timene er øvingstimer (2 i matte og 2 i fysikk), hvor man gjør øvinger gruppevis og leverer inn i gruppe. Man må ha 9/12 øvinger i fysikk, 9/12 øvinger i matematikk og 5/5 labøvinger i fysikk godkjent for å få gå opp til eksamen.

 

Kurset jeg tar er over et halvt år, men regner med det er da kun matte og fysikk det kurset fokuserer på, så det er noe ala det samme som årskurset vil jeg tro. Så er det kun disse fagene du mangler vil jeg nesten anbefale et halvårskurs.

 

Siden pensum er forskjellig fra hva man har på VGS (mer rettet mot ingeniørstudier), så får man ikke med seg alt man ville fått ved å gå VGS. Hvis du vil melde deg opp som privatist i tillegg må du regne med å jobbe litt ekstra på egen hånd, men det er fullt overkommelig.

Altså, med eksamen du tar på høgskolen får du ikke "fagene på vitnemålet", men derimot et kursbevis for godkjent realfagskurs/forkurs ingeniør og kan med dette søke videre ingeniørstudium. Vil du derimot ha fagene på vitnemålet må du gå opp til privatisteksamen i de respektive fagene (R1+R2 og fysikk) i tillegg til eksamen på høgskolen. Litt mer jobb, men det lønner seg definitivt siden du får ekstra realfagspoeng kun ved å ta privatisteksamen.

 

Jeg begynte kurset 4 januar, så har ikke kommet så langt inn i kurset, men uansett; har kun gode erfaringer sålangt og nivået er overkommelig om man jobber litt med det og interesserer seg for fagene. Bare spør om mer konkrete ting hvis det er noe du lurer på.

Lenke til kommentar

Så mine alternativer er egentlig å ta R1/R2 eksamen som privatist eller jeg kan velge å gå forkurset. Såvidt jeg vet trenger man bare FY1 fra videregående for å kunne oppfylle opptakkravet? Trenger ikke FY2? Isåfall kunne jeg tatt R1/R2 som privatist. (Et annet spørsmål: Trenger jeg å ta R1 eksamen når jeg har S1 + S2 fra videregående?)

 

 

Mvh :)

Lenke til kommentar

Ville anbefalt deg å ta forkurset, de er som regel meget kompetente lærere ved

forkursene. Hvis du fullfører forkurset har du mer eller mindre graden i lommen.

Min erfaring er at det som kommer seg gjennom forkurset stort sett også klarer de 3 årene

på ingeniøren. Kurset er hektisk, mange synes det også har vært det mest krevende året, men kommer du deg igjennom, får du stilt hodet ditt skikkelig inn på å jobbe med realfag.

Lenke til kommentar

Høres bra ut folkens, tror jeg har nok informasjon til å kunne vurdere til neste år. Er vel oppstart til høsten 2011 vil jeg tro. Et siste spørsmål, planlegger å ta dette kurset ved Høyskolen i Østfold, koster kurset noe?

 

 

På forhånd takk! :)

 

 

Bumper den siste her :)

 

 

Nå har jeg vurdert alternativene mine og kommer opp med dette:

 

- Forkurs (1år med fritak fra fellesfag)

- Realfagskurs

- Ta R1 og R2 som privatist

 

Har noen spørsmål, et slikt realfagskurs høres veldig kurrant ut, men jeg har jenta mi i Østfold, og kunne tenkt meg å studert her, er det bare HIST som har realfagskurset? Forkurset kjøres på HIO, så det er jo greit, men siden jeg bare trenger matematikken for å komme inn på ingeniørstudiet syns jeg kanskje det blir et langt år bare for et fag?

 

Hvor lett er det egentlig å ta opp R1/R2 som privatist? burde kanskje ha litt hjelp av noen kompetente innen faget.

 

Tenker litt på at jeg skal drifte en leilighet med alt av utgifter for meg selv, kanskje best å ta R1/R2 som privatist mens jeg jobber? Vil få enormt med lån hvis jeg skal gå forkurset uten inntekt til leilighet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Høres bra ut folkens, tror jeg har nok informasjon til å kunne vurdere til neste år. Er vel oppstart til høsten 2011 vil jeg tro. Et siste spørsmål, planlegger å ta dette kurset ved Høyskolen i Østfold, koster kurset noe?

 

 

På forhånd takk! :)

 

Hvor lett er det egentlig å ta opp R1/R2 som privatist? burde kanskje ha litt hjelp av noen kompetente innen faget.

 

 

 

Jeg tok i år opp R1 som privatist. Jeg trodde det skulle være litt enklere enn først antatt. Sikkert mye på grunn av lavt nivå på mine matematiske ferdigheter fra før, og litt fordi det ikke er så lett å lære seg et slikt fag helt på egenhånd.

Jeg leste meg først opp på 1T pensumet, for så å starte med R1. Noe jeg tror var lurt, i alle fall for meg =)

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Har nettopp blitt ferdig med forkurs og kan si følgende;

Om du er av den sosiale typen som forventer å få gode karakterer må du dog tro om igjen, R1, R2 og F1 på et år er hardt arbeid. Mye lekser og sene kvelder vil det bli, men jeg syntes det var vært det.. :)

 

En liten digresjon, tok for moroskyld og sopet opp alle bøkene og skrivebøkene mine fra forkurset for å finne ut hvor mange kilo hodepine, frustrasjon og sene kvelder jeg har hat. Vekten kom forøvrig på litt over 13,2 kg... :p

 

Edit:

 

En fordel med å ta forkurset hos Høyskolen i Narvik eller hos en av deres avdelinger i Nordland Fylke er at så lenge enn består er man sikret opp til master plass hos HIN, samt at en er førsteprioritert på hybelsøknadene.. :new_woot:

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Har bare skumlest gjennom, men har du fått svar på om du kom inn på forkurset? Jeg har søkt nå til høsten, men har ikke hørt noe enda. Skal forresten gå på HiB, vet ikke om alle skolene sier hvem som kommer enn og ikke samtidig.

Jeg fikk svar fra de forskjellige skolene på forskjellige tidspunkt da jeg søkte i fjor. Rekkefølgen var vel Oslo, Bergen og Trondheim. Både oslo og bergen har få studieplasser, så der kom jeg ikke inn. På hist tror jeg det er 250 plasser og det var over 1000søkere.

 

Trenger ikke å søke fritak. Har man gått allmenn da har man studiekompetanse... og trenger dermed bare å ta matte og fysikk.

Får et ark den første uka som skal fylles ut med hvilke fag du vil ha fritak i.

Lenke til kommentar

Har bare skumlest gjennom, men har du fått svar på om du kom inn på forkurset? Jeg har søkt nå til høsten, men har ikke hørt noe enda. Skal forresten gå på HiB, vet ikke om alle skolene sier hvem som kommer inn og ikke samtidig.

Jeg fikk svar fra de forskjellige skolene på forskjellige tidspunkt da jeg søkte i fjor. Rekkefølgen var vel Oslo, Bergen og Trondheim. Både oslo og bergen har få studieplasser, så der kom jeg ikke inn. På hist tror jeg det er 250 plasser og det var over 1000søkere.

 

Når fikk du svar sånn ca da fra HiB? Hvor mange studiepoeng hadde du? Jeg søker med mitt snitt på 5,2 (eller var det 5,3 kanskje?), så da blir vel det 52 studiepoeng da. Veldig spent på om jeg kommer inn.

Lenke til kommentar

Har bare skumlest gjennom, men har du fått svar på om du kom inn på forkurset? Jeg har søkt nå til høsten, men har ikke hørt noe enda. Skal forresten gå på HiB, vet ikke om alle skolene sier hvem som kommer inn og ikke samtidig.

Jeg fikk svar fra de forskjellige skolene på forskjellige tidspunkt da jeg søkte i fjor. Rekkefølgen var vel Oslo, Bergen og Trondheim. Både oslo og bergen har få studieplasser, så der kom jeg ikke inn. På hist tror jeg det er 250 plasser og det var over 1000søkere.

 

Når fikk du svar sånn ca da fra HiB? Hvor mange studiepoeng hadde du? Jeg søker med mitt snitt på 5,2 (eller var det 5,3 kanskje?), så da blir vel det 52 studiepoeng da. Veldig spent på om jeg kommer inn.

 

Konkurransepoeng. Og 52 poeng burde la deg komme inn på de fleste studier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...