Gå til innhold

Til deg som er kristen: jeg har et par spørsmål...


Anbefalte innlegg

Jeg betrakter meg selv som en agnostiker, eller kanskje agnostisk ateist.

Selv om jeg har mine oppfatninger om religion på generelt grunnlag, er det kristendommen jeg har best kjennskap til.

Jeg har lenge ønsket å få en troendes synspunkter på noen sentrale spørsmål, og jeg håper noen av dere kan ta dere tid til å svare på disse:

 

 

a) Vi tar utgangspunkt i at du vokste opp i et kristent miljø. Betrakter/tolker du Bibelens historier annerledes som voksen?

 

b) Av alle verdens religioner, kan bare én være den rette. Det betyr at enten har du rett, og millioner av andre troende tar feil - eller motsatt. Hvorfor har du rett, og ikke hinduisten Rajiv, eller muslimen Aashif?

 

c) Hyptotetisk sett, dersom man med 100% sikkerhet kunne fastslå at alle verdens religioner er falske; ville du fortsatt tro på en "udefinert" Gud eller Skaper, eller finnes Gud kun for deg når han omtales i en bibelsk tekst?

Endret av phydeaux
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Nei, bortsett fra at jeg forstår meningen med flere lignelser.

 

2. Jeg har rett pga en guddommelig kjærlighet har møtt meg som ikke er fra denne jorda. Vil på forhånd være takknemlig om ateister ikke prøver å forklare meg hva jeg har opplevd eller lignende. Hadde de opplevd det selv, ville de forstått.

 

3. Jeg tror på vitenskap, men ikke propaganda. Hvis man ser litt dypt på hvordan verdenen er bygd opp, og vår posisjon i solsystemet og alle dets fantastiske beregnligheter. Så må man rett og slett være dum om man tror at Tellus har skapt seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

1. Nei, bortsett fra at jeg forstår meningen med flere lignelser.

 

2. Jeg har rett pga en guddommelig kjærlighet har møtt meg som ikke er fra denne jorda. Vil på forhånd være takknemlig om ateister ikke prøver å forklare meg hva jeg har opplevd eller lignende. Hadde de opplevd det selv, ville de forstått.

 

3. Jeg tror på vitenskap, men ikke propaganda. Hvis man ser litt dypt på hvordan verdenen er bygd opp, og vår posisjon i solsystemet og alle dets fantastiske beregnligheter. Så må man rett og slett være dum om man tror at Tellus har skapt seg selv.

 

Takk for svaret.

- phy

Lenke til kommentar

Man må gjerne være dum om man tror at "Tellus har skapt seg selv." Det jeg vil frem til, er at ingen tror dette. Det fornuftige er selvklart å se på Tellus som en planet-danning veldig lik alle andre.

 

Det er ingen perfekte beregneligheter i dette. At minst en av fantasillioner skulle være i en så generell, lite spesiell bane er nesten bare å forvente. I innlegget ditt virker det som at du setter likhetstrekk mellom det å ikke tro på en skaper, og propaganda. I neste setning klarer du likevel ikke å bygge opp mer enn en stråmann. Jeg tror magefølelsen din kommer av at du ikke har noen spesielt god innsikt, og fremlegger stråmenn for å gjøre enkelt angrep på noe ingen hevder.

 

Jeg kan jo i siste avsnitt bare legge til at man må jo være stokk dum om man tror at moderne aper føder moderne mennesker. Jeg tror på vitenskap, men ikke propaganda.

Endret av cuadro
  • Liker 4
Lenke til kommentar

a) Jeg er ikke vokst opp i et kristen hjem eller et kristent miljø.

 

b) Jeg er nok litt ukristen på nettopp dette punktet. Jeg tror at religion først og fremst er menneskeskapte mekanikker som gir ulike definisjoner på den samme guden/kraften/bevisstheten/universalloven etc, og at kristendommen derfor kun er en av mange definisjoner som hverken er riktig eller gal. Grunnen til at jeg allikevel kaller meg Kristen er fordi Bibelen gir meg, av mangel på et bedre ord, «svar» som jeg kan rette meg etter i forhold til den kulturen og det samfunnet jeg er vokst opp i.

 

c) Jeg begynte å tro på Gud/gud før jeg ble kristen, så, ja. Troen er min eksistensialistiske filosofi. Min religiøse tilhørighet er et resultat av mine følelser og hva Gud betyr for meg.

Lenke til kommentar

3. Hvis man ser litt dypt på hvordan verdenen er bygd opp, og vår posisjon i solsystemet og alle dets fantastiske beregnligheter. Så må man rett og slett være dum om man tror at Tellus har skapt seg selv.

 

Typisk feil tankegang. Vi er ikke her på tross alle forholds som kunne slå ut feil. Vi er her på grunn av av at forholdene ligger til rette her.

 

Ellers kan jeg legge til at jeg også har opplevd den gudommelige kjærligheten som ikke er fra denne jorden. Merkelig nok hender det at den manifisterer seg når jeg går tur alene om kvelden også. Spesielt om våren, når jeg går på fjellet, puster inn deilig luft, og ser utover.. da kjenner jeg en enorm fred, og takknemlighet for alt... Av og til kjenner jeg til og med spontane gledesstikk som gjør at en nesten sprekker av glede. :) Jeg er blitt veldig bevisst på disse følelsene etter jeg forlot troen min, og setter pris på at de er en del av meg, og ikke krever at jeg underordner meg en dømmende Gud (jo, han er dømmende.. det har han vært i alle år. Det er bare de siste 20 årene er han blitt en god og tilgivende gud)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

a) Vi tar utgangspunkt i at du vokste opp i et kristent miljø. Betrakter/tolker du Bibelens historier annerledes som voksen?

Nei.

 

 

b) Av alle verdens religioner, kan bare én være den rette. Det betyr at enten har du rett, og millioner av andre troende tar feil - eller motsatt. Hvorfor har du rett, og ikke hinduisten Rajiv, eller muslimen Aashif?

Når det er så mange forskjellige religioner/tro/livssyn er det vel best å lete etter hva som kan redegjøre for sin troverdighet.

 

 

c) Hyptotetisk sett, dersom man med 100% sikkerhet kunne fastslå at alle verdens religioner er falske; ville du fortsatt tro på en "udefinert" Gud eller Skaper, eller finnes Gud kun for deg når han omtales i en bibelsk tekst?

Nei ville såklart ikke trodd på Gud da.

Lenke til kommentar

 

b) Av alle verdens religioner, kan bare én være den rette. Det betyr at enten har du rett, og millioner av andre troende tar feil - eller motsatt. Hvorfor har du rett, og ikke hinduisten Rajiv, eller muslimen Aashif?

Når det er så mange forskjellige religioner/tro/livssyn er det vel best å lete etter hva som kan redegjøre for sin troverdighet.

Hvorfor har kristendommen mer troverdighet enn andre?

Hvem bestemmer troverdigheten?

Lenke til kommentar

3. Hvis man ser litt dypt på hvordan verdenen er bygd opp, og vår posisjon i solsystemet og alle dets fantastiske beregnligheter. Så må man rett og slett være dum om man tror at Tellus har skapt seg selv.

 

Typisk feil tankegang. Vi er ikke her på tross alle forholds som kunne slå ut feil. Vi er her på grunn av av at forholdene ligger til rette her.

 

Ellers kan jeg legge til at jeg også har opplevd den gudommelige kjærligheten som ikke er fra denne jorden. Merkelig nok hender det at den manifisterer seg når jeg går tur alene om kvelden også. Spesielt om våren, når jeg går på fjellet, puster inn deilig luft, og ser utover.. da kjenner jeg en enorm fred, og takknemlighet for alt... Av og til kjenner jeg til og med spontane gledesstikk som gjør at en nesten sprekker av glede. :) Jeg er blitt veldig bevisst på disse følelsene etter jeg forlot troen min, og setter pris på at de er en del av meg, og ikke krever at jeg underordner meg en dømmende Gud (jo, han er dømmende.. det har han vært i alle år. Det er bare de siste 20 årene er han blitt en god og tilgivende gud)

 

Det er for mange tilfeldigheter.... Det og tro på tilfeldighetene skal virkelig mer til enn å tro på Gud. Rent vitenskapelig

 

Og til det du sier i andre avsnitt, les hva jeg skrev på punkt 2. Og hva jeg avsluttet med :) Det er forskjell...

Endret av mrDaveAwesome
Lenke til kommentar

Det er for mange tilfeldigheter.... Det og tro på tilfeldighetene skal virkelig mer til enn å tro på Gud. Rent vitenskapelig

 

Hvis vi kutter ut den siste setningen så er jeg relativt enig. Hva er svaret på alle våre spørsmål? En allmektig skaper gjorde alt. Det er langt enklere å forholde seg til det, enn diverse vitenskapelige teorier som faktisk krever at vi gjør en innsats for at vi skal kunne forstå dem.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For mange tilfeldigheter? Utdyp gjerne

 

Jeg deltok ikke i denne tråden for å skape en diskusjon. Jeg svarte på det trådstarter spurte om. Jeg føler rett og slett ikke for å bruke et kvarter på å skrive et inlegg over internett til en jeg ikke kjenner.

Men et fint sted å se er jo som sagt jordas plassering i verdensrommet, vannet på jorden. Eller hvordan månen påvirker jorda...

 

Disse 3 er avhenige av hverandre for å fungere, og det er så utrolig presist... Søk gjerne mer om dette

Lenke til kommentar

For mange tilfeldigheter? Utdyp gjerne

 

Jeg deltok ikke i denne tråden for å skape en diskusjon. Jeg svarte på det trådstarter spurte om. Jeg føler rett og slett ikke for å bruke et kvarter på å skrive et inlegg over internett til en jeg ikke kjenner.

Men et fint sted å se er jo som sagt jordas plassering i verdensrommet, vannet på jorden. Eller hvordan månen påvirker jorda...

 

Disse 3 er avhenige av hverandre for å fungere, og det er så utrolig presist... Søk gjerne mer om dette

Men hvorfor må det være skapt?

Kan det ikke være slik at siden de står akkurat slik i forhold til hverandre, kan vi stille akkurat disse spørsmålene?

 

Andre plasser der det ikke er sånn, er det ingen som stiller spørsmål...

Lenke til kommentar

Jeg er blitt veldig bevisst på disse følelsene etter jeg forlot troen min, og setter pris på at de er en del av meg, og ikke krever at jeg underordner meg en dømmende Gud (jo, han er dømmende.. det har han vært i alle år. Det er bare de siste 20 årene er han blitt en god og tilgivende gud)

Jeg er veldig interessert i å høre mer om dine tanker i forholdt til det du skriver her. Jeg er forsåvidt enig med deg, Bibelsk sett, og føler selv stor kjærlighet til naturen og det å leve uavhengig av en skaper, men hva mener du er grunnen til at vi føler kjærlighet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For mange tilfeldigheter? Utdyp gjerne

 

Jeg deltok ikke i denne tråden for å skape en diskusjon. Jeg svarte på det trådstarter spurte om. Jeg føler rett og slett ikke for å bruke et kvarter på å skrive et inlegg over internett til en jeg ikke kjenner.

Men et fint sted å se er jo som sagt jordas plassering i verdensrommet, vannet på jorden. Eller hvordan månen påvirker jorda...

 

Disse 3 er avhenige av hverandre for å fungere, og det er så utrolig presist... Søk gjerne mer om dette

Men hvorfor må det være skapt?

Kan det ikke være slik at siden de står akkurat slik i forhold til hverandre, kan vi stille akkurat disse spørsmålene?

 

Andre plasser der det ikke er sånn, er det ingen som stiller spørsmål...

 

Fordi det er for mange tilfeldigheter...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. hvorfor er agnostikere/ateister alltid så opptatt av å få ting bevist? Velger du å leve livet uten å tro på et evig liv etter døden så kan du i det minste la være å preike om gud ikke finnes/ingen bevis

 

2. kan aldri bevises/ikke bevises at gud/gudene ikke finnes. hadde folk bevist at f.eks. gud fantes, så hadde man ikke kunne valgt selv om man skulle tro på ham eller ikke, og da kunne man egentlig ikke kunne kalt det for en religion lengre (religion handler om å tro)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. hvorfor er agnostikere/ateister alltid så opptatt av å få ting bevist?

For sin egen del så antar jeg at de fleste ikke ser noen grunn til å tro uten beviser.

 

Velger du å leve livet uten å tro på et evig liv etter døden så kan du i det minste la være å preike om gud ikke finnes/ingen bevis

 

Religion har påvirket og påvirker samfunnet i sterk grad, langt oftere i negativ enn positiv retning, og er et problem vi må håndtere. Det nytter ikke å bare gå etter ekstremistene. Vi må gå etter grunnlaget i seg selv (altså, dette er hvorfor diskutere temaet på tross av at du ikke er troende selv).

 

Hadde religon alltid vært privat, eller vært noe veldig obskurt noe som ikke hadde noen evne til å påvirke politikk, så hadde det ikke vært noe å henge seg opp i.

 

2. kan aldri bevises/ikke bevises at gud/gudene ikke finnes. hadde folk bevist at f.eks. gud fantes, så hadde man ikke kunne valgt selv om man skulle tro på ham eller ikke, og da kunne man egentlig ikke kunne kalt det for en religion lengre (religion handler om å tro)

Det er umulig å bevise at noe ikke eksisterer. Det gjelder for alt. Alle mulige fantasifigurer.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

For mange tilfeldigheter? Utdyp gjerne

 

Jeg deltok ikke i denne tråden for å skape en diskusjon. Jeg svarte på det trådstarter spurte om. Jeg føler rett og slett ikke for å bruke et kvarter på å skrive et inlegg over internett til en jeg ikke kjenner.

Men et fint sted å se er jo som sagt jordas plassering i verdensrommet, vannet på jorden. Eller hvordan månen påvirker jorda...

 

Disse 3 er avhenige av hverandre for å fungere, og det er så utrolig presist... Søk gjerne mer om dette

Men hvorfor må det være skapt?

Kan det ikke være slik at siden de står akkurat slik i forhold til hverandre, kan vi stille akkurat disse spørsmålene?

 

Andre plasser der det ikke er sånn, er det ingen som stiller spørsmål...

 

Fordi det er for mange tilfeldigheter...

Så hvis du vinner i lotto, kan dette ikke stemme for det er for tilfeldig??

 

Det er pga omstendighetene(ikke tilfeldighetene) vi er her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...