Gå til innhold

120gb skal partisjoneres, Partition magic vil ikke!!


Anbefalte innlegg

Jeg har en harddisk på 120gb som jeg skal partisjonere opp. Nå er det kun en logisk partisjon. Jeg vil lage en primary partisjon som jeg kan bruke til OS (win xp) og jeg vil bruke NTFS.

 

Jeg bruker partition magic 7 og har puttet den aktuelle harddisken inn i en annen pc (siden det ikke er noe OS på den 120gb store partisjonen og vil bruke PM7).

 

Jeg får i midlertidig beskjed om fra PM7 at ”a new partition could not be created on drive 2”. Drive 2 er 120gb harddisken. Dette skjer uansett om jeg velger primary/logical, fat/fat32/ntsf , før eller etter h: (som den aktuelle 120gb harddisken heter på pcen nå).

 

Før jeg begynte å bruke 120gb harddisken formaterte jeg den som NTFS. Men nå får jeg ikke til å lage noen partisjoner på den, hva kan dette komme av??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er en 120GB partisjon på den, så er det ikke plass til å lage flere partisjoner. Du må redusere størrelsen på den som er der før du kan legge til en ny.

Men det mest logiske er vel bare å fjerne den gamle partisjonen først. Og da trenger du ikke bruke PM, det er mye enklere å bruke installasjonsprogrammet til XP.

Lenke til kommentar

hva mener du med at det ikke er plass? 120gb burde jo være "nok" for å ha flere enn en partisjon?`

 

Et annet poeng er at 120gb harddisken er relativ full. 12gb er ledig. Ville lage en partisjon på 10gb (som burde holde for et OS). Vil ikke miste dataen som er på disken når jeg partisjonerer førøvrig (veldig viktig!). Når du sier at jeg må reduserer størrelsen på disken, hvorfor det? og i så fall, hvor mye??

 

Så når jeg har en partisjon (logisk) og den er 108gb på og 12gb er ledig. Hva er da beste måten å få opprettet en primary partisjon på ca 10gb UTEN å miste alt innholdet som allerede er på disken (bruker gjerne partition magic, god erfaring med det programmet).

Lenke til kommentar

har satt jumperne på master, og harddisken er dermed secondary master.

 

Harddisken som skal partisjoneres er forøvrig Western Digital 120gb 7200 2mb cache.

 

Hvordan kan man få en 32gb limit på partisjonene på grunnlag av jumpervalg?? er jo kun ca 3 forskjellige måter å sette jumperen på da...

Lenke til kommentar

Det er flere måter å sette jumperne på, du kan sette disken som master med 32GB limit for eldre BIOS utgaver, og du kan sette jumpere for master uten limit osv, med CS osv. Det er fort gjort å "blingse" der :)

 

Ta en titt på http://support.wdc.com/techinfo/general/jumpers.asp, så ser du hvordan de skal stå.

 

Du skriver også at du har PM7, og ifølge PowerQuest sine sider støtter PM7/PM7 Pro kun disker opp til 80GB.

http://www.powerquest.com/partitionmagicpro/

 

PowerQuest Partition Magic v.8.0 støtter større disker.

Lenke til kommentar

som tidligere nevnt handler det om en Western Digital 120gb 7200 2mb cache.

 

det er kun tre måter å sette jumperen på, slave, master og master with slave present. Bruker kun de to første alternativene. Står ingenting om noe 32gb limit i det hele tatt her...

 

Hva er som regel grensen på antall gb på en partisjon??

Lenke til kommentar

Hvis du skal opprette en partisjon til, må det jo være ledig plass - nå opptar tydeligvis (og rimeligvis) partisjonen din hele disken.

 

Du har veldig lite ledig plass da, prøv gjerne å slette det du kan unnvære. Så reduserer du partisjonen i størrelse fra begynnelsen, og oppretter en primærpartisjon der.

 

Det vil ta tid, siden masse data da må flyttes på disken, og nettopp derfor burde du også gjerne hatt mer ledig plass enn akkurat det du trenger til den nye partisjonen.

 

Men jeg tror PM vil si ifra dersom du har for lite ledig plass, og generelt så har jeg bare gode erfaringer med PM (de seneste versjonene), så bare prøv! :)

Lenke til kommentar
Jeg har en harddisk på 120gb som jeg skal partisjonere opp. Nå er det kun en logisk partisjon. Jeg vil lage en primary partisjon som jeg kan bruke til OS (win xp) og jeg vil bruke NTFS.  

 

Før jeg begynte å bruke 120gb harddisken formaterte jeg den som NTFS. Men nå får jeg ikke til å lage noen partisjoner på den, hva kan dette komme av??

 

Vist du har xp på den andre maskina så bruker win xp til å dele den opp,den er helt konge,partisjon magic er ikke vits i å bruke.Du går på kontrollpanel/(skifte til classic view)/adminsitrative tools/computer managment/disk managment,så er det bare å slå seg løs!

 

 

Hvorfor blader dere in jumperen,wd sine 120gb disker har ingen slike funksjoner,vist han har jumperen slik som han sa så står de helt rett!

Lenke til kommentar
hva mener du med at det ikke er plass? 120gb burde jo være "nok" for å ha flere enn en partisjon?`

Naturligvis. Men du har en 120GB partisjon som tar hele plassen på en 120GB disk. Skal du ha plass til en ny 10GB partisjon, så må du krympe den eksisterende partisjonen til 110GB først.

lysbryter har sikkert satt fingeren på problemet, når du har en nesten full partisjon så blir det vanskeligere å krympe den. Hvis du har flere disker kan du jo flytte noe over til en annen disk før du setter i gang PM.

Lenke til kommentar

Jeg skulle dele opp en 120gb harddisk i to deler. Jeg skulle minste størrelsen på den ene partisjonen for å gjøre plass for en ny en. Bruker partition magic 7. Under størrelses-endrings-prosessen i PM7 fikk jeg en feilmelding. Maskinen startes på nytt. Jeg prøver å få tilgang til d: (som er den gamle partisjonen på 120gb), men får melding om jeg ikke kan få tilgang til d:

 

Spørsmålet er da om hele innholdet på disken er tapt når prosessen i partition magic ikke fungerer som den skal(siden jeg må formatere disken) eller er det en måte å få tilgang til disken og ”redde” innholdet på den?

Lenke til kommentar
Jeg skulle dele opp en 120gb harddisk i to deler. Jeg skulle minste størrelsen på den ene partisjonen for å gjøre plass for en ny en. Bruker partition magic 7. Under størrelses-endrings-prosessen i PM7 fikk jeg en feilmelding. Maskinen startes på nytt. Jeg prøver å få tilgang til d: (som er den gamle partisjonen på 120gb), men får melding om jeg ikke kan få tilgang til d:

 

Spørsmålet er da om hele innholdet på disken er tapt når prosessen i partition magic ikke fungerer som den skal(siden jeg må formatere disken) eller er det en måte å få tilgang til disken og ”redde” innholdet på den?

 

http://www.ntfs.com/partition-recovery-concepts.htm og http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;EN-US;q153973 gir deg garantert svarene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...