Gå til innhold

Hjelp til HTPC , intel i5 2500K


Anbefalte innlegg

Skal ha mediasenter / htpc til stua.

Den skal kun stå koblet opp mot tven.

 

Den vil ha funksjon som blueray/dvd-spiller, film fra hdd, youtube, spotify, noe surfing, og muligens noe spilling. Den blir også "lagringsserver" for bilder, filmer samt backup.

Er litt usikker på den spillbiten, om jeg skal kutte ut den (men tenker egentlig å gå for en "ok" maskin til dette formålet også..)

 

Krav:

- rask

- Ganske så stille (den skal stå på stua tross alt)

- Bra med lagringsplass

- Støtte "HD-Audio via HDMI." mulighet til å koble opp digital mot f.eks noe slikt: Yamaha RX-V465B + Dynavoice F-6 EX 5.1

 

Har satt opp dette så langt:

Prisguide link - Hardware.no

 

Kabinett: Thermaltake DH101

CPU: Intel Core i5 2500K

CPU-Kjøler: avhengig av butikk jeg velg..

HK: Asus P8P67

GPU: PowerColor Radeon HD 5750 SCS3 1024 MB

RAM: Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB ( 2x2 GB )

HDD: Western Digital Caviar Green 2 TB 64 MB Cache

Blue-ray/dvd-brenner: LG CH08

 

Har fra før: Mist 500watt (som jeg håper passer)

Trenger også tips på mus/tastatur (blir dog styrt en del via bærbar..)

 

Det jeg lurer på:

- Noen av komponentene overkill?

- Vet CPU er kvass, men har lyst på rask pc..

- Tror etter å ha lest tester at GPU skal være ok for meg også..

- Vil det bli for mye varme / støy ?

- Noe jeg mangler?

- Er det noe jeg like godt kunne spart penger på?

 

Tenker å bestille i dag egentlig, så håper på raske svar :)

 

PS! Er varmen og støy jeg er mest redd for, og evnt RAM/HK ??

Endret av Dan-Inge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk aldri noe svar her, men fikk en del på AVforum.

Ble jeg bestilte:

Kabinett: Thermaltake DH101

CPU: Intel Core i5 2500K

CPU-Kjøler: avhengig av butikk jeg velg..

HK: Asus P8P67 Pro

GPU: PowerColor Radeon HD 5750 SCS3 1024 MB

RAM: Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB ( 2x2 GB )

HDD: Western Digital Caviar Green 2 TB 64 MB Cache

Blue-ray/dvd-brenner: LG CH08 BLU-RAY

+ Scythe S-FLEX Kabinett vifte 120mm 800rpm (bedre enn den som følger med kabinettet).

 

Det jeg nå lurer på om jeg også burde bestilt med en SSD (billig..), for å øke ytelsen?

Vil jeg merke stor forskjell på en SSD og den bestilte harddisken?

Trenger også tips til tastatur og mus (bluetooth eller annet?)

Lenke til kommentar

En SSD med OS samt bruksprogrammer for oppstartens skyld er ikke å forakte, men det er vel der det stopper også. Jeg er derimot ikke i tvil, jeg hadde valgt en mindre SSD for å legge programmene der. De har falt såpass i pris at det, i mine øyne, er verdt det.

 

Og så lenge du velger en bra CPU-kjøler til det der så burde det gå fint tenker jeg.

Endret av Knallpose
Lenke til kommentar

En SSD med OS samt bruksprogrammer for oppstartens skyld er ikke å forakte, men det er vel der det stopper også. Jeg er derimot ikke i tvil, jeg hadde valgt en mindre SSD for å legge programmene der. De har falt såpass i pris at det, i mine øyne, er verdt det.

 

Og så lenge du velger en bra CPU-kjøler til det der så burde det gå fint tenker jeg.

 

Du tror jeg trenger en annen CPU-kjøler? hvilken i så fall..

Men markant forskjell i ytelse? og hvilken SSD anbefaler du?

Lenke til kommentar

For det første så lager ikke en SSD lyd når man leser og skriver fra disken, det gjør derimot en vanlig harddisk.. Det var en av de store fordelene jeg så da jeg skiftet til SSD på min laptop, nå er den superstille til enhver tid med mindre jeg hiver igang spilling og viften går løs. Dessuten går oppstarten av programmer langt kjappere, tar meg vel 24 sekunder fra jeg har trykket "on" til jeg kan surfe. Veldig behagelig.

 

Nå har prisene falt såpass på SSD også at det rettferdiggjør kjøpet, så jeg ser ingen grunn lenger til å la være å inkludere en i pakken. Det du vil ha er da en med høy lesehastighet som prioritet siden det er programmene som skal åpnes kjapt og du mest sansynligvis ikke kommer til å legge inn en mengde filmer. Uansett så vil det være bedre enn en harddisk.

 

Igjen, siden det hovedsaklig er programmer du legger inn trenger du ikke 250 GB+ heller. Jeg ville anbefalt 40-60GB størrelse. Hva med denne:

 

https://prisguiden.no/sok?pg-q=Corsair+SSD+Force+Series+2%2C5%22+40GB&n=

 

(øk til 60GB om du vil ha litt mer å gå på)

 

Når det kommer til CPU-kjøler er jeg ingen ekspert, men det du vil ha er jo en som er stille samtidig som den er liten. Jeg vil ikke anbefale passive kjølere, siden jeg er usikker på hvor krevende oppgaver du skal gjøre på maskinen (og fordi jeg bare ikke har peiling på passive kjølere), men her er i det minste en kjøler som burde være liten nok uten at den bråker altfor mye: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=619995

 

Du kan sikkert finne kjølere som bråker mindre enn den der også.. Noctua har en god del kjølere som lager svært lite lyd, men de er til gjengjeld som oftest rimelig store (høyde på 12 cm)

 

Håper det var til hjelp

Lenke til kommentar

....

 

Du kan sikkert finne kjølere som bråker mindre enn den der også.. Noctua har en god del kjølere som lager svært lite lyd, men de er til gjengjeld som oftest rimelig store (høyde på 12 cm)

 

Håper det var til hjelp

 

Takk for svar.

CPU kjøler, jeg bygger nå, å ser hvordan det går.

 

SSD:

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB vs den du linket til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...