Gå til innhold

Ha er raw og hva gjør det ?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på hva raw er ? Raw format som er i speilrefleks kameraer osv... Kjøpte et kamera i går, men det mangler raw støtte. En kompis av meg sa dette var dårlig av canon.

 

http://www.netshop.no/Avdelinger/Foto_Video/Digitalt-Stillbilde/Kompakt/Canon/Canon-Powershot-SX30-IS-Svart-Norsk-14-Mpix,-35-x-Optisk,-2,7-Vridbar-LCD-44186.aspx

(kjøpte dette).

 

Mvh Patrick.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JPG som er det vanlige formatet kamera produserer er et pakket format.

 

Når man i datasammenheng pakker noe bruker man lure metoder for å få dataene til å ta mindre plass. Dette innebærer som oftest at man taper litt av den opprinnelige kvaliteten.

 

Raw er råformatet, dvs akkurat det billedbrikken i kameraet ditt leste, uten noe tap. Problemet er at det er ubehandlet og stort.

 

Kameraene legger til vanlig på litt justeringer, slik som feks hvitbalanse når bildet gjøres om til JPG. Dette har sine fordeler og ulemper.

Om du søker litt så finner du sikker tråder i forumet og sider på internett som viser forskjellen på et råformatbilde og et jpg.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg lurer på hva raw er ? Raw format som er i speilrefleks kameraer osv... Kjøpte et kamera i går, men det mangler raw støtte. En kompis av meg sa dette var dårlig av canon.

 

http://www.netshop.no/Avdelinger/Foto_Video/Digitalt-Stillbilde/Kompakt/Canon/Canon-Powershot-SX30-IS-Svart-Norsk-14-Mpix,-35-x-Optisk,-2,7-Vridbar-LCD-44186.aspx

(kjøpte dette).

 

Mvh Patrick.

 

Litt forenklet er RAW de rå og ubehandlede data rett fra sensoren. Dette er data som enda ikke er et bilde og må dermed "fremkalles" og etterbehandles for å få noe du kan vise til andre i form av (ofte) en JPG.

 

Hvis du lagrer i JPG i kamera har kamera gjort denne fremkallingsjobben for deg.

 

Synd at kamera ditt ikke støtter RAW for det en ganske annen verden enn JPG. Men om det er dårlig av Canon eller ikke skal jeg ikke mene så mye om siden jeg ikke vet hvilket kamera det er snakk om...

Lenke til kommentar

Synd at kamera ditt ikke støtter RAW for det en ganske annen verden enn JPG. Men om det er dårlig av Canon eller ikke skal jeg ikke mene så mye om siden jeg ikke vet hvilket kamera det er snakk om...

Nå er det jo linket til kameraet det er snakk om ...

 

Powershot SX30 IS er vel en typisk super-zoom beregnet for folk som vil ha en alt-i-ett løsning. Jeg vil vel tro at de som trives med slike kameraer, ikke er så veldig interessert i tung bilderedigering. Og da blir RAW noe overkill.

 

Så jeg hadde ikke tatt det så tungt at kameraet ikke støtter RAW.

Lenke til kommentar

Synd at kamera ditt ikke støtter RAW for det en ganske annen verden enn JPG. Men om det er dårlig av Canon eller ikke skal jeg ikke mene så mye om siden jeg ikke vet hvilket kamera det er snakk om...

Nå er det jo linket til kameraet det er snakk om ...

 

Powershot SX30 IS er vel en typisk super-zoom beregnet for folk som vil ha en alt-i-ett løsning. Jeg vil vel tro at de som trives med slike kameraer, ikke er så veldig interessert i tung bilderedigering. Og da blir RAW noe overkill.

 

Så jeg hadde ikke tatt det så tungt at kameraet ikke støtter RAW.

 

Ups, så ikke det jeg... og som du sier, et sånt kompaktkamera har nok en typisk målgruppe som ikke er opptatt av RAW, derfor heller ikke implementert...

Lenke til kommentar

Kan vel nevne at han kompisen min er foto nerd. Men jeg er en bilde freak..

Tar bilder av alt og ingen ting, nordlys, månen, stjerner, trær, hus, snø, bakke... you name it. Alt som virker litt spesielt, også liker jeg generelt sett å ta bilder :)

Har et helt vanelig digital kamera fra før av, men var missfornøyd med bildekvaliteten, så måtte oppgradere. Men blir vel å oppgradere til et kamera før 5-6000 kr i framtiden.

Dette jeg kjøpte kostet 3700kr, så er jo en billig en, men kan jo filme (med grei kvalitet), zoome utrolig og synes bildekvaliteten er ganske grei (men blir vel å klage her etterhvert).

Lenke til kommentar

Aha. Begynner å merke at det klør i hendene.

Kunne jo bare ventet til neste måned før så å kjøpe et til 5000kr, og kanskje lest litt mer før å få sikret meg raw!

Følte det var så avangsert, men ser jo at det er som en datamaskin. Måtte bare growlese litt om generelt kamera..

Lenke til kommentar

Aha. Begynner å merke at det klør i hendene.

Kunne jo bare ventet til neste måned før så å kjøpe et til 5000kr, og kanskje lest litt mer før å få sikret meg raw!

Følte det var så avangsert, men ser jo at det er som en datamaskin. Måtte bare growlese litt om generelt kamera..

 

Sett av et par tusenlapper etter hvert til Adobe Lightroom også. Vel verdt penga...

 

Men som en start klarer du deg sikkert fint med den RAW-konverteren som følger med kamera du kjøper.

Lenke til kommentar

Om du bare har bestilt det, så koster det vel ikke for mye å kansellere ordren eller sende det tilbake når du får det.

Man får vel speilreflekser som gir raw ned i den prisen? De er jo litt mer klumpete, men alt har sine fordeler og ulemper.

 

Om filmfunksjonen er viktig så må man riktignok litt opp i pris igjen.

Lenke til kommentar

Og kaste bort et par tusenlapper på Adobe Lightroom er bare tull... Har photoshop cs2, får da holde :)

Kan også bare laste ned Adobe Lightroom... ER ikke akkurat fan av program varere som koster flere tusen kroner... Tenk om man skulle kjøpt sony vegas 9 pro, photoshop cs2 osv.. blir fort mye penger. Holder også på med en del redigering av filmklipper...

Lenke til kommentar

Og kaste bort et par tusenlapper på Adobe Lightroom er bare tull... Har photoshop cs2, får da holde :)

Kan også bare laste ned Adobe Lightroom... ER ikke akkurat fan av program varere som koster flere tusen kroner... Tenk om man skulle kjøpt sony vegas 9 pro, photoshop cs2 osv.. blir fort mye penger. Holder også på med en del redigering av filmklipper...

 

Min tolkning av dette er at du syns det er tull å betale for programvare. Forutsatt at jeg forstår deg rett har du hvert fall fått siste råd fra meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...