Gå til innhold

Starting av eget selskap (Fotografering)


Lizz29

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Lurte på om noen av dere vet om en enkel og forståelig nettside som gir god info om oppstart av eget selskap?

 

Har derevet med fotografering lenge og har såpass mye å gjøre at jeg bør starte et lite firma. Problemet er jo at jeg som har fått de kreative envnene, totalt mangler de tekniske og strategiske. Trenger noe som er relativt enkelt å forstå. Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel... I dette tilfellet ville jeg vel muligens snakket med noen som faktisk

har greie på dette fremfor å kikke gjennom en "guide" (som ikke er kvalitetssikret) på nettet. :-)

 

Mye å sette seg inn i... Spesielt hvis du i tillegg skal ha andre ansatte.

 

 

Jo takk, men hvem skal man egentlig snakke med da? Er det Nav?

 

Skal ikke ha ansatte, blir bare jeg som skal ha en liten bi-inntekt.

Lenke til kommentar

Ta kontakt med en revisor f.eks.

 

 

En revisor er kanskje greia ja

 

De kan i hvert fall svare på deg på det økonomiske og litt av det juridiske med å starte et nytt selskap. Du kan selvfølgelig også kontakte en jurist nærmere for svar på juridiske spørsmål. Så bør du absolutt kontakte noen som har startet en lignende bedrift som den du ser for deg, og stille spørsmål om fremgangsmåte og hva du kan forvente deg.

Lenke til kommentar

Du kan kikke her:

 

http://bedin.no/

 

Hvor store summer snakker vi om i inntekt?

Og det er ikke så mye styr og starte opp ett enkeltmannsforetag, det er gratis og registrere seg, se http://www.brreg.no.

 

Og skal du snakke med noen så finn deg en regnskapsfører, de kan gi råd og hjelp samt håntere regnskapet.

 

Sjekk om det er noen etablererkurs i ditt område, de er nyttige og ofte helt gratis.

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode tips: Det var akkurat slike ting jeg var på jakt etter. Når man søker på nett så er det så mange sider å velge mellom så da er det vel greit å spørre på et forum? Folk har jo så mye erfaring som jeg tenkte å dra litt nytte av.

 

Til surpompen i innlegget over, så skal jeg ikke starte en bedrift 100% jeg trenger bare et firma så jeg kan tjene de små tusenlappene jeg drar inn på fotografering lovlig. Så så drøyt synes jeg ikke det er ;)

Lenke til kommentar

Hvor mye tror du at du kommer til og tjene?

Hvis det er beskjedne summer så kan det hende du kan kalle det en hobby og slippe unna.

 

Godt poeng.. Sålenge ingen kjøper av deg for over 4000 i året, og du ikke

har dette som jobb, er det hobby og dermed skattefritt. :-)

 

(Du kan da selge til så mange du vil for mindre enn 4000 i året.)

Lenke til kommentar

Det er ingen spesiell sum som bestemmer om det er hobby eller næringsinntekt. Hovedregelen er om du tjener mer enn du bruker, eller om du bruker mer enn du tjener. Staten er ikke interessert i at alle bestemødre begynner å skrive av garn og strikkepinner på skatten.

 

Det er relativt enkelt, og helt gratis, å opprette en ENK (enkeltmannsforetak). Du får masse hjelp hvis du ringer Narviktelefonene på bedin.no. Veldig hyggelige å snakke med er de også.

 

Hvis du får en inntekt på over 50 000 i året (12 sammenhengende måneder), må du registrere deg i momsregistret. Det er litt mer klurete, men da kan du få tilbake momsen på alt det du kjøper av fotoutstyr og annet du bruker i bedriften. Det kan du spare ganske mye penger på.

Lenke til kommentar

Det er ingen spesiell sum som bestemmer om det er hobby eller næringsinntekt.

 

Den loven jeg sikter til er en ganske nylig sak som er opprettet nettopp så folk kan gjøre litt småtjeneste lovlig uten å skatte av det.

F.eks du måker snø for nabolaget - da kan du motta max 4000,- pr husstand du måker for skattefritt.

Sålenge man ikke har snømåking som jobb.

 

Det samme vil da gjelde fotografering.

Man kan få inntil 4000,- av hver nabo(regnes husstand) pr år lovlig sålenge man ikke er proffesjonell fotograf.

Lenke til kommentar

Det er ingen spesiell sum som bestemmer om det er hobby eller næringsinntekt.

 

Den loven jeg sikter til er en ganske nylig sak som er opprettet nettopp så folk kan gjøre litt småtjeneste lovlig uten å skatte av det.

F.eks du måker snø for nabolaget - da kan du motta max 4000,- pr husstand du måker for skattefritt.

Sålenge man ikke har snømåking som jobb.

 

Det samme vil da gjelde fotografering.

Man kan få inntil 4000,- av hver nabo(regnes husstand) pr år lovlig sålenge man ikke er proffesjonell fotograf.

 

 

Skjønner at det er en del å stette seg inn i her og jeg får ringe Narviktelefonen eller et lokalt ligningskontor.

 

Når det gjelder forventet sum tenker jeg nok at det kan bli litt i underkant av 50 000kr. Men det er jo nesten umulig å vite. Merker bare at det er flere å flere som spør om ikke jeg kan ta litt bilder for dem og jeg føler må gjøre noe snart.

 

Må sjekke ut hvilke regler som faktisk gjelder. Skal prøve å få gjort dette i løpet av uka :)

Takker for alle gode innspill :)

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder forventet sum tenker jeg nok at det kan bli litt i underkant av 50 000kr. Men det er jo nesten umulig å vite. Merker bare at det er flere å flere som spør om ikke jeg kan ta litt bilder for dem og jeg føler må gjøre noe snart.

 

Inntil videre er det ingen makssum for hvor mye man kan tjene sålenge man ikke

får mer enn 4000,- fra hver. :-)

 

Selvom jeg vel tror det kicker inn litt andre ting hvis det skulle bli for mye...

Uten at jeg har mer greie på slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...