Gå til innhold

Forskjell på førstegangstjeneste og befalsutdanning?


Kutler

Anbefalte innlegg

Jeg savnet Forsvaret sinnsykt mye. Ja, det er sånn at jeg om natten av og til drømmer om å få kjøre MB igjen.

 

Det jeg lurer på er rett og slett i hvilken grad førstegangstjenesten er forskjellig fra en eventuell befalsutdanning. Jeg kan se for meg at befalskolen er mye mer "lagt opp" enn hva førstegangstjenesten er, hvor man i mange tilfeller blir satt til å runke dompapp.

 

Men jeg har sykt lyst å inn i militæret igjen, da fortrinnsvis Hæren. Differansen på ting man kan gjøre aner jeg ikke, men det finner man vel ikke ut før man sitter midt oppi det, heller. Så, noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selvsagt er det stor forskjell på BS og førstegangstjeneste. BS er skole der du må bestå prøver og eksamener. I tillegg er det jo som kjent et praktisk 2.år. Der skal du være leder over vernepliktige.

Fullført BS gir 60 stp.

 

når begynte fullført BS og gi 60 studiepoeng? for å få 60 studiepoeng så må man vel ha noe i tillegg enn kun fullført BS

 

edit: skrivefeil

Endret av Hørselsvern
Lenke til kommentar

FOS til sommern da? Gjør det godt på de fysiske testene, intervjuene og vis gode lederegenskaper. Da har du større sjanse til å komme dit du vil. Lykke til! :)

 

edit: Da har du sjans til å komme inn i det hele tatt. Men jo bedre du er, jo lettere er det å komme akkurat dit du vil.

Endret av krangel.no
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Det er både stor likhet og forskjell på det å gå FGTJ og BS. Mye, særlig i starten, er det store likheter. Du må jo huske på at det går ann å ha BS som førstegangstjeneste. Dette gjør at du som har vært inne før kanskje må igjennom mye av det basice på nytt fordi de andre må lære det. Men ellers er det jo mye som går på nettopp det fagområdet du skal inn i. Mange av befalsskolene er det mye teori og klasseroms sitting, mens andre er det mer ute i felt. Du vil mange ganger føle deg mer som en soldat i en operativ avdeling i FGTJ enn på en befalsskole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...