Gå til innhold

Fra Canon 30 til ny 7 - linsevalg etc


Anbefalte innlegg

phoca_thumb_l_p102.jpg

 

Jeg kjøpte meg en Canon 30d og en ef-s 10-22 engang i 2006.

 

30 en er noe slitt, og den er dyr å rense sensoren på. Kjøpte en Canon 50 ifjor, men ble ikke helt fornøyd, lite nytt for mitt bruk, bortsett fra sensorrens og live view som er så viktig for meg som tar bilder av blomster.

 

a) Canon 7d.

I og med at jeg har tre canon ef-s objektiv (60 makro pluss en tele),

så er den mitt naturlige valg

-- live view

-- sensorrens

-- kamerahus i solid "metall"

 

Jeg har tittet på den nye 60, men slike billige plastikkdingser er ikke min stil :-)

 

 

Angående bildet -- det eneste som mangler er et solslikkende menneske. Men det er vanskelig når man går alene i fjellet -- hvordan får du mer liv i slike bilder? Bildet er tatt i 2008 /april med 30 og 10-22 vidvinkelzoomen min.

Noe annet dere naturfotografer kan si om 7d (som ikke er sagt fra før i alle de positive omtalene av 7d ?)

 

b) Er 10-22 zoomen fremdeles god nok? Som du ser på bildet, er jeg blitt helt avhengig av så vid bildevinkel i min landskapsfotografering :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser du sier at 60D er bare "plastikk". Greit nok at det ikke er din stil, men jeg vil våge påstanden om at det nye huset er vel så bra/solid som forgjengerene. Den reelle forskjellen er at plasthuset ikke virker så kaldt å holde i på vinteren, og at det sprekker når du mister det i gulvet (istedet for at du får en bulk). Innmaten er uansett ødelagt innen du får alvorlige ytre skader.

 

Ut ifra det du beskriver, så er det ingenting som 7D har, som ikke 60D har, og som du har brukt for.

 

60D er mer værtettet enn 30D, 60D er raskere enn 30D, og 60D har vesentlig bedre AF enn 30D.

 

Og det som 60D bringer til bordet, som 7D ikke har, er den utvippbare skjermen, noe som er meget nyttig i samband med liveview. Dette er noe du virkelig har glede av ved blomsterfotograferingen.

 

10-22mm er og blir et meget godt objektiv, så det trenger du ikke å bytte.

Lenke til kommentar

Til landskapsfotografering og blomster er det ingen ting 7D kan gi deg som ikke 50D har.

 

Driver å ser litt på 7D selv, men er ikke sikkert på om behovet er der. Det jeg savner med min 40D er bla.a. et AF system som talker sport/action litt bedre.

 

50D har så godt som samme konstruksjonen som 7D. Dersom du føler at 50D ikke er solid nok så bør du heller ikke kjøpe 7D, forskjellen er ikke så stor.

 

 

Skal du i det hele tatt oppleve noen forskjell fra 50D med tanke på bildekvaitet må du over på 5D, enten mk1 eller mk2. Bildene fra 50D og 7D er så godt som prikk like. Jeg ser ingen grunn til å oppgradere fra 50D til 7D dersom bildekvalitet er årsaken.

 

EF-S 10-22: Du slal leite lenge for å finne noe bedre.

 

For å få mer ut fra bildene dine bør du ta alle bildene i RAW samt at du bør sette deg inn enkel bilderedigering. (hvis du ikke kan dette fra før da)

Endret av to88he
Lenke til kommentar

50D har så godt som samme konstruksjonen som 7D. Dersom du føler at 50D ikke er solid nok så bør du heller ikke kjøpe 7D, forskjellen er ikke så stor.

Det er vel 60D TS ikke likte byggeklaiteten til.

 

Skal du i det hele tatt oppleve noen forskjell fra 50D med tanke på bildekvaitet må du over på 5D, enten mk1 eller mk2. Bildene fra 50D og 7D er så godt som prikk like. Jeg ser ingen grunn til å oppgradere fra 50D til 7D dersom bildekvalitet er årsaken.

18MP sensoren til 7D/60D er en del bedre på høy ISO enn 50D. Men det er lite (eller ingenting) av det TS trenger som ikke 50D har.

Lenke til kommentar

.....

 

Det står i teksten at TS har 50D og sier at han/hun er ute etter et solid kamera. 50D er ikke langt unna 7D, så dette bør ikke være premiss for oppgradering. (det var dette jeg mente Tom) Forstår hva du mener :)

 

Jeg får ikke helt tak i hva TS er ute etter i et nytt kamera. De funksjonene TS ramser opp, er ikke noe bedre på 7D.

 

 

Jeg nevner det igjen skal du i det hele tatt se forskjell(bildekvalitet) fra 50D må man over på fullformat.

 

 

Personlig hadde jeg ikke vurdert tanken på å vurdere 7D dersom det er kun bildekvalitet som er årsaken. Den totale bildekvaliteten blir ikke bedre på 7D(selv om det er noe mindre ISO støy)

 

Jeg har selv 40D og de fordelene jeg har merket meg dersom jeg oppgraderer er hovedsaklig AF, bedre LCD skjerm, lens micro adjust og større/enklere søker. 2 av disse punktene gjelder ikke for TS siden 50D allerede er utstyrt med dette. Jeg legger overhodet ikke vekt på bildekvalitet dersom jeg oppgraderer fra 40D til 7D. (Mindre ISO støy er som nevnt i en annen tråd et viktig punkt, men dette er kun en liten del av den totale bildekvaliteten)

Lenke til kommentar

Det står i teksten at TS har 50D og sier at han/hun er ute etter et solid kamera. 50D er ikke langt unna 7D, så dette bør ikke være premiss for oppgradering. (det var dette jeg mente Tom) Forstår hva du mener :)

Nettopp. Er helt enig med at 50D -> 7D er noe snålt med TS sitt utgangs-punkt. Apropos 50D, det er litt frem og tilbake i første posten; så en kan jo lure på om h*n har 30D eller 50D nå.

 

Jeg får ikke helt tak i hva TS er ute etter i et nytt kamera. De funksjonene TS ramser opp, er ikke noe bedre på 7D.

 

Akkerut det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar

 

Jeg nevner det igjen skal du i det hele tatt se forskjell(bildekvalitet) fra 50D må man over på fullformat.

 

Det er ikke helt korrekt, jeg har hatt 50D og har nå 7D og 5DII. 18mp sensoren til Canon er bedre enn 15mp sensoren 50D har. Den leverer bedre detaljer og er noe bedre på høy ISO. Når det er sagt er 50D et bra kamera, spørsmålet blir om man vil kunne ha nytte av forskjellene.

 

Jeg vil og påstå at filene fra 7D er mer like filene fra 5DII og kan overgå på detaljer i enkelte tilfeller pga den høye oppløsningen. En annen sak er at 7Ds fokussystem banker 50D's såpass at dette kan være et moment å nevne i denne sammenhengen. Samtidig er 50D's bedre enn 5DII's.

 

Tor

Lenke til kommentar

phoca_thumb_l_P105.JPG

 

 

 

Jeg får ikke helt tak i hva TS er ute etter i et nytt kamera. De funksjonene TS ramser opp, er ikke noe bedre på 7D.

 

 

Dere har rett. Jeg er ute etter en ny turkamerat som aldri svikter. Sagt på en annen måte, det er derfor jeg fikk tak i Alaskan Husky og ikke puddel for to år sida. Borga svikter aldri og springer alltid fra meg hvis hun får lov. En puddel derimot, ville blitt tung å bære hjem i snøstormen..

Min eos 30 d svikter av og til på de sureste dagen. Fikk aldri prøvd 50d nok i felt, ble akutt pengekrise her i høst, stygg sykdom, jeg beholdt 30 som reservekamera.

 

60 d sto på lista, men jeg bruker briller og jeg er livredd for å ende opp med en sutrete turkamerat....

 

Bildet er tatt med 10-22 og 30 D, bildet under er tatt med et lite Panasonic kompaktkamera jeg bruker på tur til Syden, i dette tilfelle Kew Gardens:

 

phoca_thumb_l_IMG_1019.JPG

Endret av Dryasanne
Lenke til kommentar

Bildet er tatt med 10-22 og 30 D, bildet under er tatt med et lite Panasonic kompaktkamera jeg bruker på tur til Syden, i dette tilfelle Kew Gardens

Sorry - bildet under var tatt nettop med 50D, i den korte perioden jeg hadde den. Men bildet under er tatt nå i november med mitt lille kompaktkamera i Paris.

 

I godvær tar jo dette kamera "bedre bilder", det er i trøndersk sjitvær den enorme forskjellen kommer fram...

 

gtester.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...