Gå til innhold

Hjelp for å unngå iPhone4 og Nokia til fordel for Android


Anbefalte innlegg

Jeg skal ha meg en ny jobbmobil, men IT-avdelingen har merkelig nok bestemt at mine eneste alternativer er en ny Nokia-telefon eller skrekk og gru en :sick: Apple iPhone4 :yucky: (beklager, men jeg blir dårlig bare av tanken på å være i nærheten av et Apple-produkt).

 

Jeg har inntil i dag unngått hele iføn-hysteriet ved å holde fast på min gode gamle Nokia-telefon, men nå begynner denne telefonen å dra på årene og bli et irritasjonsmoment fremfor et nyttig hjelpemiddel. En ny Nokia-telefon er utelukket siden jeg er møkklei av Symbian som også virker å være helt ut. Google Android virker for meg som den eneste fornuftige veien å gå akkurat nå, så en ny smarttelefon med Android hadde vært midt i blinken for meg tror jeg.

 

Men den eneste muligheten jeg har for å omgå bestemmelsene til IT-avdelingen er hvis jeg kan finne gode "business"-argumenter for å velge en Android-telefon fremfor en ny Nokia-telefon / :sick: Apple iPhone4 :yucky:

 

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Endret av smaagleder
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, jeg har ikke sett Symbian 3 i aksjon. Men ut i fra det jeg har lest så virker Symbian 3 rimelig dødfødt nå som Android er det eneste som er fremtidsrettet.

 

En ny Nokia kan kun være aktuelt hvis de snarest tar til fornuften og dropper Symbian til fordel for Android. Jeg er heller ikke spesielt imponert over byggekvaliteten på Nokia-telefoner, der er f.eks. Samsung i en klasse for seg.

 

Hvis jeg kunne velge selv, så er LG Optimus 2X, Samsung Nexus S eller HTC Desire de mest aktuelle telefonene akkurat nå.

 

Å argumentere mot Symbian er altså ikke vanskelig - det er litt verre med iføn. Mitt beste argument foreløpig er at jeg trenger en fleksibel telefon som gjør jobben, og ikke nok et ineffektivt leketøy.

 

Noen bedre?

Endret av smaagleder
Lenke til kommentar

Symbian 3 får høre det fra både høyre og venstre her på diskusjon.no, men hvis man ser på tester så gjør de det ganske bra omdagen :)

 

Hmm, hvis du jobber med noen som helst form for programmering eller lignende. Kan jo det at det ikke er mulig og legge inn programmer man lager selv på telefonen. Det kan man på både symbian og android :)

Lenke til kommentar

Byggekvalitet? HALLO? Samsung har jo dårligst byggekvalitet på markedet omtrent. Masse plasstikk og føles billig.

 

Nokias nye flaggskip (N8, E7, N9) har ripefritt metall over nesten hele telefonen og skjermer som tåler det aller meste de normalt blir utsatt for (tro meg, jeg har prøvd).

 

E7 vil nok være en svært god telefon for forretningsfolk. Personlig har jeg også tro på symbian^3 og håper Nokia holder seg langt unna android. Med Qt, Symbian og MeeGo har de en potensiell knallsterk programvarebase som vil skape konkurranse - bra for oss!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det første som faller meg inn er mulighetene for å synce med gmail og kalendere trådløst. kjenner en som jobber i en større bedrift som bruker iphone. Han sier at synkroniseringa er knotete og tafatt for alle. Og bare det at man må koble iphone med kabel for å kunne synkronisere er jo bare helt banalt.

 

Ellers er jo iphone dyrest av alle sammen uten at man får noe mer.

Lenke til kommentar
Byggekvalitet? HALLO? Samsung har jo dårligst byggekvalitet på markedet omtrent. Masse plasstikk og føles billig.

 

Jepp, byggekvalitet. Samsung lager faktisk veldig bra hardware. Det de svikter på er software.

 

En mobiltelefon er ikke av høy kvalitet bare fordi den er laget av panserstål. Du blander nok begrepene kvalitet og robusthet. Min gamle Lada var i høyeste grad robust, den ville vunnet det meste av kollisjoner med andre biler. Men kvalitet var det jaggu ikke mye av. Er det det som er målet for en jobbtelefon? At den tåler å bli overkjørt?

 

iPhone som jobbtelefon? De tåler jo ikke en norsk vinter engang. Kan ikke brukes under null grader, det sier jo Apple selv.

Lenke til kommentar

iPhone som jobbtelefon? De tåler jo ikke en norsk vinter engang. Kan ikke brukes under null grader, det sier jo Apple selv.

 

 

Vil gjerne se telefonen som påstår den tåler temperaturer ned til minus tjue (jada, fins sikkert en eller annen..). Ellers kan jeg legge til at de fleste telefoner, inkludert iPhone, vil overleve disse temperaturene, ved fornuftig og korrekt bruk.

 

 

"Samsungs mikrobølgeovner kan ikke brukes til å tørke katter". Dobbel betydning. Man har det opplagte at, nei, det kan den ikke. Og samtidig ser man også grunnen til at en slik setning skulle kunne finne veien til brukermanualen.

Endret av Sufficator
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Byggekvalitet? HALLO? Samsung har jo dårligst byggekvalitet på markedet omtrent. Masse plasstikk og føles billig.

 

Jepp, byggekvalitet. Samsung lager faktisk veldig bra hardware. Det de svikter på er software.

 

En mobiltelefon er ikke av høy kvalitet bare fordi den er laget av panserstål. Du blander nok begrepene kvalitet og robusthet. Min gamle Lada var i høyeste grad robust, den ville vunnet det meste av kollisjoner med andre biler. Men kvalitet var det jaggu ikke mye av. Er det det som er målet for en jobbtelefon? At den tåler å bli overkjørt?

 

iPhone som jobbtelefon? De tåler jo ikke en norsk vinter engang. Kan ikke brukes under null grader, det sier jo Apple selv.

Enig, jeg kunne ikke sagt det bedre selv :yes:

 

Jeg hadde en Samsung-telefon før jeg gikk over til Nokia, et valg jeg har angret bittert på. Nokia har nok vært bedre på programvare, men nå som Samsung satser på Android så er det liten tvil hos meg om hva som er å foretrekke totalt sett.

Endret av smaagleder
Lenke til kommentar

Det første som faller meg inn er mulighetene for å synce med gmail og kalendere trådløst. kjenner en som jobber i en større bedrift som bruker iphone. Han sier at synkroniseringa er knotete og tafatt for alle. Og bare det at man må koble iphone med kabel for å kunne synkronisere er jo bare helt banalt.

 

Ellers er jo iphone dyrest av alle sammen uten at man får noe mer.

Gode argumenter det der, men jeg trenger enda flere gode argumenter på hvorfor en Android-telefon bør foretrekkes som jobbtelefon fremfor :sick: iPhone :yucky:

Lenke til kommentar
Byggekvalitet? HALLO? Samsung har jo dårligst byggekvalitet på markedet omtrent. Masse plasstikk og føles billig.

 

Jepp, byggekvalitet. Samsung lager faktisk veldig bra hardware. Det de svikter på er software.

 

En mobiltelefon er ikke av høy kvalitet bare fordi den er laget av panserstål. Du blander nok begrepene kvalitet og robusthet. Min gamle Lada var i høyeste grad robust, den ville vunnet det meste av kollisjoner med andre biler. Men kvalitet var det jaggu ikke mye av. Er det det som er målet for en jobbtelefon? At den tåler å bli overkjørt?

 

iPhone som jobbtelefon? De tåler jo ikke en norsk vinter engang. Kan ikke brukes under null grader, det sier jo Apple selv.

 

Byggekvalitet er IKKE hardware. Byggekvalitet i mobilsammenheng handler om hvordan enheten føles (eksklusiv, dyr) og hvor robust den er. Jamfør samtlige tester (på engelsk kaller de det build quality).

 

På hardwaresiden har Nokia mange fortrinn overfor Samsung. Lydkvalitet, kamera og interminne er stort sett suverent. I tillegg har du tilkoblingsmuligheter der Nokia enn så lenge er kongen på haugen. På rå CPUkraft og RAM vinner Samsung, men hvis Symbian^3 som operativsystem krever mindre enn android (hvilket er fornuftig å anta, da android er java og symbian c++) har det liten praktisk betydning. Nokias nye flaggskip har GPUer som er minst like gode som Samsungs flaggskip så i forhold til spill og annen type tunge grafikkprogrammer er de vel så godt utrustet.

 

Men tilbake til Nokia: per i dag har de telefoner som egner seg svært bra til forretningsbruk. Symbian^3 støtter utrolig mye forskjellig konfigurasjon og bygger på Nokias tidligere erfaring fra forretningsmodeller. Jeg skjønner godt at IT-avdelingen anbefaler Nokia på bakgrunn av dette. Har du helt lagt det fra deg? Hvorfor, i så fall?

 

Og på android vs iOS er det ikke mye mer å si. Det koker ned til at android har valgfrihet og muligheter for å skreddersy ens egen opplevelse mens iOS er enklere og mer stabilt men vesentlig innskrenket.

Lenke til kommentar

Tror du leter forgjeves etter businessargumenter for Android vs. iPhone. Si det du vil om hvilket OS som er mest eller minst åpent eller konfigurerbart, men jeg tipper at det greieste for din del er å bare gi opp og gå for en iPhone. Dvs., om du ikke vet om noe spesielt du trenger telefonen til i jobbsammenheng som iPhone ikke klarer, men basert på innlegget ditt så virker det ikke som om det er tilfelle.

 

Dersom du har en fysisk jobb så kan du kanskje argumentere med at iPhone er lite solid, siden baksiden er ganske skjør.

 

iPhone er ikke en dårlig telefon, så du trenger vel ikke å ta så voldsomt på vei fordi jobben din vil gi deg en gratis :p

Lenke til kommentar

Det første som faller meg inn er mulighetene for å synce med gmail og kalendere trådløst. kjenner en som jobber i en større bedrift som bruker iphone. Han sier at synkroniseringa er knotete og tafatt for alle. Og bare det at man må koble iphone med kabel for å kunne synkronisere er jo bare helt banalt.

 

Ellers er jo iphone dyrest av alle sammen uten at man får noe mer.

Heh? En større bedrift bruker med stor sannsynlighet MS Exchange. Ingen seriøse bedrifter bruker vel gmail. Synkronisering av mail og kalender mellom Exchange og iPhone funker ypperlig (bruker det selv), og det er selvsagt trådløst - man trenger ikke å bruke noen kabel for dette.

 

En god grunn til at mange større bedrifter foretrekker iPhone framfor Android-telefoner er sikkerhet og mulighet for sentral administrasjon og policies for telefonene.

 

Om bedriften vil spandere en relativt dyr telefon så er det vel ingen grunn til å protestere av den grunn ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar

I og med at det er ein jobbtelefon er det aktuelt å vite kva denne skal brukast til - i jobben. Kva for tenester skal du koble den til (Google Apps, Microsoft Exchange, andre?), kva skal du gjere med den (kun ta telefonar, svare på e-post på farten?) osb. Det er her du vil finne fordelar og ulemper mellom plattformene i jobbsamanheng, og kunne ta utgangspunkt i desse.

 

Er det ein valfri Nokia, eller har du fortrengt modellnavnet? T.d. er det store skilnadar mellom E5 og N8 (fysisk fulltastatur vs. touch-skjerm, SymbianOS/Series 60 vs. Symbian^3). Om du kan argumentere for at telefon utan fysisk tastatur ikkje er noko for deg (dårleg syn, dårleg finmotorikk...) har du utelukka iPhone, og kanskje Nokia, avhengig av svaret på det forrige spørsmålet.

 

Ingen seriøse bedrifter bruker vel gmail.

 

Google Apps kan for mange vere ei fullgod erstatning for Exchange.

Lenke til kommentar

Det første som faller meg inn er mulighetene for å synce med gmail og kalendere trådløst. kjenner en som jobber i en større bedrift som bruker iphone. Han sier at synkroniseringa er knotete og tafatt for alle. Og bare det at man må koble iphone med kabel for å kunne synkronisere er jo bare helt banalt.

 

Ellers er jo iphone dyrest av alle sammen uten at man får noe mer.

 

Eh? Jeg har iphone 4, og syncher den via exchange protokoll mot gmail slik at både e-post, kalender og kontaktlisten min er push-synkronisert. Dette fungerer utmerket og problemfritt. Ingen kabel her.

Lenke til kommentar

Iphone er vel ikke en jobbtelefon, er for å underholde vil jeg si da. Nokia is for the business, go for it.

 

Faren min jobber ganske mye og sier at han aldri har hatt en enklere å bruke telefon enn iPhone. Og ja, han har sett det kollegaer har av nye telefoner men fortsatt gikk han til innkjøp av en iPhone 4.

 

Å sette opp Exchange-mailen tok han 5 minutter.

 

Som sagt, det kunne vært fint å vite bruksområdene dine.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...