Gå til innhold

Elkjøp-artikkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Helt enig i at Elkjøp er bloddyre på digitalkamera, og det er bra at dere tar opp dette. Ellers synes jeg Elkjøp har gode priser på andre ting, som TV, hvitevarer, osv.

 

En ting reagerte jeg på, og det var at prisene til Elkjøp ble sammenlignet med prisene til det kriminelle svindelforetaket EasyPC. Riktignok står det i artikkelen at: "F.eks. er EasyPC, som ble billigst på to av produktene, viden kjent for svært dårlig service og elendig oppfølging av kundene. Men er servicen til Elkjøp noe å skryte av?"

 

Dette er imidlertid ikke sterkt nok når det gjelder EasyPC. Vi snakker her om en ren kriminell, som kjøper varer brukt på QXL og lignende, og selger dem videre på webshopen sin. Vi snakker om en person som skylder kunder hundretusener av kroner for produkter de har forskuddsbetalt for og ikke mottatt. At EasyPC i det hele tatt fortsatt er med i prisguiden synes jeg er en ren skandale, og lite flatterende for Akamera, som ellers er kjent som en meget seriøs website. Det er rett og slett helt utrolig at EasyPC fortsatt får lov å holde på som de gjør, og jeg er ikke i tvil om at Tom Henrik Jacobsen, daglig leder av dette svindelforetaket, hører hjemme bak murene sammen med Carl Fredrik Seim og resten av de som svindler penger fra vanlige folk. Å i det hele tatt nevne et slikt svindelforetak i samme setning som en etablert og seriøs, om enn noe dyr, elektrokjede som Elkjøp, synes jeg er meget urettferdig mot Elkjøp.

Lenke til kommentar

Har egentlig Elkjøp lov til å hindre dere å legge prisene deres i prisguiden?

Eller er det bare at de ikke gidder å løfte en finger (Les: sende dere prislista) for å få bli med i prisguiden ?

 

Hadde det ikke vært en ide å legge inn Elkjøps priser til skrekk og advarsel?

Lenke til kommentar
Vet at en del nettbutikker ikke ønsker å ha slike prissøkere mot sine sider da de er svært ressurkrevende (hundrevis av søk i sekundet).

Man trenger jo bare å oppdatere databasen til prissøkemotoren med samtlige priser en gang i døgnet. (kanskje til og med 1-2 ganger i uka)

 

Hvert enkeltsøk går kun innad i de innsamlede pris-listene, ikke helt ut til hver enkelt nettside.

Lenke til kommentar

Overload har nok rett med varenavnene: I elkjøps system (kalt Elguide) kan man rett og slett ikke ha mellomrom i varenavn, og det vet jeg 100% sikkert. Derfor blir alt forkortelser satt sammen (uten mellomrom).

 

Og en ting til; prisene på elkjop.no er veiledende for butikkene. Det er flere butikker som bruker lavere priser på produkter.

Lenke til kommentar

Men hvorfor de kaller Photosmart 850 for C850D er fremdeles ubesvart. Og når de lager hjemmesidene manuelt (som overload hevder) forklarer det ikke hvorfor de har feil navn på hjemmesidene sine. Jeg må inrømme at det hele virker litt suspekt.

Lenke til kommentar
Men hvorfor de kaller Photosmart 850 for C850D er fremdeles ubesvart. Og når de lager hjemmesidene manuelt (som overload hevder) forklarer det ikke hvorfor de har feil navn på hjemmesidene sine. Jeg må inrømme at det hele virker litt suspekt.

 

HP Camera 850 Docking

 

Det er vel ikke feill navn. HPPSC850D er vel sikkert den riktige varekoden i Elguide, men den er ikke helt grei å forstå. Derfor skiller de den til HP C850D slik at folk skjønner hva det er(min tipping). Det er vel ingen som tror at dette ikke er et Photosmart 850

Lenke til kommentar
HP Camera 850 Docking

 

Det er vel ikke feill navn. HPPSC850D er vel sikkert den riktige varekoden i Elguide, men den er ikke helt grei å forstå. Derfor skiller de den til HP C850D slik at folk skjønner hva det er(min tipping). Det er vel ingen som tror at dette ikke er et Photosmart 850

 

Jo det er faktisk feil navn. Riktig navn er (i følge hp.no) "hp photosmart 850". La oss ha det brakt på det rene :wink:

 

Kjennsgjerningene her er:

Elkjøp har et gammelt system som ikke klarer å ta mellomrom. De lager en hjemmeside for at kundene skal kunne se hvilke produkter som er tilgjengelige, og til hvilken pris. Nettsidene baserer seg ikke på den eksisterende varedatabasen som "Elguide" benytter. Varekodene her er nemlig rare og for den alminnelige mann uforståelige. De velger derfor viselig ikke å bruke disse navnene da det lett vil ført til misforståelser og unødvendig mye rot. :roll:

 

Dette er i alle fall slik jeg tolker overloads innvendinger. Men paradokset her er da: hvorfor bruker de ikke produktnavnene som produsenten benytter? Overload hevder at folk flest vil forstå at C850D er det samme som photosmart 850. Mulig det. Men den eneste logiske grunnen jeg kan se til at de konsekvent nekter å bruke de faktiske produktnavnene er at det skal lure automatiserte prisguider på nett. Når de først gjør om på navnene fra det gamle datasystemet, hvorfor ikke benytte de offisielle betegnelsene? :shrug:

Lenke til kommentar
Når de først gjør om på navnene fra det gamle datasystemet, hvorfor ikke benytte de offisielle betegnelsene? :shrug:

 

Igjen tipping fra min side, men jeg tror de ønsker de mest mulig lik datasystemet for å hjelpe betjeningen/ telefondamene i å klare knytte produktene på nettsiden mot databasen. Har opplevd at betjeningen har kikket på nettsiden for å finne varekoden de leter etter.

Lenke til kommentar

siden man kan sjekke lager beholdningen til de forskjellige butikkene på websidene, så er vel sikkert det en av grunnene for at de bruker navn på produktene som er lik dem i datasystemet demmes?

 

Synes å huske at jeg har prøvd denne sammenligningen før, men fikk ikke noe overveldende respons da, derfor har jeg lyst å prøve igjen. Dere får ikke lov å handle på nettbutikker, hva er da butikk nr 1 å handle i av kjedene?? Elkjøp?, Lefdal, Spaceworld, Expert, Deal, Thorn og de som jeg sikkert har glemt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...