Gå til innhold

Elkjøp-artikkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er artikkelen interessant?
JA !

 

Bør vi skrive slike artikler i fremtiden?
JA !

 

Hva synes Du om Elkjøp?
Ikke imponert over Elkjøp, bra at noen setter et kritisk lys på praksisen deres, jf også det som fremkom om Lefdal her om dagen...
Lenke til kommentar

Ja, artikkelen var meget interessant og ja, skriv flere.

 

Tror du er inne på noe hva gjelder feilmerking. Har opplevd lignende ting hos Lefdal, men hvor dumme tror de egentlig vi er?

 

Det er sikekrt mange som ikk gidder å sjekke prisene, men velger å stole på ELKJØP. Hvordan kunne de ellers ha blitt så store?

 

Når det gjelder service er min oppfatning at en må sette seg grundig inn i spesifikasjonen selv å så gå til butikken for å se og kjenne på varen. Det selgeren sier, må en ta med en klype salt.

Lenke til kommentar

Prisundersøkelsen er forsåvidt interessant, men å henge seg opp i den såkalte feilmerkingen virker for meg litt overdrevet. Man skal vel være rimelig tett om man ikke skjønner at "Canon PowerShot S50" og "CANON POWERSHOTS50" er samme kamera? I forhold til webagenter som henter inn priser fra ulike sider er det riktignok mer aktuelt...

Er forøvrig enig i at servicenivået hos Elkjøp ikke veier opp for prisdifferansen fra webbutikker.

Lenke til kommentar

Dette er svært interressante artikler. Fortsett med dette. De kritiske kommentarene dere har tilslutt om sammenlikning av butikk og webshop øker seriøsiteten. BRA!!

 

Når det gjelder servicenivået til Elkjøp/Lefdal/Expert så er det selvfølgelig svært varierende. Noen lokale utgaver satser på opplyste selgere med fartstid, men de er dessverre en utdøende rase. De fleste har ikke en gang nok kunnskap til å fylle en spalte i dagbladet.

 

I dag så jeg på videokamera. Mannen påstod hardnakket at jeg fikk SÅ mye bedre videobilde fordi kameraet hadde 2Mpixel stillbildefunksjon. Sukk...

Lenke til kommentar

Grei nok artikkel... Men tror at de fleste som er tilknytta HW.no-nettverket på noe vis VET at Elkjøp ikke akkurat er tingen.

Interresant å se prisforskjeller, dog.

 

Og service'n til Elkjøp/etc... Grøss. Har noen vært innom HiFiCenterKjeden-butikker? Hakket verre. (Nei! Jeg kjøper ikke ting som er ØDELAGT!)

Lenke til kommentar

Artikkelen er interessant. I alle fall setter jeg pris på at kritiske øyne rettes mot elkjøp.

 

Poenget med feilmerkingen er sikkert som MLWirak sa å forvirre automatiserte prisguider på nett. Og når man henter inn navn på artiklene, hvorfor blir det da konsekvent (?) feil? Et logisk svar er allerede gitt. Eksempelet med Canon er lett å oversette (bortsett fra for skript på nettet), men for en som ikke har satt seg inn i modellene som er tilgjengelige er det ikke uten videre intuitivt at C850D er det samme som 850.

 

Jeg vet ikke hvilke erfaringer andre har, men min oppfatning er at selgerne preges mer av inkompetanse enn evne til å sette seg inn i kundens behov. Dette resulterer ofte i service under det man burde forvente og forlange. De gangene en selger overfor meg ikke har visst svaret på det jeg har spurt om, har han fremdeles relativt bombastisk svart i hytt og gevær. Hensikten ved å kjøpe en vare som du feilaktig er anbefalt ut i fra kriteriene du satte er jo ikke tilstede.

 

Konklusjonen min blir at du betaler ikke mindre for samme vare, og du får heller ikke bedre service.

 

PS Kanskje er ikke mine erfaringer med Elkjøp representative for Elkjøp som helhet, men jeg kan dog kun kommentere hva jeg selv har erfart.

Lenke til kommentar

Har i hvertfall en god erfaring med Elkjøp, og det er ryddige reklamasjoner. Har aldri harr problemer når jeg har reklamert på varer, og har fått nytt produkt i butikken med en gang. Dette er jeg villig til å betale et par kroner ekstra for, sammenlignet med enkelte håløse webshopper.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok at de fleste som jevnlig er innom akam's sider er klar over at det finnes prisforskjeller og sjekker litt rundt.

 

Hvis noen synes det er trygt å kjøpe hos Elkjøp eller what ever annen butikk så synes jeg det er helt greit.

Mulig de har et annet utgansgpunkt å handle ut i fra.

 

Ukorrekte reklamer er noe helt annet...

 

(ulempen med å bestille på nett er at en ofte må vente leeeeenge på en vare som ennå ikke er i handelen...Les Olympus C-750) :-)

 

Roy Batty

Lenke til kommentar

Sist jeg handlet på Lefdal kjøpte jeg mobiltelefon, og tre dager seinere fikk jeg igjen 1500kr på prisgarantien da jeg fant den 1000kr billigere hos Papyrus i Oslo. Men dette opplever de nok sjelden, så prisgarantien er kun et virkemiddel for å få oss til å tro at de er billigst (noe de såvisst ikke er!). Syns imidlertid at servicen der var bra. Jeg hadde vel flaks;)

 

Når det gjelder Elkjøp synes jeg de overdriver litt vel mye i reklamen sin, og jeg har et generelt inntrykk av sleipe selgere som presser på oss mye dyrere produkter enn vi trenger. Da er det godt å ha sjekket utvalg og priser på forhånd og overrumple selgeren litt, slik at du til slutt får pruta ned prisen til et akseptabelt nivå...eventuelt er det jo bare å gå hjem og handle en annen plass;) Servicen ved bytting av varer etc vet jeg lite om, da jeg stort sett ikke har kjøpt så mye mer enn CD-R-plater der. Har kun vært med andre folk dit for å kjøpe større varer..

 

Når det gjelder artikkelen: JA, dette er flott, skriv gjerne flere slike! Greit å få noen skikkelige sammenlikninger av og til..

Lenke til kommentar
Har i hvertfall en god erfaring med Elkjøp, og det er ryddige reklamasjoner. Har aldri harr problemer når jeg har reklamert på varer, og har fått nytt produkt i butikken med en gang. Dette er jeg villig til å betale et par kroner ekstra for, sammenlignet med enkelte håløse webshopper.

 

Hvorfor handle på/med håpløse webshops?

Er det ikke derfor man er her og sanker erfaringer på ymse vis..?

Lenke til kommentar

Den såkalte feilmerkingen har overhodet ingenting med prisene å gjøre. Det er heller ikke feilmerking, men det er Elkjøps interne varekoder. Datasystemet som benyttes i butikkene (som forøvrig er det samme som Expert sitt) håndererer ikke mellomrom i varekoder.

 

Varekoder fungerer på samme måte som strekkoder, og brukes på alle salgsterminaler som ikke har strekkode-lesere. Det er denne som tastes inn når en vare selges.

 

F.eks. NOK6610BBND er Nokia 6610 Blue&Blue Norsk-Dansk.

og NOK3510ITN er Nokia 3510I Telenor Låst.

HPC850D er HP Camera 850 med Docking.

 

Dette har ingenting med prisene å gjøre.

 

Prisene derimot er vanligvis høyere enn på nettbutikker! Det er noe de fleste vet, men det er ikke alle som gidder å bestille fra mer eller mindre tvilsomme nettbutikker for å spare noen kroner.

 

Spørsmål til Martin:

Er prisene hentet fra en fysisk butikk, eller fra Elkjop.no?

 

Den butikken jeg jobber i fører ihverfall lavere priser på flere av modellene du nevnte. Eksempel:

DSCU20 til 2495,- og QV5700 til 5495,-

Husker jeg ikke feil så ligger også MJU300 på 3495,-.

Det ubrukelige Packard Bell kameraet prøver vi å bli kvitt til 399,-.

Lenke til kommentar

At EL-kjøp driver med litt overdramatisert reklame er en ting, hvilket firma gjør ikke det? Noen som husker den gammle Zalo reklamen kanskje? (en dråpe er nok) ...

 

At de merker varene sine feil, er jo bevist og noe de har fått bøter for før, det de også har gjort er når de bestiller opp et stort parti med for eks. frysebokser, så har de en deal med levrandøren om å få en "egen produsert" serie med et annet modell navn enn det alle de andre får.

 

Men å kalle "Canon Powershots50" og Canon Powershot S50" for feilmerking syns jeg er litt å ta i. det er tråsalt bare et mellomrom der som mangler.

HP sin som sagt over i tråden er jeg med på.

 

PÅ den andre siden, for prisgarantien sin skyld så har jo ikke dette noe å si lenger da de har 30 dagers full retur rett for alle varer no questions asked. (dette fungerer faktisk veldig bra). Så finner man det billigere et annet sted å selger nekter for at dette er samme produkt så leverer man rett og slett bare produktet inn å får pengene tilbake. genialt hva?

 

Å kalle det de har på EL kjøp for service er å ta litt hardt i, selgerne der er så og si blottet for kunnskap. RETTELSE: De fleste selgerne der er så og si blottet for kunnskap, jeg har faktisk detti bort i en eller to der som har kunnet det de har snakket om.

 

Så til elkjøp: senk prisene og ansett nye selgere

Til alle dere andre: sjekk prisene før dere handler.

Til mlwirak: Artikkelen var bra, kom med flere sånne :)

 

PS: håper du sendte en linken til art. til administrerende hos elkjøp mlwirak.

Lenke til kommentar

Det kan godt hende at feilmerkingen stammer fra dårlige datasystemer hos Elkjøp. I såfall har de et problem.

 

Men de klarer å ha mellomrom på navn likevel, f.eks.

 

PINNACLE STUDIO DC10 ST8

 

Hvorfor de ikke velger å ha mellomrom på digitalkameraer blir da fremdeles et åpent spørsmål.

 

Og det er svært unaturlig å oppgi en varekode i stedet for et produktnavn i en brukervennlig nettbutikk.

 

> Er prisene hentet fra en fysisk butikk, eller fra Elkjop.no?

 

Elkjop.no.

 

MLW

Lenke til kommentar

Kan trygt love deg at de ikke klarer å ha mellomrom på Pinnacle studio dc10i Elguide. På web klarer de det da det virker som hver side lages manuelt. Tipper det har mer med hva den personen som lager nettsidene gjør en hva som er offisiell politikk. Syns du undervurderer folk hvis du tror at man ikke skjønner at et HPC850D er et HP 850 kamera eller at Powershots50 er det samme som Powershot s50.

 

Elguide(programmet som blant annet Elkjøp bruker) har vært slik siden tidlig på 90 tallet lenge før Internett kom.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...