Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kraftige magesmerter, pågått i 3 mnd


SunnivaKL

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en 17 år gammel jente som har hatt kraftige magesmerter siden oktober 2010. Først kunne det minne litt om menssmerter, men det holdt på hele tiden. Spesielt da jeg var på toalettet. Nå den siste mnd har det blitt verre og verre, og i tillegg til smertene i magen har jeg også begynt å få ekstrem hodepine, svetter veldig fort, og smertene i magen er konstante.

Har vært hos legen og får svar på prøvene imorgen, men lurer på om noen kjenner seg igjen i dette? Jeg begynner jo å lure på om det kan være noe alvorlig. Det er vondt både ved toalettbesøk og hele tiden utenom..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

samboeren min har hatt magesmerter dette i to og et halvt år, men har begynt å gi seg nå, heldigvis...

Hun har riktig nok ikke ahtt de andre symptomene du beskriver, men skriver alike vel litt om det jeg/vi har erfart.

Her er noe av det hun har blitt testet for:

Magesår

Blindtarmbetennelse

laktoseintolleranse

glutenallergi

chrons sykdom

ulcerøs kolitt

 

Alle disse prøvene kom tilbake negative.

Magen og fordøyelsessystemet er uhyre komplekst og legevitenskapen har enda ikke full oversikt... Som regels når man tester negativt på det som er av tester, blir man diagnostisert med "Irritabel tarm", noe som man stort sett må tilpasse seg og leve med til det gir seg(hvis deg gir seg) , Noe det heldigvis ser ut til å gjøre for min kjæres vedkommende...

 

Som kjæresten min fikk beskjed om av legen: Prøv å få oversikt om det er noe mønster på når du har mest vondt i magen, varier kosten og skriv ned om noe kan tyde på at det er enkelt matvarer du ikke tåler. (det finnes flere allergier enn det finnes allergi-tester, selvom disse allergiene er mer sjeldne).

 

Stå på og kontakt legen ofte. Helsevesenet kan være litt tungrodd. I mange tilfeller skjer det ingen ting før man ligger på akutten (Det opplevde i allefall min samboer... kan hende at din kommune/fylkeskommune er enklere)

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen!

Leit å høre om kjæresten din, Snobjorn. Håper det går bedre med hun nå, vet hvordan det er å ha vondt over lengre tid, og ikke finne ut av hva det er.

 

Det virker ikke som det kan være cøliaki, kan hende det er matallergi.. men er ikke helt de symptomene heller. Er så ekkelt å ikke vite, er perioder der det kan være ekstreme smerter.. og nå har jeg mensen i tillegg, så det er jo helt forferdelig.

Lenke til kommentar

Har hatt mageproblemer selv siden september 09, og ikke funnet ut selv. Resultert i masse vektap, mistet sult-følelsen og slikt.

 

Jeg vil anbefale deg, hver gang du merker at du får vondt i magen, å skrive opp hva du har spist. Etter et par uker, så sjekker du ut listen, og ser etter fellestrekk i maten. På denne måten kan du iallefall utelukke forskjellige matallergier, cøliaki og laktoseintoleranse :)

Lenke til kommentar

Har hatt mageproblemer selv siden september 09, og ikke funnet ut selv. Resultert i masse vektap, mistet sult-følelsen og slikt.

 

Jeg vil anbefale deg, hver gang du merker at du får vondt i magen, å skrive opp hva du har spist. Etter et par uker, så sjekker du ut listen, og ser etter fellestrekk i maten. På denne måten kan du iallefall utelukke forskjellige matallergier, cøliaki og laktoseintoleranse :)

 

Tusen takk, skal prøve det :-)

Lenke til kommentar

idag er jeg bare enda verre.. startet idag tidli, det stakk veldig i venstre skulder og pupp, og hele siden ned til hoften.. utrolig vondt, så har gått hjem fra jobb nå. Er også kvalm og svimmel. Men har time hos legen min 14.20 så håper han vil henvise meg til sykehuset, for undersøkelse der..

Lenke til kommentar

Lykke til hos legen :)

Tusen takk! :)

 

Kan det være gallestein? Eksen min sleit lenge med det uten at de fant ut hva det var.

Hvordan smerter hadde hun da? Tror jeg har lest en plass at man merker det fort, pgr det er så voldsomme smerter..

 

http://www.lommelegen.no/320501/symptomer-paa-gallestein leste der, der står det:

Et typisk gallesteinsanfall kan være slik:

- Plutselige innsettende smerter i høyre øvre del av magen. Smertene kan stråle ut til ryggen, mellom skulderbladene og/eller opp til høyre skulder.

 

jeg har det på venstre side.. men kan det være det samme?

Lenke til kommentar

Det er en del år siden så jeg husker ikke helt nøyaktig hvordan det var, men det var relativt kraftige smerter, ja.

JEg bare tenkte jeg skulle nevne det siden du fremdeles ikke fant ut hva det var og hun også gikk lenge uten at de fant det ut. Så det kan jo være verd å tenke på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...