Gå til innhold

Guide: Windows optimalisering - Diskuter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg tror jeg har Deaktivert litt vel mange tjenester, få ting fungerer lenger, jada min feil som ikke har peIling, men er det hjelp her å få?

 

problemet mitt nå:

jeg kommer inn på Tjenester, men får ikke gjort skitt (dobbelklikker , venter, venter, venter.....)

 

altså ikke skitt fungerer, noen erfaring??

 

Det er også en rekke andre ting som ikke fungerer (oppstarten tar FLEKS med tid, jeg får ikke kopiert, klippet osv,). Målet mitt er egentlig enten å få tjenester til å virke, eller å kunne flytte noen filer fra C: til D: for så å gjenopprette systemet fra en ghost fil.

 

ja, så.... HJELP! (jeg drar på langtur i morgen og skulle hatt maskinen på for nedlasting)

Lenke til kommentar

vel, synes nå den guiden var litt vel fattig. Greit nok hardware.no blir lest av mye forskjellig type folk, men samtidig leser personer med mer grunnleggende kunnskaper. Det jeg syns mangler er spesiellt registertweaks, trenger ikke endre mange verdiene før det virkelig merkes at windows booter 2-3 ganger raskere.

Fin guide, par programmer som var veldig brukbare der :)

Lenke til kommentar

Til den stakkaren som slo av for mange services:

 

Hvis du ikke har reist ennå, kan det være lurt å sjekke www.blackviper.com. Der får du fullstendig oversikt over alle "tjenester", og kan også laste ned ei fil som gjenoppretter services-innstillingene i registeret, slik at systemet kjører "default", hva tjenester angår, ved neste oppstart.

 

Så til noe annet:

 

Det som plager meg er at windows søker etter nettverksforbindelser like etter booten. Siden jeg har et forjævlig Telenor ADSL-abonnement, som ikke er aktivt og må ringes opp, bruker maskinen to minutter på å vente på en nettverksforbindelse som ikke er der. Å slå av denne funksjonen er vel neppe gunstig, men å redusere tiden før man får "time out" burde jo være mulig, hvis noen vet hvordan man gjør det?

Lenke til kommentar

Litt om ram-behov:

 

Det du skriver om at Win 2000 krever minimum 256MB ram for å fungere tilsvarende er etter min mening en sterk overdrivelse. Minumumskravet er 64MB og det går faktisk an å kjøre 2000 på det. (Når Win starter er ca 55Mb i bruk på en clean install) Ulempen er at de fleste programmer man skal starte krever en god del ram, så det er ikke særlig mer enn notepad og kabal som går behagelig glatt med 64MB. Har man 128MB starter 2000 med ca 70MB i bruk og da er det nok ledig minne (ca 60MB) til at større programmer går fint (ett av gangen). Dermed vil jeg si at 128MB er et praktisk minimum for Win 2000, (ikke 256MB).

 

Tilsvarende bruker en clean install av Win XP ca 95MB til seg selv. Dermed kan det bli litt lite (ca 35MB) til programmer. Men putter man inn en 64MB brikke så man får 192MB så er det hele ca 100MB ledig til programmer. Dette er nok for mange større proge programmer og kanskje opp til 2-3 stk av dem samtidig. Men jeg synes likevel man kan si at 128MB er et minimumskrav for Win XP.

 

For Win95/98 mener jeg 32MB er et minimum og for WinMe: 64MB.

Lenke til kommentar

Jeg kom over denne siden som omhandler en automatisk tweak for Windows. Derfra har jeg sakset følgende utsagn:

It also makes some changes to allow Internet Explorer to have more simultaneous connections to the web.  This allows IE to load pages with multiple elements much faster.

Gjør virkelig ikke IE dette fra før? Jeg er rystet over at det kan være så inneffektivt. Jeg trodde at det var en treghet i servere generellt som gjorde at det lastet kun 1 ting av gangen. Jeg er rystet over ineffektiviteten til IE !

 

Dette tweake-programmet koster penger. Er det noen måte man kan fikse IE på selv? Eller noen annen gratis programvare som enabler nedlasting av flere ting samtidig på IE?

Lenke til kommentar
Jeg er rystet over ineffektiviteten til IE ! ...

Gjør virkelig ikke IE dette fra før...

...eller noen annen gratis programvare som enabler nedlasting av flere ting samtidig på IE?

 

Nå får du gi deg - IE bruker selvfølgelig ikke bare en connection av gangen - tror det er 4 pr. internettside som er standard. Programvaren du viser til øker sannsynligvis bare dette antallet via endringer i registeret.

 

Tror key'en heter maxconnections eller noe.

 

Husk at dette er en balansegang og avhenger en del av hvor mye båndbredde du har. Å sette tallet for høyt vil føre til at 'hele' siden er 'halvferdig' mye lenger enn et lavere tall som raskere vil gjøre ferdig elementene på den delen av siden du ser på først og ta resten etterpå.

Lenke til kommentar
Jeg er rystet over ineffektiviteten til IE ! ...

Gjør virkelig ikke IE dette fra før...

...eller noen annen gratis programvare som enabler nedlasting av flere ting samtidig på IE?

 

Nå får du gi deg - IE bruker selvfølgelig ikke bare en connection av gangen - tror det er 4 pr. internettside som er standard. Programvaren du viser til øker sannsynligvis bare dette antallet via endringer i registeret.

 

Tror key'en heter maxconnections eller noe.

 

Husk at dette er en balansegang og avhenger en del av hvor mye båndbredde du har. Å sette tallet for høyt vil føre til at 'hele' siden er 'halvferdig' mye lenger enn et lavere tall som raskere vil gjøre ferdig elementene på den delen av siden du ser på først og ta resten etterpå.

 

Den varierer mellom 2 og 4. Tweak XP Pro anbefaler maks 5.

Det er ikke bare IE. Dette er en innstilling til operativsystemet som påvirker antall samtidige HTTP-connections til èn server. Tror dessuten ikke IE bruker mer enn èn til vanlig surfing. Flere brukes vel helst hvis du laster ned flere filer fra en og samme HTTP. Du kan f.eks prøve å laste ned så mange filer som mulig fra et område. I mitt tilfelle er 5 maks. Hvis jeg da laster ned 5 filer fra en HTTP funker det ikke å surfe på den HTTP'en samtidig

Lenke til kommentar

Det er faktisk http-spesifikasjonene som definerer hhv. 4 connections (http 1.0) og 2 connections (http 1.1) som det man skal holde seg til. Derfor er default i IE hhv. 4 eller 2 connections, avhengig av serveren man er koblet til.

 

Browsere som går utover dette (Opera?) bryter faktisk standarden (Jeg bryr meg ikke - dette er bare en slengbemerkning til Opera-fansen som knallhardt kritiserer andre browsere som tilbyr 'mer' enn den definerte standarden :lol: )

 

Går ut ifra at spesifikasjonene er slik fordi man ønsker å redusere press på servere. En server som takler f.eks. 5.000 connections kan jo bare serve 500 av gangen dersom alle bruker 10 connetions, men 2.500 av gangen dersom alle bruker 2. Med andre ord så hjelper dette betydelig til med å holde drifts/hardwarekostnadene nede, noe som spesielt de som er opptatt av at det allerede er altfor mye reklame på nettet burde ha interesse av.

Lenke til kommentar

Helt grei guide men med noen unøyaktigheter selvfølgelig :)

 

En ting jeg har hørt mange ganger nar man snakker om optimalisering er dette med å låse pagefila(swap fila) til 1.5 av system rammen.

 

Dette er en smule unøyaktig, det vil jo i praksis innebære at jo mere systemram du har jo større page fil trenger du, når det omvendte faktisk er sannheten.

 

Den beste framgangsmåten er å bruke pref. mon. over en liten periode med vanlig bruk for å se hvor stor pagefila faktisk er på maks og så legge på en godslump for sikkerhets skyld.

 

Jeg vill også anbefale å prøve ut en tredjepars defragmenterer da disse ofte er raskere og bedre en den som følger med windows... et nøkkelord her er å finne en defragmenterer som defragger pagefila (Noe som er veldig smart å gjøre etter å ha låst størrelsen på denne)

 

:woot:

Lenke til kommentar
En ting jeg har hørt mange ganger nar man snakker om optimalisering er dette med å låse pagefila(swap fila) til 1.5 av system rammen.

 

Dette er en smule unøyaktig, det vil jo i praksis innebære at jo mere systemram du har jo større page fil trenger du, når det omvendte faktisk er sannheten.

Det stemmer! Jo mere ram, jo mindre pagefile trenger man. Personlig har jeg 1GB ram som er mye mer enn nok for vanlig bruk og har disablet pagefila helt. Det fungerer utmerket.

 

Når det gjelder "maxconnections" så fant jeg 3 key's som hadde det navnet. To av dem var satt til 2, og den siste var satt til 80. De som hadde verdien 2 økte jeg til 5. (Båndbredden er ikke noe problem hos meg.)

Lenke til kommentar
Til den stakkaren som slo av for mange services:

 

Hvis du ikke har reist ennå, kan det være lurt å sjekke www.blackviper.com. Der får du fullstendig oversikt over alle "tjenester", og kan også laste ned ei fil som gjenoppretter services-innstillingene i registeret, slik at systemet kjører "default", hva tjenester angår, ved neste oppstart.

Takker så mye for den linken :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...