Gå til innhold

Nybegynner trenger kamera til naturbilder


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Begynner med bakgrunnen: Jeg har hatt et fujifilm superzoom (10x) kamera i noen år, kjøpt fordi jeg syntes speilrefleks var unødvendig stort or dyrt. Nå byttelåner jeg kamera med søstra, hun er i Frankrike og ville ikke dra på speilrefleksen der. Etter to uker med hennes canon 350D tror jeg ikke jeg vil klare å gå tilbake til det gamle kameraet, har fått dilla på speilrefleks. Har brukt en del tid på å lese om temaet på nett, men sliter med å sette meg inn i alt. Jeg planlegger ikke kjøp med en gang, har 350D'en i noen måneder til, men ønske likevel litt hjelp så jeg har noen mer konkrete ideer.

 

Jeg bruker kamera mest ute, ca 20%landskapsbilder, 50% dyr og fugler (langt hold og/eller i bevegelse), 20% på andre ting (blomster, insekter, spor m.m.) Og siste 10% på vanlig familie/vennebruk. 350D'en jeg låner har et 18-55mm kit-objektiv og en 75-300 telezoom. Disse gir greie nok bilder, men jeg savner større vidvinkel til landskapsbilder og mere tele til dyr og fugler som det er vanskelig å komme nærmere. Jeg savner også flere megapixler så jeg kan forstørre bildene mer uten å miste for mye kvalitet.

 

På bakgrunn av dette har jeg tenkt ut hva jeg tror


  •  
  • minst 10mp
  • god bildestabilisator
  • Værtetting
  • solid bygd (har en uvane med å gå på tryne i skogen elle kjøre ned gamle furuer på ski :ermm: )

 

Når det gjelder optikk så tenker jeg på sikt at jeg må ha en vidvinkel (makro?), et normalobjektiv, en telezoom og en tele på 500-600mm eller deromkring (gjerne zoom den også). normal og telezoom må være ganske lyssterke så de kan brukes i dårlig vær eller i skumringen, den endre tror jeg ikke kommer til å bli brukt mye da uansett.

 

Noen som har forslag? Både mer generelle og spesifikke modeller mottas med stor takk! Prisklasse er ikke så viktig i første omgang siden ingenting er bestemt, men jeg er student og uten jobb så økonomien er trang. Jeg er jo også nybegynner så vi kan vel stå over toppklassen vertfall.

 

Mvh

Thor

Endret av thoralex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at søstra di har Canon kan det være lurt og holde seg der,da kan dere dele erfaringer og byttelåne objektiver.

 

Tror at Canon 7D er det beste kamera for deg utifra dine preferanser,kanskje et 15-85 IS objektiv til og begynne med.

Stabilisering har Canon plassert i objektivene så du behøver ikke og tenke på det ved kamerakjøp.

Lenke til kommentar

Telezoom som rekker like langt som en kompakt superzoom blir verre - sensoren er større, og så skal objektivet designes med tilsvarende høyere brennvidde, og så blir det stort, dyrt og tungt.

En 70-300-lignende zoom er billigste måte å få så lang rekkevidde som 300mm.

 

Hvis video ikke er viktig kan du spare en god del på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
På bakgrunn av dette har jeg tenkt ut hva jeg tror

minst 10mp

god bildestabilisator

Værtetting

solid bygd (har en uvane med å gå på tryne i skogen elle kjøre ned gamle furuer på ski )

 

Basert på listen din anbefaler deg et brukt Pentax k-7. Det er relativt lite i forhold til konkurrenter, det har bildestabilisering i huset, og er bygget som en tanks med værtetting.

 

Disse bør du kunne finne til kupp priser på bruktmarkede nå om dagen, da mange oppgraderer til den nye toppmodellen k-5.

 

Pentax har også værtetta objektiver, for eks DA*300mm , som er fine oppgraderinger etterhvert.

Lenke til kommentar

Må du kjøpe nytt?

 

Brukt 40D eller 50D disse er billige på bruktmarkedet og er i entusiastklassen. En helt annen verden i forhold til 350D. Mye bedre AF, mer solid, større søker og ellers alt det et dyrere kamera innebærer.

 

Dersom du skal se på Nikon? hva med en brukt D90?

 

 

Ellers hadde nok 7D vært toppen, men leser at du er student med et trangt budsjett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...