Gå til innhold

[Løst] Hva skal til for å øvelsekjøre?


mrDave

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

mørkekjøring er det teiteste jeg noen gang har vært med på, lærte ikke en dritt, satt bare på å sa når han som kjørte skulle skru av og på lang og nærlys.

Noe som er svært viktig mht trafikksikkerheten. Så å si at du ikke lærte noe vil være feil!

 

jeg har da øvelseskjørt i over 1 år før jeg tok mørkekjøringa, hadde faktisk lappen før jeg tok det, så vil si at jeg ikke lærte en DRITT på mørkekjøringa. lærte kanskje noe, men ikke noe som hadde med kurset å gjøre :thumbup:

Lenke til kommentar

Er faktisk ganske så enig med dere som synes mørkedemoen (ingen mørkekjøring da du ikke får kjørt selv!) er unødvendig og sløsing av tid og penger. Jeg lærte om siktstrekning ved bruk av de forskjellige lysene (noe man kan lese på i teoriboka) og bruken av disse (som jeg kunne fra før), samt bruk av refleks. Hadde det derimot vært slik at eleven fikk kjøre selv og fått den "sanne" feelingen ved kjøring i mørke, så hadde mitt synspunkt mest sannsynlig vært et helt annet. Men neida, de skal ha med så mange elever som overhode mulig for å spare seg selv for tid og penger (drivstoff bla bla...).

Endret av Genius-Boy
Lenke til kommentar

Det heter nok mørkekjøring, men det burde hatt navent mørkedemo

 

Det var nettopp det jeg mente, kanskje formulert litt uklart. Men jeg syns navnet mørkekjøring er misvisende, det handler jo ikke om din egen kjøring slik som i en vanlig kjøretime, men heller om en demonstrasjon for å vise de ulike aspekter ved mørkekjøring. ;)

Lenke til kommentar

Du må ha bestått trafikalt grunnkurs. Du vil få tilsendt bevis i posten. Dersom du ikke har tatt mørkekjøring, vil beviset gå ut 31.januar. Det er derfor viktig at du tar mørkekjøring før det, siden ingen kjøreskoler i Norge har mørkekjøring om sommeren.

 

Man må ha en person som har hatt lappen i minst 5år, og som er over 25 år gammel. Du må ha et ekstra innvendig speil, og en L bakpå bilen din. (personen har ikke lov i følge loven til å ta betalt for øvelseskjøringen!)

 

Man kan ha så mange passasjerer som bilen har plass til.

 

 

 

Statens Vegvesen sin nettside om Øvelseskjøring klasse B.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...