Gå til innhold

[Løst] Hva skal til for å øvelsekjøre?


mrDave

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt grunnkurs gikk over fire etterfølgende dager, så det kan nok variere. Tror også det finnes helgekurs. Og det er ingenting som heter "bestått", du skal bare ha vært der, ingen form for prøver eller tester.

 

Som sagt må du kjøre med en sjåfør som er minst 25 år gammel og har hatt lappen i minst fem år sammenhengende. Du må også ha rød L bakpå bilen og ekstraspeil innvendig for at passasjeren skal kunne se bakover.

 

EDIT: Ingen begrensninger for hvor mange som kan sitte på når du øvelseskjører.

Endret av Mokko
Lenke til kommentar

Og det er ingenting som heter "bestått", du skal bare ha vært der, ingen form for prøver eller tester.

 

Beklager formuleringen, mente gjennomført. :roll:

 

ekstraspeil innvendig for at passasjeren skal kunne se bakover.

 

Er det påbudt da ? Har aldri jeg hørt noe om ihvertfall...

 

Edit: Stemmer det. Leste litt om det nå.

 

 

Men, det står bare oppført som én dag. Er det noe feil? 2,75 timer.

 

Det er feil at det kun varer 2.75 timer, men du får beskjed når neste kursdag er når du møter opp.

 

Og hvor mange kan sitte på når man kjører?

 

Så mange det er plass til.

Endret av ArneAustenaa
Lenke til kommentar

Speil er påbudt, ja.

 

Ved øvelseskjøring med bil (klasse B) skal bilen være utstyrt med ekstra speil som gir ledsageren tilstrekkelig utsyn bakover.

 

KILDE.

 

Hvordan er det egentlig med denne mørkedemoen? Jeg tok grunnkurset i april eller mai, uten mørkedemo. Er det sånn at jeg må ta den innen en eller annen frist?

Lenke til kommentar

Så da oppsummerer vi helt for ordens skyld.

 

Krav til elev:

 

Fylt 16 år.

Fullført trafikalt grunnkurs.

Ha med seg bevis for fullført trafikalt grunnkurs.

Ikke ha sperrefrist for sertifikat.

 

Krav til ledsager:

 

Fylt 25 år.

Hatt sertifikat i minst 5 år sammenhengende.

 

Krav til bil:

 

Være i forsvarlig tilstand.

Ha et ekstra midtspeil til ledsager.

Ha montert en lett synlig rød L med hvit bakgrunn.

 

Lykke til !

 

@Mokko:

 

Hvis du ikke har gjennomført mørkekjøringsdelen, vil retten til å øvingskjøre kun være gyldig fram til og med 31. januar året etter. Dette vil framgå av beviset. Når mørkekjøringen er gjennomført vil det ikke være noen tidsbegrensning på beviset.

 

Gjelder ikke hvis du hadde trafikalt grunnkurs før 2009. Da kan du øvelseskjøre uten tidsbegrensninger.

 

 

Lykke til :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg tok det gjennomførte jeg hele kurset på en uke, tre eller fire dager på rad om jeg ikke husker feil, mørkedemo uken etter. Tok alt sammen på Oslo Team Trafikkskole på Frogner, og var dengang fornøyd med opplegget. Kan vel anbefales om du bor i nærheten. Tror du må registrere deg Statens Vegvesens nettsider for å motta beviset, minnes at jeg brant meg på det selv, og måtte vente alt for lenge med å kjøre.

 

Lykke til, og husk å start på rolige veier! :)

Lenke til kommentar

Tror du må registrere deg Statens Vegvesens nettsider for å motta beviset, minnes at jeg brant meg på det selv, og måtte vente alt for lenge med å kjøre.

 

Hmm, det gjorde ikke jeg, og jeg fikk beviset ganske kjapt etter.

Mulig trafikkskolen gjorde det for meg ?

 

Men trådstarter kan jo høre på grunnkurset om det er noe mer han trenger å gjøre for å få beviset.

 

Det må da være nytt i så fall. Jeg tok mørkekjøringen først etter at jeg hadde hatt lappen i noen måneder, og trafikkalt grunnkurs tok jeg før jeg fylte 16.

 

 

Alltids noe nytt å lære :)

Lenke til kommentar

mørkekjøring er det teiteste jeg noen gang har vært med på, lærte ikke en dritt, satt bare på å sa når han som kjørte skulle skru av og på lang og nærlys.

Noe som er svært viktig mht trafikksikkerheten. Så å si at du ikke lærte noe vil være feil!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...