Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvordan måle om noe trekker strøm fra batteriet når bilen er av?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Leste på en tråd at for å måle om noe trakk strøm fra batteriet når det stod i hvilestand, så kunne man ta av pluss polen og måle med et multimeter mellom plusspolen og skoen og sette multimeteret på 10a, da skulle den vise 0,1-0,3, og hvis den viste mer var det bare å dra ut sikringer til det ble borte.

 

Har nå prøvd dette på batteriet mitt men den viser bare 0,0, aboslutt ingen ting og det er feil siden det alltid er litt strøm som trekkes et og annet sted.

 

Hva gjør jeg feil? Jeg setter bare multimeter på 10a og måler mellom pol og sko.

 

Her er et bilde av multimeteret jeg bruker, er fra biltema, skal ledningen kobles anderledes når jeg måler i 10a modusen, eller står det riktig som vist på bildet? :)

2i6i889.jpg

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar så fort!

Har nå flyttet den røde ledningen til 10a porten og satt multimeteret på 10a men får fortsatt 0,00. På batteriet mitt er det sånn at plussledningen går til polskoen og så går det en annen ledning fra et annet sted på polskoen videre til en sikringsboks med mange sikringer i.

 

Når du sier "i ledningen videre til elektronikken", mener du da ledningen til sikringsboksen? Men den er jo på polskoen så holder vel å måle på polen og polskoen da? Skjønner ikke hvorfor jeg for 0,00 uansett hva jeg prøver...

Lenke til kommentar

Ta av plusspolen på batteriet også setter du den ene pinnen på den løse polskoen og den andre ledningen på plusspolen på batteriet, da går all strømmen som bilen bruker når tenninga er av igjennom multimeteret.

 

Edit:Du må ta av hele skoen på batteriet, ikke bare skru av den ene ledningen. De sikringene er til lading, gløding og lingnende som trekker mye strøm.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Ta av plusspolen på batteriet også setter du den ene pinnen på den løse polskoen og den andre ledningen på plusspolen på batteriet, da går all strømmen som bilen bruker når tenninga er av igjennom multimeteret.

 

Edit:Du må ta av hele skoen på batteriet, ikke bare skru av den ene ledningen. De sikringene er til lading, gløding og lingnende som trekker mye strøm.

 

Er akkurat dette jeg har gjort, jeg har løftet av hele polskoen fra plusspolen og så satt den ene pinnen fra multimeteret på polskoen og den andre pinnen på polen, er det ikke dette du mener jeg skal gjøre? blir fortsatt 0,00 :(

 

Du kan og skjekke om den 10A sikringen din er i orden.

 

Hvordan gjør jeg dette da? Tenkte jeg skulle prøve et annet multimeter etterpå i tilfelle det er multimeteret som ikke fungerer som det skal.

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar

Ja kommer noen gnister når jeg setter polskoen tilbake på plass ja, så veldig rart at jeg ikke får målt, skjønner ikke helt detta men skal prøve et annet multimeter som broren min har etterpå så skal jeg se da :)

 

Hvis det heller ikke går da, er det noen andre måter jeg kan få målt trekkstrøm på?

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar

Hvordan gjør jeg dette da? Tenkte jeg skulle prøve et annet multimeter etterpå i tilfelle det er multimeteret som ikke fungerer som det skal.

Det er flere måter å gjøre dette på.

 

Først kan du få bekreftet/avkreftet hvorvidt multimeteret leder strøm som det skal eller ikke.

Gjør dette ved å slå på en moderat strømbruker, feks kupe-lys. Dette skal naturligvis da lyse både når du kobler bilens plusskabel rett på batteri, og også når du kjører strømmen gjennom multimeter. Dersom det ikke lyser i siste tilfelle, så leder ikke multimeteret strøm.

 

Sikringen du finner inni multimeteret kan du først se på visuelt, og se etter brudd. Ofte ser man at tråden er røket.

Ellers kan den måles, feks med multimeter på Ohm. Skal være nær null motstand. Har man ikke noe å måle med, kan du bruke feks en lyspære, og kjøre pluss eller minus gjennom sikringen, og sjekke at pæren lyser når strømmen går gjennom den.

Lenke til kommentar

Hvordan gjør jeg dette da? Tenkte jeg skulle prøve et annet multimeter etterpå i tilfelle det er multimeteret som ikke fungerer som det skal.

Det er flere måter å gjøre dette på.

 

Først kan du få bekreftet/avkreftet hvorvidt multimeteret leder strøm som det skal eller ikke.

Gjør dette ved å slå på en moderat strømbruker, feks kupe-lys. Dette skal naturligvis da lyse både når du kobler bilens plusskabel rett på batteri, og også når du kjører strømmen gjennom multimeter. Dersom det ikke lyser i siste tilfelle, så leder ikke multimeteret strøm.

 

Sikringen du finner inni multimeteret kan du først se på visuelt, og se etter brudd. Ofte ser man at tråden er røket.

Ellers kan den måles, feks med multimeter på Ohm. Skal være nær null motstand. Har man ikke noe å måle med, kan du bruke feks en lyspære, og kjøre pluss eller minus gjennom sikringen, og sjekke at pæren lyser når strømmen går gjennom den.

 

Skulle prøve broren min sitt multimeter men det blinket et batteritegn i hjørnet på skjermen og så skrudde det seg av, batteriet er tomt, hvordan bytter jeg batteri på et multimeter?

 

Kan bekrefte at kupe-lyset ikke lyser når strømmen går gjennom biltema multimeteret så da er nok sikringen godt. Hvordan finner jeg sikringen så jeg får sett om tråden er røket?

Kan bekrefte at kupe-lyset ikke lyser når strømmen går gjennom multimeteret så da er nok det årsaken at sikringen er godt.

Lenke til kommentar

Fått bytta batteri nå og skal kjøpe ny sikring i morgen. Det var to sikringer, en på 0,2a og en på 10a, den på 10a var røket så er vel derfor det ikke går noen strøm gjennom? :)

 

Får se i morgen når jeg får satt i ny sikring og håpe at jeg får målt om noe trekker da :)

 

takker for svar! :D

Lenke til kommentar

Når du får byttet sikringen kan du forsøke å holde den ene multimeterpinna på batteripolen og den andre på skoen mens du kobler fra polen. Dette hindrer at en kraftig strøm akkurat når polen kobles til oppstår (fordi teknisk sett blir da ikke polen frakoblet).

 

Merk at 10A er omtrendt ingenting i bilelektrisk sammenheng. Skal nesten ingenting til for å lage 10A strøm fra batteriet.

Lenke til kommentar

Ja da fant du i alle fall ut at det var sikringen bjorneoen, så det er bra. Den lille sikringen brukes til Ohm og andre ting på multimeteret, slik at det fortsatt kan brukes til annet enn å måle strøm-trekk.

 

Men som Gxi er inne på, så er ikke 10 Ampere mye på et 12 Volt annlegg.

Så jeg oppfordret deg jo til å bruke kupe-lys som en metode for å se hvorvidt multimeteret ledet strøm eller ikke, altså som feilsøking på multimeteret.

 

Men nå som du har fått klarhet i dette, så vil jeg oppfordre deg til å sørge for at kupe-lys, og absolutt alle andre strømbrukere er avskrudd, før du prøver å måle på nytt. Ellers er det fare for at du tar sikringen igjen, litt avhengig av biltype, samt hvor stor den strøm-slukeren du jakter på er.

Hold gjerne ledning fra multimeter over polen/polskoen som det nevnes også.

Lenke til kommentar

Under normale omstendigheter, ja. Om du feks glemmer lysene på vil det gjerne tilsvare noe rundt 12-15A (igjen avhengig av bil), så dersom du har vedvarende tap på oppi 10A er det veldig mye som et kontinuerlig tap, og batteriet vil tappes raskt ned til ikke "startbart" nivå.

 

Men noe av poenget her er som Gxi nevner, det kan trekkes en god del mer akkurat i det man kobler til strømmen, og avhengig av hvor treg sikringen er kan dette være nok til at den ryker, selv om det vedvarende strømtrekket ikke er over 10A.

Lenke til kommentar

Under normale omstendigheter, ja. Om du feks glemmer lysene på vil det gjerne tilsvare noe rundt 12-15A (igjen avhengig av bil), så dersom du har vedvarende tap på oppi 10A er det veldig mye som et kontinuerlig tap, og batteriet vil tappes raskt ned til ikke "startbart" nivå.

 

Men noe av poenget her er som Gxi nevner, det kan trekkes en god del mer akkurat i det man kobler til strømmen, og avhengig av hvor treg sikringen er kan dette være nok til at den ryker, selv om det vedvarende strømtrekket ikke er over 10A.

 

Disse transientene som det prates om trenger ikke være problem på en smeltesikring, skal litt effekt til før dem ryker.

 

Kan faktisk få spenningstransienter på over tusen volt bare med å kortslutte målepinnene på multimeteret ;-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...