Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvordan måle om noe trekker strøm fra batteriet når bilen er av?


Anbefalte innlegg

åja :) ja men prøver det med å holde pinnene på polen og polskoen i det jeg tar de av, da går det nok bra :p sliter med at batteriet tømmer seg for strøm i løpet av en uke og skjønner ikke annet enn at det må være noe som trekker strøm siden batteriet er ganske nytt...

 

Edit:

 

Nå har jeg altså fått byttet sikring og målt trekkstrømmen, det fungerte nå! fikk opp 0,14 på multimeteret, det er vel ikke for mye det? Sliter med at batteriet tapper seg etter en ukes tid når bilen er av og hvis ikke det er noe som trekker, hva kan problemet da være?

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i bunn og grunn så enkelt som at det enten er et dårlig batteri, eller noe trekker strøm. Flere muligheter er det ikke.

 

Jeg syns generelt 140 mA høres noe høyt ut, men samtidig er det ikke mer enn at et godt batteri bør tåle det i en uke.

 

Men jeg er ikke sikker, hva slags bil er dette forresten snakk om?

 

En del nyere biler kan bruke lang tid på å sende alle enheter i dyp søvn, og dermed forkludre måleresultater.

Det er også generelt en god ide at du har det rent og pent i motor-rom, rundt batteripoler, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men batteriet er ganske nytt og det har jo fungert bra lenge og siden det ikke er noe spesielt som trekker mye strøm så ble det jo plutselig veldig fort tomt også.. må jo være en grunn til det... blir jo ikke plutselig defekt når det ikke er noe som trekker og det er ganske nytt?

hvis 140mA er mye, hva burde det vært da?

 

er en chrysler neon 1998 mod det er snakk om :)

 

kan det være at dynamoen lader dårlig? hvordan sjekker jeg i så fall om dynamoen er i orden da? :)

Endret av bjorneoen
Lenke til kommentar

For å være sikker på at batteriet virkelig er full-ladet bør det helst lades med en lader etter å ha vært tappet. Men om du ikke har gjort det før, så er ladespenning gjerne det første man sjekker ved batteri-problemer, så sjekk det ja.

 

Hva som er normalt strømtrekk tør jeg ikke si for sikkert, men jeg ville forventet noe under 100mA, og ideelt sett noe rundt 25-50mA. Men som sagt, selv om jeg generelt syns det høres noe høyt ut, så skal det likevel ikke være mer enn at et friskt og fullt batteri klarer det en uke.

 

Men få avklart ladestatus aller først. :)

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

 

Har målt mye forskjellig og det meste virker greit så skjønte egentlig ingenting av hvorfor det tappet seg. Men da jeg skulle ut å kjøre med min bror så spurte han hvorfor jeg hadde i mobilladeren min i 12v uttaket, og den hadde jeg helt glemt bort. Tenkte heller ikke at den brukte strøm når bilen var avslått men det gjør den altså...

 

Fjernet denne og etter det har bilen startet lett som bare det i mange minus! og batteriet lader seg ikke ut :D så saken løst, var altså at jeg hadde latt en vanlig mobil lader stå i uttaket.. syntes den dro mye strøm til å være en så liten lader også..

 

Men men nå er alt bra :)

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

En liten hi-jack her:-)

Jeg prøver det samme, og måler 12A når bilen er avslått.

Nå skal det sies at det høres ut som om det er masse ting som starter opp når jeg kobbler til batteriet, og også når jeg måler.

Audi A7 2012 modell.

Alle forslag taes imot med takk! :-)

Lenke til kommentar

En liten hi-jack her:-)

Jeg prøver det samme, og måler 12A når bilen er avslått.

Nå skal det sies at det høres ut som om det er masse ting som starter opp når jeg kobbler til batteriet, og også når jeg måler.

Audi A7 2012 modell.

Alle forslag taes imot med takk! :-)

Sikker på at du ikke har gjort feil og målt spenningen? Den skal være ca 12V når bilen er avslått.

 

Om det faktisk er strømmen du måler så er det enklest å begynne å ts ut en og en sikring for å se om strømtrekket forsvinner

Lenke til kommentar

Ja det var ikke akkurat 12, mer 11.3 osv.

Og jeg er sikker på at jeg målte riktig.

Det gnistrer godt da jeg tar av/på batteriklemma, og jeg måler 1Volt mellom minus på batteriet og pluss klemma, uten at den er på pluss polen ??

Problemet er at det er nytt batteri

(http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Batteri/AGM-batteri-2000028225/)

, og nå er det andre gang på 14 dager bilen er helt tom, etter 2 dager ståtid.

Det er ca 2 måneder gammelt, probemene har vært de siste 14 dagene.

Lenke til kommentar

Men, når jeg kobler på batteriet, er det jo en drøss med prosesser som starter, uten at jeg har skrudd på tenning, eller låst opp bilen, så det ser ikke ut som at metodikken med måling her vil virke.

Det er brrr, buzzz, klikk, og klakk i flere minutter!

Lenke til kommentar

Du nevner masse lyder som buzz og klikk. Er lyder som låser i dører ofte lager.

 

Ha på måling av strøm, og plukk ut en og en sikring til det ikke lenger trekkes strøm. Så finner du ut hva som er problemet og kan begynne å feilsøke.

 

Om det går 12A når bilen er av må du ha en veldig kraftig lader for å lade opp batteriet. Fleste ladere leverer vel mellom 2-12A så du vil gå i minus selv med laderen på :p

Lenke til kommentar

Bilen startet uten problemer i dag, til og med B&O anlegget, som er det første som ikke drar i gang om det er lite strøm.

Jeg ser det er fler som sliter med å få målt før alle systemer er oppe og går.

Løsningen blir nok noe som dette:

https://www.clasohlson.com/no/UNI-T-UT203-tangamperemeter-/36-4718#moreinfo

Da kan jeg koble på batteriet, la alt gå i gang, og så lese av etter at alt har roet seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...