Gå til innhold

hjelp til kjøp av mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er selv stort sett daglig bruker av både Windows, Ubuntu og OS X og alt til sitt bruk. Jeg jobber med programmering og til det så er det rett og slett slik at Windows ikke fungerer spesielt godt. Grunnen til det er at filsystemet, NTFS, rett og slett ikke henger med i svingene. Det er for mye låsing og fjas av filer som gir hodepine samt at ytelsen er langt bak det man opplever på Linux eller Mac.

 

Ellers så er vel det største problemet med Windows-laptoper nå for tida egentlig ikke det faktum at de leveres med Windows, men at de leveres med gigabyte på gigabyte med crapware og demoer som produsenten har blitt betalt for å pushe på deg. Dette er en jævla uting som i grunnen gjør at det første man må gjøre med en ny Windows-maskin er å formatere og legge inn Windows på nytt (Hvis du har fått med en lisens som tillater det!). Som tidligere påpekt er situasjonen en ganske annen når du starter din MacBook første gangen. Man føler seg virkelig "velkommen". Man kan si hva man vil, men dette vil gi deg en god følelse som gir deg en bekreftelse på kjøpet ditt.

 

En annen viktig ting jeg vil trekke frem på en MacBook er at de er veldig portable og hendige OG at de har en sleep mode som faktisk virker. Lukk igjen lokket og maskinen sovner på et par sekunder, lukk opp lokket igjen og du er der du slapp i løpet av et par sekunder. Jeg har enda til gode å se dette faktisk fungere på en annen laptop. Tilkobling til eksterne skjermer/prosjektorer er også veldig smertefritt (riktignok må du ha overgang både til DVI og VGA med deg).

 

Når det gjelder forskjell på 13-15-17-tommerne så er 15- og 17-tommerne ganske like sånn rent bortsett fra at 17-tommeren naturlig nok er litt større enn 15-tommeren, mens 13-tommeren vel foreløpig ikke leveres med noe hvassere enn en Intel Core2Duo prosessor. MacBook Pro leveres også med ulike skjermer ("vanlig" og anti-glare) hvor anti-glare er en matt skjerm som ikke har den tradisjonelle sorte rammen og blanke belegget på skjermen. Smak og behag, I guess.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ingen peiling på hva du mener med at NTFS henger etter i svingene, og crapware er kun noe man finner på billigere datamaskiner. En ting er å saklig argumentere, en annen ting er å skyte etter svake punkter for å konvertere noen til sin egen religion!

 

Jeg er ikke av typen som hater Mac, men jeg tåler ikke folk som spyr ut forvridde og missledende argumenter. Trådstarter får prøve ut en MBP selv i en butikk, så kan han finne ut som filsystemet er rett for han, eller om crapwaren er liten nok.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får jeg komme med et par spørsmål også?

 

Jeg er langvarig windows-bruker, godt vant med teknologi, men har aldri brukt mac. Prøve en macbook pro i butikken og sleit litt med drag on drop, virka ganske tungvint med at du ikke kan løfte fingeren mens du drar pga at du ikke har noen egen museknapp med trackpaden. Er dette et problem med vanlig bruk eller blir man fort vant til det?

 

Lurer også litt på mangelen av taskbar. Hva gjør man hvis man feks er vant til å ha nettleser i fullskjermmodus, samtidig som man har mange chattevinduer (i feks msn) som man ofte bytter mellom. Hvordan ville dette funket på mac?

 

Må bare si at grunnen til at jeg kikker på mac etter å ha brukt windows så lenge, er at jeg vil ha noe som jeg alltid kan være sikker på at fungerer, nå som jeg bruker mer tid på studier og snart jobb. Ser jo også ut som mac har en fantastisk kvalitetsfølelse og nydelig design. I tillegg har jeg funnet ut at alle programmene jeg bruker til daglig faktisk har fått mac-utgaver også nå-

Lenke til kommentar

Lurer også litt på mangelen av taskbar. Hva gjør man hvis man feks er vant til å ha nettleser i fullskjermmodus, samtidig som man har mange chattevinduer (i feks msn) som man ofte bytter mellom. Hvordan ville dette funket på mac?

Det vanligste er at aktive programmer er synlige i docken, og med en liten markør i form av en prikk. På den måten så fungerer det litt som menylinjen i Windows 7: Programmer som ikke har blitt festet ("pinned") til docken, vil få ikonet sitt synlig og med en markør. Programmer som allerede er festet til docken, vil få en markør når de blir startet.

 

I utgangspunktet så gir ikke docken en oversikt over vinduer som blir håndtert av et bestemt program, men det finnes et program som gir OS X-docken lignende oppførsel som Windows 7. Jeg har ikke testet det selv, så jeg vet ikke hvor godt det fungerer i praksis.

 

Dersom du ønsker å veksle mellom vinduer tilhørende ulike programmer, så kan du bruke hurtigtasten CMD+tab (alt-tab). Men dersom du ønsker å veksle mellom vinduer som tilhører det programmet som håndterer det vinduet som har fokus for øyeblikket, så kan du bruke CMD+<, for å kun veksle mellom disse vinduene. Og det er med denne tasten du kan veksle mellom ulike samtaler i en IM-klient.

 

Dette kan eventuelt kombineres med Spaces, som tilbyr virtuelle skrivebord slik som har vært vanlig på Unix-vindussystemer siden 80-tallet. Dette er innebygget i OS X fra og med Leopard.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen peiling på hva du mener med at NTFS henger etter i svingene, og crapware er kun noe man finner på billigere datamaskiner. En ting er å saklig argumentere, en annen ting er å skyte etter svake punkter for å konvertere noen til sin egen religion!

 

Jeg er ikke av typen som hater Mac, men jeg tåler ikke folk som spyr ut forvridde og missledende argumenter. Trådstarter får prøve ut en MBP selv i en butikk, så kan han finne ut som filsystemet er rett for han, eller om crapwaren er liten nok.

 

Jeg er ikke ikke noe Apple-hue. Jeg eier faktisk INGEN Apple-produkter. Til mitt bruk (i jobbsammenheng) så duger rett og slett ikke Windows fordi det yter for dårlig og crapware er slik jeg har forstått det noe som har infisert Windows-laptoper i det siste. Jeg påpekte at dette ikke er en svakhet ved Windows som sådan.

 

Selvfølgelig bør TS prøve både en Windows-maskin, Mac og eventuelt en laptop med Ubuntu for å se hva som funker best for han.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Får jeg komme med et par spørsmål også?

 

Jeg er langvarig windows-bruker, godt vant med teknologi, men har aldri brukt mac. Prøve en macbook pro i butikken og sleit litt med drag on drop, virka ganske tungvint med at du ikke kan løfte fingeren mens du drar pga at du ikke har noen egen museknapp med trackpaden. Er dette et problem med vanlig bruk eller blir man fort vant til det?

Dra og slipp fungerer glimrende det. Trackpaden er multitouch, så du kan fint holde inne knappen med en finger og dra med en annen, eller du kan dobbeltappe og dra. Hvor fort du blir vant med det aner jeg ikke, men burde gå greit fort.

 

Lurer også litt på mangelen av taskbar. Hva gjør man hvis man feks er vant til å ha nettleser i fullskjermmodus, samtidig som man har mange chattevinduer (i feks msn) som man ofte bytter mellom. Hvordan ville dette funket på mac?

Dette svarte danerik på, kan i tillegg til det han nevnte nevne Exposé som viser alle vinduer (aktiveres med F3 eller aktive hjørner). Forøvrig så bruker de fleste IM-klienter faner i stedet for et eget vindu for hver instans.

Lenke til kommentar

Får jeg komme med et par spørsmål også?

 

Jeg er langvarig windows-bruker, godt vant med teknologi, men har aldri brukt mac. Prøve en macbook pro i butikken og sleit litt med drag on drop, virka ganske tungvint med at du ikke kan løfte fingeren mens du drar pga at du ikke har noen egen museknapp med trackpaden. Er dette et problem med vanlig bruk eller blir man fort vant til det?

 

Det er ikke noe jeg har tenkt over, og jeg er særs entusiastisk ovenfor trackpaden. Bruker maskinen sånn 4-8 timer om dagen.

 

Lurer også litt på mangelen av taskbar. Hva gjør man hvis man feks er vant til å ha nettleser i fullskjermmodus, samtidig som man har mange chattevinduer (i feks msn) som man ofte bytter mellom. Hvordan ville dette funket på mac?

 

docken fungerer som taskbar. Holder du (på snow leopard) inne musknappen over en applikasjon vil du få vinduene som er åpne av denne. Du har også hurtigtaster for å bytte mellom.

 

Må bare si at grunnen til at jeg kikker på mac etter å ha brukt windows så lenge, er at jeg vil ha noe som jeg alltid kan være sikker på at fungerer, nå som jeg bruker mer tid på studier og snart jobb. Ser jo også ut som mac har en fantastisk kvalitetsfølelse og nydelig design. I tillegg har jeg funnet ut at alle programmene jeg bruker til daglig faktisk har fått mac-utgaver også nå-

 

Mac i dag er forresten ikke som Mac på 80-90-tallet. Steve Jobs havnet i unåde og forlot selskapet, startet sitt eget (NeXT) der han solgte arbeidsstasjoner mot bedriftsmarkedet. Der ble et system - NeXTStep - utviklet basert på BSD variant av unix. Når Steve Jobs kom tilbake til Apple så ble NeXTStep til OS X. Så koblingen med unix er der, og jeg bruker si at OS X er der linux ønsker komme mtp desktopbruk. Du har stabiliteten, men med et solid grafisk fundament og ikke minst - kommersiell støtte.

 

Selvsagt ikke perfekt, men ingenting er det.

Lenke til kommentar

 

*spilling

*3D programmer, Ps og andre redigerings programmer

*nett

*vanlig bruk

*skole

 

 

Nå har du jo fått en del både for og imot hittil i tråden. Det virker som om du er fast bestemt på at du SKAL ha Mac. Jeg var for en liten stund siden (ikke altfor lenge før jul) i ferd med å kjøpe meg Macbook Pro. Men pga litt tidsnød en dag jeg stod i en Apple-butikk, ble det ikke noe handel. I stedet begynte jeg å resonnere litt mer. I min omgangskrets dukket Apple-maskinene opp som paddehatter, og jeg kunne jo ikke være noe verre. Men så kom min tvil. Det var jo høy pris på Macbook'ene. Og jeg begynte å se meg om etter alternativer. Tok ikke lang tid før jeg fant ut at TimelineX-maskinene fra Acer kunne fåes til under halvparten av prisen av en tilsvarende Macbook Pro. Og da lurer jeg ærlig talt på; hva i huleste av rasjonale rettferdiggjør en slik prisforskjell?

 

Design? Joda, Apple-maskinene ser jo bra ut. Stilrent design. Men å betale dobbel pris for designet?

 

Virusfritt? På 20 år som PC-bruker har jeg ennå tilgode å oppleve virusangrep/hackerangrep etc på mine Windows-maskiner. Det handler om å bruke sunn fornuft. Man klikker liksom ikke på en link i en email fra en nær venn hvor innholdet står på dårlig engelsk...

Operativsystemet? OS X er helt klart et godt operativsystem. Jada, rask oppstart (fra dvalemodus), men Win 7 er faktisk ikke langt unna. Jeg sitter ennå på Win XP. Fra dvalemodus er systemet operativt etter 10 sekunder.

 

Videoredigering? Her var faktisk et av mine ankepunkter MOT Macbook Pro. Elendig formatstøtte. Stor var overraskelsen da jeg skulle prøve meg på videoredigering på en kamerats Macbook. Jeg overførte videoene fra mitt Sony-kamera (CX305). Men ikke snakk om at iMovie ville finne disse filene. M2TS-formatet? Glem det. Eller kjør omveier (tidkrevende).

 

Stabilitet? OS X er jo stabilt. Stort sett. Men perfekt er det ikke. Jeg har flere ganger opplevd Apple-maskiner som henger seg opp og må restartes. Joda, også med Snow Leopard. Og yes, Windows henger seg også opp i ny og ne. Men det henger jo sammen med hva man gjør med maskinen. Mine Windows-maskiner har kanskje kræsjet fire eller fem ganger på de 20 årene. Fyller du maskinene med all mulig crap vil de selvsagt slite. Men det gjelder åkke som om det er OS X eller Win.

 

Mac holder seg bra i pris? Se på den policy Apple kjører. Null konkurranse. Elkjøp kjører KJEMPETILBUD med en Macbook Pro 13 til 9000 kroner. Hele 11% prisreduksjon! Og det etter at maskinen har blitt solgt til samme veiledende pris helt siden Macbook Pro kom i sine nåværende konfigurasjoner. I den ordinære PC-verden synker prisene fortløpende. Hos Apple ligger prisen flat helt til ny modellrekke kommer. Du risikerer å kjøpe en håpløst dyr og utdatert maskin en dag, for så å se at Apple lanserer ny modellrekke dagen etter og lemper disse ut i butikkene. Hadde du ventet et par dager ville du da til samme pris fått en mer oppdatert maskin. Sånn er det når Apple kjører sitt lille "monopol".

 

Du ønsker å lage apps og mener det er en av hovedgrunnene til at du MÅ velge Mac. Har du googlet for å finne ut om det er mulig å bruke Win for å lage apps til din iPhone? Jeg tviler...

 

Men, skal du på død og liv slenge penger ut av vinduet for en unødvendig dyr maskin; be my guest. Du blir nok sikkert fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Design? Joda, Apple-maskinene ser jo bra ut. Stilrent design. Men å betale dobbel pris for designet?

 

MacBook er ikke bare design. I en svensk test (testfakta.se) vinner MacBook (best in test) på nesten samtlige punkter over Dell, Lenovo, Toshiba, LG, Acer, Fujitsu og HP. Og den er ikke dyreste maskin i testen. Toppscore på bl.a. mekanisk holdbarhet, skjermrefleksjoner og batterilevetid.

 

Man får som regel det man betaler for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

MacBook er ikke bare design. I en svensk test (testfakta.se) vinner MacBook (best in test) på nesten samtlige punkter over Dell, Lenovo, Toshiba, LG, Acer, Fujitsu og HP. Og den er ikke dyreste maskin i testen. Toppscore på bl.a. mekanisk holdbarhet, skjermrefleksjoner og batterilevetid.

 

Man får som regel det man betaler for.

 

Du mener denne testen hvor de tester en 13,3" Macbook Pro mot 15++" fra andre produsenter?

http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11435.ece/BINARY/11917.pdf

 

Toppscore på BLANT ANNET? Det er jo bare de tre punktene de tester...

 

Betaler du dobbel pris for en maskin som du skal miste i bakken? Jeg har, bank i bordet, ennå tilgode å miste noen av mine maskiner i bakken. Min gamle Acer er snart 8 år gammel. Min Fujitsu Siemens er 4 år gammel. Begge fungerer i beste velgående. Jada, om uhellet er ute blablabla. Blank skjerm på Fujitsu'n, og null refleksjoner.

 

Men skulle jeg miste en ny TimelineX i bakken og den kutter tvert, kan jeg fremdeles kjøpe en splitter ny og likevel ikke ha nådd opp til prisen jeg måtte betalt for en enkelt Macbook Pro 15.

 

Jeg beklager, men jeg synes rett og slett ikke MBP er verdt den ekstra høye prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du ønsker å lage apps og mener det er en av hovedgrunnene til at du MÅ velge Mac. Har du googlet for å finne ut om det er mulig å bruke Win for å lage apps til din iPhone? Jeg tviler...

Xcode på Windows? Lykke til.

 

Til iOS-utvikling er det Cupertino-produkter som gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke orket å lese igjennom alle postene her, men jeg kan selv fortelle hva jeg mener. Programmerer mye selv og har tidligere kun brukt Windows, og jeg var faktisk skeptisk til Apple sine priser iforhold til ytelse. Jeg byttet til Mac for 2 måneder siden. Noe jeg ikke angrer et sekund på. Dyrt ja, men verdt hver eneste krone. Alt er bedre. Material kvalitet, batteritid, skjerm, tastatur -hastighet.

Broren min byttet til en Macbook Air rett etter at jeg kjøpte Macbook Pro i5.

 

Hvilken Macbook du skal velge kommer litt an på hvor mye du har å legge i en ny maskin. Dersom du velger en Macbook pro, så for all del bytt til en SSD istedenfor snurre harddisk. Ting går dobbelt så fort, fordi harddisken er for treg iforhold til resten av maskinen.

 

Har du 10-12 tusen å bruke ville jeg klart gått for Macbook Air 13" konfigurert med 4GB ram. Den maskinen er drøy på oppstart og start av programmer. Den booter på 13 sekunder og da er den fult operativ. Klikk på safari og den åpner på brøkdelen av et sekund. Dessuten er den ultra portabel. Helt vilt hvor tynn og lett denne maskinen er, dog kunne skjermen vært noe bedre:/ Er du student får du studentrabatt og prisen blir 10800kr. Den er ikke et monster på prosessorytelse, så tunge programmer går tregt. Videoredigering osv blir for tungt, men photoshop går fint.

 

MacBook Pro 13" blir et dårlig alternativ sammenlignet med Air. Den har også en gammel CPU chip og har ingen større fordeler enn skjermen som har litt bedre svartnivå. Pro 13" tar evigheter å boote sammenlignet med Air og programmer åpner også mye tregere. Sier ikke at den er dårlig, men Air er et mye bedre valg (jeg har testet begge).

 

Macbook Pro 15" i5 kan jeg anbefale på det varmeste. Jeg har 2,53Ghz utgaven, men basemodellen på 2,4 holder i massevis. Bytt til SSD og du har et monster av en laptop. Den er litt dyr da:s

 

Pro'en med i7 ville jeg unngått ettersom i7 utvikler mye varme og krever mer strøm.

 

Husk at Macbook Pro serien blir oppgradert om 4-5 måneder.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke orket å lese igjennom alle postene her, men jeg kan selv fortelle hva jeg mener. Programmerer mye selv og har tidligere kun brukt Windows, og jeg var faktisk skeptisk til Apple sine priser iforhold til ytelse. Jeg byttet til Mac for 2 måneder siden. Noe jeg ikke angrer et sekund på. Dyrt ja, men verdt hver eneste krone. Alt er bedre. Material kvalitet, batteritid, skjerm, tastatur -hastighet.

 

La meg ta et eksempel. EvenAug har kjøpt seg en ny MBP 15 i5. Den rimeligste koster 15 000 blanke norske kroner. Da får man en i overkant av 15" skjerm, i5-prosessor på 2,4 GHz, 320 GB harddisk som snurrer på 5400 omdreininger, 4GB RAM, og et slags GT 330M-grafikkort med 256 MB minne (som Apple attpåtil reklamerer med er "neste generasjon grafikk...".

Hva er så alternativet? Se i Elkjøps kundeavis for denne uken. Acer TimelineX 5820 TG. Prosessoren er bedre enn i Apple-maskinen (2,53 GHz hos Acer), harddisken er større hos Acer (500 GB, men snurrer på samme, trege 5400), RAM er det samme, grafikkortet er litt bedre (ATI/AMD 5650 med 1 GB minne). Tilkoblingsmulighetene er bedre (og ja, jeg setter pris på at jeg kan plugge en standard HDMI-kabel rett i, uten å måtte ty til innkjøp av en overgang fra Displayport til HDMI, som legger 250 kroner til kosten). Og prisen? 6 666 kroner. Altså for 44 % av prisen av en MBP med attpåtil dårligere ytelse, får du da en Acer TimelineX... Jeg, for min del, foretrekker å bruke de 8334 kronene i differanse, på andre ting. Joda, batteritiden er bedre på MBP da Elkjøp-varianten av Acer-maskinen selges med 6-celler-batteriet. Men for 8334 kroner får du kjøpt en god del 9-celler-batterier...

 

Sammenligner vi derimot mot den mer riktige MBP (med 2,53 GHz og 500 GB harddisk), blir prisdifferansen på ytterligere 1500 kroner. Altså nærmere 10 000 kroner å spare på å kjøpe en TimelineX kontra en Macbook Pro!

 

Er det noe rart Apple tjener penger som gress?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er akkurat der jeg var for et halvt år siden. Tanken om at Mac er dyrt har de fleste helt til de faktisk har prøvd en over tid selv. Jeg har alltid vært opptatt av ytelse og har derfor styrt unna apple sine dyre priser. Men tro meg, det er verdt pengene. Jeg har hatt alt mulig av maskiner. Siste året har jeg sittet mye på Dell, HP og Acer. Nå kommer jeg aldri til å bytte tilbake. Kvalitetsfølelsen betyr enormt mye nå. Dessuten har ikke MacBook de store luftinntakene under maskinen som drar inn alt av støv og ender med en glovarm maskin.

 

Men jeg orker ikke å starte en stor flamewar angående PC vs MAC. Vi vet alle at det er en uendelig diskusjon.

 

Mine personlige synspunkt etter å hatt utrolig mange windows maskiner og 1 Mac (prøvd fler) er:

*Kjøp windows maskin dersom du er hardcore gaming

*Kjøp Mac dersom du skal jobbe med utviklingsprogrammer/kontorarbeid eller ren surfing.

*Windowsbasert maskin dersom du har begrenset med penger (det er ikke vits å legge masse penger i en standard Macbook (ikke pro eller air).

 

Dessuten er diskusjonsargumentene dine uten mening. Jeg sa jeg byttet til SSD istedenfor 5400rpm harddisk, og at det er et must. Du sammenlignet min i5-460 2,53Ghz med en helt lik prosessor fra Acer som du hevder er bedre (jeg sa klart at jeg ikke har 2,4 utgaven).

Om du velger 9 cellers batteri på Acer maskinen blir den større, mer klumpete og tyngre - kvalitetsfølelse?

Angeriper ikke Acer. TimelineX serien er faktisk et knallprodukt dersom man vil ha windowsmaskin. Men du kan ikke sammenligne de med en MBP som koster mer enn det dobbelte. Følelsen er en helt annen.

 

Skal du ha en windowsmaskin så er Timeline serien og enkelte Asus modeller svært gode valg. Men er det dette trådstarter spør om? Han ønsker å vite hvilken MAC han skal kjøpe. Ikke hvilken hvilkensomhelst-laptop.

 

/stop flamewar.

Lenke til kommentar

Mine personlige synspunkt etter å hatt utrolig mange windows maskiner og 1 Mac (prøvd fler) er:

*Kjøp windows maskin dersom du er hardcore gaming

*Kjøp Mac dersom du skal jobbe med utviklingsprogrammer/kontorarbeid eller ren surfing.

*Windowsbasert maskin dersom du har begrenset med penger (det er ikke vits å legge masse penger i en standard Macbook (ikke pro eller air).

 

Dessuten er diskusjonsargumentene dine uten mening. Jeg sa jeg byttet til SSD istedenfor 5400rpm harddisk, og at det er et must. Du sammenlignet min i5-460 2,53Ghz med en helt lik prosessor fra Acer som du hevder er bedre (jeg sa klart at jeg ikke har 2,4 utgaven).

Om du velger 9 cellers batteri på Acer maskinen blir den større, mer klumpete og tyngre - kvalitetsfølelse?

...

Skal du ha en windowsmaskin så er Timeline serien og enkelte Asus modeller svært gode valg. Men er det dette trådstarter spør om? Han ønsker å vite hvilken MAC han skal kjøpe. Ikke hvilken hvilkensomhelst-laptop.

 

 

Hallo! Macbook (Pro) dersom man skal bruke den til kontorapplikasjoner og ren surfing?!? Det er vel nettopp da man IKKE skal gå for noen Macbook, men heller satse på en billig laptop fra nesten enhver annen produsent.

 

Les ellers innlegget mitt igjen så ser du at jeg også eksemplifiserer med den prosessor DU har i din Macbook. Så skrev jeg også bevisst i en generell kontekst; ikke spesifikt rettet mot deg.

Jada, du sa du byttet til SSD-disk. Men samme kunne du gjort med en TimelineX også. Du gjorde den konfigurasjonen da du kjøpte maskinen, eller byttet du selv i etterkant?

 

Selvsagt opplever man at Macbook'en føles solid og gjennomtenkt. Og det er den jo også. Men jeg har også lekt en del med TimelineX (3820 og 5820, begge i TG-versjonene), og jeg sitter også der med en god følelse. Tastaturene er gode og står ikke noe tilbake for Macbook Pro. Materialvalget er godt. 99% av alle brukere vil ikke merke noen særlig praktisk forskjell etter en tids bruk. Og, som sagt, skulle du klare å slite ut TimelineX på en eller annen måte, har du likevel midler til å kjøpe en til, og attpåtil sitte igjen med en slant, i forhold til ditt kjøp av Macbook.

 

Det finnes mye crap i laptop-markedet. Naturligvis. Mye billig plast i chassis og elendige tastaturer, dårlige displayer etc. Men prisen er også deretter. Likevel, TimelineX-serien (som jeg liker godt å bruke som eksempel) er bevis på at kvalitet ikke nødvendigvis behøver å koste skjorta. Og joda, det ER kvalitet i de maskinene. Bra maskinvare, bra housing, bra display, bra batteritid.

 

Siden du er så opptatt av robusthet: hvor ofte mister du din Macbook i bakken? Hvordan behandler du den ellers? Slenger du den rundt i hytt og gevær? Bevarer du den helt løst i sekken sammen med nøkler, kabler, ringpermer og alt annet pjatt? Eller har du en eller annen sleeve til den? Eget oppbevaringsrom i sekken? Eller lignende?

 

Jeg kan jo dra frem min gamle Acer. I fire år gikk den flere ganger hver dag opp og ned av sekkene mine i forelesningssaler, lesesaler, kantine, bibliotek, kontorer, hjemme. Bruken var intens. Mest kontorapplikasjoner og surfing, men også bilderedigering, programmering, multimedia etc. Den har aldri streiket. Batteriet ble byttet for fire år siden til et uoriginalt batteri. Kapasiteten på dette er ennå over 3 timer på en full lading. Plastikken på housingen på laptopen er litt blank i kantene, og noen hyppig brukte taster på tastaturet er relativt blankpolert etter noen hundre tusen/millioner trykk, men den tjener meg ennå. Aldri en eneste kræsj, aldri noe virus, aldri noe adware eller annet tull. Nå er maskina rundt 8 år gammel og viser ikke tegn til å ville tre inn i pensjonistenes rekker. Kvalitet er ikke bare at en maskin er laget i utfrest/utstanset aluminium.

 

Og min 8-årige maskin er ennå helt ypperlig til kontorapplikasjoner og web-surfing...

 

Dette er ikke noe flamewar, men rett og slett en oppfordring til å se galskapen i å kjøpe Apple (eller dyre Thinkpads og Vaio'er).

Lenke til kommentar

Og min 8-årige maskin er ennå helt ypperlig til kontorapplikasjoner og web-surfing...

 

Dette er ikke noe flamewar, men rett og slett en oppfordring til å se galskapen i å kjøpe Apple (eller dyre Thinkpads og Vaio'er).

 

Nei, men det begynner kanskje å ligne på flamewar når du nevner at det er «galskap» i det å kjøpe et Eple-produkt? Hehe.

Skjønner jo godt at du aldri kommer til å kjøpe Macbook, ikke vanskelig å se. Men er enig i at en gammel PC godt kan brukes til kontor-apps og websurfing i alle fall. Har selv flere PC-er med Windows, Linux og OS X. Jeg vil heller si at en Mac kommer bedre til sitt rette når det gjelder musikk-, bilde- og videoapplikasjoner.

 

Jeg skal ikke komme med hverken min, bestemors eller onkels erfaring i de forskjellige OS-er her, men jeg tror ikke alle som kjøper seg en Mac i dag er særlig preget av «galskap» som du sier. Salgtallene og utbredelsen går opp. En av grunnene kan være at OS X er godt tilpasset et noe smalt utvalg av hardware det kjører på, og derfor har god ytelse i forhold til mer komplekse operativsystemer.

 

Og hvordan går det med trådstarteren? Har du nye synspunkter i prosessen hva kjøp angår?

Lenke til kommentar

Du mener denne testen hvor de tester en 13,3" Macbook Pro mot 15++" fra andre produsenter?

http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11435.ece/BINARY/11917.pdf

 

Toppscore på BLANT ANNET? Det er jo bare de tre punktene de tester...

 

Betaler du dobbel pris for en maskin som du skal miste i bakken? Jeg har, bank i bordet, ennå tilgode å miste noen av mine maskiner i bakken. Min gamle Acer er snart 8 år gammel. Min Fujitsu Siemens er 4 år gammel. Begge fungerer i beste velgående. Jada, om uhellet er ute blablabla. Blank skjerm på Fujitsu'n, og null refleksjoner.

 

Vel, vi kan også se på en oversikt fra PC World der laptop-modellene er mer generelt behandlet:

 

Bilde

 

Kilde

 

Som du ser kommer hverken Acer eller HP særlig godt ut, noe som stemmer godt med min personlige erfaring også.

Det finnes selvfølgelig unntak når det gjelder enkelte modeller.

Lenke til kommentar

Flyndrefjes@ jeg går nok for en macbook pro 13-tommer. fant ut at den kjører Cinema 4D (3D programm)mer en bra nok.+ at alle programmene jeg bruker støttes til mac.

 

vil det kome en ny macbook pro som er bedre en dagens snart eller blir den som er i dag der lenger? (tenker som med iphoen som kommer med ny modell)

: )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...